مجله خودرو کارستان – آموزش تعمیرات و بررسی خودرو
فهرست مطالب
وظیفه سیستم تعلیق و جلوبندی خودرو، جذب ارتعاش هایی است که از سمت عوامل بیرونی به قسمت جلویی خودرو وارد می شود.
جلوبندی خودرو ، یک سیستم مستقل و خاص نیست ، بلکه شامل سیستم های مختلفی میباشد که به مجموعه این سیستم ها و قطعات ارتباط دهنده آن ها جلوبندی میگویند . در اصطلاح عامیانه به قسمت جلویی سیستم تعلیق اتومبیل جلوبندی می گویند ( سیستم تعلیق اعمال شده بر ۲ چرخ جلو ) و به سیستم تعلیق اعمال شده بر دو چرخ عقب خودرو عقب بندی می گویند. اما بعضا رایج است که به کل سیستم تعلیق نیز جلوبندی میگویند که اشتباه است .
وظیفه جلوبندی خودرو به طور کلی تعلیق و هندلینگ خودرو است ، مخصوصا در شرایطی که فشار خارجی روی خودرو وارد میشود ( هنگام عبور از چاله ها ، دست انداز ها و پیچ ها و…) . بخش عمده ای از هندلینگ یا به اصطلاح خوشدستی خودرو مربوط به مسائل فنی و طراحی ماشین می شود و بخشی از آن هم ناشی از میزان بودن تنظیمات خودرو است . ماشینی که به خوبی تنظیم باشد رانندگی راحت تری دارد .
جلوبندی در بسیاری از خودروهای دیفرانسیل جلو ( مانند خودروی پراید ) مورد انتقاد و باعث ایجاد مشکل است زیرا این قسمت از قطعات زیادی تشکیل شده است . در خودرو های دیفرانسیل جلو ، به دلیل آنکه مجموعه موتور و گیربکس و چرخ های محرک ، همگی بر روی یک محور قرار دارند ، این محور همواره تحت فشار بیشتری نسبت به خودرو های دیفرانسیل عقب است . به همین دلیل معمولاً در این خودرو ها استهلاک جلوبندی خودرو بیش از انواع دیفرانسیل عقب است.
به طور متوسط، سالی دو تا سه بار بررسی ظاهری سیستم تعلیق و جلوبندی پراید، کاری منطقی و درست است و شما را متوجه مشکلات آن می کند. این بررسی شامل بازدید کلی از قطعاتی چون بوش ها، سیبک ها، پلوس ها، کمک فنرها و سایر قطعات مربوط به جلوبندی است. ممکن است از بازدید ظاهری خودرو چیزی دستگیرتان نشود و نتوانید این کار را انجام دهید؛ در این صورت با مشاهده یک یا چند مورد از مشکلات زیر در هر قسمت، بدانید که سیستم تعلیق و جلوبندی پراید شما به تعمیر نیاز دارد:
سفت شدن غربیلک فرمان: ممکن است حتی زمانی که چرخ های خودرو روی زمین نیستند، فرمان به سختی بچرخد.
خلاصی غیر طبیعی فرمان: از دیگر علائمی است که نشان دهنده خرابی جلوبندی پراید است. بروز هر گونه مشکل در سیستم فرمان، مربوط به قسمت تعلیق و جلوبندی خودرو می شود.
لرزش غربیلک فرمان و کشیدن آن به یک سمت: کوچک ترین بی توجهی به خودرو ممکن است مشکلاتی نگران کننده برای خودروی شما ایجاد کند؛ بنابراین به بازدیدهای دوره ای و بررسی قسمت های مختلف خودروی تان اهمیت بدهید؛ مثلاً یکی از دلایل لرزش غربیلک فرمان و کشیده شدن آن به یک سمت، اختلاف ساییدگی چرخ های چپ و راست است. کشیده شدن فرمان به یک سمت ممکن است در همان لحظه شروع حرکت هم رخ دهد و لزوماً در سرعت بالا یا شرایط نامساعد جوی اتفاق نمی افتد.
شنیدن صداهای اضافی از خودرو: در چنین وضعیتی، خودروی شما ممکن است با حرکت روی جاده ای صاف و بدون دست انداز هم صداهای غیر طبیعی بدهد، اما بیشتر هنگام پیچیدن خودرو، صداهای اضافی به گوش می رسد. این صداها می تواند مربوط به قسمت های مختلف مثل پلوس ها، کمک ها، چرخ ها و … باشد.
عدم تعادل خودرو: در چنین شرایطی، معمولاً خودرو به یک سمت کشیده می شود. کنترل خودرویی که تعادل ندارد، در سرعت بالا، بسیار دشوار و خطر ساز خواهد بود.
نرم شدن غیر طبیعی فرمان: اگر فرمان خودروی شما در یک بازه زمانی، بیش از حد روان شد، ممکن است به دلیل ساییدگی سیبک ها و عدم تنظیم لاستیک ها و نامناسب بودنشان باشد. متأسفانه این مشکل، جزو مواردی نیست که راننده با بروز آن، به جلوبندی پراید خود شک کرده و برای تعمیر آن اقدام کند.
وجود هر یک از مشکلات زیر، عملکرد صحیح سیستم تعلیق و جلوبندی پراید را زیر سؤال می برد. اجازه ندهید که خودروی شما به مرحله ای برسد که به خاطر مسئله قابل حل ساده ای مثل تنظیم باد لاستیک ها دچار مشکلات بزرگ تر و پر هزینه تری شود. منشأ مشکلاتی که در بالا ذکر شد، یک یا چند مورد از موارد زیر است:
بالانس نبودن چرخ ها و زاویه شان (کمبر، کستر، تو این، تو اوت) و عدم تنظیم فشار باد لاستیک ها یا ساییدگی آن ها
شرایط غیر همسان لاستیک ها، مثل تفاوت عاج هایشان
تنظیم نامناسب سیبک ها در جای خود یا آسیب دیدن آن ها
خرابی جعبه فرمان، ساییدگی بوش ها و آسیب دیدن اتصالات آن
تنظیم نبودن چهار شاخ فرمان، آسیب دیدن دنده های شانه ای و بازوی فرمان
بروز مشکل در پلوس ها، سر پلوس ها، هزار خار پلوس و سه شاخ پلوس
بروز مشکل در میل تعادل، بوش ها و بازوهای آن
آسیب دیدن یا فرسودگی بلبرینگ چرخ جلو
بروز اشکال در سیستم ترمز
خراب شدن فنر و کمک فنر
خرابی بازوهای سگ دست
آسیب دیدن سیبک ها
وارد شدن ضربه شدید به شاسی
وظیفه سیستم تعلیق و جلوبندی خودرو، جذب ارتعاش هایی است که از سمت عوامل بیرونی به قسمت جلویی خودرو وارد می شود. اگر هنگام عبور از دست اندازها کمتر تکان می خورید، صداهای غیر طبیعی نمی شنوید و خودرو حتی هنگام ترمزگیری و عبور از پیچ های تند به راحتی هدایت می شود و قابل کنترل تر از گذشته است، جلوبندی پراید شما به خوبی تعمیر شده است.
یکی از نکته های مثبت در مورد پراید، هزینه تعمیر و نگهداری پایین آن است. خوشبختانه هزینه تعمیر جلوبندی پراید بالا نیست؛ بنابراین هر زمان حس کردید مشکلی برای سیستم تعلیق و جلوبندی پرایدتان به وجود آمده است، فوراً برای برطرف کردن آن اقدام کنید.
از این نکته نیز غافل نشوید که بروز مشکل در هر یک از قسمت های خودرو و بی توجهی به آن، منجر به خراب شدن بقیه قطعات و سیستم های خودرو می شود؛ مثلاً کافی است باد لاستیک ها را تنظیم نکنید و کم باد شوند؛ در این صورت، مشکلاتی از قبیل افزایش مصرف سوخت، از بین رفتن تعادل خودرو و موج دار شدن لاستیک ها برای خودروی شما به وجود می آید و هزینه و وقتی که باید برای تعمیر بگذارید، چند برابر می شود.
نکاتی برای مراقبت از جلوبندی پراید
اگر قرار است خودروی پراید شما برای مدت زمان طولانی در پارکینگ بماند، طوری پارک کنید که چرخ ها به صورت مستقیم قرار بگیرند. زاویه دار بودن چرخ ها باعث کاهش عمر تعلیق فرمان و پلوس ها می شود.
اگر مشکل جلوبندی پراید شما به سیستم ترمز مربوط باشد، باید به تعمیرگاه مراجعه کنید.
دلیل نشتی رگلاتور گاز خودرو چیست؟
دلایل قطع شدن برق پراید چیست؟
مشکلات خودروهای دوگانه سوز چیست؟
چگونه پیماش واقعی خودرو را تشخیص دهیم ؟
آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
مطالب پربازدید
8 راه ساده از بین بردن کدری چراغ ماشین
علایم و عوامل خرابی سنسور اکسیژن چیست ؟
معنی و مفهوم چراغ های اخطار پشت آمپر خودرو
بهترین درجه ترموستات سمند ،پژو 405 پارس تیبا و پراید
مراحل تعویض آب رادیاتور خودرو
عیب یابی و تعمیر
دلیل نشتی رگلاتور گاز خودرو چیست؟
دلایل قطع شدن برق پراید چیست؟
مشکلات خودروهای دوگانه سوز چیست؟
دلایل خراب شدن و آسیب دیدن جلوبندی پراید
چگونه پیماش واقعی خودرو را تشخیص دهیم ؟
اخبار روز
همه نکات طلایی در مورد پخت کیک
شایعترین ایرادات دینام پراید چیست ؟
طرز تهیه مربای انجیر خوشمزه
طرز تهیه سالاد سیبزمینی با شوید
خودرو زرهی مارادر مارک 2 +عکس
طرز تهیه نان پنیری، خوشمزه و متفاوت
بازی های یک هشتم نهایی والیبال قهرمانی جهان
دلیل نشتی رگلاتور گاز خودرو چیست؟
دلایل قطع شدن برق پراید چیست؟
مشکلات خودروهای دوگانه سوز چیست؟
بررسی انواع سمند سورن ایران خودرو
اعتراف کارمند بانک برداشت غیرمجاز از حساب مشتریان
عمر لوازم برقی خانگی چقدر است؟
باورهای اشتباه در خصوص نصب ردیاب خودرو
قیمت لوازم یدکی تیبا و تیبا 2 -شهریور 1401
دلایل خراب شدن و آسیب دیدن جلوبندی پراید
مصرف زیاد لیمو و عوارض آن برای بدن
دمنوشی که مرگ را از ما دور میکند
طرز تهیه سرکه انگور در خانه
گزارشی از نمایشگاه تحول صنعت خودرو 1401
دستگیری مالخر لوازم خودروهای لوکس تهران
چگونه پیماش واقعی خودرو را تشخیص دهیم ؟
هزینه تودوزی صندلی داشبورد فرمان سقف خودرو
قیمت و مشخصات موتور یاماها WR155 +عکس
مشخصات بیل بکهو کیس 580SUPER N
اخبار داغ
ماشین لوکس و گرانقیمت طناز طباطبایی +عکس
بیوگرافی ایوب آقاخانی جاوید سریال بیگانه ای با من است + عکس و همسر
احتکار ۱۱ میلیاردی قطعات خودرو
پنج راه ارزانقیمت برای افزایش توان خودرو
زندگی نامه نسرین بابایی بازیگر سریال در کنار پروانه ها +عکس
خودرو
معرفی ۶ خودرویی که قدرت پیشرانه آنها بیشتر از ادعای کارخانه است
معرفی چانگان CS85 کوپه در نمایشگاه گوانگژو + تصاویر
نگاهی به نیسان جوک پیش از ورود به بازار ایران+قیمت وتصاویر
اسرار دیوانه ترین لامبورگینی دنیا +عکس
معرفی ۲۰ شرکت خودروسازی برتر در جهان +عکس
مسابقات
جایگاه قطعی ایران در سیدبندی جام جهانی مشخص شد
محمود شیعی ، رییس هیات مدیره باشگاه پیکان شد
ماجرای فروش جت شخصی فوق ستاره فوتبال جهان +عکس
پیروزی قاطع تیم ملی والیبال ایران مقابل کانادا
ابقای اسکوچیچ روی نیمکت تیم ملی!
آشپزی
فوت و فن یه قرمه سبزی جا افتاده وخوشمزه
طرز تهیه جوجه کباب چوبی کنجدی + موادلازم
طرز تهیه کباب کوبیده خونگی
دستور تهیه کباب لقمه ترکیه ای
طرز تهیه دسر کرم نارگیل زمستونی و خوشمزه
