نشست خبری معرفی نخستین نمونه نیمه صنعتی خودرو برقی تارا با حضور مدیران ارشد خودروسازی کشور برگزار شد. در این نشست، کیوان وزیری، مدیرعامل تام، محسن رضایی‌منش، معاوت تحقیقات ایران خودرو و کاوه اسماعیل‌پور، مدیرعامل جتکو توضیحاتی درباره تولید خودرو برقی تارا ارائه دادند و به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ دادند.
معاون تحقیقات ایران خودرو و مدیرعامل تام
مدیرعامل شرکت تام دراین جلسه اعلام کرد که در سال آینده ۴۰۰ میلیارد دلار در جهان روی خودروهای برقی سرمایه‌گذاری می‌شود که ۵۰ درصد این سرمایه‌گذاری توسط چینی‌ها انجام می‌شود.
وی در ادامه افزود برای تولید انبوه خودروهای برقی باید زیرساخت‌های لازم فراهم شود. تارا برقی ۳۰۰ کیلومتر برد دارد و نیاز است زیرساخت برای شارژ خودروهای برقی ایجاد شود و این کار نیازمند همکاری همه سازمان‌ها است. مورد دیگری که باید مورد توجه قرار بگیرد، ایجاد زنجیره تامین و خدمات پس از فروش است.
معاون تحقیقات ایران خودرو در صحبت‌هایش به همکاری ایران خودرو، تام و جتکو برای تولید خودرو برقی اشاره کرد و گفت که برای تولید خودرو برقی تارا از پلتفرم‌های روز الگوبرداری شده است.
از نظر وزیری، مدیرعامل تام، مهم‌ترین چالشی که در این پروژه وجود دارد این است که تولید خودرو برقی ایرانی ناتمام بماند. برای تولید انبوه دولت باید از این پروژه حمایت کند. باتری و درایور (موتور الکتریکی) دو بخش مهم خودروهای برقی است و امید می‌رود تولید این دو بخش از سال آینده در کشور شروع شود.
مدیرعامل تام و مدیرعامل جتکو
اسماعیل‌پور، مدیرعامل جتکو درباره هزینه‌های پروژه گفت که هزینه طراحی و تولید نیمه صنعتی ۳ دستگاه خودرو برقی ۴۵ میلیارد تومان شده و در فاز بعدی تولید ۲۰ دستگاه پیش‌بینی شده است.
طبق اظهارات رضایی‌منش، معاون تحقیقات ایران خودرو، در حال حاضر زمینه برای ساخت خودروهای برقی مهیا نیست، اما مدیران صباباتری قول داده‌اند در صورتی که تولید خودروهای برقی به صورت انبوه آغاز شود، برای ساخت باتری همکاری خواهند کرد.
در بخش پایانی نشست، مدیرعامل تام اعلام کرد هزینه مصرفی خودروهای برقی نصف ماشین‌های بنزینی است و در صورتی که از ایران‌خودرو حمایت شود، بهای تمام‌شده خودرو برقی تارا برای مردم راضی‌کننده خواهد بود.
در پایان، خبرنگاران و کارشناسان از دو نمونه نیمه صنعتی خودرو تارا و الکترو موتور و بُردها و سیستم‌های باتری خودرو برقی بازدید کردند.
تارا برقی
دو نمونه تارا برقی که در این مراسم معرفی شد، با کد A Sample و B Sample شناخته می‌شوند و به جز ظاهر، از نظر مشخصات فنی و کابین تفاوت‌هایی با هم دارند.
هر دو مدل خودرو برقی تارا با همان بدنه بنزینی ساخته شده و فقط کلمه EV در نمای جانبی و در صندوق عقب دیده می‌شود و طرح جلوپنجره هم با مدل بنزینی متفاوت است. البته این خودروها نمونه‌های تارا برقی است و به احتمال زیاد مدلی که به تولید انبوه برسد فاقد جلوپنجره مشبک خواهد بود و به جای آن یک پنل یک‌دست دیده می‌شود.
نمای عقب تارا برقی
موتور برقی تارا EV مدل A sample زیر کاپوت و به جای پیشرانه بنزینی نصب شده و ۱۰۰ اسب بخار قدرت و ۲۰۰ نیوتن متر گشتاور دارد. باتری ۴۵ کیلووات ساعتی در کف خودرو قرار گرفته و با یک بار شارژ ۲۰۰ کیلومتر بُرد دارد. شتاب تارا با این پیشرانه برقی ۱۵ ثانیه است و حداکثر سرعتش هم به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد.
کابین تارا برقی A Sample
کابین مدل پایه تارا برقی هیچ تفاوتی با مدل بنزینی ندارد، همان کیلومترشمار آنالوگ، داشبرد و نمایشگر لمسی دیده می‌شود، فقط دیگر خبری از اهرم تعویض دنده نیست و نمایشگر هم اطلاعات باتری و دیگر مشخصات سیستم پیشرانه برقی را نمایش می‌دهد.
مدل B Sample تارا برقی موتور قوی‌تری از مدل A Sample دارد که می‌تواند حداکثر ۱۲۰ اسب بخار قدرت و ۳۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید کند. ظرفیت پکیج باتری همان ۴۵ کیلووات ساعت است، با این تفاوت که برد این مدل با یک بار شارژ ۳۰۰ کیلومتر است. تارا برقی B Sample با این موتور ۰ تا ۱۰۰ را حدود ۹ ثانیه پر می‌کند و بیشترین سرعتی که می‌تواند برود هم ۱۴۰ کیلومتر بر ساعت است.
کابین تارا برقی B Sample
طراحی داخلی تارا EV به‌روزتر و مدرن‌تر شده تا حداقل در کابین تفاوت آن با تارا بنزینی احساس شود. کیلومترشمار پشت فرمان کاملا دیجیتالی و گرافیکی است و به جای نمایشگر افقی و دکمه‌های فیزیکی، یک نمایشگر بزرگ عمودی روی کنسول میانی قرار گرفته. مثل همه خودروهای برقی در تارا EV B Sample اهرم تعویض دنده وجود ندارد.
فروش آنلاین خودرو
نویسنده: میلاد قزللو
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


source

source

توسط autokhabari