به دلیل لغو گرندپری فرمول یک روسیه پس از یک وقفه نوبت به  جایزه بزرگ سنگاپور ۲۰۲۲ رسید، جایی که رانندگان در شب و زیر نور مصنوعی با یکدیگر به رقابت می‌پردازند. گرندپری سنگاپور اولین بار در سال ۲۰۰۸ برگزار شد و یکی از ویژگی‌های خاص آن برگزاری این رقابت برای اولین بار زیر نور مصنوعی و در شب بود. از دیگر ویژگی این پیست خیابانی می‌توان به حضور خودروی ایمنی در تمامی رقابت‌های برگزار شده در این پیست اشاره کرد.
در تمرین اول گرندپری فرمول یک سنگاپور ۲۰۲۲ لوئیس همیلتون موفق به کسب بهترین زمان شد. مکس ورستپن و چارلز لکلرک نیز در رده‌های دوم و سوم قرار گرفتند.

تمرین دوم برای فراری‌ها بود و کارلوس ساینز و چارلز لکلرک به ترتیب اول و دوم شدند، راننده‌ی دوم مرسدس یعنی جرج راسل نیز جایگاه سوم تمرین دوم را از آن خود کرد.

اما آخرین تمرین گرندپری سنگاپور ۲۰۲۲ با پیشتازی چارلز لکلرک به پایان رسید. ورستپن و ساینز نیز دوم و سوم شدند.

به سراغ تعیین خط گرندپری فرمول یک سنگاپور ۲۰۲۲ می‌رویم، جایی که چارلز لکلرک موفق به کسب پل پوزیشن شد. مکس ورستپن که در صورت پیروزی در این مسابقه عنوان قهرمانی سال ۲۰۲۲ را برای خود قطعی می‌کند به دلیل اشتباه ردبول در روز تعیین خط جایگاهی بهتر از هشتم کسب نکرد. ردبول تایید کرد که به علت کمبود سوخت در باک ماشین، از ورستپن خواسته شد تا دور آخر خود را به پایان نرساند و به پیت برگردد. اگر ورستپن دور خود را تکمیل می‌کرد، احتمالا در ماشین سوخت کافی برای نمونه گیری سوخت بعد تعیین خط باقی نمیماند که نتیجه آن دیسکوالیفه شدن از تعیین خط بود. دیگر راننده‌ی ردبول سرجیو پرز مسابقه را از جایگاه دوم شروع خواهد کرد. لوئیس همیلتون نیز سوم شد.
جورج راسل نیز پس از تعویض کامل پاوریونیت، مسابقه را از پیت لین آغاز خواهد کرد.

در روز یکشنبه باران شدید شروع شد در نتیجه برای ایمنی رانندگان مسابقه با یک ساعت و ۵ دقیقه تاخیر شروع شد. رانندگان برای مسابقه باید از لاستیک‌های وت و اینترمدیت استفاده کنند زیرا اگرچه باران قطع شده است ولی به دلیل رطوبت بالا همچنان پیست خیس است.
در استارت مسابقه پرز عالی عمل می‌کند و در همان ابتدا صدرنشینی لکلرک را از وی می‌گیرد. همیلتون نیز با ساینز برخورد کوچکی می‌کند و در رده‌ی چهارم به مسابقه ادامه می‌دهد. نوریس نیز از الونسو سبقت میگیرد و پنجم می‌شود. ورستپن استارت خوبی نداشته و تا رده ی ۱۲ سقوط کرده است.
دور دوم سبقگیری‌های ورستپن آغاز می‌شود. در ابتدا وی از کوین مگنوسن سبقت می‌گیرد و بلافاصله با گذشتن از استرول به جایگاه دهم می‌رسد. دور بعدی ورستپن از یوکی سونودا هم سبقت می‌گیرد و نهم می‌شود.
راسل که از پیت شروع کرده بود در دور پنجم در رده‌ی ۱۷ در حال مسابقه دادن است. باید اشاره کنیم که به دلیل شرایط خیس پیست و مسائل ایمنی استفاده از دی آر اس ممنوع است.
دور هفتم ورستپن در حال رقابت با فتل برای کسب جایگاه هشتم است فتل نیز همزمان در حال رقابت با گسلی برای کسب رده‌ی هفتم است.

در ادامه‌ی مسابقه گوانیو ژو و نیکلاس لطیفی با یک یگر برخورد می‌کنند. در نتیجه‌ی این برخورد ماشین گوانیو ژو دچار مشکل می شود و مجبور به ترک مسابقه می‌شود.
لطیفی نیز پنجر شده است و مسیر طولانی تا پیت لین دارد به همین دلیل سرعت خود را کم کرده است تا آسیب کمتری به ماشین وارد شود تا به پیت لین برسد.
سیفتی کار وارد پیست می‌شود. ماشین لطیفی نیز ظاهرا در برخورد دچار مشکل شده و مجبور به ترک مسابقه می‌شود.
دور ۱۱ مسابقه دوباره شروع می‌شود ورستپن از فتل سبقت میگیرد و هشتم می‌شود. نوریس تلاش می‌کند از همیلتون سبقت بگیرد اما نمی‌تواند. ورستپن در همان دور بلافاصله از گسلی هم سبقت می‌گیرد. هدف بعدی ورستپن، الونسو در رده ی ششم است. همیلتون نیز در حال کم کردن فاصله ی خود با ساینز در رده‌ی سوم است.
دور ۲۱ خودروی آلونسو متوقف می‌شود. ظاهرا خودروی او مشکل موتوری پیدا کرده است. در نتیجه‌ی توقف ماشین وی در کنار پیست اعلام وضعیت سیفتی کار مجازی می‌شود. آلونسو تا کنون در ۳۵۰ گرندپری شرکت کرده است و مشکل خودروی آلپاین جشن ۳۵۰امین گرندپری وی را خراب کرد.
در زمان سیفتی کار مجازی راسل به پیت می‌آید و با لاستیک‌های مدیوم و در رده‌ی اخر به پیست باز می‌گردد. دیگر تیم‌ها منتظر هستند تا نتیجه‌ی استراتژی متفاوت مرسدس را ببینند اما، راسل با لاستیک‌های مدیوم خود بسیار مشکل دارد زیرا پیست هنوز خیس است.

دور ۲۳ سیفتی کار مجازی تمام می‌شود. دور ۲۴ همیلتون در رده‌ی چهارم به پشت ساینز رسیده است.
دور ۲۶ الکس البون با دیواره‌ی پیست برخورد می‌کند در نتیجه‌ی این برخورد باله‌ی اوی ماشین وی خورد می‌شود و وی مسابقه را تا رسیدن به پیت لین بدون باله ادامه می‌دهد. باز هم اعلام وضعیت سیفتی کار مجازی می‌شود. وی به پیت لین می‌رسد و به دلیل شدت آسیب وارده مجبور به ترک مسابقه می‌شود سیفی کار مجازی نیز پایان می‌یابد.
دور ۲۸ استبان اکون دیگر راننده‌ی تیم آلپین نیز دچار مشکل می‌شود و در نتیجه مجبور به ترک مسابقه است. باز هم شاهد سیفتی کار مجازی هستیم دور ۳۰ وضعیفت سیفتی مجازی تمام می‌شود.
دور ۳۳ همیلتون که خیلی دیر ترمز کرده است به دیواره‌ی پیست برخورد می‌کند اما دوباره به پیست باز می‌گردد و به مسابقه‌ی خود در رده ی پنجم ادامه می‌دهد. سمت چپ باله‌ی جلوی خودروی وی آسیب زیادی دیده است. در همین حین راسل با لاستیک‌های مدیوم و تنها راننده با لاستیک خشک سریع‌ترین دور را به ثبت می‌رساند.
گسلی به پیت می‌آید و دومین راننده‌ای است که با لاستیک خشک به پیست باز میگردد.
لکلرک نیز به پیت فراخوانده می‌شود و با لاستیک‌های مدیوم در رده‌ی سوم به پیست باز می‌گردد.
همیلتون نیز که با بال شکسته‌ی خودروی خود در حال رقابت بود بالاخره به پیت لین می‌رسد و باله‌ی جلوی خودروی وی عوض می‌شود. این راننده‌ی مرسدس در رده ی نهم به پیست باز میگردد.
پرز راننده‌ی ردبول که در حال حاضر لیدر مسابقه است، نیز برای تعویض لاستیک‌های خود به پیت لین می‌آید و در رده ی اول به رقابت باز می‌گردد.
ساینز و ورستپن نیز برای تعویض لاستیک‌های خود به پیت لین می‌آیند در همین حین یوکی سونودا به شدت به دیواره ی پیست برخورد می‌کند تا شاهد حضور سیفتی کار در پیست باشیم و این به نفع مکلارن‌ها است که هنوز به پیت نیامده‌اند.
نوریس و ریکاردو رانندگان مکلارن به پیت می‌آید، نوریس با لاستیک‌های مدیوم، در رده‌ی چهارم و پشت خودروی ساینز و ریکاردو هم با لاستیک‌های سافت و در رده‌ی ششم پشت ورستپن به پیست بازمی‌گردند.
سیفتی کار از پیست خارج می‌شود و همه‌ی رانندگان لاستیک‌های خشک مدیوم و سافت دارند.
به دلیل طولانی شدن مسابقه قانون ۲ ساعت و یک دور اجرا می‌شود و طبق این قانون مسابقات نمی‌توانند زمانی بیشتر از ۲ ساعت داشته باشند.
در ادامه‌ی رقابت پر قربانی سنگاپور، ورستپن چرخ‌های ماشین خود را قفل و تلاش می‌کند ضمن جلوگیری از برخورد با دیواره، دوباره به پیست باز می‌گردد ولی این بار در رده‌ی هشتم جلوی همیلتون. ورستپن که برای جلوگیری از برخورد با دیواره‌ها لاستیک‌های خود را فدا کرده است، در رادیو اعلام می کند که باید به پیت بیاید. در نهایت این راننده‌ی ردبول با لاستیک‌های سافت و در جایگاه ۱۴ و اخر به مسابقه‌ی خود ادامه می‌دهد. چرخ سمت راست عقب خودرو جرج راسل پنچر شده است. ورستپن از راسل پنجر سبقت می‌گیرد و ۱۳ می‌شود. ورستپن باید در این مسابقه اول می‌شد تا قهرمانی وی صد درصد شود و با اتفاق‌های رخ داده ظاهرا تکلیف قهرمانی فصل ۲۰۲۲ در سنگاپور مشخص نمی‌شود.

لکلرک در حال کم کردن فاصله‌ی خود با پرز است. در پیچ ۱۴ تلاش می‌کند از وی سبقت بگیرد اما نمی‌تواند. در همین حال ورستپن از مگنوسن هم سبقت می‌گیرد و ۱۲ می‌شود. دی ار اس که از اول مسابقه هنوز فعال نشده بود در نهایت فعال می‌شود و این به نفع لکلرک است که در فاصله‌ی زیر یک ثانیه‌ای پرز و در محدوده‌ی دی ار اس وی است. همیلتون در رده ی هشتم نیز پشت سر فتل دی ار اس دارد. لکلرک در پیچ یک تلاش می‌کند از پرز بگذرد اما باز هم موفق نمی‌شود. نوریس نیز در حال تعقیب ساینز در رده‌ی سوم است.
۲۰ دقیقه به پایان مسابقه مانده است و لکلرک و پرز همچنان با یکدیگر در حال رقابت هستند.

در نهایت لکلرک که امیدی برای گذشتن از راننده‌ی ردبول نداشت، پرز را رها کرد. ورستپن نیز به رده‌ی دهم و اخرین رده‌ی دریافت امتیاز رسید. ورستپن از گسلی هم سبقت گرفت و نهم شد.
راننده‌ی ردبول به پشت همیلتون رسید و تلاش کرد سبقت بگیرد و به رده‌ی هشتم برسد. همیلتون نیز در حالی که تلاش می‌کرد برای کسب جایگاه هفتم از فتل سبقت بگیرد اشتباه کرد. ورستپن از فرصت پیش آمده استفاده کرد و همیلتون را پشت سر گذاشت تا هشتم شود.
در ادامه ورستپن مانند سایه فتل را دنبال کرد اما فتل  اجازه‌ی گذشتن به ورستپن نداد.
در دور اخر ورستپن از فتل سبقت می‌گیرد و هفتم می‌شود. در نهایت نیز مسابقه با صدر نشینی پرز به پایان می‌رسد. پرز که در این مسابقه بسیار خوب عمل کرده بود به عنوان راننده‌ی روز نیز انتخاب می‌شود رانندگان فراری، لکلرک و ساینز نیز به ترتیب دوم و سوم می‌شوند.
اگرچه قهرمانی ورستپن در این فصل از رقابت‌های فرمول یک کاملا واضح است اما قطعی شدن آن در سنگاپور مشخص نشد باید منتظر مسابقه‌ی هفته‌ی آینده در ژاپن باشیم.
مجید
خلاصه مسابقه رو نمی گذارید ؟
محمدرضا اشتری – دبیر سایت پدال
اضافه کردم 🙂
Al pachino
اینقدر حالمون بده که حوصله f1 دیدن رو نداریم
R@min
متاسفانه فصل خیلی یه طرفه تموم شد.
۹۱۱
آره اصن نفهمیدم چی شده
REBORN OF KAMRAN
جایگاه همیلتون همین ۹ بیشتر از این زیادشه
rocket bunny
بهترین پای راست این نسل راننده های فرمول یک برنده پیستای خیابونی
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.







آیا حساب کاربری ندارید؟

source

توسط autokhabari