اول این هفته با شروع به کار بازار در همه اصناف، قیمت ارز، طلا و خودروهای صفر مشخص شد و خودرو به تبعیت از ارز و طلا افزایش قیمت داد. در این میان، بیش ترین افزایش قیمت مربوط به تیگو ۸ پرو است که با ۱۶۰ میلیون رشد، به دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون رسید.
در ابتدای این هفته، خودرو نیز، که دیگر به طور کامل به یک کالای سرمایه ای تبدیل شده است، شروع پرقدرتی داشت و در همه محصولات، حتا وانت ها هم که تقریباً ثابت می ماندند، شاهد افزایش قیمت چشم گیری بودیم. در دو ماه گذشته، برخی روزها روند کلی خودروها رو به بالا بودند، اما در برخی محصولات ثبات قیمتی داشتیم و برخی دیگر هم به میزان بسیار کمی افت قیمت داشتند. اما امروز بسیار متفاوت بود و در همه محصولات رشد قیمتی داشتیم و حتا یکی از آن ها هم با قیمت پنج شنبه به فروش نرسید.
رکورد افزایش قیمت امروز در دست چینی ها بود، چراکه تولید این خودروها بیش تر با قیمت دلار و ارز در ارتباط است، از این رو، بیش تر تحت تأثیر نوسان ارز قرار می گیرند. البته خودروهای ایرانی هم رو به بالا بودند، اما افزایش آن ها به اندازه چینی ها نبود و شیب کم تری داشتند.
حتماً بخوانید: قیمت روز خودرو
قیمت خودروهای ایران خودرو در بازار امروز رو به بالا بود، اما سیر صعودی آن ها به سایپایی ها نمی رسید و شیب کم تری داشتند. کم ترین افزایش قیمت محصولات این کمپانی مربوط به سورن پلاس بود که ۳ میلیون گران تر شد و ارزش آن به ۴۳۹ میلیون تومان ناقابل رسید. جدا از سورن پلاس، دیگر خودروهای ایران خودرویی امروز بین ۱۰ تا ۱۷ میلیون افزایش داشتند، برای مثال، دنا اتوماتیک با ۱۷ میلیون رشد به ۶۸۱ میلیون رسید. بقیه محصولات مانند انواع پارس، ۲۰۷ها و ۲۰۶ها هم به طور میانگین حدود ۱۰ میلیون گران تر شدند.
تولیدی های سایپا همان طور که گفته شد امروز به نسبت قیمتشان شیب بیش تری داشتند و تغییراتشان بیش تر حس می شد. برای مثال، پراید ۱۳۱ امروز با ۷.۵ میلیون تغییر به ۲۴۰ میلیون رسید و دیگر محصولات مانند ساینا، کوییک و شاهین هم هر کدام ۱۰ میلیون افزایش قیمت داشتند. در این راستا، شاهین به ۴۹۷ میلیون تومان و ساینا فول به ۲۷۳.۵ میلیون تومان رسیدند.
طبق این گزارش، بازار خودروهای چینی بیش تر تحت تأثیر قیمت ارز و طلا تغییر می کنند، از این رو، با رسیدن دلار به ۳۹ هزار تومان و رد کردن آن، در همه چینی های صفر بازار رشد قیمتی داشتیم. یکی از مهم ترین خودروهای امروز تیگو ۸ پرو بود که چهارشنبه از دیگنیتی پرستیژ معاملهشده در بورس کالا شکست خورده بود و به رده دوم گران ترین چینی ها تنزل کرد، اما پس از لغو تمام معاملات دیگنیتی در بورس کالا، تیگو ۸ پرو به خودش آمد و علاوه بر پنج شنبه، امروز هم رشد قابل توجهی داشت. این خودرو امروز با ۱۶۰ میلیون افزایش قیمت به دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون رسید و گران تر از همیشه در بازار معامله شد. همراه با این قضیه، بقیه چینی های صفر هم گران شدند، برای مثال، کی ام سی J7، تازه وارد بازار این روزها، حدود ۱۲۰ میلیون افزایش قیمت داشت و با یک میلیارد و ۷۷۰ میلیون در بازار معامله شد.
با توجه به بی ثباتی های ادامه دار و توقف ناپذیر در بازار ارز و طلا، احتمال فروکش این روند در بازار خودرو بسیار کم است، مگر این که ریزش قابل توجهی در بازار ارز به وجود آید.
از نظر من اینکه تیگو ۸ پرو توی بازار ۲ میلیارد و پانصد میلیون شده یک حباب چون تیگو ۸ توی کارخونه هم آن چنان فروش خوبی نداشت و مدیران خودرو مجبور شد طرح های فروش با اقساط ۵ ساله بزاره .
قیمت خودرو همینه دیگه . همه چی گرون شده ، حالا خودرو هم گرون شد . اگه قراره حباب باشه پس قیمت دلار ، سکه ، مواد غذایی ، خانه ، زمین و … که گرون شدن هم حبابه . حسابی تورم داریم هر ماه و در سال بالای ۱۰۰ درصد هست و در زمان دولت جدید بسیار تورم بیشتر شده .
البته اون وری هم هست. واردات خودرو دلار را بهم ریخت! بعد از شعارهای پوپولیستی یک عده در مجلس و مقالات هدایت شده از طریق مافیای واردات در رسانه های تخصصی، بازار دلار سه روز بعد از اعلام خبر تامین ارز یک میلیارد دلاری ورادات خودرو، فشار این دست و دلبازی قیمت دلار را منفجر کرد طوری که مردم در تمام شءون زندگی خود احساسش کردند
اسب بخار فعالیت خود را از سال ۱۳۹۴ با محور تست و بررسی ویدیویی خودروها آغاز کرد. این رسانه در همان سال پایگاه خبری خودرو را در فضای وب تاسیس کرد و با انتشار اخبار مختلف صنعت خودرو، شاخه های فعالیت خود را گسترش داد. در حال حاضر پایگاه خبری اسب بخار یکی از پرمخاطب ترین رسانه های صنعت خودرو در ایران است و به صورت روزانه به اخبار و حواشی آن می پردازد.
