wp-header-logo-37.png

عرضه خودرو در بورس کالا با توجه به اظهار وجود دوباره شورای رقابت در هاله ای از ابهام قرار گرفته است، به نحوی که، نه مسیر قیمت ها مشخص است و نه می توان تحلیل و آنالیز دقیقی از بازار به دست آورد، اما درباره یک نکته می توان به طور قطع نظر داد و آن، بازی روانی مسئولان با مردم و بازار خودروست.
به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، عرضه و یا عدم عرضه خودرو در بوس کالا، بازگشت شورای رقابت به قیمت گذاری، احتمال افزایش  قیمت محصولات تولید داخل توسط این شورا برای توجیه حضور مجدد، مشخص نبودن زمان و سازوکار عرضه خودروهای وارداتی، میزان تأثیرپذیری نرخ ارز از جمله مسائلی هستند که طی هفته ها و روزهای اخیر بازار را وارد فضایی مه آلود و غبارآلود کرده اند. در این بازار مشخص نیست چه کسی نفع خواهد برد، هیچ چیز مشخص نیست. در این وضعیت به نظر می رسد مردم دست‌مایه بازی مسئولان شده اند، یعنی هر نهاد، سازمان و ارگانی که به مستقیم و غیرمستقیم به خودرو ربط دارد وارد ماجرا شده است. در واقع، می توان مباحث مطروح در خصوص بورس کالا را به نوع درگیری و نزاع در این سازوکار دانست. حالا چرا برای بازگرداندن قدرت قیمت گذاری به شورای رقابت و تعمیق اقتصاد دستوری تأکید وجود دارد، همچنان امری نامشخص شمرده می شود، اما در پس این داستان هر چه باشد، جز بر هم خوردن آرامش بازار و روان مردم  نتیجه ای ندارد.
در حال حاضر، وضعیت عرضه ها مشخص نیست، اما روش فروش به صورت لاتاری و قرعه کشی در قالب دو طرح جوانی و فرسوده وجود دارد، بنابراین درگیری و دعوا درباره ۳۰ درصد از تولید داخل است. این یک بخش داستان است و بخش دیگر اثرات روانی‌ای است که این موضوع بر ذهن مردم و بازار خواهد گذاشت. در واقع، اگر شورای رقابت بیاید یا خیر، باز هم در بازار اثرگذار بوده است. به بیان دیگر، به نظر می رسد حامیان شورای رقابت با افزایش شایعاتی مبنی بر افزایش قیمت ها توسط این نهاد، قصد دارند نظرها و رأی های  مثبت بیش تری جلب کنند، اما این داستان از یک زاویه دیگر نیز قابل بررسی است. به بیان دیگر، همین که شایعه افزایش قیمت در کارخانه پررنگ تر شود، بازار بلافاصله واکنش نشان داده و قیمت ها افزایشی خواهد شد، قیمت نهایی در بورس کالا نیز متأثر از آن به طور طبیعی نیز بالا خواهد رفت. بنابراین نه تنها این مسئله نفعی برای مردم در پی نخواهد داشت، بلکه باعث می شود بخش جدید از تقاضا وارد بازار شوند، بازاری که در حال حاضر جای مناسبی برای سرمایه های خرد به شمار می رود. در این فضا تلاش می شود به اسم مصرف کننده واقعی و مردم قیمت ها را پایین نگه دارند، اما برخلاف آن چه می گویند و در ظاهر ادعای آن را دارند، این مسئله تنها به افزایش قیمت ها دامن خواهد زد و شعله های سرمایه سوزی تولیدکنندگان و سهام داران را تندتر و مشتعل تر خواهد کرد. یعنی در این فرآیند که برای قیمت گذاری دستوری تلاش می شود، نمی توان جز اتلاف منابع ملی و دارایی های مردم به نفع بخش رانت خوار نتیجه ای متصور شد. به نظر می رسد علت بازی روانی با مردم نیز به همین دلیل باشد، یعنی برخی نهادها و سازمان ها می خواهند به بهانه کاهش قیمت خودرو و جلوگیری از اجحاف در حق مصرف کننده، مسیر را به سمتی که تنها برای بخشی از جامعه مفید است. این که چرا در وضعیت فعلی اقتصادی کشور و فشارهایی که تورم به زندگی مردم وارد می کند، این مسائل را پیش آورده و ادامه می دهند، هم مبهم است و جای تعجب دارد و هم مسئله ای است که باید توسط نهادهای مرتبط به آن پرداخته شود.






اسب بخار فعالیت خود را از سال ۱۳۹۴ با محور تست و بررسی ویدیویی خودروها آغاز کرد. این رسانه در همان سال پایگاه خبری خودرو را در فضای وب تاسیس کرد و با انتشار اخبار مختلف صنعت خودرو، شاخه های فعالیت خود را گسترش داد. در حال حاضر پایگاه خبری اسب بخار یکی از پرمخاطب ترین رسانه های صنعت خودرو در ایران است و به صورت روزانه به اخبار و حواشی آن می پردازد.

source

توسط autokhabari