به تازگی، تصاویری به دست خبرنگار اسب بخار رسیده است که نشان می دهد یکی از اولین نمونه های تولیدی هایما ۷X آماده تست های فنی شده است و این مینی ون به زودی به بازار ایران می آید.
اردیبهشت ماه و در نمایشگاه خودروی تهران بود که ایران خودرو از هایما ۷X پرده برداشت. این خودرو در کلاس مینی ون قرار داشت و قرار بود در کنار سوبا M4 سگمنت جدیدی برای چینی های مونتاژی داخل ایران ایجاد کند. با گذشت ماه ها و نزدیک شدن سوبا M4 به تولید، حالا تصاویری که به دست ما رسیده است نشان می دهد ایران خودرو هم در سکوت خبری پروژه تولید هایما ۷X را پیش برده و نمونه های اولیه این خودرو به تولید رسیده اند.
در تصاویری که به دست ما رسیده این مینی ون روی ماشین حمل خودروست و احتمالاً برای گذراندن تست های نهایی آماده می شود. کلاس مینی ون ها مدت هاست در ایران جدی گرفته نشده است، اما ایران خودرو و فردا موتورز می خواهند این سگمت خانوادگی را در ایران احیا کنند و بعید نیست در صورت واکنش خوب بازار، باقی شرکت ها هم به زودی به تولید خودروهایی در این رده روی بیاورند.
این مینی ون چینی به پیشرانه ۱.۶ لیتری توربوشارژ با فناوری پاشش مستقیم سوخت یا GDi مجهز است که این موتور توان تولید نهایت قدرت ۱۹۲ اسب بخار و نهایت گشتاور ۲۹۳ نیوتن متر را دارد. قدرت از پیشرانه توسط جعبه دنده ۶ سرعته AT به چرخ های جلو منتقل می شود. نکته قابل توجه در این خودرو استفاده از جعبه دنده ۶ سرعته AT است که در بازار نسبت به نوع دوکلاچه محبوب تر است. قدرت و گشتاور بالای این مینی ون هم باعث می شود در نظر بسیاری از علاقه مندان هایما ۷X یک انتخاب منتفی برای سفرهای خانوادگی باشد.
درون کابین این مینی ون یا MPV ترکیب هفتنفره صندلی ها را به صورت ۲+۲+۳ داریم و برخلاف باقی هفتنفره های بازار، در این خودرو ردیف دوم دوتایی و یا اصطلاحاً کاپیتانی طراحی شده است. البته رقیب این خودرو، سوبا M4، هم دقیقاً همین ترکیب را دارد و باید دید واکنش بازار به این ترکیب جدید چینش صندلی ها چیست. هایما ۷X امکانات خوبی نظیر اتوهلد، سیستم کنترل حرکت در سربالایی و سرازیری، سیستم کنترل پایداری و کشش، ترمز پارک برقی، شش ایربگ ده نقطه ای، رادار خطی، رادار نقطه کور، دوربین ۳۶۰ درجه، دوربین ثبت وقایع و… را می بینیم. امکانات ۷X اگرچه در بخش رفاهی به اندازه سوبا M4 نیست، اما به عنوان یک خودروی مونتاژی چینی سطح امکانات بالاست.
از اوایل دهه ۹۰ تا امروز هایما یکی از شرکای ایران خودرو بوده و بازار ما با محصولات این کمپانی کاملاً آشناست. با آمدن ۸S و ۷X فصل جدیدی از حضور هایما در ایران رقم می خورد و محصولات مدرن تری را از این نشان در ایران می بینیم. واکنش اولیه بازار به عرضه هایما ۸S خوب ارزیابی شد و حالا باید دید بازار به عرضه هایما ۷X چه واکنشی دارد. با توجه به این که این خودرو در سگمنتی متفاوت و غیرمحبوب در ایران قرار دارد، احتمالاً ایران خودرو چالش هایی را در فروش این مینی ون خواهد داشت. البته عرضه نامتوازن در سال های اخیر باعث شده است مشتریان هر چیز را بخرند و با شرایط فعلی بعید نیست تقاضای اولیه برای این مینی ون به صورت غیرواقعی و با نگاه سرمایه ای مشتریان زیاد باشد. احتمالاً درگاه عرضه این محصول هم بورس کالا باشد و در این بستر قیمت نهایی این مینی ون رقم بخورد.
این سبک خودرو مانند استیشن، خیلی در کشور ما مورد استقبال قرار نمیگیره! مگر اینکه قیمت مناسب و پر آپشن باشه!
پولدارها، اکثرا عیالوار نیستن! و شاسی بلند به ون لوکس، ترجیح میدن! ما که در خرید تیبا و ۲۰۶ موندیم! ما و نگاه!
سلام
این خودرو سیستم پارک اتوماتیک پیشرفته هم داره که در حالت های افقی و عمودی، خودرو رو با دقت زیادی پارک می کنه.
اسب بخار فعالیت خود را از سال ۱۳۹۴ با محور تست و بررسی ویدیویی خودروها آغاز کرد. این رسانه در همان سال پایگاه خبری خودرو را در فضای وب تاسیس کرد و با انتشار اخبار مختلف صنعت خودرو، شاخه های فعالیت خود را گسترش داد. در حال حاضر پایگاه خبری اسب بخار یکی از پرمخاطب ترین رسانه های صنعت خودرو در ایران است و به صورت روزانه به اخبار و حواشی آن می پردازد.
