رنجروور اسپرت و آئودی Q7 هردو شاسی‌بلندهای میان سایز لوکسی هستند که یکی تازه‌نفس بوده و دیگری هفت سال سن دارد. در این نبرد کدامیک برتر خواهد بود؟
آنچه در این مطلب می‌خوانید:

اوایل سال ۲۰۲۲ نسخه‌های پلاگین‌هیبریدی آئودی Q8 و رنجروور اسپرت را در برابر هم قرار دادیم و در آن مقایسه برتری با آئودی بود اما حالا نسل جدید رنجروور اسپرت به بازار آمده که لندروور آن را لوکس‌تر، بزرگ‌تر و هوشمندتر از قبل می‌داند؛ بنابراین، بد نبود با ترتیب دادن یک رویارویی دیگر با بهترین محصول آئودی در این کلاس، میزان پیشرفت رنجروور اسپرت جدید را بسنجیم. البته این بار Q7 به میدان آمده که از لحاظ فنی با Q8 یکسان است اما شکل سنتی و کاربردی یک شاسی‌بلند را دارد. در این رقابت همچنین بجای نسخه‌های پلاگین‌هیبریدی سراغ نمونه‌های دیزلی رفته‌ایم. آیا لندروور آن‌قدر نسل جدید رنجروور اسپرت را بهبود داده که این بار پیروز شود یا آئودی همچنان برتر خواهد بود؟
در نسل جدید رنجروور اسپرت چیزهای تازهٔ زیادی وجود دارد اما آیا این تغییرات برای مغلوب کردن آئودی کافی خواهد بود؟ در ادامه خواهیم فهمید. خودروی آزمایشی ما از نسخهٔ D300 Dynamic SE است که قیمت آن از ۸۳,۳۲۵ پوند آغاز می‌شود.

مهندسی و طراحی
به اعتقاد لندروور، نسل سوم رنجروور اسپرت از همیشه بهتر است. این خودرو با حدود ۵ متر طول و بیش از ۲ متر عرض، بزرگ‌تر از قبل شده اما طراحی آن به‌وضوح تکاملی از نسل قبلی است و بجای بازطراحی کامل، تمرکز روی اصلاح جزئیات بوده است. به‌عنوان‌مثال، دستگیرهٔ درها مثل ولار از نوع مخفی هستند و با بدنه یکپارچه شده‌اند. درنتیجه، ظاهر خودرو بسیار سیال به نظر می‌رسد و تقریباً شبیه کانسپت است.

این موضوع در داخل هم ادامه پیدا کرده یعنی جایی که هم طراحی جدیدی دارد و هم لوکس و پیشرفته به نظر می‌رسد. همچنین متریال داخلی حتی پلاستیک‌های اندکی هم که در برخی قسمت‌ها به کار رفته باکیفیت هستند. بااین‌حال، هنوز هم جا برای بهبود هست زیرا برای مثال، ستون فرمان قابلیت تنظیم کافی ندارد و نمایشگر لمسی هم بهتر بود کمی عمودی‌تر نصب می‌شد تا دسترسی به آن برای افراد کوتاه‌قد آسان‌تر باشد.

زیر پوست خودرو پلت‌فرم PLA قرار گرفته که در رنجروور فول سایز هم استفاده شده است. این یعنی در اینجا هم شاهد یک مونوکوک تمام آلومینیومی هستیم که توانایی تجهیز به انواع مختلف پیشرانه‌ها با سطوح مختلف الکتریکی‌سازی را دارد. رنجروور اسپرت جدید علاوه بر موتورهای ۴.۴ لیتری V8 توئین توربوی ب‌ام‌و و پلاگین‌هیبریدی، در نسخهٔ ۳ لیتری دیزلی هم با ۳۰۰ اسب بخار قدرت و ۶۵۰ نیوتن متر گشتاور ارائه می‌شود که در اینجا حاضر است.
رانندگی
رنجروور اسپرت یک شاسی‌بلند ۲.۳ تنی بلندقامت است و بنابراین اسپرت نامیدن آن خوش‌بینانه خواهد بود. بااین‌حال، تیم مهندسی لندروور به‌خوبی عمل کرده و خودرو در پیچ‌ها نسبتاً مطمئن عمل می‌کند و حس ثبات دارد. برای نسخه‌های اتوبیوگرافی رده بالا سیستم فرمان گیری چرخ‌های عقب هم قابل سفارش است که ویژگی واقعاً مفیدی به‌حساب می‌آید. این سیستم در سرعت‌های پایین دایرهٔ چرخش را از ۱۲.۵ متر به ۱۰.۹ متر کاهش می‌دهد که شبیه هاچ‌بک‌های ساب‌کامپکت است. این یعنی با وجود اندازهٔ بزرگ خودرو، رانندگی در شهرهای شلوغ آن‌قدرها هم که فکر می‌کنید استرس نخواهد داشت. در سرعت‌های بالاتر نیز سیستم فرمان گیری چرخ‌های عقب پایداری خودرو را بهبود می‌بخشد.

موتور شش سیلندر رنجروور نرم و خوشایند بوده و هنگام شتاب گیری صرفاً غرغر ضعیفی خواهد داشت و به همین دلیل، برای فهمیدن اینکه یک موتور دیزلی زیر کاپوت است به گوش‌های تیزی نیاز خواهید داشت. این پیشرانه همچنین خودرو را ظرف ۶.۶ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رساند که برای چنین خودروی بزرگی عملکرد بدی نیست. گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک هم دنده‌ها را به نرمی تعویض می‌کند اما در سرعت‌های بالاتر احساس تنبلی دارد. این باعث می‌شود گاهی سعی کنیم پدال گاز را بیشتر از آنچه نیاز داریم فشار دهیم تا تنبلی گیربکس جبران شود. این کار اما سرعت خودرو را بیش از چیزی که در نظر داریم افزایش می‌دهد و کمی طول می‌کشد تا به آن عادت کنیم.

کارایی
خودرویی با نزدیک ۵ متر طول و ۱.۸ متر ارتفاع، عجیب نیست که در داخل جادار باشد. بااین‌حال، صندلی‌های عقب آن‌قدر که انتظار می‌رود جادار نیستند و آئودی فضای سر و زانوی بیشتری دارد هرچند که بخش عقب کابین رنجروور لوکس‌تر به نظر می‌رسد. رنجروور از صندوق بار بسیار بزرگ ۶۵۷ لیتری برخوردار است که با خواباندن صندلی‌های عقب این رقم به ۱۸۶۰ لیتر می‌رسد.
برای اینکه آئودی از لحاظ قیمت با رنجروور هماهنگ باشد، نسخهٔ ۵۰ TDI آن را در تیپ پرچم‌دار Vorsprung انتخاب کرده‌ایم. این مدل با قیمت پایهٔ ۸۶,۹۷۵ پوند کمی از رقیب بریتانیایی گران‌تر است اما آپشن‌های چندانی برای اضافه کردن ندارد.

مهندسی و طراحی
هرچند نسل دوم آئودی Q7 در سال ۲۰۱۵ به بازار آمد اما در سال ۲۰۲۰ به‌روزرسانی میان‌دوره‌ای بزرگی را تجربه کرد که ظاهر جدید و تکنولوژی‌ها داخلی بیشتری را به همراه داشت و باعث افزایش جذابیت آن شد. طراحی بیرونی آئودی کمی شلوغ‌تر از رنجروور اسپرت به نظر می‌رسد اما بدون شک باابهت و چشمگیر است.

داخل Q7 به‌اندازهٔ بیرون شلوغ نیست و هنوز هم طراحی بسیار منظم و مرتبی دارد. همچنین کراس‌اوور آئودی به لطف فیس‌لیفت چند سال پیش از لحاظ تکنولوژی هم کاملاً توانایی رقابت با رنجروور اسپرت را دارد. روی داشبورد خودرو سه نمایشگر بزرگ جای گرفته که دوتا از آن‌ها لمسی هستند و نمونهٔ ۸.۶ اینچی پایینی به کنترل‌های سیستم تهویه اختصاص دارد. موقعیت رانندگی هم هرچند به‌اندازهٔ رنجروور حس تسلط به جاده را ندارد اما خوب است.

پلت‌فرم MLB که زیر پوست Q7 قرار گرفته با مدل‌های مختلفی از فولکس‌واگن توآرگ گرفته تا بنتلی بنتایگا و لامبورگینی اوروس مشترک است و بنابراین، آئودی مطمئناً پایه و اساس رقابت با بهترین شاسی‌بلندهای لوکس بازار را دارد. مثل رنجروور اسپرت، در تمام نسخه‌های Q7 سیستم تعلیق بادی به‌صورت استاندارد ارائه می‌شود درحالی‌که این نسخه دیزلی از تکنولوژی هیبریدی خفیف هم برای بهبود مصرف سوخت بهره می‌برد. البته موتور ۳ لیتری V6 آئودی با ۲۹۰ اسب بخار قدرت و ۶۰۰ نیوتن متر گشتاور، ۱۰ اسب بخار و ۵۰ نیوتن متر خروجی کمتری نسبت به رنجروور دارد اما وزن ۲۱۶۵ کیلوگرمی Q7 هم ۱۵۰ کیلوگرم سبک‌تر است.
رانندگی
Q7 با موقعیت رانندگی کمی پایین‌تر از رنجروور اسپرت، در پیچ‌ها احساس می‌شود که با قوانین فیزیک مقابله می‌کند. البته بااین‌وجود، خودرو نه حس چابکی بیشتری دارد و نه فرمان اعتمادبه‌نفس بالایی به راننده می‌دهد هرچند چسبندگی خوبی دارد. استفاده از سوخت دیزل برای نیرو بخشیدن به خودروهای سواری در حال کمرنگ شدن است اما موتور شش سیلندر آئودی ثابت می‌کند که در شاسی‌بلندهای بزرگی مثل این، موتورهای دیزلی ارزش توجه دارند. تحویل قدرت این موتور روان است و حتی با استانداردهای موتورهای دیزلی نسبتاً خوش‌صدا به نظر می‌رسد.

به لطف این پیشرانه، Q7 در شتاب صفرتاصد با یک‌دهم ثانیه رقیب را مغلوب می‌کند و هرچند گیربکس هشت سرعته برای غلبه بر وزن خودرو در هنگام حرکت به کمی کمک نیاز دارد اما به‌اندازهٔ گیربکس رنجروور تنبل نیست. تکنولوژی هیبریدی خفیف آئودی نیز کاملاً نامحسوس کار می‌کند و در رانندگی‌های شهری پیشرانه را خاموش و دوباره فوراً روشن می‌کند. فرمان Q7 سبک است و سیستم فرمان گیری چرخ‌های عقب که در تیپ بالا ردهٔ آزمایشی ما به‌صورت استاندارد ارائه می‌شود دایرهٔ چرخش را به حد سدان A4 می‌رساند هرچند که هنوز از رنجروور اسپرت بیشتر است.

کارایی
در داخل کابین یک تفاوت اساسی بین Q7 و رنجروور اسپرت وجود دارد. نسل جدید شاسی‌بلند بریتانیایی فقط به‌صورت پنج‌نفره عرضه می‌شود درحالی‌که آئودی به سه ردیف صندلی مجهز است و صندلی‌های ردیف سوم آن نه‌تنها برای کودکان کاملاً مناسب خواهد بود بلکه حتی بزرگ‌سالان نیز در مسافت‌های کوتاه می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند. همچنین حتی با وجود این صندلی‌ها، Q7 در ردیف دوم هم جادارتر از رقیب است. شاسی‌بلند آئودی از صندوق بار بسیار بزرگی هم برخوردار است که هرچند هنگام باز بودن هر سه ردیف صندلی با ۲۹۵ لیتر حجم تقریباً هم‌اندازهٔ هاچ‌بک‌های کوچک خواهد بود اما با خواباندن صندلی‌های ردیف سوم این رقم به ۷۷۰ لیتر می‌رسد.
مقام اول: رنجروور اسپرت
رنجروور اسپرت جدید یک موفقیت بزرگ برای لندروور است. این ماشین در همه‌چیز از سواری و هندلینگ گرفته تا پرفورمنس و پالایش کلی آن‌قدر خوب عمل می‌کند که تحسین نکردن آن غیرممکن خواهد بود. همچنین رنجروور اسپرت همهٔ این کارها را در حالی انجام می‌دهد که هم در آفرود توانمند و هم در داخل لوکس است و این ویژگی‌ها، شاسی‌بلند جدید لندروور را به یکی از بهترین خودروهای ۴×۴ لوکس حال حاضر تبدیل می‌کنند.

مقام دوم: آئودی Q7
Q7 به دلیل اینکه حتی پس از گذشت هفت سال از زمان معرفی هنوز در بسیاری زمینه‌ها موفق است، سزاوار تحسین خواهد بود. این ماشین تقریباً به‌اندازهٔ رنجروور اسپرت راحت است، در داخل از جانمایی بهتری برخوردار است و پیشرانهٔ دیزلی بسیار قدرتمندی دارد ولی بااین‌حال از لحاظ راحتی و پالایش کلی نمی‌تواند در حد رنجروور باشد و کابین آن‌هم حس خیلی لوکس و خاصی ندارد.

رنجروور اسپرت D300
آئودی Q7 50 TDI
 

GMA
با این اوصاف، اگر موضوع قابلیت اطمینان در نسل جدید محصولات لندروور رفع شده باشه، دیگه بی نقص محسوب میشه..
OM.01
مقاله رو نخونده گفتم رنجروور اسپرت پیروز رقابته و خب اینطور هم بود. تمام محصولات شرکت لندرور یعنی ایووک، ولار دیفندر، دیسکاوری، رنجروور اسپرت و رنجروور در برابر رقبای همکلاس خود برترین هستن.
امیدوارم یه روز بتونم محصولات لندرور بخرم یا حداقل سوار شم اما اگر نشد بزرگترین آرزوم اینه تو زندگیم با افرادی مثل رنجروور آشنا بشم. این ماجرا رو چندبار تو پدال گفتم اما حالا یعنی چی؟
یعنی آدمایی بی ادعا اما همه فن حریف. ساده اما جذاب. آدم های به فکر. آدمایی که به تک تک حرفاشون فکر میکنن.آدمایی که دوست داشتنشون با حرف نیست و با عمله. آدمایی که پشت تو خالی نمیکنن. آدمایی که باهاشون حرف می‌زنی میفهمی خیلی می‌فهمن. آدمایی که پز نمیدن. آدمایی که باهاشون قرار میزاری نمیپیچونند و آدمایی که اگه چیزی ندونن میگن نمیدونیم آدمایی که کتاب میخونن و…
پیدا کردن یک یا دو ویژگی گفته شده تو آدما سخت نیست اما تمام ویژگی ها که گفتم تو یه آدم خیلی سخته. حالا اصلا داریم از اون آدما؟
آره داریم خود من دیدم فقط مثل محصولات لندرور کمیابن. باید پیداشون کرد حالا یا مذکر یا مونث فرقی نداره از ما چندسال بزرگتر هستن کوچکترن فرقی نداره. باید پیداشون کرد و قدرشونو دونست
دوست های عالی خواهند بود.
OM.01
فقط عاشق اونایی شدم که به کامنتم دیس دادن!!!
واقعا آدم نمیدونه چی بگه. البته هستن افرادی که به کامنت تبریک سال نو دیس میدن این کامنت من جای خود داره. تو کشوری که به ۴۰۵ میگن لات و اصیل ترین ماشین دنیا این چیزا زیاد عجیب نیست…
محمد
خب دوست عزیز با حرفت مخالف بودن منفی دادن چرا میزنیشون😂
❤BMW❤
الان لندرور اکه چیزی ندونه ، میگه نمیدونم ؟
یا مثلا اگه باهاش قرار بزاری نمیپیچونه ؟
چه پسر گلی!
یوسف
رنجرور ها همیشه همین بوده اند…..
نباید اون ها رو با خودرو هایی زمینی مقایسه کرد….. چون فرا زمینی هستند
جسی
چیزی میزنی
KAMI
فرا زمینی ها میان پول کارخونه اش رو به هندو ها پرداخت کنن؟
جسی
آئودی پادشاه خودرو جهانه این نتیجه گیریدها برا خودتون نگه دارید مقام اول ودوم چیه دیگه مسخره بازی‌ها اصلا در حد آئودی هم نیست
❤BMW❤
جسی جون واقعا خریدارم تو رو
Reza Waffen SS
رنجروور اسپرت انتخابم
R
کلا از آئودی تعریف کرده بعد مقام اولو به رنجروور داده؟ اونم به خاطر اینکه حس خوبی ازش نمیگیره؟
Amir
دلم واسه آئودی میسوزه خیلی صادقه راجب محصولاتش میگه ۳۰۰ اسب همونقدر سر چرخ اسب بخار داره
یا میگه مصرف سوخت ۸ لیتر همونو میده
یه ویدیو بود مت واتسون که خودروسازان المانی رو داینو بررسی میکرد تا ببینه کدوم کمپانی بیشترین اختلاف واقعیت و ادعا رو داره آئودی کمترین اختلاف رو داشت
کاوه
خب داداش اون ویدئو رو منم دیدم پورشه و بی ام و ائودی رو بررسی کرده بود.پورشه و بی ام و اعداد اشون از اعدادی که شرکت اعلام کرده بود بالاتر بود که!!!!مثلا شرکت اعلام کرده بود ۵۰۰ اسب دارن در حالی که ۵۵۰ اسب داشت!این که بد نیست که.اگه اعلام میکرد ۵۰۰ تا داره و اخرش معلوم میشد ۴۵۰ تا داره اون موقع بود که زشت بود و سر مشتری کلاه میرفت.ائودی اعدادش مطابقت داشت با اعداد اعلامی شرکت
احمدرضا
انتخابم رنجروور
❤BMW❤
داخل ماشینای شرکت لندرور های جدید خیلی خوب شده
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.







سایت پدال برگزیده مردم و داوران به عنوان بهترین سایت فارسی در حوزه خودرو از چهارمین، پنجمین و هفتمین جشنواره وب ایران است.
تلاش ما انتشار اخبار و مطالب روز حمل و نقل و وسایل نقلیه در ایران و جهان برای بازدیدکنندگان علاقه‌مند و ارائه و تبادل اطلاعات مفید و صادقانه در محیطی جذاب و دوستانه است. همچنین مایلیم تجربیات، دانسته‌ها و نظرات شما را که برای همگی ما مفید و راه‌گشاست، بدانیم.
افتخار می‌کنیم که همراه ما هستید.
logo-samandehi
آیا حساب کاربری ندارید؟
آنچه در این مطلب می‌خوانید:

source

توسط autokhabari