در این مطلب بین دو سدان سطح بالای بازار کشورمان یعنی تارا و شاهین مقایسه کاملی از طراحی آپشن‌ها گرفته تا پیشرانه و تجربهٔ رانندگی خواهیم داشت.
آنچه در این مطلب می‌خوانید:


هرچند دو خودروساز بزرگ کشورمان دهه‌ها با تولید خودروهای قدیمی و از رده خارج روزگار گذراندند اما طی چند سال اخیر سعی در عرضه محصولات کاملاً جدید و مدرن‌تری داشته‌اند. تارا و شاهین ازجملهٔ این خودروها هستند و در حال حاضر پرچم‌داران ایران‌خودرو و سایپا محسوب می‌شوند. این دو خودرو هردو جزء سدان‌های داخلی سطح بالا به‌حساب می‌آیند و تقریباً در یک بازه قیمتی قرار دارند. به همین دلیل، شاهین یا تارا به سؤال بسیاری از خریداران تبدیل شده و ازاین‌رو قصد داریم بین این دو سدان نسبتاً جدید بازار کشور مقایسه‌ای داشته باشیم تا شاید راهگشای خریداران باشد.
سدان جدید سایپا برای اولین بار رسماً در تیرماه سال ۱۳۹۷ با نام رهام معرفی شد و بعداً به شاهین تغییر نام داد. این خودرو بر اساس پلت‌فرم نسل دوم تویوتا یاریس ساخته شده و پس از مشکلاتی که در زمینه تأمین پیشرانه به وجود آمد نهایتاً در سال ۱۳۹۹ راهی بازار شد. از سوی دیگر، تارا در اصل نسخه ایرانیزه پژو ۳۰۱ است که امتیاز پلت‌فرم آن از طریق قراردادهای دوران برجام به ایران‌خودرو رسید. این ماشین رسماً در سال ۱۳۹۹ طی چند مرحله (!) رونمایی و در تیرماه همان سال برای اولین بار پیش‌فروش شد.
این دو سدان به‌عنوان جدیدترین محصولات سایپا و ایران‌خودرو، از لحاظ طراحی مدرن‌تر از دیگر خودروهای داخلی هستند اما در این بخش کفه ترازو به سمت شاهین سنگینی می‌کند زیرا درحالی‌که تارا در اصل همان پژو ۳۰۱ با تغییراتی در نمای جلو و عقب است، سدان سایپا خودروی مستقلی محسوب می‌شود که از ابتدا طراحی شده و ازاین‌رو نمای پخته‌تر و اصولی‌تری دارد. به همین دلیل، هرچند شاهین در قیاس با خودروهای مدرن جهانی حرفی برای گفتن نخواهد داشت اما باید آن را یکی از زیباترین و متناسب‌ترین خودروهای داخلی دانست.

در مورد تارا اما نمی‌توان چنین گفت زیرا هرچند طراحان ایران‌خودرو سعی داشته‌اند این ماشین را هم از پژو ۳۰۱ متمایز کنند و هم نمای مدرن‌تری به آن ببخشند، اما طراحی عجولانه کار را خراب کرده و باعث شده ظاهر تارا بی‌تناسب و سردرگم به نظر برسد. به‌عنوان‌مثال، طراحی چراغ‌های جلو و جلوپنجره هماهنگی و زیبایی خاصی ندارد و چراغ‌های سراسری عقب نیز با بی‌سلیقگی تمام طراحی شده و در شب با روشنی بیش از حد نمای ناخوشایندی ایجاد می‌کند. البته در تیپ جدید تارا بنام V4 ایران‌خودرو گرافیک چراغ‌های عقب را تغییر داده و این مشکل را برطرف کرده است ولی بااین‌حال به‌طورکلی در بخش طراحی بیرونی باید شاهین را برتر دانست.

هرچند شاهین و تارا هردو عنوان پرچم‌داری سازندگان خود را یدک می‌کشند اما در داخل هرگز این موضوع را نشان نداده و ناامیدکننده جلوه می‌کنند. در این بخش برخلاف بیرون، شاهین ضعیف‌تر از رقیب ایران‌خودرویی خود است زیرا طراحی داشبورد و غربیلک فرمان این خودرو بسیار ساده بوده و با چیزی که این روزها در خودروهای جدید جهان می‌بینیم فاصله زیادی دارد. همچنین کیفیت داخلی شاهین هم اصلاً تعریفی نداشته و فقط کمی از مدل‌های ارزان‌تر ساینا و کوییک بهتر است؛ بنابراین، به‌طورکلی سایپا در کابین شاهین بسیار کم‌کاری کرده و به همین دلیل است که نسخه کراس این خودرو یعنی آریا قرار است با داشبورد نرم ارائه شود. تنها ویژگی مثبت کابین شاهین اما فضای مناسب عقب است که جادارتر از خودرویی در این کلاس به نظر می‌رسد.
سایپا شاهین
در تارا نیز نباید انتظار شرایط خیلی بهتری را داشت زیرا این خودرو هم بر اساس یک سدان اقتصادی شکل گرفته است. البته برخلاف انتظار، داشبورد تارا هرچند شباهت زیادی به ۳۰۱ دارد اما در اصل از سیتروئن C3 XR گرفته شده که کراس‌اووری برای بازار چین بر اساس پژو ۳۰۱ است. بااین‌حال، طراحی داخلی تارا هنوز هم از شاهین بهتر بوده و کمی مدرن‌تر و سطح بالاتر به نظر می‌رسد. همچنین کیفیت کلی متریال داخلی تارا هم از رقیب بالاتر است.
تارا
در بخش تجهیزات، شاهین ناکامی قبلی را جبران می‌کند زیرا سایپا در آپشن‌های سدان پرچم‌دار خود بسیار دست‌ودل‌بازتر از ایران‌خودرو عمل کرده است. تارا در نسخهٔ دستی از لحاظ امکانات حرف چندانی برای گفتن نداشته و با دو ایربگ، فرمان برقی، نمایشگر لمسی، دی‌لایت، رینگ آلومینیومی، آینه‌های جانبی برقی، پنجره‌های برقی با آنتی ترپ، سنسور دنده‌عقب، تنظیم دستی صندلی‌های جلو، سیستم پایش باد تایرها، کروز کنترل و سیستم راهنمای تعویض دنده، خیلی با محصولات ارزان‌تر ایران‌خودرو مثل سورن پلاس فاصله‌ای ندارد. تارا حتی از رینگ آلومینیومی هم بی‌بهره است و با رینگ‌های ۱۵ اینچی فولادی ارائه می‌شود که برای یک محصول سطح بالا اصلاً جالب نخواهد بود.
سایپا شاهین
این در حالی است که شاهین با مواردی مثل آینه‌های جانبی تاشو برقی با گرم‌کن، چراغ‌های خودکار، سیستم ورود بدون کلید و استارات دکمه‌ای، سانروف، دوربین دید عقب و صندلی‌های چرمی، یک سر و گردن بالاتر قرار می‌گیرد. البته نقطهٔ قوت تارا برخورداری از سیستم کنترل پایداری و کنترل کشش است درحالی‌که در شاهین حتی از کروز کنترل هم خبری نیست. همچنین در نسخه اتوماتیک تارا با ارائهٔ مواردی مثل ایربگ‌های جانبی، آینه‌های جانبی تاشو برقی با گرم‌کن، دوربین دید عقب، تنظیم برقی صندلی راننده، سنسور نور و باران و… کمبود تجهیزات جبران شده ولی در نسخه‌های دستی برتری با شاهین خواهد بود.
تارا
اینجا بخشی است که شاهد بزرگ‌ترین تفاوت بین دو خودرو هستیم. قرار بود در ابتدا شاهین از پیشرانهٔ ۱.۶ لیتری شانزده سوپاپ برلیانس استفاده کند اما بازگشت تحریم‌ها همهٔ برنامه‌های سایپا را به هم ریخت و این شرکت مجبور شد برای نیرو بخشیدن به سدان جدید خود سراغ همان پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری هشت سوپاپ خانوادهٔ تیبا رفته و آن را به توربوشارژر مجهز کند. با این کار، خروجی موتور به ۱۰۹ اسب بخار قدرت و ۱۷۸ نیوتن متر گشتاور رسید اما همین پیشرانه به بزرگ‌ترین نقطه‌ضعف شاهین تبدیل شد و ناکامی در بازار را به دنبال داشت.
سایپا شاهین
از طرف دیگر، ایران‌خودرو در تارا از نسخهٔ ارتقاءیافتهٔ همان پیشرانهٔ نام‌آشنا و محبوب خود یعنی TU5 استفاده کرده که با تغییراتی مثل تجهیز به سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها، حالا ۱۱۳ اسب بخار قدرت و ۱۴۴ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند که کمی نسبت به نسخهٔ قبلی بیشتر است. ازآنجایی‌که این پیشرانه بسیار مطمئن‌تر از موتور شاهین بوده و قطعات یدکی آن‌هم به‌وفور پیدا می‌شود، قطعاً باید در این بخش برتری را به تارا داد و استقبال بازار هم همین را نشان می‌دهد. همچنین موتور TU5 پلاس با برخورداری از ۱۶ سوپاپ با سیستم زمان‌بندی متغیر، از موتور قدیمی ۸ سوپاپ شاهین مدرن‌تر است.
تارا
انتقال قدرت در هردو خودرو اما توسط گیربکس‌های پنج سرعتهٔ دستی صورت می‌گیرد. البته ایران‌خودرو مدت‌ها است که تارا اتوماتیک را هم با گیربکس شش سرعته ارائه می‌کند درحالی‌که سایپا به‌تازگی خبر از عرضه نسخهٔ اتوماتیک شاهین با گیربکس CVT در دومین مرحله فروش خودرو از طریق سامانه یکپارچه داده است. بااین‌حال، در نسخه‌های اتوماتیک هم باید برتری را با تارا دانست.
شاهین و تارا با وجود تفاوت بزرگ در قوای محرکه، کیفیت سواری و رانندگی نزدیک به همی دارند. هرچند پیشرانه تارا از رقیب قوی‌تر است اما شاهین هم لطف بهره‌گیری از توربوشارژر و گشتاور بیشتر، در شتاب تقریباً همپای رقیب پیش می‌رود و دو خودرو پس از حدود ۱۳ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسند. البته تأخیر توربو در شاهین محسوس بوده و در آغاز حرکت شتاب کندتری نسبت به تارا خواهد داشت درحالی‌که سروصدای پیشرانه خصوصاً در دورهای بالا بسیار بیشتر از رقیب وارد کابین می‌شود که آزاردهنده خواهد بود.
سایپا شاهین
بااین‌حال، دو خودرو از لحاظ کیفیت سواری عملکرد مشابهی دارند زیرا هردو سواری نرمی را در کنار هندلینگ مناسب ارائه می‌کنند. البته تارا به دلیل برخورداری از سیستم کنترل پایداری، در هندلینگ کمی بهتر است درحالی‌که شاهین سواری اندکی نرم‌تری دارد. خوشبختانه هردو خودرو در جلو و عقب از ترمزهای دیسکی بهره می‌برند و قدرت توقف خوبی دارند. در بخش مصرف سوخت، هردو شرکت مصرفی در حدود ۷ لیتر در هر صد کیلومتر را برای سدان‌های خود در حالت ترکیبی اعلام کرده‌اند اما در واقعیت، شاهین مصرف بیشتری خواهد داشت و به دلیل پیشرانهٔ توربو بیش از تارا نیازمند بنزین سوپر خواهد بود.
تارا
به‌طورکلی، هیچ‌کدام از این خودروها که به‌نوعی نهایت توانایی‌های صنعت خودروسازی کشورمان محسوب می‌شوند برای خرید گزینهٔ مناسبی نخواهند بود و هردو از کاستی‌های فراوانی رنج می‌برند خصوصاً اگر آن‌ها را با نمونه‌های هم‌قیمت جهانی مقایسه کنیم. بااین‌حال، در شرایط کنونی، کسانی که به دنبال یک سدان نسبتاً مدرن صفرکیلومتر با قیمتی در حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیون تومان هستند انتخابی جز این دو نخواهند داشت. درحالی‌که قیمت کارخانه‌ای این دو سدان حدود ۴۰۰ میلیون تومان است، در بازار اختلاف قیمتی صد میلیون تومانی دارند که قطعاً می‌تواند روی انتخاب خریداران تأثیر بگذارد. بااین‌حال درمجموع، به دلیل پیشرانه مطمئن‌تر و به‌اصطلاح امتحان پس داده، در این مقایسه باید با اختلاف اندکی تارا را به‌عنوان برنده انتخاب کنیم که گزینهٔ کم‌دردسرتری خواهد بود. البته سایپا هم به‌مرور ایرادات شاهین را برطرف کرده و این خودرو قابل‌اطمینان‌تر از قبل شده اما هنوز هم پیشرانهٔ آن نتوانسته اعتماد کامل خریداران را جلب کند؛ بنابراین، عرضهٔ شاهین پلاس به بازار با پیشرانهٔ ME16 (نسخهٔ سایپا از همان موتور TU5 پلاس)، می‌تواند ورق را کاملاً برگردانده و این خودرو را به رقیب بسیار جدی‌تری برای محصولات سطح بالای ایران‌خودرو تبدیل کند.
شاهین تارا
ایران‌خودرو تارا
سایپا شاهین
آپشن‌های شاهین بیشتر است یا تارا؟
شاهین با برخورداری از مواردی مثل سیستم ورود بدون کلید و استارات دکمه‌ای، سانروف، دوربین دید عقب و صندلی‌های چرمی، آپشن‌های بیشتری نسبت به تارا دارد.
موتور شاهین و تارا چیست؟
شاهین از پیشرانه ۱.۵ لیتری ۸ سوپاپ توربو M15 TC با ۱۰۹ اسب بخار قدرت استفاده می‌کند درحالی‌که تارا به موتور TU5 پلاس با ۱۱۳ اسب بخار قدرت مجهز است.
شتاب و رانندگی تارا بهتر است یا شاهین؟
دو خودرو از لحاظ شتاب تقریباً در یک سطح بوده و هردو ظرف حدود ۱۳ ثانیه به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسند درحالی‌که از لحاظ هندلینگ و سواری هم عملکرد مشابهی دارند.

علیx76
جالبه که شاهین با وجود ابعاد مشابه (و کوچکتر از تارا) حدودا ۱۰۰ کیلوگرم جرم بیشتری هم داره که فکر می‌کنم بشه امیدوار بود استفاده از ورق ضخیم‌تر و دوبل بیشتر، عامل این قضیه باشه.
Python
تشکر میکنم از اقای دهقان که یه مقایسه بسیار خوب وبدرد بخور برامون تدارک دیدن
وهمینطور از پدال که دست از سر مقایسه خانواده x200سایپا دست برداشت.
Python
در مورد اینکه شاهین در مقابل هم رده های جهانیش حرفی برای گفتن نداره کاملا هم موافق نیستم
هرچی باشه میتونه با سوزوکی دیزایر هندوستانی رقابت کنه
رضا
شاهین قشنگ‌تره ولی موتورش منو میترسونه.
سپهر
الان با پول این دوتا ماکسیما و آزرا قدیم میدن و حتی اونته. اینا شرف دارن به اینا حتی کارکردشون. از جونم سیر نشدم که این لگنا رو بخرم
علی
نترس ، آنقدر ها هم که میگن بد نیست
محمد
نمیدونم چرا یاد فیلم احمق و احمقتر افتادم🤔
deutschland
سدان های پرچمدار ایرانی = رقیب مستقیم و سرسخت سری ۳ و c کلاس
باید صادرات جهانی شونو شروع کنیم تا همه مردم دنیا بفهمن ما مردم خوشبخت ایران چه ماشین هایی سوار میشیم
Behnood
نگو اینطوری با سری سه و C کلس با این دو بزرگوار توهین کردی بگو سری هفت و اس کلس
رافائل
تارا دارم ، این ها رو بدونید در موردش:
_بدنه به شدت ضعیفی داره.چهارصد و پنج با دنده عقب آروم زد به کنار ماشین ، گلگیر و کنار در عقب تمام رفت داخل .
_کیفیت رنگ خیلی پایینی داره .
_جای بالا بر های شیشه خیلی بد کار شده ، سایر دکمه ها هم دم دست نیستن
_ پلاستیک استفاده شده داخل ماشین یکی از بیکیفیت ترین های بازاره
_ صدا انجین ماشین خیلی بالاس و آزار دهندس
_ماشین نرمی نیست . چه داخل شهر چه بزرگراه اذیتتون میکنه
_قیمت قطعاتش بالاس
_زیر ماشین خیلی گیر میکنه با اینکه ارتفاعش پایین نیست
Python
دقیقا
شاهین با موتور Ec5 خیلی بهتره
امیر
در مورد جای شیشه بالا بر حرفت درسته، اما بقیه موارد اشتباهه، نقطه ضعف دیگه تارا نسبت به شاهین نمایشگرشه که بنظرم نمایشگر شاهین کاربردی تره
اما کیفیت متریال تارا نسبت به شاهین و ال نود که قبلاً داشتم خیلی بهتره، سواری نرمی داره، صدای موتور هم زیاد نیست در مورد ایمنی هم باید تخصصی بررسی بشه اتفاقا کار بدنه جذب ضربه هست با حرف صافکار نمیشه نظر داد، اما اگه پلتفرم ۳۰۱ را در نظر بگیریم احتمالا ایمنی خوبی داره
mahdi-es17
من خودم تارا دارم کاملا با حرف شما موافق هستم
اما به نظر من عایق بندی خوبی دارد
امنیت ماشین نسبت به پارس بهتر هستش
علی
تو برو شاهین بخر که فکر گنی مرسدس بنز سوار شدی
Behnood
واقعا بعضی از دوستان که با تارا و شاهین قیافه می‌گیرند اوضاعشون از کسایی که با جک قیافه می‌گیرند هم بدتره
ولی من هم از دوستان که شاهین دارند راضی هستند ولی تارا یکم تو خیابون بهش دقت کنی قشنگ بی کیفیتی موج خودرو مثل MVM 550 که ۶ ۷ ازش قدیمی تره رو من به این دو تا قطعا ترجیح میدم آپشن های بیشتر کیفیت عالی بدنه و مونتاژ خوب که البته یکسری از این خودرو وارداتی هستند که چه بسا بهتر با تازه با قیمت کمتر از این دو تا بنجل عزیز
BMW
آخه با ۱۰۰ اسب بخار توربو شارژ میخواد چه غلطی بکنه
تارا
اصلا قابل مقایسه نیستن
تارا کجا و شاهین کجا.
اشتباه محض خرید شاهین.
فقط تارا.
نویدی
به نظر من با توجه به وزن شاهین،موتور tu5 یا me16 جوابگوی این ماشین نیست…فقط جلوی انتقادات به موتور هشت سوپاپ گرفته میشه ولی در عوض شاهین پلاس تنبل تر از شاهین معمولی میشه.
Mahdi
بیس موتور M15 با موتور ریو یکی هست همون B5 هست که ۸ و ۱۶ سوپاپ داشت اگه از سرسیلندر ریو استفاده میکردن هم اون موتور با دوام مناسب رو داشتن هم ۱۶ سوپاپ کنار توربو قدرت خیلی خوبی میتونست داشته باشه اما این کارو نکردن جاش این موتور رو گذاشتن
همون طور که خودتونم گفتید شاهین پلاس کشش ضعیف تری داره من پارس TU5 دارم تو سینه کشی ها واقعا کشش مناسبی حتی برای پارس نداره در مقابل ۴۰۵ XU7 که قبل این ماشین داشتم برای شاهین با این وزن زیادش غیر ممکنه بتونه رضایتی جلب کنه این اعداد هم کیلویی برای خودشون مینویسن کی نتایج رو تست کرده کدوم ۱۱۳ اسب بخار چرت میگن البته گشتاور پایینه تارا هم اصلا روش حساب باز نکنید میگن قوی تر از TU5 معمولی هست ولی با پارس چند بار کلشونو خوابوندم
تحربه رانندگی با شاهین پسر عموم دارم از نظر شتاب و بخصوص کشش و نفس ماشین واقعا خوشم ازش اومد اوکی بود مخصوصا تو سربالایی ها موتور M15 هم دوام خیلی خوبی داره اما با توربو شاید کمی دوامش کمتر بشه اما بازم من شخصا ترجیحش میدم انتظارتون از شاهین رو در حد همون ولکس C30 و برلیانس بزارید نه ماشبنای روز دنیا
اگه واجد شرایط طرح یکپارچه بودم ماشینم رو تو بازار میفروختم و شاهین میگرفتم اما طراحی داخلش شخصا نمی پسندم داخل ساینا و کوییک S با اون فرمون طرح D و کیلومتر و پشت آمپر جدید بهتره
نویدی
حداقل یه اسم قشنگ و متناسب برای محصولات بنجلتون انتخاب کنید…آخه تارا هم شد اسم ماشین؟!!
؟؟؟
حیف پول نیست بدی به این دوتا آشغال
هادی
بحث این مقاله فقط مقایسه بین این ۲ خودرو هست نه مقایسه با خودرهای تویوتا و بنز و …
برای کسی که به هر دلیل میخواد بین این ۲ خودرو یکی رو انتخاب کنه
به نظر من از نظر طراحی شاهین هماهنگ تره تا تارا ولی شاهین متاسفانه ضعف موتور داره و مخصوصا توربو بودن و ۸ سوپاپ بودنش زیاد جالب نیست از نظر من
توربو اینم با این کیفیت بنزین و عدم آشنایی مردم با نگهداریش میتونه در آینده هزینه تعمیر بالا داشته و توی شهر ما که کسی نیست مکانیک خوب برای توربو باشه و مشکل ساز میشه، من خودم یه ماشین تنفس طبیعی رو باتوجه به ایران انتخاب میکنم
به نظر من تارا فقط با خاطر موتورش برتری داره، وگرنه از ظاهرش اصلا خوشم نمیاد که یه چیز سلیقه ای هست ممکنه یکی بگه قشنگه که نظرش محترم هست
اگر شاهین موتور بهتری داشت بهتر بود، ولی ضعف موتور ۸ سوپاپ تیباش رو با توربو اومده جبران کنه که …
Python
قراره شاهین با موتور خوب واقتصادی Ec5 پژو
عرضه بشه
مهدی
مقایسه بسیار خوب و کاملی بود، شاهین پلاس یقینا بهتر خواهد بود و البته آریا در آینده
حسن
بدون هیچ گونه تردید دو تا از بدترین خودروهای ایرانی داخل بازار هیچ چیز مثبتی توی این دو تا نیست به هیچ وجه ارزش خرید ندارن دنا . دنا پلاس دنا پلاس کارکرده ال نود کارکرده یا هر خودروی دیگه ای که مدل ۹۵به بالا باشه بهتر از این اشغالاست
تارا اتومات ۹۰۰ ملیون لذت ببرید از بربریت اقتصادی بیسوادان
سام
دنا که همون پلتفرم سمند EF7 هست و کلا از رده خارجه … ال۹۰ که دیگه ارزش نداره هم خرج و استهلاکش بالاست هم هیچ راحتی و اپشنی نداره و مثل دوران پارینه سنگی میمونه.
شاهین یا تارا هرچی باشن از اون ها و بقیه ایرانی های حال حاضر بهترن.
بنظرم باید نسخه ی گازسوز این دو ماشین هم تولید بشه.
AMIN JAFARI
شاهین بزرگترین ضعفش فقط موتورش بود ک اونم داره باموتور ec5جدید درست میشه
در بخش تزینات ظاهری هم شاهین اوتومات موتور جدید قراره عوض بشه تریم داخل
از نظر ظاهری ک قشنگ ۵ سال جلوتر از تاراس
سام
شاهین بهتره چون بدنه و ایمنی بهتری داره و به قیمت کارخانه هم در دسترسِ خرید هست و بنظرم طراحیش هم بهتره
تنها ضعفش نسبت به تارا، موتور توربوی تیبا هستش که نسخه ی Tu5+ این مورد رو جبران میکنه.
الان بین ماشین های اتومات زیر ۶۰۰-۷۰۰ تومن هم ، شاهین CVT بهترین گزینه ست درسته موتور تیباست ولی گیربکس اتوماته و پرآپشنه و بدنه ی خوبی هم داره. البته موتور تیبا هم کم هزینه ست اگر قسمت توربوش این مورد رو تحت تاثیر قرار نده اتفاقا بد هم نیست.
mahdi-es17
این ماشین ها با قیمتی که در بازار دارند کوچک ترین ارزشی ندارند شاهین از نظر طراحی بهتر هست اما تارا از نظر موتوری چون به نظر من موتور ۸ سوپاپ توربو بدون اینترکولر بدجور سمی هستش چند وقت پیش توی ویدئوی شاهین دیدم که سپر جلوش باز کرده بودن سایپا برای افزایش طول ماشین فقط یه بخش فلزی اضافه کرده بود 😐 اما حب اگه شاهین با موتور ec5و گیربکس دنده اتوماتیک بیاد واقعا گزینه خوبی میشه
مجتبی
وقتی تویوتا کمری سوار میشوی میبینی که اینها اسباب بازی بیش نیست
محسن
سلام
دوستان من نزدیکه دوساله شاهین دارم
اصلا قدرتش در هندلینگ قابل قیاس با تارا نیست چون گشتاور شاهین بیشتره
عید رفتم قشم صدی ۶ لیتر بنزین مصرف کرد
از نظر ایمنی خیلی بهتراز تارا هست
من به شخصه به کسانی که میخان ماشین تو این رنجه قیمتی بخرن توصیه میکنم شاهین بخرن تا تارا
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.







زومیتزومجی کجارو
سایت پدال برگزیده مردم و داوران به عنوان بهترین سایت فارسی در حوزه خودرو از چهارمین، پنجمین و هفتمین جشنواره وب ایران است.
تلاش ما انتشار اخبار و مطالب روز حمل و نقل و وسایل نقلیه در ایران و جهان برای بازدیدکنندگان علاقه‌مند و ارائه و تبادل اطلاعات مفید و صادقانه در محیطی جذاب و دوستانه است. همچنین مایلیم تجربیات، دانسته‌ها و نظرات شما را که برای همگی ما مفید و راه‌گشاست، بدانیم.
افتخار می‌کنیم که همراه ما هستید.
آیا حساب کاربری ندارید؟
آنچه در این مطلب می‌خوانید:

source

توسط autokhabari