روی کاغذ، E کلاس و سری ۵ هیچ‌گاه تا این حد به هم نزدیک نبوده‌اند اما یکی از آن‌ها توانسته برتری خود را نسبت به دیگری نشان دهد.
آنچه در این مطلب می‌خوانید:


تنها چند هفته پس از معرفی نسل جدید مرسدس بنز E کلاس، ب‌ام‌و هم نسل هشتم سری ۵ را رونمایی کرد تا رقابت این دو ماشین از همیشه حساس‌تر شود. هرچند مرسدس و ب‌ام‌و در بسیاری از کلاس‌ها باهم رقابت می‌کنند اما نبرد E کلاس و سری ۵ اگر نگوییم مهم‌ترین، یکی از مهم‌ترین بخش جدال آن‌ها محسوب می‌شود؛ اما در نبرد جدیدترین نسل این دو سدان لوکس آلمانی، کدام‌یک بهتر خواهد بود؟ پاسخ قطعی این سؤال را باید به زمان رانندگی با دو خودرو موکول کنیم ولی تا آن زمان، از روی تصاویر و اعداد روی کاغذ قضاوت خواهیم کرد.
مرسدس و ب‌ام‌و طی سال‌های اخیر هردو طراحی‌های بحث‌برانگیزی داشته‌اند. باواریایی‌ها به خاطر جلوپنجره‌های بزرگ و اشتوتگارتی‌ها به دلیل شباهت بیش از حد مدل‌ها به یکدیگر اما هردو برند در نسل جدید سدان‌های میان سایز خود سعی در پیش گرفتن مسیر متفاوتی داشته‌اند. در سری ۵، به لطف جلوپنجرهٔ باریک و عریض که بسته به مدل با الگوی داخلی افقی یا عمودی ارائه می‌شود به همراه خطوط شارپ و تیز، شاهد نمای اسپرتی هستیم. چراغ‌های کشیده و باریک عقب ممکن است کمی به عادت کردن نیاز داشته باشند اما طراحی قابل‌قبولی دارند. در قسمت جانبی هم ب‌ام‌و خم مشهور هافمیستر را به شکل جدیدی در قالب یک تریم مشکی‌رنگ ارائه کرده که عدد ۵ روی آن نقش بسته است.
مرسدس در پانل جلوپنجرهٔ E کلاس از مدل‌های EQ الهام گرفته است. در طراحی چراغ‌ها هم طراحان سعی داشته‌اند طرح چهار چراغ نسل‌های قبلی E کلاس را تداعی کنند و به همین دلیل، در پایین چراغ‌ها دو برآمدگی ایجاد کرده و داخل هرکدام دی‌لایت مجزایی را تعبیه کرده‌اند. در قسمت جانبی، E کلاس جدید شبیه یک بازطراحی ظریف از نسل قبلی به نظر می‌رسد اما در عقب شاهد طراحی متفاوتی با چراغ‌های سراسری هستیم که بازهم از زبان طراحی EQ الهام گرفته است. در گرافیک داخلی این چراغ‌ها نیز ستارهٔ سه پر مرسدس کار شده که با دیگر عناصر طراحی خودرو در تضاد بوده و به همان اندازهٔ عدد ۵ در خم هافمیستر ب‌ام‌و ناخوشایند به نظر می‌رسد.
به‌طورکلی، هرچند تغییرات طراحی E کلاس برای اینکه آن را خودروی جدیدی بدانیم کافی هستند اما احتمالاً نخواهد توانست به‌اندازهٔ سری ۵ در طول زمان تاب بیاورد. یک دهه بعد، سری ۵ فوراً قابل‌تشخیص خواهد بود اما E کلاس فقط مثل یکی از محصولات مرسدس به نظر خواهد رسید.
در حال حاضر برای هیچ‌کدام از این دو ماشین هیچ پیشرانهٔ هشت سیلندری ارائه نشده است. البته به‌احتمال‌زیاد M5 جدید با قوای محرکهٔ V8 پلاگین‌هیبریدی شاسی‌بلند XM لیبل رد ارائه خواهد شد اما احتمالاً مرسدس در E63 آینده از پیشرانهٔ شش سیلندر پلاگین‌هیبریدی استفاده خواهد کرد. درهرحال، هم‌اکنون دو خودرو با پیشرانه‌های ۲ لیتری و ۳ لیتری چهار سیلندر و شش سیلندر ارائه می‌شوند و هردو از سیستم هیبریدی خفیف بهره می‌برند. پیشرانهٔ ۲ لیتری که در مدل‌های ۵۳۰i و E350 ارائه می‌شود، در دو خودرو خروجی دقیقاً یکسانی داشته و ۲۵۵ اسب بخار قدرت و ۴۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. البته ۵۳۰i به‌صورت محرک عقب یا چهارچرخ محرک قابل انتخاب خواهد بود درحالی‌که E350 صرفاً به‌صورت چهارچرخ محرک ارائه می‌شود.

خروجی موتورهای شش سیلندر خودروها اما کمی باهم متفاوت است. البته در اینجا هم قدرت موتور ۳ لیتری هردو یکسان و برابر با ۳۷۵ اسب بخار است اما گشتاور ۵۲۰ نیوتن متری ب‌ام‌و ۵۴۰i از ۵۰۰ نیوتن متر مرسدس E450 بیشتر است. در اینجا باید به i5 هم اشاره کنیم که نسخهٔ الکتریکی سری ۵ محسوب می‌شود درحالی‌که مرسدس برای این کار مدلی کاملاً مجزا بنام EQE را در نظر گرفته است. قوی‌ترین نسخهٔ i5 مدل M60 با ۵۹۰ اسب بخار قدرت است که EQE53 با ۶۲۵ اسب بخار قدرت رقیب آن محسوب می‌شود.

در داخل سری ۵ ب‌ام‌و صفحه‌نمایش خمیدهٔ بزرگی را ارائه کرده که از صفحه آمپر دیجیتالی ۱۲.۳ اینچی و نمایشگر اطلاعاتی-سرگرمی ۱۴.۹ اینچی تشکیل شده است. در داخل E کلاس اما با سه نمایشگر که در داشبورد ادغام شده‌اند شاهد طراحی مشابه مدل‌های EQ هستیم. در این بخش، طراحی مرسدس را می‌توان تا حدودی منسجم‌تر و چشمگیرتر دانست. از لحاظ فضای داخلی، هردو خودرو رشد داشته‌اند و فضای بیشتری را در عقب ارائه می‌کنند. ظرفیت صندوق بار دو خودرو نیز بیشتر شده ولی مرسدس با ۵۴۰ لیتر نسبت به ب‌ام‌و با ۵۲۰ لیتر برتری دارد. برای هردو ماشین پکیج‌های اسپرت AMG و M Sport هم قابل سفارش است که در این صورت، کابین ب‌ام‌و با نشانگر قرمزرنگ ساعت ۱۲ روی غربیلک فرمان، تریم قرمزرنگ داشبورد و پدال‌های M، بسیار اسپرت‌تر به نظر خواهد رسید.
روی کاغذ نمی‌توان از لحاظ پرفورمنس، کارایی، جاداری و مشخصات کلی یکی از این دو خودرو را برتر دانست و بنابراین نتیجهٔ مقایسه را صرفاً از روی برداشت‌هایی که از طراحی و پیشرفت‌های تکنولوژیک داشتیم مشخص خواهیم کرد. با توجه به این موضوعات، به نظر می‌رسد سری ۵ در نگاه اول خودروی برتر باشد زیرا نمای بیرونی آن راحت‌تر قابل‌شناسایی خواهد بود و به نظر می‌رسد دیرتر کهنه شود. در داخل نیز سدان باواریایی‌ها سرنشینان را با نمایشگرهای متعدد احاطه نکرده است. از دید ما، سری ۵ جدید موفق شده بهترین ویژگی‌های سری ۷ را در پکیج کوچک‌تر و شیک‌تر ارائه کند درحالی‌که E کلاس در ظاهر به‌اندازهٔ کافی از دیگر محصولات مرسدس متمایز نشده است.
در پایان نیز در دنیای تصاویر مروری بر تمام نسل‌های مرسدس بنز E کلاس و ب‌ام‌و سری ۵ داشته و آن‌ها را باهم مقایسه کرده‌ایم.



کدام سدان را بیشتر می‌پسندید؟

نمایش نتایج

Mercedes.benz
رقابت جذابیه و واقعا هیچ کدوم برتری فاحشی نسبت به همدیگه ندارن و من فقط بخاطر علاقه ( و البته طراحی که به نظرم واقعا زیباتر از سری ۵ عه ) بنز رو ترجیح میدم البته ، e کلاس جدید با جلو پنجره der diamant (اگر اشتباه نکنم ) قشنگتره و ظاهرشو با جلوپنجره کلاسیک دوست ندارم ، خلاصه که امیدوارم که e63 به صورت ۸ سیلندر عرضه بشه چون واقعا این پیشرانه نماد نسل جدید amg هست و به نظرم ترکیب یکی از پیشرانه های m177 و m178 با یه نیروی محرکه هیبرید خفیف میتونه این نسل رو کامل کنه ، هر چند که پیشرانه m256 هم در حال حاضر از بهترین ۶ سیلندر های دنیا است و اگر روی ۶۳ باشه باز هم کمبودی وجود نخواهد داشت
NAVID۰۰۹۸
چه رقابت سختی !
خوش به سعادت مشتری‌های آزاد !
اما نمیدونم چرا طراحی سری۵ جدید تو کتم نمیره !
نمیدونم چطوری مردم جهان در سال ۲۰۲۲ ، bmw را بهتر از بنز پسندیدند با اون طراحی‌های بحث‌برانگیزش !
ولی به نظر من بنز پرستیژ خودش را هنوز حفظ کرده در نسل جدید ولی جوری هم نیست که محو تماشایش شویم !
به عکس آخر توجه کنید ، در این بین برای من تاج بر سر بنز W211 هستش و فقط نگاهش کنید که انگاری تولید شده بدونِ تاریخ انقضاء که چشم را نوازش بده با خطوطی که اصلاً وجود ندارند و همه‌چیز نرم طراحی شده !
یا به اون سری۵ مدل ۲۰۰۰ توجه کنید ، چقدر زیباست ، چقدر مغرور ، چقدر اسپرت و چقدر خانوادگی همه‌چیز با تناسب ok بوده برای اون سال‌ها با اون جلوپنجره‌ی کوچک اما دلربا و چراغ‌های کشیده به مانند آرایش خط چشم دختری ۱۸ ساله‌ای که به نظر ساده‌ میاد اما در اصل شیطان و باهوشِ !
قبلاً گفتم ، بازم میگم ، دنیای خودرو یعنی قبل از سال ۲۰۰۰ و بعد از آن همه هیچ پوچ بی‌معنی !
استثناء یعنی بنز W211 و W220 یا سری ۵ F10 !
Reza Waffen SS
داشتم میگفتم مرسدس طراحیشو خراب کرده که با دیدن طراحی نسل ۵ فکم خورد زمین 😩
Mercedes.benz
من بجز چراغ عقب پسرفتی در نسخه der diamant نمیبینم و به نظرم زیباتر شده ولی درمورد نسخه کلاسیک واقعا باهات همنظرم ، اصلا بهش نمیاد ، سری ۵ هم درسته زشت شده ولی بازهم به بدی سری ۷ نیست
Soldat der waffen ss
وجدانن انگار نویسنده طرفدار BmW هستش وگرنه بنز در مقابلش بازنده نیست یعنی چی که چند سال بعد سری پنج قابل تشخیصه سریEنیست از اولم سری E به برادر بزرگتر شباهت داشته تو همه نسلها و این حرف تنها یه بهانه واسه برتر دونستن سری پنج هست در کل طراحی سلیقه هست مهم پرفورمنسه که تا دو خودرو به بازار نیان برنده معلوم نمیشه
مزدا
نسل قبل سری ۵ رو بیشتر دوست دارم.
نسل جدید سری E جذاب‌تر از نسل۵ هست
deutschland
فرض داریم که هم اکنون داخل آمریکا یا اروپا زندگی می‌کنیم و میخوایم که یک سدان اسپرت آلمانی انتخاب کنیم . بازه انتخاب هم لیست زیر هست
Mercedes-Benz e class
BMW 5 Series
Audi a6
خودم آئودی انتخاب می‌کنم چون نسبت به نسل جدید مرسدس و بی ام و هم قدرت بیشتری داره ، هم هشت سیلندره و هم طراحی زیباتری نسبت به این دوتا داره
Reza Waffen SS
Audi A6 بهترین گزینه هستش
PRPR
صد درصد بنز . کافیه یک نگاه به تاریخچشون بندازید
Behi
اگه به جغرافیاشونم نگاهی بیاندازید می‌بینید خیلی رقابتشون تنگاتنگه پس صد در صد نمی‌تونه درست باشه
ممد ژانگولر
خداوکیلی مرسدس بدون شک نرم تر و راحت تره مثل داداش بزرگش کلاس اس . ولی بی ام و طراحی خشن تری داره و اصیلتر . سخته بگم کدوم ولی bmw بیشتر به دلم نشسته
محمد
یه جوری شدن
قبلا میگفتیم بی ام و برندی اسپرت هست ولی بنز لوکس
الان داره برعکس میشه تو تصویر اخر هم قابل مشاهدس
بنز میره که چهره اسپرت بده به خودرو اما بی ام و میره سمت خودرویی کوچک تر از سری هفت
درود
اگه به عنوان خریدار بخوام نظر بدم بنز چون استهلاکش از بی ام و خیلی کمتره
ولی چقد طراحی بی ام و خوبه
امین
شخصا بنز رو همیشه بشتر دوست دارن.ولی طراحی این نسل واقعا فوق العادس
R/T
بی ام و سری ۵ f10 با بنز ای کلاس w212 واقعا قشنگن
نویدی
نیازی به فکر کردن هم نداره،انتخابم قطعا سری ۵.
Alan.r
از نظر طراحی خارجی مرسدس بهتر ظاهر شده در مورد کابین هم همینطور کابین مرسدس زیباتر و لوکستره قوای محرکه هر دو هم عالیه
انتخاب من ای کلاسه
مهدی
دوستان یه مورد عجیب! چرا هیچ کس بنز کلاس E نسل جدید سال ۲۰۲۱ رو گردن نمیگیره؟ واقعا برام سوال شده. حتی پدال هم تو تصاویر بالا نیاورده. بنز کلاس E جدید تو ۲۰۲۱ تولید شده بود که خیلی خوشگل بود. حالا سوالم اینجاس چی شده که بنز بعد دو سال یه نسل دیگه معرفی کرده؟ این تغییر نسل طوری سریع بوده که حتی خود پدال هم متوجه نشده بنز سال ۲۰۲۱ نسل جدید داشته! اینم عکساش
https://www.netcarshow.com/mercedes-benz/2021-e-class/
امیر دهقان
این مدل نسل جدید نیست، فیس‌لیفت همون نسلیه که در سال ۲۰۱۶ معرفی شد و تو تصویر آخر هستش
محمد
من طراحی نسل قبل سری ۵ رو مدرن تر میبینم – انتخابم بنز
پارسا
اصلا با چراغ های ای کلاس حال نمیکنم . سری ۵ هم به نظرم لازم نبود اینقدر عوضش کنن وقتی نسل قبل همچنان عالیه . اما بازم به نظرم از ای کلاس زببا تره
ازونجا که تا حالا دستم نه به اینا خورده نه به نسل های قبلیش نمیتونم درباره رانندگیشون بحث کنم پس طبق طراحی سری ۵ انتخاب میکنم
اما اگر بخوایم کل بازار رو در نظر بگیرم کانسپت آئودی آ۶ ای ترون ۲۰۲۴ از هر دو این خودرو ها زیبا تر بود
حسن ملکی
چراغ عقب اتاق ۵ خیلی شبیه ، چراغ عقب AMG GT ۴ هستش
در کل طراحی باحال‌تری هم داره ب ام و اتاق ۵ ، ولی چراغ عقب و جلوش ی مقدار زبان طراحی متفاوتی دارن ، انگار خیلی با هم دیگه مچ نیستن
Mr Tiger
اصلا غیر قابل قیاس هستن… بی ام و سری ۵ تو کلاس خودش بی همتاست… اینو هر ماشین شناسی میدونه… البته منظور این نیست بنز بده… بی ام فوق‌العاده است
mobin
بنز رو انتخاب میکنم چون فقط چراغ هاش رو دوست ندارم اما بی ام و ماشین بدی نیست فقط بعضی چیز هاش واسم قابل هضم نیست
رضا
به جز نسل چهار و هفت بنز همیشه تو طراحی سر تر بوده. جلو و پشت بی ام و خیلی ناهماهنگه و عملا زشته. نمای بغلش با رینگاش جذابه. برعکس بنز که حداقل طراحی نرم و همگونی داره و از نظر من حتی زیباتر هستش. تو بلند مدت هم برعکس گفته پدال همیشه بنز بوده که زیبایی و رخ کار لوکس بودن رو حفظ کرده. طراحی داخل جفتشون خوبه و بی ام و حتی شاید بهتر هم باشه. کیفیت سواری هم طبق معمول بی ام و اسپرته و خشک. بنز نرم و دمبه به شخصه تو این کلاس بین این دو‌برند بنز رو ترجیح میدم چون پرفورمنس جفتشون عملا برای من یکیه. شتاب یک ثانیه عقب جلو واس من فرقی نداره:)
Sadra
چرا دی لایت هاش کوچیکه
ادم حس میکنه bmw m2‌ رو از جلو میبینه
بنظرم نباید دی لایت هاش اینقدر کوچیک باشه
Bmw به چراغای دو تیکش و هواکش دو تیکش معروفه حداقل
❤BMW❤
هر دو یکی از نماد های خودرو ساز هاشون هستن مخصوصا بیمر
انتخابم بی‌ام‌و ، یکی از دلایلش وجود موتور v8 که عاشقشم
ولی خب هر دو عالین و رقابت خیلی نزدیکه
حسین کاظمی
طراحی داخلی و خارجی بنز قشنگ تره
داخل بی ام و مخصوصا مانیتورش مثل خیلی ماشینای دیگس
ولی داخل بنز خیلی خاص و منحصر به فرده
در نتیجه ۱۰۰ درصد بنز
S
صد در صد E کلاس با اختلاف بهتره. یعنی هرکی بخواد بگه تو این مقایسه سری ۵ بهتره واقعا خودش زده به خواب و تعصب شدید…
ماکان
سلام . انتخاب من بی ام و سری ۵ هستش .
Pedram
این نسل از بی ام و سری پنج خیلی شبیه محصولات پژو شده ، اگه جلوپنجره معروف BMW رو از روش برداری میگی این پژوعه
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.







زومیتزومجی کجارو
سایت پدال برگزیده مردم و داوران به عنوان بهترین سایت فارسی در حوزه خودرو از چهارمین، پنجمین و هفتمین جشنواره وب ایران است.
تلاش ما انتشار اخبار و مطالب روز حمل و نقل و وسایل نقلیه در ایران و جهان برای بازدیدکنندگان علاقه‌مند و ارائه و تبادل اطلاعات مفید و صادقانه در محیطی جذاب و دوستانه است. همچنین مایلیم تجربیات، دانسته‌ها و نظرات شما را که برای همگی ما مفید و راه‌گشاست، بدانیم.
افتخار می‌کنیم که همراه ما هستید.
آیا حساب کاربری ندارید؟
آنچه در این مطلب می‌خوانید:

source

توسط autokhabari