در این نوشتار دو نمونه از وانت پیکاپ های شناخته شده و گران‌قیمت بازار یعنی KMC T8 و فوتون تونلند جدید را با یکدیگر مقایسه خواهیم کرد تا خریداران احتمالی بتوانند با دیدی بازتر خودروی مدنظر خود را انتخاب نمایند.
آنچه در این مطلب می‌خوانید:


در سراسر دنیا وانت پیکاپ ها به عنوان محصولاتی کاری شناخته می‌شوند و اگرچه خودروسازان معتبر به ویژه برندهای آمریکایی نسخه‌های لوکس وانت‌های خود را نیز ارائه می‌کنند اما هدف اصلی از تولید این خودروها همان انجام کارهای ساختمانی، کشاورزی و… است؛ اما در کشور ما وضعیت بازار وانت پیکاپ ها همانند بخش سواری و مسافری بوده و اگر بخواهید محصولی برای کارهای روزمره انتخاب کنید می‌بایست خودروهایی با تکنولوژی قدیمی و حتی بیش از نیم قرن پیش را انتخاب نمایید. بله درباره وانت‌هایی همچون آریسان، کارا، سایپا ۱۵۱ و البته پیشکسوت بازار یعنی زامیاد یا همان نیسان آبی معروف صحبت می‌کنیم!
اما از چند سال پیش و با نفوذ چینی‌ها به بازار خودروی کشور شاهد عرضه برخی وانت‌های قدرتمند، بزرگ و البته گران‌قیمت هستیم. دو نمونه از شاخص‌ترین وانت‌های چینی حاضر در بازار KMC T8 و فوتون تونلند جدید هستند که هریک به دنبال جلب نظر مشتریان بوده و از قوای محرکه و تجهیزات متفاوتی نیز سود می‌برند. در ادامه مقایسه KMC T8 و فوتون تونلند جدید را خواهیم داشت تا بتوانید از مشخصات، تجهیزات و امکانات هریک آگاه شوید پس همراه ما باشید.
شرکت کرمان موتور پس از عرض موفق شاسی‌بلند S5 و S3 به دنبال گسترش حضور خود در بازار خودروی کشور بود و به همین منظور وانت پیکاپ T8 را ارائه کرد. T8 محصولی از شرکت چینی جک JAC است، خودرویی که از سال ۲۰۱۸ در بازار حضور دارد اما میزان فروش آن به پای مدل T6 نمی‌رسد. البته T8 در مدت‌زمان حضور در کشورمان فروش نسبتاً خوبی را در مقایسه با سایر رقبا و کلاس خودرویی و قیمت خود تجربه کرده است.
ایران‌خودرو دیزل نیز که قبلاً تجربه عرضه فوتون تونلند را داشته همگام با رقبا به دنبال عرضه نسخه جدیدتر این خودرو بوده است. فوتون زیرمجموعه یکی از بزرگ‌ترین خودروسازان چینی یعنی گریت وال موتورز محسوب می‌شود. اکثر محصولات فوتون در کلاس ون و وانت پیکاپ هستند هرچند شاسی‌بلند ساوانا نیز توسط این خودروساز عرضه می‌شود. اولین نسل تونلند در سال ۲۰۱۱ معرفی شد هرچند اولین بار در سال ۹۳ شاهد حضور آن در بازار خودروی کشور بودیم. تونلند مشتریان سازمانی و شخصی زیادی داشته و ایران‌خودرو دیزل برای عقب نماندن از رقبا نسخه به‌روزتر آن را راهی بازار کرده است. در ادامه مقایسه KMC T8 و فوتون تونلند جدید را خواهیم داشت.
اگرچه کلاس وانت پیکاپ ها عمدتاً روی کارکرد تمرکز دارند تا طراحی ظاهری اما برخی خودروهای شاخص در این کلاس تولید می‌شوند. البته اکثر محصولات جک از طراحی شیک و ساده‌ای سود می‌برند و اگر قبلاً خودروهایی همچون S5 و S3 را دیده باشید چنین چیزی را درباره T8 نیز حس خواهید کرد. طراحی کلی این وانت ترکیبی از خطوط ساده و مستقیم بوده هرچند چینی‌ها برخی شاخصه‌های خاص همچون جلوپنجره بزرگ با تریم کرومی را در نظر گرفته‌اند تا از سادگی آن بکاهند. چراغ‌ها نیز ساده طراحی شده‌اند هرچند همین سادگی با گذشت زمان چشم را آزار نخواهد داد. نمای جانبی و پشتی KMC T8 نیز ساده طراحی شده‌اند و در بخش عقب همانند اکثر وانت‌ها شاهد آرایش عمودی چراغ‌ها هستیم. در مجموع می‌توان به طراحی این وانت پیکاپ نمره قبولی را اعطا کرد.
 

در طرف دیگر فوتون تونلند جدید را داریم که از سال ۲۰۱۸ به نمای به‌روزتری تولید می‌شود. اگرچه چراغ‌های جلوی این خودرو نسبت به قبل تغییر چندانی ندارد اما جلوپنجره خودرو تغییر کرده و همین امر تأثیر به سزایی روی به‌روزرسانی ظاهر خودرو داشته است. نمای جانبی این وانت چینی کاملاً ساده به نظر می‌رسد هرچند دستگیره‌های درب همرنگ بدنه، آینه‌های راهنما دار و میله اسپرت قسمت بار بر حس اسپرت بودن آن افزوده‌اند. نمای پشتی تونلند جدید اندکی به‌روزتر از KMC T8 به نظر می‌رسد و چراغ‌ها حالت مثلثی دارند. طراحی این خودرو نیز در سطحی متوسط و مشابه رقیب قرار می‌گیرد و به‌طور خاص نمی‌توان یکی را برنده مطلق دانست.
کابین KMC T8 فضای ساده‌ای دارد و چیز زیادی را نمی‌توان درباره آن بازگو کرد. در واقع شاهد اجزایی با طراحی نسبتاً قدیمی هستیم. برای مثال پشت آمپرها در مقایسه با خودروهای مدرن کاملاً معمولی کار شده‌اند و طراحی پانل وسط نیز چنین وضعیتی دارد. تمامی دکمه‌ها، نمایشگر مرکزی و دسته‌دنده در حالت سنتی و قدیمی طراحی شده‌اند و نباید انتظار چندانی را از آن داشت. به‌طور خلاصه باید گفت طراحی بدنه KMC T8 به‌روزتر و بهتر از کابین آن به نظر می‌رسد. شایان ذکر است چینی‌ها کابین این خودرو را در چند سال گذشته بهبود بخشیده‌اند هرچند کرمان موتور از همان طراحی قدیمی برای T8 استفاده می‌کند.
اما طراحی کابین فوتون تونلند جدید به‌روزتر و بهتر از KMC به نظر می‌رسد. فرمان فربه با طراحی ساده خوش‌دست‌تر از رقیب بوده هرچند همان انتقادات درباره پشت آمپرهای KMC T8 به فوتون نیز وارد است چراکه طرح ساده‌ای دارند. البته نباید از این وانت هم انتظار طراحی سطح بالا را داشت هرچند چیدمان اجزا به‌روزتر از KMC به نظر می‌رسند. تونلند جدید نیز در بخش طراحی داخلی خودروی شاخصی نیست و امتیازی معمولی دریافت می‌کند. از نظر کیفیت متریال بکار رفته در کابین نیز هر دو خودرو در سطح متوسطی قرار دارند.
از جمله تجهیزات KMC T8 می‌توان به مواردی همچون صندلی راننده با تنظیم در ۴ جهت، شیشه‌های بالابر برقی، تهویه مطبوع دستی، چراغ روز روشن، بلوتوث، کروز کنترل، استارت دکمه‌ای و… اشاره کرد. سیستم‌های ایمنی وانت یاد شده نیز شامل مواردی همچون ترمز ضد قفل، سیستم کمکی ترمز اضطراری، نمایشگر مرکزی، کنترل حرکت در سربالایی، کنترل کشش، پایش فشار باد لاستیک‌ها و… خواهد بود. فوتون تونلند جدید نیز از نظر تجهیزات و امکانات کمبود خاصی ندارد و با مواردی همچون نمایشگر ۱۰ اینچی، سیستم تهویه مطبوع خودکار، کروز کنترل، حسگرهای پارک و دوربین دنده‌عقب، حس‌گر نور، چراغ‌های روز روشن و… به مصاف رقیب آمده است. از جمله تجهیزات ایمنی خودروی یاد شده نیز می‌توان به ترمز ضد قفل، توزیع‌کننده الکترونیکی نیروی ترمز، کنترل پایداری، حفظ خودرو در شیب و… اشاره داشت.
شاید مهم‌ترین نکته درباره وانت پیکاپ ها به قوای محرکه و گیربکس آن‌ها مربوط باشد. KMC T8 در کشور ما با پیشرانه ۴ سیلندر ۲ لیتری توربو که ۱۷۴ اسب بخار قدرت و ۲۹۰ نیوتون متر گشتاور دارد عرضه می‌شود. شاید خریداران خودرویی با این قیمت انتظار گیربکس اتوماتیک را داشته باشند اما باید دانست نیروی تولیدی پیشرانه T8 از طریق گیربکس ۶ سرعته دستی راهی تمامی چرخ ها می‌شود. نسخه دیزلی این خودرو نیز در برخی بازارها عرضه شده که با ۱.۹ لیتری خود ۱۳۵ اسب بخار قدرت و ۳۲۰ نیوتون متر گشتاور تولید می‌کند.
فوتون تونلند جدید در بخش قوای محرکه برتر ظاهر می‌شود. پیشرانه ۲ لیتری توربوی این خودرو با قدرت ۲۰۰ اسب بخار و گشتاور ۳۰۰ نیوتون متر در دسترس است و یک گیربکس ۵ سرعته دستی ساخت شرکت آیسین نیرو را به تمامی چرخ ها می‌فرستد. نسخه دیزلی تونلند نیز تولید می‌شود. پیشرانه ۲.۸ لیتری توربودیزل این خودرو با قدرت و گشتاور ۱۷۴ اسب بخار و ۳۶۰ نیوتون متر در دسترس بوده و طراحی کامینز را با خود به همراه دارد. این نیرو از طریق گیربکس ۵ سرعته ساخت گترگ راهی چرخ ها می‌شود.
از نظر ابعادی باید گفت KMC T8 طول/عرض/ارتفاع به ترتیب برابر با ۵۳۲۵/۱۸۸۰/۱۸۳۰ میلی‌متری دارد و فاصله بین محورهای آن به ۳۰۹۰ میلی‌متر می‌رسد. بسته به مشخصات مدل تولیدی و نوع قوای محرکه و سیستم انتقال قدرت، وزن این وانت چینی بین ۱۸۲۵ تا ۱۹۴۰ کیلوگرم خواهد بود و ظرفیت بارگیری آن نیز ۹۰۰ کیلوگرم اعلام شده است. در طرف مقابل فوتون تونلند جدید با طول/عرض/ارتفاع به ترتیب ۵۳۱۰/۱۸۸۰/۱۸۶۰ میلی‌متر قرار دارد و فاصله بین محوری آن نیز به ۳۱۰۵ میلی‌متر می‌رسد. وزن این خودرو حدود ۱۹۰۰ کیلوگرم بوده و ظرفیت بارگیری آن نیز ۱ تن خواهد بود. در مجموع هر دو خودرو از نظر ابعاد و مشخصات بارگیری مشابه یکدیگر به نظر می‌رسند.
در حال حاضر قیمت وانت پیکاپ کرمان موتور KMC T8 به حدود ۱.۹۵ میلیارد تومان می‌رسد که همین امر باعث می‌شود خریداران در انتخاب آن بارها و بارها فکر کنند چراکه واضح است اکثر خریداران با این خودرو به فکر حمل بار نخواهند بود. به همین خاطر می‌توان گزینه‌های متنوع دیگری را انتخاب کرد که هم کاربردی باشند و هم خانوادگی. قیمت فوتون تونلند جدید نیز حدود ۱.۸۵ میلیارد تومان است که شاید با این تفاسیر انتخاب بهتری نسبت به جک باشد. از جمله رقبای این دو وانت پیکاپ می‌توان به آمیکو آسنا، یواز وانت، پیکاپ ریچ و کاپرا ۲ اشاره داشت. در جدول زیر مقایسه KMC T8 و فوتون تونلند جدید از نظر مشخصات فنی را خواهیم داشت.
 

زیزیگولو
کلوت سایپا🤦‍♂️🤦‍♂️
mahdi-es17
به نظر میاد ماشین خوبی باشه مشکلش چیه‌؟
زیزیگولو
👎👎👎👎
NAVID۰۰۹۸
فوتون جدید ایرانخودرو حداقل در بخش طراحی و کیفیت داخلی متریال ، چند سروگردن از اون لگن kmc بالاتره !
من هنوز گُنگم که چطور مردم فرای KMC پول میدن !
اونایی که دارن یا داشتن یا سوار شدن که هیچی !
ولی خداوکیلی یکبار سوار KMC بشید و به متریال و طراحیش توجه کنید تا بدونید چرا میگم لگن و چرا واقعاً میخرند این لگن را !
به شخصه تایگر و ویگو دور رنگ و فنی سالم زیر مدل ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۰ را به صفر این لگن‌ها ترجیح میدهم !
اونی که اهل خودرو هست خوب میفهمه چی میگم و نه اونی که از خودرو فقط ظاهر و آپشن میخواد نه چیزی دیگر !
بدبختی اینجاست که نسل جدید خریداران این دست از خودروها بیش از جنبه‌ی کارایی پیکاپ ، به دنبال شوآف و نمایش خودشان در خیابان و برتر بودن و بالاتر بودن میگردند !!!
Avan
به نظرم فوتون از هر جهت برتری دارد.قیافه ی بهتر و پخته تری دارد،موتورش قوی تره و چون ایران خودرو هست خدمات بهتری دارد.کرمان موتور متاسفانه معمولاً فقط در مرکز استان ها نمایندگی دارد!
arefgod
Kmc خوشگلتره
ولی فوتون قدرتش بیشتره
G9 شرکت بهمن هم خوبه و طراحیش مثل وانت دوج آمریکاست
فردید
فتبارک الله احسن الخالقین
AMANTE
دو وانتی که برای کار طراحی شده در ایران نماد پولدار بودن هست و بعضی مردم باهاشون کلاس هم میزارن.
من فضای عقب KMC رو نمیدونم چقدر خوبه ولی تونلند وقتی صندلی رو برای خودم با قد ۱۸۶ سانت تنظیم کردم افراد صندلی عقب باید قید راحتی و حتی پاهاشون رو میزدن.
در کل وانت برای کار هست چه اون F150 های پلاتینیوم باشه چه هایلوکس های TRD نباید انتظار یک ماشین لوکس واقعی رو ازشون داشت.
خلیل
آریسان🤣🤣
mahdi-es17
مگه فوتون تونلند g7 دیزلی نبود؟
محمد
هر جفتشون بدرد نخورن تونلند g7 و بهمن g9 خوبن باز تا حدودی ولی قیمتاشون پرته البته قیمت بهمن g9 مشخص نیست ولی نباید از g7 کمتر باشه خیلی
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.







زومیتزومجی کجارو
سایت پدال برگزیده مردم و داوران به عنوان بهترین سایت فارسی در حوزه خودرو از چهارمین، پنجمین و هفتمین جشنواره وب ایران است.
تلاش ما انتشار اخبار و مطالب روز حمل و نقل و وسایل نقلیه در ایران و جهان برای بازدیدکنندگان علاقه‌مند و ارائه و تبادل اطلاعات مفید و صادقانه در محیطی جذاب و دوستانه است. همچنین مایلیم تجربیات، دانسته‌ها و نظرات شما را که برای همگی ما مفید و راه‌گشاست، بدانیم.
افتخار می‌کنیم که همراه ما هستید.
آیا حساب کاربری ندارید؟
آنچه در این مطلب می‌خوانید:

source

توسط autokhabari