ظاهرا مدیران خودرو پیش از دیگر شرکتهای فعال در خودروسازی ایران، موفق به کسب مجوزهای لازم برای عرضهی مدلهای تمام الکتریکی شده است. براین اساس، چری آریزو ۵ برقی، بهزودی پیشفروش خواهد شد.
آنچه در این مطلب میخوانید:
چری در ایران، مهمترین برند سازندهی خودروهای چینی است. محصولات متنوع چری شامل سدانهای آریزو و کراساورهای تیگو، بیش از دیگر مدلهای ساخت چین در کشورمان، عرضه شدهاند. این شرایط، ورود دیگر تولیدات چری به ایران را ساده کرده است.
چری A۱۵ اولین خودروی چینی بازار ایران بود و با نام ویانا توسط سناباد خودرو مونتاژ شد. این مدل، پلتفرم عاریت گرفته از فولکسواگن داشت و سال ۲۰۰۳ در چین رونمایی شده بود. جالب است بدانید چری A۱۵ بعدها با مدل A۱۳ که در ایران با نام امویام ۳۱۵ شناخته میشود؛ جایگزین شد. نگاهی به A۱۵ و محصولات مدرن چری، مثل آریزو ۵؛ پیشرفت خودروسازی چین را به وضوح نشان میدهد و البته در نقطهی مقابل آن، جای افسوس برای خودروسازان وطنی دارد.
چری، در شرق چین و شهر ووهو استان آنهوی (Wuhu, Anhui Province) فعالیت میکند. این برند در سال ۱۹۹۹ شکل گرفت و از سال ۲۰۰۳ با تولید انواع خودروهای سواری آغاز به کار کرد. چری از آن دسته گروههای صنعتی چین محسوب میشود که با هدف صادرات و فروش در بازار جهانی تأسیس شد و البته با سرعت غیر قابل تصوری رشد کرد. چری علاوه بر تولید با برند اختصاصی، برای شرکتهای مطرح دنیا، خصوصا جگوار و لندرور، خودرو مونتاژ میکند. در مجموع نزدیک به یکچهارم کل تولیدات این شرکت، به خارج از چین صادر میشود. محصولات چری علاوه بر ایران، در کشورهای ترکیه، مراکش، مصر، برزیل، شیلی و آفریقای جنوبی عرضه میشوند، درحالیکه حضور محدودی هم در روسیه دارند. لازم به توضیح است، خودروهای برند MVM که در ایران با مدلهایی مثل X۵۵ و ۳۱۵ حضور دارد هم، زیرمجموعهی چری محسوب میشود.
خودروهای سواری (غیر کراساور) چری، عمدتا با نام آریزو به کشورهای مختلف صادر میشوند. سه محصول اصلی از این گروه، آریزو ۳، آریزو ۵ و آریزو ۵ پلاس (آریزو ۶) هستند. آریزو ۵، سال ۲۰۱۶ رونمایی شد و همچنان یکی از خودروهای پرفروش چری است. نسخههای بنزینی آریزو ۵ با پیشرانههای ۱/۵ لیتر تنفس طبیعی و ۱/۵ لیتر توربوشارژ، در بازار ایران نیز حضور دارند. مدل برقی با نام آریزو ۵e سال ۲۰۱۷ معرفی شد و علاوهبر چری با برند کوین (Cowin) نیز تولید میشود.
به زحمت میتوان تفاوت ظاهری مدل برقی و بنزینی آریزو ۵ را تشخیص داد. نسخهی الکتریکی، سپرهای بزرگتر و رکابهای پهنتر دارد. چرخهای استفاده شده برای آریزو ۵e هم متفاوت از مدل بنزینی است. خودروی عرضه شده با برند کوین، مشابه بعضی مدلهای الکتریکی، جلوپنجرهی بسته دارد.
در نمای پشت، ظاهرا فقط یک قطعهی باریک شبیه به اسپویلر، روی درپوش صندوق اضافه شده و باقی اجزا شامل چراغ و سپر، کاملا مشابه آریزو ۵ بنزینی هستند.
در مجموع حتی با گذشت چند سال از رونمایی، میتوان نمرهی خوبی به طراحی چری آریزو ۵ داد و ظاهر آنرا، عامه پسند و جذاب توصیف کرد. ابعاد این خودرو شامل طول ۴۵۷۲ میلیمتر با عرض ۱۸۲۵ میلیمتر و ارتفاع ۱۴۸۲ میلیمتر است که فاصله محورهای ۲۶۷۰ فراهم میکند.
برخلاف بدنه، تغییرات متعددی برای داشبورد و ادوات داخل اتاق مدل برقی اعمال شده است. آریزو ۵e با نمایشگر ۹ اینچ لمسی و پنل دیجیتال ۸ اینچ پشت فرمان دارد، تفاوت مهمی با نسخهی بنزینی دارد و مدرنتر به نظر میرسد.
مشابه بسیاری دیگر خودروهای چینی چری آریزو ۵ برقی هم از صندلیهای چرم مصنوعی با طراحی ارگونومیک استفاده میکند. براساس تجربهی نگارنده از بازدید مدل بنزینی، میتوان اطمینان داشت سطح کیفی قابل قبول برای صندلی و داشبورد نسخهی الکتریکی ادامه داشته باشد و این محصول چینی، همچنان از مواد بهتر نسبت به خودروهای ساخت سایپا و ایران خودرو بهرهمند باشد.
برای چری آریزو ۵e، ترمز دستی سنتی به مدل دکمهای و برقی تبدیل شده است. این خودرو دستهدنده ندارد و همراه جویاستیک برای انتخاب حالتهای رانندگی تولید میشود. در قسمت بین صندلیها به تبعیت از مد روز؛ جالیوانی پلاستیکی و محفظهی وسط همراهبا استراحتگاه بازو از جنس پوشش صندلیها قرار دارد.
نمیتوان آریزو ۵ را خودرویی جادار به حساب آورد، چرا که برای افرادی با قد بلندتر از ۱۸۰ سانتیمتر، هم در ردیف جلو و هم روی صندلیهای عقب؛ با کمبود فضای سر مواجه است. از سویی دیگر، کشیدگی اتاق و عرض خودرو، قابل قبول بهنظر میرسد که درنتیجهی آن، فضای مقابل زانو و اطراف شانهها برای چهار سرنشین بالغ، کافی خواهد بود. داخل صندوق بار آریزو ۵، میتوان از ۴۳۰ لیتر فضای مفید استفاده کرد که البته چندان زیاد نیست و در مقایسه با تندر ۹۰ با صندوق ۵۱۰ لیتری، کاملا معمولی است. از سویی دیگر، امکان خواباندن صندلیهای عقب؛ کمک زیادی به افزایش فضای حمل بار میکند.
پیشتر گفته شد که مدلهای بنزینی با پیشرانههای ۱/۵ لیتر تنفس طبیعی و توربوشارژ در ایران وجود دارند. این خودروها بهترتیب، قدرت ۱۱۶ و ۱۴۵ اسب بخار ارائه میکنند و در زمانهای ۱۳ و ۱۰ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت میرسند.
چری آریزو ۵e دارای یک موتور برقی روی محور جلو است. این مدل، ۱۲۰ اسب بخار قدرت و ۲۵۰ نیوتنمتر گشتاور دارد. باتوجه به قدرت مشابه مدل بنزینی و توانایی تولید گشتاور بیشتر، نسخه الکتریکی سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۱۰ تا ۱۱ ثانیه خواهد داشت. این خودرو با جعبهدندهی تک سرعته تولید میشود.
آریزو ۵e، باتری لیتیومی ۵۳/۶ کیلووات ساعتی دارد. این خودرو با شارژ کامل، توان پیمایش ۴۰۰ کیلومتر و نهایت سرعت ۱۵۰ کیلومتر برساعت ارائه میکند. شارژ باتریهای آریزو ۵e با برق شهری، حدود ۹ ساعت زمان میبرد.
مهمترین تفاوت در آپشنهای مدل برقی و بنزینی به نمایشگر لمسی ۹ اینچ با ساختار عمودی و پنل پشت فرمان دیجیتال مربوط است. دیگر امکانات آریزو ۵e چندان تفاوت با نسخهی توربو نیست.
از مهمترین امکانات فنی چری آریزو ۵ میتوان به تهویه اتوماتیک؛ ورود بدون کلید، استارت دکمهای، قفل مرکزی، شیشهبالابر برقی چهار طرف، چراغهای ترمز و روشنایی روز LED ، خاموش شدن چراغها پس از خروج از خودرو (روشنایی بدرقه)، تنظیمات دستی صندلی راننده در چهار جهت و کروز کنترل در همهی مدلهای آریزو ۵ وجود دارند.
امکانات اضافی این خودرو غربیلک چرمی فرمان، سانروف برقی و رینگهای اسپرت ۱۶ اینچ، دوربین پارک و حسگر عقب، سیستم پخش چندرسانهای دارای ۶ بلندگو، رابط بلوتوث با امکات برقراری تماس تلفنی، درگاههای USB و AUX و شارژ ۱۲ ولت هستند.
امکانات ایمنی آریزو ۵ در تیپهای مختلف تفاوت دارد. در ارزانترین نسخه (تیپ MT دنده دستی)، تنها دو کیسهی هوا برای سرنشینان جلو وجود دارد، ضمن اینکه با سیستم ضد سرقت الکترونیکی (ایموبلایزر)، کمربندهای ایمنی سه نقطهای پیشکشنده چهار صندلی، ترمز ضد قفل (ABS) و توزیع الکترونیک قدرت ترمز (EBD) ارائه میشود. امکانات ارزشمندی، مثل فناوری کنترل لغزش (TCS)، سیستم کمکی ترمز (BA)، فناوری حفظ پایداری و تعادل (ESP)، چهار کیسههای هوای پردهای جانبی و سیستم کمکی حفظ خودرو در شیب (HHC)، تنها در نسخهی فولآپشن (تیپ اکسلنت) ارائه میشوند.
تایید رسمی شرکت مدیران خودرو برای عرضهی چری آریزو ۵e اعلام شده است. این مدل در بازارهای خارج چین، حدود ۱۸ هزار دلار قیمت دارد. اگر چری آریزو ۵ برقی، مشابه خودروهای بنزینی مالیات و عوارض داشته باشد؛ به قیمت ۱/۵ میلیارد تومن در ایران عرضه خواهد شد.
با توجه به قیمت فعلی چری آریزو ۵ توربو که در محدودهی یک تا ۱/۲ میلیون تومان فروخته میشود؛ میتوان مطمئن بود چری آریزو ۵e با قیمت ۱/۵ میلیارد تومانی و قدرت پیشرانهی کمتر نسبت به مدل توربو، خریدار چندانی نداشته باشد. از سویی دیگر، احتمالا در سال جاری با مساعدت دولمتردان و قانونگذاران، عوارض و مالیات دریافتی برای خودروهای برقی کمتر از مدلهای بنزینی خواهد بود. این شرایط، میتواند قیمت چری آریزو ۵e را در محدودهی یک میلیارد تومان نگهدارد.
مردیم از خوشی
۱۸ هزار دلار برقی خیلی مشخصات خوبی داره 😐(جدای از کیفیت )
مردیم از خوشی
میخواستم بگم چرا با اکانت فیک من نظر میدید که دیدم نظر خودمه مال دو سال پیش 😁
Dan
منم یه لحظه فکر کردم جفتشونم الان دادی😂
Python
شرف داره به ساندرو
Dan
بعید میدونم تو رنج قیمتی ساندرو باشه
ظاهرا قرار نزدیک ۲ میلیارد قیمتش بشه
Avan
خودروی برقی در ایران جواب نمیدهد چون بنزین فعلا ارزان است و برای خریداران خودرو برقی به صرفه نیست
مردیم از خوشی
اما اگه بیا ایران احتمالا هم قیمت بنز EQA باشه 😑
Clean energy (بر باعث بانیش…)
Down
کافر مقدس
یک میلیاردی که پیش بینی کردن در بازار میشه ۱۵۰۰
یه سری به سایتا و سخنان مسئولین بزنید قرار بود قیمت دیگینیتی هم ۶۵۰ باشه . لول
۲سال و نیم از حضور این ماشین تو بازار پرتغال و اونورا گذشته و مصرف کنندگان که میگن ۳۲۰ کیلومتر بیشتر نمیره با هر بار شارژ . فیس های مختلفی هم داره ولی همه شون یه چیز هستن
https://www.youtube.com/watch?v=o_hDtQM7ifw&ab_channel=CarroChefe
معلوم نیست چه اصراری بر استفاده از عکسهای رندر شده ست ولی خوب واقعیت کیفیت کابین اینجاست
https://newenergyeg.com/wp-content/uploads/2021/07/1024x0_1_q95_autohomecar__ChcCR1uiFjmAXhnYAAcFN850RuQ671-876×535.jpg
https://newenergyeg.com/wp-content/uploads/2021/07/1024x0_1_q95_autohomecar__ChsEe1uiFlWAESF_AAWxuifCU00450-876×535.jpg
https://newenergyeg.com/wp-content/uploads/2021/07/1024x0_1_q95_autohomecar__ChcCR1uiFjSAebGPAAiRdXtgOI4027-876×535.jpg
M.Kkarimi
واقعا به معجزه رندر و فتوشاپ پی بردم ://
پویا
تو گوشیاشون هم دقیقا همین بساطه
رندر ها عالی تو واقعیت اشغال
Dan
دیگه گوشی هارو لطفا نریز تو بحث :/
خیلیامون الان شیائومی داریم راضی هم هستیم
علی
ترکیبی از پلاستیک خشک و نرمه
محمد امین
ایران زیرساختار های خودرو برقی رو نداره و کسی که خرید میکنه قطعا با مشکل بازار فروش در تماس هست
ولی به طور کلی به نسبت قیمتش ، ماشین خوبی به نظر میرسه ، حداقل برای بازار هایی که قراره فعالیت کنه
ارین صاحب جمعی
اخه لامصب تو حالت درون سوزت هیچی نبود این که دیگه واویلا بعدم با کدوم زیرساخت میخوان اینو وارد کنن نکنه با دستگاه شارژ های یوز 😂🥰🤣🤣🤣🤣🤣 میخوان اینو شارژ کنن
A … She just reminds Me of love … A
سوال از مسئولان : بزنم به کجا؟!
مسئول : پس پریز برق خونت برای چه کاریه؟!
من : برای سشوار و جارو برقی!
مسئول :خب اینم بکن توی اون سوراخ پریز برق دیگه !
ali
و اینطوری هزینه برق مساعدی حساب میشه و تو تابستون انگ ماینر داشتن بهت میزنن و برق خونه رو قطع میکنن🤣🤣
B.A.E Systems
با برق خونه ۹ ساعت زمان میبره
بردش هم که قطعا زیر ۳۰۰ یا ۲۰۰ تا هست (کلا خودرو های برقی توان پیمایششون در شرایط واقعی مخصوصا در ایران خیلی کمتر هست ) خب عزیزان دل یه وقت فکر مسافرت به ذهنتون نزنه مگه این که ۱۰۰ لیتر بنزین و یه موتور برق همچنین یه چادر و پتو همراه داشته باشین
علی
یه سوال بی ربط به موضوع داشتم چجوری برد خودروهای بنزینی و تشخیص بدیم؟
میثم
کافیه یه سری به بازار موتورسیکلتهای برقی عمدتا چینی بزنید.
همه مینالن از خرابی سریع باتری و هزینه های بالای تعویض اون
همون بلا در ابعاد چند برابر بزرگتر در انتضار خریداران ماشینهای برقی چینی در ایران است
البته شنیدم تویوتا پریوسها هم اگر باتری شون خراب بشه خیلی هزینه زیادی داره ولی چون کیفیت بالایی دارن هنوز بعد از این چند سال به مشکل نخوردند
Avan
ولی کلا اگر خودروی برقی باکیفیت باشه خرابی نداره چون قطعات بسیار کمی داره
حسین دهمرد
موتورسیکلت های بازار ایران باتری سیلد دارن که چرخه ی عمرش همین حدود سه سال هست ربط چندانی ام به چین و ماچین نداره.
این ماشین باتری لیتیومی داره. ولی بازم برای کاهش قیمت از نوع ارزان قیمتش استفاده کردن.
سام
فکر کنم پریوس هیبریده و ورودیش بنزینه و داستان اینا رو نداره که کلا برقی اند و اگر باتری نباشه کار نمیکنند.
ارشیاSVJ
اون وقت تو ایران میخوای با شارژر گوشیت شارژش کنی؟
تو ایران کلا دوتا جایگاه شارژ هست فک کنم یکی تهران یکیم مشهد
Hamid
این خنگا نمی بینن ما تابستونا بخاطر نداشتن برق همش برقمون قطعه؟!
بعد ماشین برقی؟!
ناموسا اینا دیگه کین!
kastech
ماشینای برقی کلا گرونتر هستند و تو دنیا چون دولتها سوبسید میدن برای مردم قابل خرید هستند به همین دلیل تو ایران حتی در صورت عرضه توجیح خرید نداره مگر مدلهای لوکس مثل تسلا و …
یک کاربر
جمالزاده :
ایرانیان شراب حرام میدانند جالب اما در خوردن ان افراط میکنند تا به اندازه یک بشکه
فرنگی شراب حلال میدانند اما به اندازه یک ته استکان میخورند!
در ایران هم ربا حرام میدانند و جالب سود بالا ۱۰۰ درصد میگرند
در خارج ربا حلال هست ، سود کالا ها و تورم کمتر از ۱۰ تا ۲۰ درصد!! با این سود وحشتناک بالا چرا کسی دنبال دردسر تولید بکند؟ همه به دلال و واردکننده تبدیل میشوند چون کار راحت تر کم دردسر تری هست با سود چند صد درصد
$ᏗᏰᏖᎥᏁ$
تنها جایی از این مقاله که خیلی عجیب و احمقانه بود درمورد a15 بود!!! این ماشین یکی از آشغالترین ماشینایی بوده که وارد ایران شده عین جک لوبو و j3 فروششون به ۱۰۰۰تا هم نرسیده بعد نقطه عطف؟! ایران خودرو یا سایپا تحفهای نیستن اما توی اون برهه زمانی همون سمند یا پرایدم به این می ارزید! این چری آریزو هم از امثال همین ماشینای بی ارزشه،
حسین قاصدی
واقعا ماشین خوبیه اما بازار انحصاری ایران و قیمت ۱ میلیاردی برای این سدان ارزون قیمت الکتریکی…
حمید
چند تا سوال ابتدایی دارم:
۱.ایا ماشین برقی ، باک بنزین و موتور مکانیکی حاصل از احتراق هم داره؟
۲.باطری های معمولی طبیعتا هر چی از عمرش بگذره عملکردش میاد پایین،ایا اینم مثل هموناست؟
یعنی چند سال که بگذره از میزان کیلومتری که روز اول میرفته ، عملکردش کمتر میشه؟
۳.با توجه به اینکه امکانات شارژش مهیا نیست چرا وارد بازار میشه؟قاعدتا نه ساعت واسه یه شارژ فول زمان زیادیه
۴.موتور یه ماشین برقی با موتور بنزینی معمولی چه تفاوت هایی داره؟
ممنون از همگی
Hamid…Audi
۱. خیر. ماشینهای برقی فقط از پیشرانه برقی و باتری تشکیل شدن. ماشین های معدودی مثل BMW I3 هم وجود دارند که با یک باک کم حجم و موتور کوچیک باتری ها رو شارژ میکنن و مثل هایبرید ها و پلاگین هایبرید ها موتور بنزینی مستقیما باعث حرکت نمیشه.
۲. بله دقیقا مثل باتری گوشی سلول ها به مرور زمان از بین میرن و توانایی پیمایش پایین میاد.( معمولا خودروساز ها اعلام میکنن که تا ۸ سال نیاز به تعویض نیست)
۳. امکان شارژ بیرون از منزل حتی توی کشور های پیشرفته هم سخته و به شانستون بستگی داره که محل پارک ماشینتون جایگاه شارژ وجود داشته باشه یا اینکه توی جایگاه شارژ یک یا دو ساعت توقف کنید تا ماشینتون شارژ بشه. (بهتره شب توی پارکینگ خونه بزنید شارژ تا صبح پر بشه)
۴. موتور الکتریکی با موتور احتراقی زمین تا آسمون تفاوت داره.مهم تریناشون وزن و استهلاکه.
به صورت خیلی ابتدایی بخوام بگم توی موتور الکتریکی یک بخش ثابت داریم به اسم استاتور که وظیفه ش ایجاد میدان مغناطیسی مشابه با آهنرباس و روتور بخش متحرکه که هیچ تماسی با استاتور نداره که این باعث میشه اصطکاک نداشته باشیم. از طرف دیگه موتور بنزینی انواع و اقسام اصطکاک و سایش رو داره که باعث میشه استهلاکش نسبت به موتور برقی خیلی بالاتر باشه. ساختار موتور الکتریکی و تشکیل شدنش از سلف ها باعث میشه که وزن اون هم نسبت به موتور بنزینی حدود یک سوم تا یک چهارم کمتر باشه.البته که مزایای دیگه هم وجود داره مثل عدم وجود تلفات گرمایی (بالاترین بازده گرمایی توی موتور های بنزینی به زحمت به ۵۰ درصد میرسه)، عدم نیاز به گیربکس، در دسترس بودن تمام گشتاور در هر لحظه، بی صدا بودن، عدم وجود سرویس های دورهای معمول( تعویض انواع روغن، انواع فیلترها، انواع تسمه ها و …).
البته معایب هم باید گفته بشه که اغلبشون برمیگرده به تکنولوژی باتری ها که واقعا خیلی عقب تر از همه چیز داره حرکت میکنه.
امیدوار
دوستان عزیز لطفا اسرار برای مبارزه با دنیای خودروهای جدید برقی نداشته باشید لطفا کمی بیشتر مطالعه کنیم. خودروهای برقی مثل گوشی های تلفن هوشمند بسرعت به روز خواهند شد و باشد که زمانی نچندان دور برای عزیزانمون خاطرات سوخت گیری ماشین های فسیلی را تعریف کنیم.
Erfan
خب باتوجه به برد کم و تایم بالای شارژ شدن یعنی ۹ساعت عملا مسافرت حتی پیکنیک رفتن با این ماشین کنسله.فقط به درد داخل شهر میخوره.که فکر نکنم کسی این همه پول بده برای ماشینی که میشه فقط داخل شهر باهاش رانندگی بکنه.
harry.potter
https://www.pedal.ir/wp-content/uploads/2022/01/chery-a15.jpg
اسهال اگه ماشین بود
محمدرضا اشتری – دبیر سایت پدال
دقیقا با همین هدف عکس ماشین قدیمی چری داخل مطلب گذاشتم که پیشرفت یک خودروساز چینی به وضوح دیده بشه
بعد به حضرات می گیم تولید شاهین با اون موتور مسخره و کیفیت ساخت افتضاح، باعث خجالته، قبول نمی کنن
ژست می گیرن که داریم پیشرفت می کنیم
سام
قصد دفاع از شاهین ندارم ولی بنظرم تولید خودروهایی مثل پژو پارس بیشتر باعث خجالته ، باز شاهین ۴ تا آپشن و ایمنی متوسطی ارائه میده ولی پارس نه فنی داره نه اپشن نه ایمنی … مثال های دیگه هم زیاده…
M.D
امیدوارم با همین قیمت عرضه بشه نه با قیمت فضایی
^MSP^
هعییی
مردم بقیه جهان دلشون خوشه به گشتاور انی و قدرت بالا و ….. خودروهای برقی
بعد خودروهای برقی ما :
صفر تا صد ۱۱ ثانیه
{ ماشین کنترلی صفر تا صدش کمتره }
سام
این ماشین با این قیمت که اصلا ارزش خرید نداره مگر مثل بعضی کشورها که دولت هزینه خرید رو برای مصرف کننده کم کنه (مثل انگلیس) ولی باز هم داستان هایی مثل نداشتن زیرساخت شارژ و مسائل تامین و مصرف برق کشوری و داستان مشاعات ساختمان و هزینه های بالای باتری و موارد فنی مثل زمان شارژ شدن و غیره رو داره
بنظرم چون کشور زیرساخت CNG داره بهتره که خودروهای پایه گاز خوب و بروز وارد یا تولید بشه که هم کشوری هستیم که منابع گاز خوبی داره هم زیر ساخت موجوده هم به تمیزی هوا کمک کنه هم هزینه سوخت رو کم کنه (برای نمومه EF7 پایه گاز عملکرد فوق العاده روی گاز داره و یا مثلا فیات یکی از برندهای پیشرو تو این قضیه ست) و همچنین سمت خودروهای هیبریدی رفت (هم تولید هم واردات)
محمد
یکم گرون نیست ؟ یعنی تو سامانه اینو تقریبا باید هم قیمت تیگو ۸ بدن ؟ نمیصرفه واقعا
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
زومیت ♦ زومجی ♦ کجارو
زومیت ♦ زومجی ♦ کجارو
سایت پدال برگزیده مردم و داوران به عنوان بهترین سایت فارسی در حوزه خودرو از چهارمین، پنجمین و هفتمین جشنواره وب ایران است.
تلاش ما انتشار اخبار و مطالب روز حمل و نقل و وسایل نقلیه در ایران و جهان برای بازدیدکنندگان علاقهمند و ارائه و تبادل اطلاعات مفید و صادقانه در محیطی جذاب و دوستانه است. همچنین مایلیم تجربیات، دانستهها و نظرات شما را که برای همگی ما مفید و راهگشاست، بدانیم.
افتخار میکنیم که همراه ما هستید.
آیا حساب کاربری ندارید؟
آنچه در این مطلب میخوانید: