wp-header-logo-1060.png

در قسمت دوم فصل ۹ اسب بخار، با نام لوسیفر، به سراغ تست و بررسی فونیکس FX پریمیوم به عنوان یکی از جدیدترین کراس اوورهای چینی بازار، تست اسکوتر N-Max و ایرادهای شایع کوییک آمده ایم.
در قسمت دوم فصل ۹ اسب بخار با نام لوسیفر به سراغ تست و بررسی فونیکس FX پریمیوم به عنوان یکی از جدیدترین و جذاب ترین کراس اوورهای چینی بازار آمده ایم. سپس در این قسمت، دو اسکوتر یاماها N-Max فول آپشن و لو آپشن را در کنار هم قرار داده و مقایسه کرده ایم. همچنین در این بخش، روغن موتور مخصوص اسکوترها را نیز معرفی کرده ایم. در نهایت، در بخش گیرپاچ به سراغ هاچ‌بک کراس کوچک سایپا، کوییک، رفته ایم و ایرادهای شایع این خودرو را که مشتریان با آن دست و پنجه نرم می کنند، بازگو کرده ایم.
مشاهده قسمت دوم از فصل نهم در فیلیمو
فونیکس FX، که نسخه ایرانیزه چری اومودا ۵ به حساب می آید، از جمله کراس اوورهایی است که با ورودش به بازار، به نوعی، نگرش مردم به سبک طراحی خودروهای چینی را تغییر داد و زبان طراحی خاص و جدید چری را با خود به ایران آورد.
فونیکس FX از نقطه نظر سبک طراحی، خودرویی کاملاً به‌روز محسوب می شود. این کراس اوور را به نوعی می توان یک CUV کوپه قلمداد کرد که در نمای بیرونی، زبان جدید چری را دنبال می کند. سبک طراحی جلوپنجره و کاسه چراغ های جلو ما را به یاد خودروهای کره ای نظیر هیوندای نکسو می اندازد، اما نمی توان گفت این طراحی یک کپی است و باید به این نکته اشاره داشت که چری هم الگوی پکیج دوقسمتی چراغ ها و جلوپنجره کهکشانی را برای محصولات جدید خود انتخاب کرده است. در نمای کناری با خطوط طراحی اسپرت و پخته ای طرف هستیم و در این زاویه سبک طراحی یک کراس اوور کوپه در فونیکس FX دیده می شود. در نمای عقب هم می بینیم که حالت اسپرت خودرو در این قسمت هم رعایت شده و دیفیوزری که بخش زیادی از سپر عقب را اشغال کرده است، حالتی تهاجمی را به عقب این کراس اوور چینی داده است.
کراس اوور FX در تیپ پریمیوم به پیشرانه ۱.۶ لیتری توربو شارژر TGDi مجهز است که توسط کمپانی AVL اتریش طراحی شده است و ۱۹۷ اسب بخار قدرت را با گشتاور ۲۹۰ نیوتن متر تولید می کند. این پیشرانه توان خود را از طریق جعبه دنده ۷ سرعته دوکلاچه تَر (WDCT) ساخت کمپانی گتراک به چرخ های جلوی فونیکس FX می رساند. در نسخه ۱.۶ لیتری TGDi این کراس اوور از سیستم تعلیق مولتی لینک استفاده شده است، که ساختاری متفاوت نسبت به برخی تیپ های اومودا ۵ دارد.
در بررسی انجام شده از این خودرو در قسمت جدید اسب بخار، مشخص شد فونیکس FX شتاب و توانایی حرکتی بسیار خوبی دارد. همچنین به دلیل وجود نسل جدید سیستم های کمکی راننده و سامانه کنترل پایداری ارتقایافته، بحث کم‌فرمانی در این کراس اوور جدید چری حل شده است. لازم به ذکر است که سیستم تعلیق مولتی لینک در بخش عقب FX کیفیت سواری بهتری را در ردیف عقب این خودرو ایجاده کرده است و در مدت تست، شاهد بودیم که چسبندگی خودرو به زمین، خوب و قابل قبول است.
کراس اوور جدید نشان فونیکس مدیران خودرو در سطح بالایی از امکانات رفاهی و ایمنی قرار دارد و به عنوان یک خودروی پنج نفره ویژگی هایی مانند شش کیسه هوای ۱۰ نقطه ای، سامانه کنترل پایداری الکتریکی، سنسور نور، سنسور باران، رادار نقطه کور، رادار خطی، سامانه رانندگی خودکار بین خطوط، سامانه رانندگی خودران سطح ۲.۵ اتونوموس، کروز کنترل تطبیقی، فناوری LED چراغ ها، تهویه اتوماتیک دوکاناله، سامانه پاک‌‌سازی هوای کابین، سردکن و گرم‌کن صندلی های جلو، صندلی برقی راننده و شاگرد، فرمان کمکی برقی، دوربین ۳۶۰ درجه، نمایشگر لمسی، دسته دنده الکتریکی، ترمز پارک برقی و اتوهلد، شارژر بی سیم تلفن همراه، سیستم صوتی سونی، سانروف، درِ صندوق عقب برقی، نورپردازی متغییر کابین، استارت دکمه ای، فرمان پذیر صوتی تجهیزات الکتریکی خودرو، سامانه اخطار برخورد از جلو، ترمز اضطراری اتوماتیک، رینگ آلومینیومی ۱۸ اینچی دورنگ و… در آن دیده می شود.
در این قسمت دو اسکوتر یاماها N-Max فول آپشن و لو آپشن را در کنار هم قرار داده و مقایسه کرده ایم. این اسکوتر خوش فروش بازار، در نسخه فول آپشن دارای امکانات جدیدی همچون ترمز ضد قفل، ترکشن کنترل TCS و سیستم کی لس است و نسبت به قبل توانایی های حرکتی و پایداری بهتری را ارائه می نماید. سیستم کنترل کشش (TCS) یکی از آپشن های ایمنی بسیار پرکاربرد در صنعت خودرو و موتورسیکلت است.
حتماً تابه‌حال مشاهده کرده اید که به دلیل شرایط بد جوی و لغزنده بودن جاده­‌ ها، خودروها و موتورسیکلت ها در هنگام پیچیدن و یا شروع حرکت دچار هرزگردی می­‌شوند و تعادل خودرو یا موتورسیکلت به علت این اتفاق، از دست می رود که این مورد می تواند آسیب هایی را برای وسیله نقلیه و فرد به همراه داشته باشد.
سیستم  TCS (مخفف Traction Control System) به معنی سیستم کنترل کشش است و سبب می­‌ شود خودرو یا موتورسیکلت در جاده‌­ های لغزنده و خیس، تعادل خود را حفظ کند. به‌کارگیری این آپشن در کنار ترمز ضد قفل در اسکوتر یاما Nmax سبب توانایی حرکتی بسیار خوبی برای آن شده است و در این تست مشاهده شد که جتی در سطوح خیس نیز تعادل N-Max به آسانی بر هم نمی خورد.
از نکات دیگری که در این بخش به سراغش رفتیم، معرفی روغن موتور مناسب برای اسکوتر ها بود. برند کاسپین، روغن موتورسیکلت سازگار با اسکوتر و موتورهای جدید را عرضه کرده است و ما در این قسمت به معرفی دو نوع روغن موتور ۲۰-۵۰ و ۱۰-۴۰ کاسپین ویژه موتورسیکلت هم پرداخته ایم.
روغن های کاسپین از استاندارد JASO بهره می گیرند. استاندارد JASO (مخفف Japanese Automotive Standards Organization) است که تا امروز یکی از اصلی ترین استانداردهای سطح کیفی روغن موتورسیکلت است. این استاندارد با توجه به نوع پیشرانه موتورسیکلت، دو گروه استاندارد برای سطح کیفی روغن، در نظر گرفته است.
روغن های موتورسیکلت با کلاچ مرطوب. این روغن ها عملکرد اصطکاک لازم را برای جلوگیری از لغزش کلاچ ارائه می دهند و بنابراین بدون اصطکاک اصلاح می شوند. این روغن ها را می توان در موتورهای ۴ زمانه موتور سیکلت که در آن یک سیستم روغن برای موتور ، گیربکس و کلاچ وجود دارد ، استفاده کرد. روغن های MA برای همه کاربردها مناسب هستند.
روغن های موتورسیکلت با گیربکس اتوماتیک (اسکوتر)، این روغن ها با اصلاح اصطکاک اضافه‌شده، که مزایای مصرف سوخت را فراهم می کنند، عملکرد اصطکاک مورد نیاز را ارائه می دهند. این نوع روغن ها به عنوان کم ترین روغن اصطکاک در روغن موتورهای چهارزمانه قرار دارند. روغن های MB در صورت نیاز به روغن MA نباید استفاده شوند، زیرا می توانند باعث لغزش کلاچ در موتورسیکلت ها شوند و بنابراین فقط در اسکوترها باید استفاده شوند. انتقال در اسکوترها با استفاده از کمربند یا زنجیر انجام می شود و بنابراین نیازی به روغن ندارد.
بی تردید یافتن روغن موتور مناسب و باکیفیت معضل بزرگی است که بسیاری از افراد موقع خرید نمی دانند روغن خارجی‌ای که می خرند کالای باکیفیتی است یا نه! پس پیشنهاد می شود از برند ایرانی با استاندارد و کیفیت مناسب استفاده کنید.
در بخش گیرپاچ نیز به سراغ هاچ‌بک کراس کوچک سایپا، کوییک، رفته ایم و ایرادهای شایع این خودرو را، که مشتریان با آن دست و پنجه نرم می کنند، بازگو کرده ایم تا بلکه به گوش مسئولان برسد، که البته بعید است!
کوییک، که به عنوان خودرویی اقتصادی با طراحی ظاهری به نسبت خوبی شناخته می شود، از بدو رونمایی و عرضه اولیه تا امروز، با مشکلات کیفی و مونتاژی مختلفی دست و پنجه نرم می کند و همواره مالکان این خودرو از تعداد دفعات مراجعه به نمایندگی ها و حتا برطرف نشدن مشکلات خودروی شان، اعلام نارضایتی دارند.
از جمله مشکلات کوییک به صورت خلاصه می توان به موارد زیر اشاره داشت:
شما هم ایراد دیگری سراغ دارید؟
کاش مدیران خودرونسخه۲دفFXبیاره
عالی مثله همیشه
سالار که بررسی کرده بود می گفت هندلینگ و ترمز مشکل داره کولرش تحت فشار باشه از کار می یوفته.
حالا شما می گید این اتفاق نمی یوفته
گیج شدم.🤔البته نمی گم کسی دروغ می گه فقط اطمینان صد دارید این مشکل ها رو نداره کاش اشاره می کردید بهش
ایراد ترمز در زمان تست شتاب گفته شد، ایراد هندلینگ واقعا نداره، کولر این خودرو تحت فشار شدید ازار نیوفتاد اما حتما خودروهای صفر رو برای چک کردن گاز کولر ببرید، بعضا کم گاز میزنن
مونتاژ تو کوبیک که اصن یک وضعیه در انقدر بد مونتاژ شده از توی ماشین میشه از لای در بیرونو دید.
صفحه کلاچ هم اگه داغ کنه که زیاد هم پیش میاد معمولا تو ترافیک های تهران خیلی اذیت میکنه .ماشین شروع حرکت لرزش های شدید میکنه.
دستگیر در هم خیلی بی کیفیت محکم فشار دادم دستگیر در شکست
کلا مشکل کیفی داره بیشتر تا فنی .
شتاب و هندلینگش خوبه ،کولرش هم خوبه
خوب
با سلام و خسته نباشید ممنون میشم بررسی اریزو ۵اسپرت هم بزارید
مشکلات کوییکو تیبای منم داره که مدلش ۹۶ هستش و معلومه تا امروز این مشکلات حل نشده و نخواهد شد…






اسب بخار فعالیت خود را از سال ۱۳۹۴ با محور تست و بررسی ویدیویی خودروها آغاز کرد. این رسانه در همان سال پایگاه خبری خودرو را در فضای وب تاسیس کرد و با انتشار اخبار مختلف صنعت خودرو، شاخه های فعالیت خود را گسترش داد. در حال حاضر پایگاه خبری اسب بخار یکی از پرمخاطب ترین رسانه های صنعت خودرو در ایران است و به صورت روزانه به اخبار و حواشی آن می پردازد.

source
تولید محتوا

توسط autokhabari