مزدا ۳ جزو خودروهایی بود که از همان ابتدای عرضه به بازار توانست نظرات بسیاری را به خود جلب کند و بیش تر اقشار جامعه را مجذوب خود کند. در این محتوا قصد داریم ببینیم هنوز هم با گذشت بیش از ۱۵ سال آیا هنوز هم ارزش خرید به عنوان یک خودروی کارکرده را دارد یا نه.
بازار خودروهای کارکرده همیشه داغ بوده است، چراکه بسیاری افراد ترجیح میدهند به جای خرید یک خودروی صفر با همان بودجه به سراغ یک خودروی کارکرده است اما باکیفیت بروند. این مورد در بازار متلاطم ایران پررنگتر از دیگر کشورهاست، چراکه با روند رو به رشد قیمتها و کم تر شدن قدرت خرید حتا خودروهای با سن بسیار بالا همچنان در بازار حضور دارد و برخی از آن ها نیز قیمتهایی بیش از ارزش واقعیشان دارند. با این که قیمتها روند افزایشی دارند، اما کیفیت خودروهای تولید داخل متأسفانه روزبهروز در حال کم تر شدن است. همین مورد هم سبب میشود افرادی که توان خرید خودرو را به صورت نقد دارند به جای پرداخت مبلغ یک خودروی صفر داخلی سراغ گزینههای کارکرده و گاه قدیمی خارجی بروند تا بتوانند خودرویی باکیفیت سوار شوند.
مزدا ۳ خودرویی در کلاس سدانهای کامپکت شهری است که برای اولین بار در سال ۱۳۸۶ توسط گروه بهمن وارد کشور شد و جای مزدا ۳۲۳ محبوب را گرفت. این نسل را بسیاری افراد با نام مزدا ۳ قدیم نیز شناخته اما نسل دوم آن که پس از این خودرو توسط گروه بهمن وارد شد مزدا ۳ جدید نام گرفت. مزدا ۳ یکی از موفقترین سدانهای ژاپنی بازار ایران است که طی تنها دو نسل توانست محبوب ایرانیها شود. اکنون نیز با گذشت سالها از توقف تولید این خودروی سدان کامپکت، همچنان جزو انتخاب افرادی است که دنبال یک خودروی ژاپنی با کیفیت و اسپرت هستند.
بازار خودرو کشور در دهه ۷۰ و ۸۰ شمسی دوران طلایی را پشت سر گذاشت چرا که در آن سالها نه قوانین عجیب و غریبی برای واردات خودرو وزن میشد و نه تحریمهای بزرگی گریبان گیر صنعت ایران بود. در آن ایام بیشتر خودروسازان بزرگ از سراسر دنیا به صورت مستقیم و غیر مستقیم تمایل داشتند تا در ایران فعالیت کنند. یکی از این شرکتها که اتفاقا سابقه خوبی را در ذهن مردم رقم زده، مزدا بود که با گروه بهمن توانست تجربههای بسیار خوبی را در بازار ایران بدست آورد. زمانی که مزدا ۳۲۳ یا همان مزدا فمیلی داشت به انتهای عمر خود بر روی خط تولید مزدا میرسید این شرکت تصمیم گرفت تا جایگزینی شایسته برای رقابت با دیگر خودروها را آماده ورود کند. سرانجام در سال ۲۰۰۳ میلادی نسل اول مزدا ۳ متولد شد تا شاهد یک وارث شایسته برای ادامه راه مزدا ۳۲۳ باشیم.
تولید نسل اول مزدا ۳ تا سال ۲۰۰۹ میلادی ادامه یافت و سرانجام نوبت به نسل دوم این خودروی سدان رسید که ما آن را در ایران با نام مزدا ۳ جدید (Mazda 3 new) میشناسیم. خوشبختانه نسل اول مزدا ۳ توانست تنها نزدیک به ۲ سال پس از تولدش وارد ایران شده و بازار خودروی کشور در آن سالها میزبان یک خودروی روز باشد آن هم به صورت مونتاژ. همانطور که پیشتر اشاره کردیم گروه بهمن این خودرو را در چند تیپ مختلف راهی بازار ایران کرد تا بیشتر اقشار جامعه بتوانند از وجود این خودرو بهره مند شوند. بر خلاف مزدا ۳۲۳ که یک خودروی آرام و خانوادگی در بازار بود مزدا ۳ آمد تا علاوه بر خانوادهها، دل جوانان ایرانی را نیز ربوده و آنها را شیفته خود کند.
مزدا ۳ از نظر ظاهری خودرویی اسپرت و جذاب بوده که با گذشت نزدیک به دو دهه از تولید آن همچنان یک گزینه جذاب برای افرادی است که طرف خودروهای چینی یا داخلی هم رده این خودرو نرفته و نخواهند رفت. چراغهای کشیده با فرم اخم آلودی که به خود گرفته مزدا ۳ را یک خودروی تهاجمی و جاه طلب جلوه دادهاند. فرم جلو پنجره کاملا شبیه به لوگو مزدا بوده و هماهنگی بالایی با ظاهر کلی خودرو دارد. از نمای بغل تنها مورد خاصی که در این خودرو و حتی نسل بعدش نیز به چشم میخورد ارتفاع بسیار کم این خودرو نسبت به سطح زمین بوده که در ادامه به آن خواهیم پرداخت! با رسیدن به قسمت انتهایی خودرو طول کم صندوق عقب به همراه باله کوچکی که بر روی درب صندوق قرار گرفته سبب شده تا ظاهر اسپرتی این خودرو بیش از پیش نمایان شود. چراغهای اصلی هارمونی خوبی با چراغهای جلو داشته و جذابیت این خودرو را افزایش دادهاند. به صورت کلی با اینکه طراحی مزدا نسبت به خودروهای حال حاضرش بسیار تغییر کرده اما هنوز هم خودرویی مانند مزدا ۳ از بسیاری خودروهای صفر کیلومتر طراحی بهتر و چشم نوازتری دارد.
با ورود به قسمت کابین همچنان همان حس اسپرت بودن و تهاجمی که از ظاهر بیرونی خودرو دریافت کردهایم در این بخش نیز کاملا حس میشود. کلاستر تمام آنالوگ با سه عقربه کنار هم نوید یک رانندگی اسپرت و جذاب را به راننده القا میکند. ضمن اینکه جلوی آن هم یک فرمان با غربیلک ۳ شاخه و کلیدهای کنترلی آماده دریافت فرامین راننده هستند. داشبورد میانی نیز با اینکه دیگر ادوات روزی را درون خود ندارد اما همچنان جذاب بوده و حس خوبی را به بیننده انتقال میدهد. کیفیت متریال به کار رفته در داشبورد و اتاق مانند دیگر خودروهای ژاپنی در صورت نگهداری درست همچنان تا حد زیادی ظاهر خود را حفظ کرده و چندان دچار افت کیفیت نشدهاند. البته قسمتهای چرمی مانند صندلیها بیشتر مستعد افت کیفیت هستند. نکته منفی کابین این سدان کامپکت مردا فضای کم آن در ردیف عقب بوده که از دیگر خودروهای هم ردهاش نیز کمتر است.همچنین فضای صندوق نیز آنچنان جادار نیست اما میتواند نیاز یک خانواده کم جمعیت را تا حدودی برآورده کند.
مزدا ۳ در بخش فنی در تمام تیپهایش از یک موتور و گیربکس استفاده کرده و تفاوت میان تیپها صرفاً در امکانات رفاهی آن هاست. قلب تپنده مزدا ۳ یک پیشرانه ۴ سیلندر ۲ لیتری تنفس طبیعی است که حداکثر میتواند ۱۴۸ اسب بخار قدرت و ۱۸۷ نیوتن متر گشتاور را تولید کند. این قدرت به واسطه یک جعبه دنده ۴ سرعته اتوماتیک تیپ ترونیک به چرخهای جلوی خودرو منتقل میشود. یکی از نکات منفی مزدا ۳ همین گیربکس ۴ سرعته آن است که در خودرویی با این طراحی و کلاس قدیمی و کمی خسته کننده است. با اینکه در دنده ۱ و ۲ تعویضها درست و به موقع است اما در دندههای ۳ و ۴ این اتفاق به درستی رخ نداده و سبب شده تا شتاب ثانویه مزدا ۳ کاهش پیدا کرده و مصرف سوخت کمی افزایش پیدا کند. مصرف سوخت ترکیبی این خودرو نزدیک به ۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر بوده و شتاب آن هم حدود ۱۰ ثانیه اعلام شده است. سیستم تعلیق این سدان کامپکت ژاپنی در محور جلو از نوع مک فرسون بوده و در محور عقب از نوع مولتی لینک که سواری را کمی خشک کرده اما در مقابل هندلینگی بالا را به آن اهدا کرده است. میرسیم به بزرگترین انتقادی که به این خودرو میشود و آن هم ارتفاع کم آن نسبت به سطح زمین است. اگر در رانندگی احتیاط و دقت لازم را به کار نگیرید قطعا هنگام عبور از دست اندازها و یا سرعتگیرها زیر این خودرو به زمین کشیده خواهد شد. البته این مورد چندان ضعفی برای این خودرو نیست و مشکل اصلی از جادههای غیر استاندارد ماست. همچنین استهلاک این خودرو تا حدودی پایین بوده اما هزینههای نگهداری آن نسبت به خودروهای داخلی بالاتر است.
مزدا در بخش امکانات رفاهی و ایمنی به چند تیپ تقسیم میشود که فولترین تیپ آن (تیپ ۳) به امکاناتی نظیر سنسور نور، سنسور باران، توزیع نیروی ترمز EBD، ترمز ضد قفل ABS، ترمز کمکی، اتولایت چراغ مه شکن جلو و عقب، فرمان الکتروهیدرولیک چهار حالته حساس به سرعت با روکش چرم و دکمههای کنترل، سی دی پلیر با چنجر، ۶ عدد کیسه هوا (برای راننده و سرنشین جلو به علاوه ایربگ پردهای و کناری، جلو)، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، صندلی راننده شش حالته دستی، صندلی سرنشین ۴ حالتی دستی، گرمکن صندلی جلو، روکش صندلی چرمی، دماسنج، آینه جانبی با تنظیم برقی و گرمکن و سانروف مجهز شده است.
قیمت مزدا ۳ در اواخر تابستان ۱۴۰۲ نسبت به مدل و تیپ آن حدود ۶۰۰ تا ۹۸۰ میلیون تومان است. بسیاری ترجیح میدهند با این بودجه به سراغ یک خودروی صفرکیلومتر داخلی و یا چینی بروند. از جمله رقبای صفر داخلی و یا چینی در محدوده قیمتی مزدا ۳ میتوان به خودروهایی همچون جک J4، تارا اتوماتیک، خانواده دنا پلاس و سورن پلاس اشاره کرد. همچنین رقبای کارکرده مزدا ۳ نیز خودروهایی نظیر مگان، سراتو و آوانته هستند که هر کدام مزایا و معایبی نسبت به این سدان ژاپنی دارند.
مزدا ۳ در ایران با ۳ تیپ به بازار عرضه شده و مدلهای آن از سال ۱۳۸۶ تا ۱۳۸۹ هستند. تیم ۳ این خودرو فولترین نسخه آن محسوب میشود.
مزداد۳ به یک پیشرانه ۴ سیلندر ۲ لیتری تنفس طبیعی مجهز شده که حداکثر میتواند ۱۴۸ اسب بخار قدرت و ۱۸۷ نیوتن متر گشتاور را تولید کند. این قدرت به واسطه یک جعبه دنده ۴ سرعته اتوماتیک تیپ ترونیک به چرخهای جلوی خودرو منتقل میشود.
تیپ ۳ این خودروی ژاپنی به امکاناتی نظیر سنسور نور، سنسور باران، توزیع نیروی ترمز EBD، ترمز ضد قفل ABS، ترمز کمکی، اتولایت چراغ مه شکن جلو و عقب، فرمان الکتروهیدرولیک چهار حالته حساس به سرعت با روکش چرم و دکمههای کنترل، سی دی پلیر با چنجر، ۶ عدد کیسه هوا (برای راننده و سرنشین جلو بعلاوه ایربگ پردهای و جانبی جلو)، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک و… مجهز شده است.
آینه بغلش میارزه به آشغال های ساخت ایران خودرو و سایپا
۶ ساله دارم و هر روز بیشتر عاشقشم. هر کی سالمش رو داشته باشه و خوب استفاده کنه امکان نداره بتونه ازش دل بکنه .هندلینگ و سواری و نرمی و قدرت و شتابش بی نظیره .رانندگیش اعتیاد آوره.
عالیه
در برتری این خودرو نسبت ب چینی جات و ایرانی جات شکی نیس.اما کسی ک میخواد اینو بخره نباید پیش خودش بگه ۸۰۰ میخام بدم تارا اتو .میدم این.باید پیش فرض رو حدود ۹۰۰ بذاره(خرابی ها و مصرفی ها و ..). خلاصه خودروی کارکرده خریدار خودشو میخاد و کار هرکس نیس.
حدود دوازده سال پیش یه مدل ۸۷ خریدم
یه بارم دزدیدنش که بعد یه هفته پیداش کردم
حتما یه کیلس استارت و gps روش نصب کنید
عالیه هیچ خرجی نداره
اسب بخار فعالیت خود را از سال ۱۳۹۴ با محور تست و بررسی ویدیویی خودروها آغاز کرد. این رسانه در همان سال پایگاه خبری خودرو را در فضای وب تاسیس کرد و با انتشار اخبار مختلف صنعت خودرو، شاخه های فعالیت خود را گسترش داد. در حال حاضر پایگاه خبری اسب بخار یکی از پرمخاطب ترین رسانه های صنعت خودرو در ایران است و به صورت روزانه به اخبار و حواشی آن می پردازد.
