پیشرانه –
پیشرانه -افزایش سهم گروه بهمن در ایران خودرو جدا از تمام حواشی و مسائل این چنین یک پرسش حیاتی را به وجود می آورد؛ آیا خودروسازی در مسیر خصوصی سازی قرارگرفته است؟
پیشرانه -افزایش سهم گروه بهمن در ایران خودرو جدا از تمام حواشی و مسائل این چنین یک پرسش حیاتی را به وجود می آورد؛ آیا خودروسازی در مسیر خصوصی سازی قرارگرفته است؟
به گزارش وب سایت خبری پیشرانه، تصدی دو کرسی هیات مدیره ایران خودرو توسط دو شرکت از زیرمجموعه های گروه بهمن، حرف و حدیثهای فراوانی را به وجود آورد. دو شرکت پویا نمایان رستا با ۱۳.۲ درصد سهم و شرکت تدبیر سرمایه آراد با ۱۳.۲ درصد توانستند در مجمع عمومی ایران خودرو دو کرسی هیات مدیره را به کسب کنند. این مساله البته از سوی برخی بوی انحصار داشت و پای شورای رقابت را به ماجرا بازکرد.
با این حال به نظر میرسد با قطعی و احراز شدن این خرید، دیگر این گونه رفتارها و حرفها محلی از اعراب نداشته باشد. بلکه باید پذیرفت که در حال حاضر ۳۰ درصد از سهام ایران خودرو در مالکیت گروه بهمن قرار دارد.
به بیانی دیگر در حال حاضر ۳۰ درصد از سهام بزرگترین خودروساز خاورمیانه رت برای گروهی دانست که یکی از سرآمدان بخش خصوصی در تولید و بازار است. این خبر در ابتدا برای سهامداران میتواند مسرت بخش باشد. چون گروه بهمن طی مدت سالهای اخیر توانسته است علاوه بر اثرگذاری و نقشی ویژه در بازار، سهام بورسی خود را به ارزندگی برساند.
بنابراین از نظر سهامداران این افزایش سهم می تواند به منزله سودآوری باشد. در همین حال با توجه به حجم سهمی که در اختیار این گروه قرار گرفته است به کاهش زیان نیز امیدوار بود. چرا که طی سالهای اخیر دو خودروساز بزرگ کشور به دلیل قیمت گذاری دستوری با زیان تولید و افزایش زیان انباشته همراه شده اند. در مقابل بخش خصوصی به رغم تمام و مشکلاتی که پیش رو دارد با توجه به سرمایه گذارانی که دارد باید راهکاری پیدا کند که به صاحبان سهام و سرمایه سود رسانی کند.
چرا که اساس فعالیت بخش خصوصی برکسب سود استوار شده است. بنابراین از یک زاویه افزایش سهام و ضریب نفوذ گروه بهمن در این خودروسازی را میتوان به عنوان وزنهای برای ماقبله با تصمیمهایی دانست که چندان ریشه و پایه اقتصادی ندارد. همچنین این گروه میتواند با استفاده از تفکر و برنامههایی در زیرمجموعه هایش داشته است، موجب رونق بیشتر تولید و خروج از زیان ایران خودرو شود.
هر چند نسبت به اجرای برنامهها در این خودروساز نسبت به خودروسازان گروه بهمن، قدرت حرکت کمتری خواهد داشت اما می تواند با تکیه بردستاوردهای یک خودروساز بخش خصوصی سایراعضا و سهامداران را به تفکر و دقت بیشتر دعوت کند. یعنی این کمترین اثری است که حضور گروه بهمن در ترکیب سهامداران ایران خودرو میتواند داشته باشد.
به عنوان مثال سهامداران می توان وضعیت بازار، تولید و سهام بهمن موتور را پیش از خصوصیسازی مطالعه و با وضعیت امروز این شرکت خودروساز مقایسه کنند. بهمن در کنار سایر تولید کنندگان بخش خصوصی با توجه به رقابت سنگینی که در بازار وجود دارد، چاره ای جز حرکت های روبه جلو خلق ابزارهای جدید برای وفادارسازی مشتری نداشتند. در غیر این صورت از رقابت عقب افتاده و سهم بازار را از دست میدادند.
اما ازآنجا که سرمایه این خودروساز شخصی است باید درقبال سهامداران و سرمایه گذاران پاسخگو باشند. پاسخگویی، شفافیت، لزوم ارائه گزارش عملکرد روشن را میتوان یکی دیگر از اثرات حضور خودروسازان بخش خصوصی در ترکیب سهامداران خودروسازان بزرگ کشور دانست.
در همین حال اگر اجازه فعالیت و اثرگذاری به این گروه داده شود نه تنها آبی پوشان جاده مخصوص به سرعت بیشتری به سمت توسعه و پیشرفت حرکت می کنند بلکه ظرفیت های بیشتری برای صنعت خودروسازی کشور به وجود خواهد آمد. چرا که نوع رفتار با گروه بهمن و نحوه تعامل با آن میتواند زمینه ساز تزریق سرمایه های بیشتر به این صنعت توسط بخش خصوصی باشد.
به طور طبیعی سایپا و ایران خودرو نسبت به تمام خودروسازان از ظرفیت ها و پتانسیل های بسیار بالاتری سود می برند؛ اما بهره وری پائینی که دارند نشان دهنده رنجی است که از بیماری دولتی بودن میبرند.
بنابراین اگر افزایش سهم گروه بهمن در ایران خودرو منجر به تشویق سایر خودروسازان بخش خصوصی شود می توان گفت که این صنعت در مسیر خصوصی سازی قرارگرفته است در غیر این صورت سهام ۳۰درصدی را می توان تنها روزنه امید برای روزهای دورتر دانست. البته با توجه به مبلغی که برای خرید بلوک ۳.۶درصدی پرداخت شده است، عدم استفاده منطقی و اقتصادی از آن چندان معقول به نظر نمیرسد.
نوشته : مهدی اسدی
پست قبلی
لاماری ایما HEV محصول آرین پارس موتور در نمایشگاه هفته دولت ۱۴۰۲
ایران خودرو دیزل از چهره های مهم صنعت غیرنظامی کشور است
آرین دیزل با دست پر به مشهد میرود
بازدید نظارتی مدیران خدمات پس از فروش ایرانخودرو از طرح امداد و خدمات اربعین
آیا تعلل در عرضه خودروهای وارداتی تعمدی است؟
آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
شاهین سایپا
تست و بررسی
تست شبانه جک اس ۵ ؛ پرفروشترین خودرو تاریخ کرمان موتور
پربازدیدترین خبرها
شاهین محصول جدید سایپا؛ مشخصات فنی، قیمت و رقبا
آموزش گامبهگام و تصویری تنظیم و تعویض لنتهای عقب کاسهای
معرفی تصویری سایپا شاهین
آموزش گامبهگام و تصویری تعویض لنت جلو خودرو پراید
قیمت سایپا شاهین چه قدر خواهد بود؟
گارانتی خودرو و نکاتی بسیار مهم درباره آن!
تعمیر و نگهداری
تایرهای تابستانی، چهار فصل و زمستانی. تفاوت ها، قابلیت ها و کاربردها
سوپرشارژر و توربوشارژر چه عملکردی داشته و چه تفاوتهایی باهم دارند؟
پیشرانه با تنفس مضاعف
بررسی عواملی که منجر به جوش آوردن پیشرانه میشود
وقتی پیشرانه جوشی میشود!
۶ اقدام اساسی برای سالم نگه داشتن خودرو
دلایل استارت نخوردن خودرو
تنظیم موتور خودرو چه زمانی لازم است؟
تلاش ما انتشار اخبار و مطالب روز حمل و نقل و وسایل نقلیه در ایران و جهان برای بازدیدکنندگان علاقهمند و ارائه و تبادل اطلاعات مفید و صادقانه در محیطی جذاب و دوستانه است. همچنین مایلیم تجربیات، دانستهها و نظرات شما را که برای همگی ما مفید و راهگشاست، بدانیم.
افتخار میکنیم که همراه ما هستید.
پربازدیدترین خبرها
شاهین محصول جدید سایپا؛ مشخصات فنی، قیمت و رقبا
آموزش گامبهگام و تصویری تنظیم و تعویض لنتهای عقب کاسهای
معرفی تصویری سایپا شاهین
اخبار داخلی
«پیشرانه» گزارش می دهد
آیا خودروسازی در مسیر خصوصی سازی…
لاماری ایما HEV محصول آرین پارس…
مدیرعامل این شرکت اعلام کرد
آمادگی ایرانخودرو دیزل برای نوسازی…
وزیر کشور در آیین تحویل ون و اتوبوسهای جدید ناوگان حملونقل شهری
ایران خودرو دیزل از چهره های مهم…
آرین دیزل با دست پر به مشهد میرود
هم زمان با آغاز سفر زائران کربلای حسینی در شهرهای مرزی کشور صورت گرفت
بازدید نظارتی مدیران خدمات پس از…
سلام! به اکانت کاربری خود وارد شوید
بازیابی پسورد
پسورد شما به ایمیل شما ارسال خواهد شد