به گزارش کارنامه، عباس علیآبادی در گفتوگو با ایسنا، پیرامون موضوع قیمتگذاری خودروها، تصریح کرد: شورای رقابت متشکل از جمعی از خبرگان از دستگاههای مختلف، طبق قانون مستقل عمل میکند؛ ما باید گفتمانی با آنها داشته باشیم اما در ماموریتی که رئیس جمهوری در بررسی قیمت خودروهای مونتاژی به وزارت صمت و وزارت اقتصاد محول کرد، بدان معنا نیست که بخواهیم نظر شورای رقابت را تغییر دهیم و حاکم بر آنها باشیم.
وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: وزارت صمت طبق قانون و حاکمیت شرکتی، مسئول مستقیم خودروسازان نیست؛ بلکه سیاستگذار است و در این زمینه تلاش میکنیم که به درستی سیاستها تدوین شوند. اما اینکه تصور کنیم مسیر کنترل بازار یا مهار تورم، قیمتگذاری است، تعبیر دقیقی نیست؛ چراکه اگر قیمتگذاری به درستی انجام نشود و تولیدکننده به زیان برسد، تولید متوقف خواهد شد. به محض آنکه تولید متوقف شود، مجدد تورم افزایش پیدا میکند، بیکاری افزایش پیدا میکند و بسیار مشکلات دیگر.
انقباض بازار، سرمایهگذار را فراری میدهد
به اعتقاد او، همه سیاستها و دستورالعملها باید عادلانه و عقلایی باشد تا توان لازم برای تولید وجود داشته و تولیدکننده مشتاق به تولید باشد؛ اما زمانی که در بازار انقباض ایجاد میکنیم، عملا سرمایهگذاری را از این بازار مهاجرت میدهیم.
علیآبادی تصریح کرد: از جمله اتفاقات غیرکارشناسانه که در این صنعت رخ داد، دو نرخی شدن قیمت خودروها بود که خودرو را به کالایی سرمایهای تبدیل کرد. باید به سمت تعادل حرکت کرد و مردم بدانند، خودرو خریداری میکنند، بایستی تنها مصرفکننده باشند، نه اینکه بخواهند به امید کسب سود بیشتر، در بازار بفروشند که این خود ممکن است، زمینه سفتهبازیها را هم فراهم کند.
بازار خودرو باید به قیمت متعادل برسد و رقابتی شود
وزیر صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به اینکه قیمت واقعی خودروها چه میزان باید باشد، گفت: به لحاظ کارشناسی بنده معتقدم که بازار باید خود را به یک قیمت متعادل برساند و به سمت رقابتی شدن حرکت کند؛ زمانیکه بازار انحصاری و غیررقابتی میشود، تعادل بازار هم برهم میریزد. باید تولید را در وضعیت مناسب قرار دهیم، امکان واردات را فراهم کنیم و تعرفهها را بهنحوی وضع کنیم که عملا قیمت به نقطهای برسد که قیمت واقعی، نقطه سربهسر بهعلاوه سود قابل قبول تولیدکننده/واردکننده باشد. اگر نتوانیم تنظیم درستی داشته باشیم، ابهام در سوداگری بازار وجود دارد.
وی افزود: اما اگر افزایش قیمت ناشی از ناهنجاریها در بازار باشد، باید سیاستها را اصلاح کرد؛ شخصا معتقدم همواره باید سیاستهای پویا متناسب با شرایط داشته باشیم.
قیمت روز بازار خودرو – ۲۲ شهریور ۱۴۰۲ / افزایش اندک برخی داخلیها و ثبات…
شورای رقابت قیمت ۵ خودروی سایپا را اعلام کرد
افزایش قیمت کارخانهای خودرو در راه است؟
قیمت روز بازار خودرو – ۲۱ شهریور ۱۴۰۲ / ثبات قیمت در آخرین روزهای تابستان
آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
مقالات پربازدید
شرایط اسقاط خودروهای فرسوده و مراحل آن در سال ۱۴۰۲ + اخبار مرتبط
مدارک، مراحل و شرایط تعویض پلاک خودرو در سال ۱۴۰۲
مدارک لازم برای تمدید گواهینامه رانندگی، مراحل و هزینه آن
علل استارت نخوردن ماشین و نحوه برطرف کردن آن
۱۱ دلیل روشن شدن چراغ چک خودرو که باید بررسی شود
انواع صدای ماشین و ۱۲ مشکلی که میتواند دردسرساز شود
علت جا نرفتن دنده خودرو و یا سخت جا رفتن آن چیست؟
علت ریپ زدن ماشین در شرایط مختلف چیست؟
شرایط گرفتن معاینه فنی خودرو و مدارک لازم در سال ۱۴۰۲
نکات نوشتن قولنامه ماشین به همراه نمونه قولنامه
جدیدترین مقالات
علت باد گرم کولر ماشین + ترفندهای نگهداری و استفاده از کولر خودرو
کارشناسی فیدلیتی
کارشناسی رانا
همهچیز درباره ردیاب خودرو؛ از انواع تا بهترین مکانهای نصب ردیاب ماشین
کارشناسی چانگان
