مجله همراه مکانیک » معرفی خودرو » ام وی ام x55 بخریم یا نه؟ مزایا و معایب ام وی ام x55 + [ویدئو]
ام وی ام x55 که از سال 1398 روی خط مونتاژ مدیران خودرو آمد، علیرغم تمام شایستگیها در ابتدا چندان مورد اقبال بازار قرار نگرفت. اما توقف تولید رقبای هم خانوادهای مثل تیگو 5 و ام وی ام X33 از یک طرف و عرضه نسخه فیسلیفت این خودرو یعنی ام وی ام x55 پرو ورق را برگرداند و حالا ایکس 55 یکی از محصولات محبوب مدیران خودرو است.
به همین بهانه امروز به سراغ بررسی مزایا و معایب ام وی ام x55 آمدهایم تا نقاط قوت و ضعف این کراساوور کامپکت را دقیقتر بشناسیم. در ادامه همراه ما باشید تا ببینیم در نهایت ام وی ام x55 بخریم یا نه.
در ابتدا نگاهی به مزایای ام وی ام x55 خواهیم داشت تا ببینیم چه نکاتی خرید این محصول مدیران خودرو را توجیهپذیر میکنند.
ام وی ام x55 ظاهر قابل قبولی دارد و به لطف المانهایی مثل خطوط عضلانی کاپوت و گلگیرها، گرافیک جالب چراغهای عقب و طرح جذاب رینگها، باب میل خریداران جوان است. بنابراین بحث طراحی ظاهری را میتوانیم جزو مزایای ام وی ام x55 محسوب کنیم.
چند سالی است که خیابانها به تسخیر خودروهای کراساوور درآمدهاند و بسیاری از افراد، این خودروها را به صورت روزمره استفاده میکنند. در این شرایط و با توجه به ترافیک روزافزون شهرها، ابعاد بزرگ کراساوورها میتواند چالش برانگیز باشد.
اما خوشبختانه ام وی ام x55 علیرغم کراساوور بودن، این مشکل را ندارد و به لطف ابعاد جمع و جور خود میتواند به راحتی در شهر مورد استفاده قرار بگیرد. در مقام مقایسه جالب است بدانید که این خودرو با طول حدود 4 متر و 32 سانتیمتری خود، حدود 18 سانتیمتر از پژو پارس کوتاهتر است.
ام وی ام x55 در فولترین نسخه (x55 پرو تیپ IE) از آپشنهایی مثل کیلس استارتر، سانروف، کروز کنترل، شارژر وایرلس تلفن همراه، دوربین 360 درجه، مالتی مدیا با مانیتور 10.25 اینچی لمسی، کولباکس، صندلی برقی راننده، نورپردازی داخلی، گرمکن صندلیهای جلو، درایو مد دوحالته، ترمز پارک برقی با اتوهلد، کنترل پایداری الکترونیکی، کنترل شروع حرکت در سربالایی، کنترل حرکت در شیب، 6 ایربگ و… برخوردار است.
با این وجود، بایستی ام وی ام x55 را خودرویی پرآپشن در رده قیمتی خود محسوب کنیم.
ام وی ام x55 از یک پیشرانه 1.5 لیتری توربو بهره میبرد که در نسخه معمولی به یک گیربگس 6 سرعته اتوماتیک دوکلاچه (DCT) متصل است و در نسخه پرو نیروی خود را از طریق گیربکس CVT به محور جلو منتقل میکند.
خوشبختانه پیشرانه مذکور با هر دو گیربکس هماهنگی بسیار خوبی دارد و به خوبی از پس وزن کمتر از 1.5 تُنی ام وی ام x55 برمیآید. بنابراین تواناییهای حرکتی مناسب هم جزو مزایای ام وی ام x55 خواهد بود.
شرکت مدیران خودرو به عنوان بزرگترین خودروساز خصوصی کشورمان شناخته میشود و شبکه نمایندگیهای گستردهای در سراسر ایران دارد. از اینرو خیال مالکین ام وی ام x55 از بابت در دسترس بودن خدمات پس از فروش در همه نقاط کشور راحت خواهد بود.
ضمن اینکه تشابه فنی ام وی ام x55 با بسیاری دیگر از محصولات مدیران خودرو، بحث تأمین قطعات فنی را بسیار راحتتر کرده است.
حالا وقت آن است که نگاهی هم به معایب ام وی ام x55 و نقاط ضعف آن داشته باشیم.
هرچند طول نسبتاً کوتاه ام وی ام x55 باعث راحتی استفاده از این خودرو در شهر شده اما روی دیگر سکه این مسئله، کوچک بودن صندوق بار این کراساوور است. در حالی که بسیاری از خودروهای این کلاس صندوق بارهایی با حجم بیش از 500 لیتر دارند، صندوق بار 370 لیتری را میتوانیم یکی از معایب ام وی ام x55 بدانیم.
نسخههای معمولی ام وی ام x55 از یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک دوکلاچه بهره میبرند. این گیربکس تعویض دندههای سریعی دارد اما به دلیل اینکه از نوع دوکلاچه خشک (Dry) است، سازگاری چندانی با سبک رانندگی ما ایرانیها ندارد و در ترافیک خیلی زود داغ میکند.
نحوه رفتار این گیربکس را میتوانیم یکی از مهمترین مشکلات mvm x55 محسوب کنیم.
یکی دیگر از معایب ام وی ام x55 خشکی نسبی سیستم تعلیق و کوبشهایی است که گاه و بیگاه از سطح مسیر به کابین منتقل میشود.
دلیل این موضوع را میتوانیم در ساختار سیستم تعلیق این خودرو جستوجو کنیم. چراکه شرکت مادر (چری) برخلاف برخی محصولات دیگرش مثل تیگو 7 پرو، در ام وی ام x55 از تعلیق عقب مالتی لینک استفاده نکرده و به گزینه ارزانتر میله پیچشی (Torsion Beam) بسنده کرده است.
به عنوان آخرین مورد در لیست معایب ام وی ام x55 باید به سبک طراحی داخلی این خودرو اشاره کنیم. داشبورد ام وی ام x55 با وجود طرح کاملاً غیرمتقارن دریچههای تهویه، سبکی متفاوت دارد اما چندان جذاب و عامهپسند نیست.
در ضمن از نظر ارگونومی هم میتوانیم ایراداتی مثل محل قرارگیری مانیتور و وضوح آن یا نحوه جانمایی دکمه استارت را به داشبورد ام وی ام x55 پرو وارد کنیم.
به همین دلایل، چری تصمیم گرفت در نسخه فیسلیفت (x55 پرو) این داشبورد را به صورت کامل کنار بگذارد و از داشبوردی مشابه با تیگو 7 پرو استفاده کند.
در خصوص مزایا و معایب ام وی ام x55 پرو باید بگوییم که چری هوشمندانه عمل کرده و در این نسخه نسبت به نسخه معمولی به میزان قابلتوجهی مزایا را تقویت و معایب را کمرنگ کرده است.
ام وی ام x55 پرو از نظر ظاهری بهروزتر شده است و آپشنهای بیشتری هم نسبت به نسخه معمولی دارد. این به معنی تقویت مزایای ام وی ام x55 در این نسخه است.
ضمن اینکه با جایگزینی گیربکس دوکلاچه نسخه معمولی با یک نمونه CVT و بهرهگیری از داشبورد تیگو 7 پرو، دو مورد از معایب ام وی ام x55 معمولی دیگر در نسخه پرو وجود ندارند.
بنابراین لیست مزایای نسخه پرو کاملاً مشابه با نسخه معمولی خواهد بود اما معایب ام وی ام x55 پرو صرفاً شامل دو مورد صندوق بار کوچک و خشکی نسبی سیستم تعلیق میشود.
برای آشنایی بیشتر با معایب ام وی ام x55 پیشنهاد میکنیم ویدیو زیر را تماشا کنید:
لیست مزایا و معایب ام وی ام x55 را باهم دیدیم و حالا وقت آن است که در خصوص ارزش خرید نهایی این خودرو صحبت کنیم.
اگر نسخه معمولی ام وی ام x55 را ملاک در نظر بگیریم، به دلایلی مثل عرضه محدود و دردسر نسبتاً زیاد مجموعه گیربکس، نمیتوانیم ارزش خرید بالایی را برای آن قائل شویم. اما در خصوص ام وی ام x55 پرو اوضاع متفاوت است و این نسخه به دلیل استهلاک پایین، ظاهر نسبتاً بهروز، آپشنهای کامل در رده قیمتی خود و کابین زیبا، ارزش خرید بالایی دارد.
بنابراین اگر به دنبال یک کراساوور جمعوجور هستید که در عین مدرن و جوانپسند بودن، قیمت چندان وحشتناکی هم نداشته باشد؛ از خرید ام وی ام x55 پرو پشیمان نخواهید شد.
سلام من ایکس ۵۵پرو دارم گاهی وقت ها مانیتورش میپره و یه تصویر سیاه میاره تاوقتی که مانیتور خاموش روشن نکنم بالا نمیاره میشه کمکم کنید اگر میدونید ممنون ❤️❤️
بنده ایکس ۵۵ مدل ۹۹ دارم . از نظر سواری ماشین نسبتا خوبی هست . یه مشکل فراگیر پمپ ینزین دارن . وقتی تو حاده ای و هوا هم گرم باشه و پمپ بنزین داغ کنه بعد از خاموش کردن ماشین دسگه روشن نمیشه تا پمپ بنزین خنک بشه که حدود یکساعت زمان میبره . متاسفانه تا حالا به همین علت دوبار تو جاده موندم . چندین بار به نمایندگی مراجعه کردم نمایندگی هم مشکل رو حل نمیکنه وقتی میبرم میگه ماشین سالمه . در صورتی که خودشون هم میدونن و گردن نمیگیرن ولی از نظر سواری خیلی هم خشک… بیشتر »
ماشالا همه دلال ها و متعصب ها نظر دادند، ولی کسی واقعیت رو در مورد این خودرو نگفته، این ماشین هم مثل همه ام وی ام ها در ناهمواری ها و سرعت گیر های خیابان ها کوبش شدید داره طوری که فکر می کنی با پتک به زیر ماشین ضربه زدند! در ضمن قطعات بسیار گران قیمت و بعضا نایاب هم یه طرف، با افت قیمت و کم مشتری بودنش هم کاری ندارم. ولی کوبش جلوی ماشین هیچ حس ایمنی به آدم نمی ده. کمی واقع بین باشیم. خدا رو شکر من فروختم و بجای این هایمای اس ۷ گرفتم.… بیشتر »
ماشین خوبیه و از دیدنش هم لذت می برم چه برسه به سواریش. ۶ ماه هست گرفتم تا حالا ۱۰ بار برای ضبطش و صدای وحشتناکی که از ضبطش میاد نمایندگی بردم یک بار هم یونیک عوض کردند ولی هنوز مشکلش حل نشده و حالم را گرفته البته یکی از دوستان ما هم گرفته که ضبطش کار می کنه و مانیتورش مشکل داره و از دوربین ها نمی تونه استفاده کنه .
نمی دونم چرا نمی توانند این مشکل ها را حل کنند ….
سلام من با یک عدد پرو x55 رانندگی کردم… قبلش خیلی ماشینهای دیگه هم داشتم .. رانندگی و لذتش اصلا قابل قیاس نیست .. مثل خیال می مونه .. نه تنها شتابش عالیه بلکه سواری نرم … و اینکه همه چیش کاملا اتوماتیک .. خلاصه از نظر من که خیلی خیلی عالیه .. خدا کنه حالا حالا خراب نشه .. منکه می پرستمش .. اسمشم گذاشتم … : اسب زیبای سفید …
باسلام، بنده از این ماشین بسیار راضی هستم. فقط یک مشکلی اخیرا پیدا کرده بعد از حرکت اولیه چراغ های خطر ABS و ترمز پارک و اتوهولد و HDC و CDP روشن میشه و پشت صفحه آمپر روشن میمونه. نمایندگی هم بردم و دیاگ زدن و مشکلی نشون نمیده ولی آلارم دادنشو نمیتونن حلش کنن. میخواستم ببینم دوستان در این مورد آگاهی دارن؟
در مدل IE این خودرو که از نیمه دوم سال ۱۴۰۱ به بعد به بازار اومده، شارژر وایرلس و دو ایربگ اضافه تر هم به مدل IE و هم اسپرتش اضافه شده، که کلا به نام IE هستند. در ضمن کلا بدنه و پلتفرم و شاسی این خودرو «تویوتا رایز» هست بدون کم و کاست، حتی نمای عقب و جانبی یکی هستند فقط نمای جلو کمی تفاوت دارن و البته نمای داخلی x55pro بسیار به روزتر و زیباتر هست، توان موتور و گشتاور بیشتری هم داره، نمای داخلی کاملا با تیگو ۷ پرو یکی هست و فوق العاده با کیفیت،… بیشتر »
توش که میشینی بوی چینی بودنش میاد واقعا حس خودروی لوکس نمیده خودروهای چینی همشون لشن
اسپری ایرانی بگیر بزن بوش ایرانی میشه
فعلا با پراید رانندگی کن هرموقع خواستی بگیری بیا نظر بده
قیافش خیلی زشته
چینی ها همشون آشغالن
حتمآ دوست داری بخری ولی توانش نداری
گربه دستش به گوشت نمیرسه میگوید بو میده
سلام به همه ی خوانندگان من ایکس 55 دارم و تا حالا ( تیر 1401 ) حدود 85000 کیلومتر ظرف حدود 2 سال باهاش روندم . معمولاً هم با سرعت رانندگی میکنم و در دست اندازها هم خیلی سرعتمو کم نمیکنم . به نظرم این مطلب کاملا مغرضانه و در بهترین حالت بدون تجربه رانندگی طولانی با این ماشین نوشته شده . شاید اگه نویسنده چند صد کیلومتر باهاش رانندگی میکرد ، بهش عادت میکرد و از رانندگی باهاش لذت میبرد . به طور مثال شتاب این ماشین واقعا عالیه . 175 کیلومتر که برای سرعتش گفته خنده داره ،… بیشتر »
ممنون از توضیحات واقعی و مبسوط
من هم بیشتر از دو ساله که x55 دارم
نرم و بی صداست، هندلینگش خیلی خوبه
صندوقش برای ما با دو تا بچه کافیه. مسافرت که میریم حتی کالسکه هم میبریم
شما خیلی به ماشین فشار آوردید، کلا من بالا ۱۲۰ با هیچ ماشینی نمیرم چون عمرش کم میشه و بعدا به خرج میافته
خودرو پر مصرفی از لحاض سوخت در طراحی ابداع جدیدی نداشته
ماشین فوق العاده ای هست انصافا قابل مقایسه با هایما وجک اصلا نیست دوکلاچه بودن و هماهنگی فوق العاده موتور و گیربکس این ماشین رو کاملا متمایز کرده است
با این نقاط ضعف اصلا موافق نیستم، کاملا مغرضانه است، این خودرو از تمامی لحاظ از انواع خودرو های جک و هایما سر تر و کارآمد تر و بسیار راحت تر هست، تنها s5 موتور قوی تری دارد که به همین میزان مصرف سوختش بسیلر بیشتر است ولی باز هم x55 هرگز ازش تو جاده کم نمیاره، این ماشین کلا از نظر موتور و دیفرانسیل دقیقا همان موتور و دیفرانسیل تیگو7 را دارد و تنها چند آپشن ناکارآمد مثل سقف پانوراما و گرمکن صندلی را ندارد، و در عوض حدود 150 میلیون هم ارزانتره!!!! ولی چون هنوز مردم نشناختنش و… بیشتر »
کلا همراه مکانیک ماشینی رو که ازش چیزی ندونه همینجوری کارشناسی میکنه . این ماشینو با جک اس ۵ مقایسه میکنه ؟؟؟ من الان ایکس ۵۵دارم قبلشم جک اس ۵ داشتم. درسته حجم موتور جک بیشتره ولی اصلا شتابش ب این نمیرسه و همچنین نرمی رانندگیش. آپشن که دیگه حرفی نداره در مقابله ایکس ۵۵. کلا جکو بنداز دور . میمونه هایما اس ۷ که اونم تقریبا بد نیست ولی از لحاظ تامین قطعه واقعا مشکل داره که اصلا ب این مورد اشاره نکردین. ام وی ام خوبیش اینه که خدمات پس از فروش خوبی داره. ولی هایما با اینکه… بیشتر »
سلام
بهتر بود به جای تعبیر مبهم برخی رقبا به طور مشخص میگفتید کدام ویژگی از کدام خودروی دیگر ضعیف تر است. ضمنا در سایت خودتان مصرف این خودرو 6.5 در 100 کیلومتر اعلام شده اما در این مقاله نوشتید 8 لیتر که مشخص نیست به کدام باید اعتماد کرد
ممنون از اطلاع رسانی شما
سلام امیر گرانقدر
بابت تذکر شما تشکر و مورد رو حتما پیگیری میکنیم.
با سلام
من ایکس ۵۵ دارم
با قدرت ۱۵۰ اسب بخاری توربوش تقریبا غیر از پرادو از اکثر ماشین ها قدرت موتورش بیشتره اما متاسفانه تو ایران بجای اینکه به قدرت موتور اهمیت بدهند از روی بی اطلاعی به حجم موتور (چند سی سی بودن موتور)اهمیت می دهند.
سرعتش باتوجه به شش دنده بودنش راحت ۲۰۰ کیلومتر رو پر میکنه که واسه شاسی بلند عالیه
ساعت هوشمند هم داره که کار سوئیچ رو میکنه مثل بی ام دبلیو
من که بسیار راضی هستم از ماشین
کارشناسی بسیار مغرضانه إیی بود،این خودرو هم از لحاظ تکنولوژی ساخت وفنی وقدرت وابشن وزیبایی ویروز بودن و همچنین به خاطر ساخت توربو امریکایی،موتور گیربکس آلمانی ،اتریشی،یک خودروی کامل وبی نقص چینی با این قیمت میباشدوخودروهای چری تیگو۵ ،جک اس۵،هایماs7,قابل قیاس با این خودرو نیستن.فقط پژو ۲۰۰۷ وتیگو۷همرده قیمتی این خودرو میباشد.
سلام اطلاعات مفیدی بدست آؤردم. درزمان ثبت نام حتمأ انتخاب میکنم
همراه مکانیک، همراه مطمئن شما در فرآیند خرید و فروش خودروست. این مجموعه با تجریهی هزاران همراهی در خرید و با ارائهی خدمات همه جانبهی خودرویی، در مسیر خلق بهترین تجربهی ممکن از خرید و فروش، کنار شماست.
با نصب اپلیکیشن همراه مکانیک، یک دستیار متخصص خودرویی داشته باشید و از خدمات متنوع این شرکت بهرهمند شوید.
