
امروز ۲۰ آبان ۱۴۰۴، شرکت زامیاد پس از ۱۱ سال، مجدداً خطتولید اتوبوسهای شهری خود را با اتوبوس شهری اروند راهاندازی کرد.
احیای خط تولید اتوبوسهای درونشهری زامیاد پس از ۱۱سال
شرکت زامیاد که به تولید خودروی نیسان آبی مشهور است، محصولات دیگری در سگمنت اتوبوس، پیکاپ، کامیونت، کامیون و مینیتراک دارد که امروز طی مراسمی از خطتولید اتوبوس دیزلی ۱۲ متری با کاربری شهری رونمایی کرد.
این خطتولید از سال ۱۳۹۳ تا به امروز غیرفعال شده بود. این موضوع در حالی است که ۸۲ درصد اتوبوسهای شهری کشور فرسوده هستند؛ این آمار بهشدت ترسناک و رعبآور و از سوی دیگر در چنین شرایطی باعث حیرت است که طی ۱۱ سال گذشته هیچ پیگیری و حمایتی در راستای راهاندازی هرچهزودتر این خطتولید و خطوطتولید دیگر شرکتهای تولیدکننده اتوبوسهای شهری صورت نگرفته است.

میزان اشتغال زایی خطتولید زامیاد اروند
با راهاندازی این خطتولید، ۱۵۰ نفر بهشکل مستقیم مشغول به کار شدهاند. دلیل اینکه شاید این تعداد اشتغال برای یک خطتولید اتوبوس شهری کم بهنظر بیاید، این است که شرکت زامیاد بهواسطه سابقه طولانی از شبکه تأمین و تولید گستردهای بهره میبرد و بههمیندلیل این تعداد نیرو بهشکل مستقیم تنها برای فعالیت در خطتولید مشغول شدهاند؛ اما اگر شرکت دیگری دست به راهاندازی خطتولید بزند و از ابتدا بخواهد تمام امور را انجام دهد، قطعاً تعداد مشاغل مستقیم و غیرمستقیمی که ایجاد خواهد کرد، چندینبرابر این عدد خواهد بود.

ظرفیت خط تولید اتوبوس شهری زامیاد اروند
تا به امروز تنها ۱۰ دستگاه از این اتوبوس تولید شده است که در واقع نمونههای آزمایشی آن بودهاند؛ اما بهگفته مدیرعامل این شرکت، قرار است تا پایان سال ۱۴۰۴ مجموعاً ۷۲ دستگاه تولید و تحویل نهادهای خواهان این اتوبوس شوند.
برای سال ۱۴۰۵ نیز قرار است تا مجموعاً ۲۵۰ دستگاه خودرو تولید و روانه خیابانها شوند. این موضوع در حالی است که بهگفته دیگر مقامات شرکت، ظرفیت تولید این خطتولید روزانه ۲ دستگاه است و برخی از حضار در مراسم، وجود توانایی تولید تا ۵۰۰ دستگاه در سال ۱۴۰۵ را در صورت مساعد بودن شرایط مطرح کردند.

اهمیت دیرهنگام؛ اما الزامی به نوسازی اتوبوسهای شهری
مسعود نصرتی، رئیس سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور، در حاشیه این مراسم در پاسخ به سؤال خبرنگاران گفت: اکنون حدود ۱۲ هزار و ۸۰۰ دستگاه اتوبوس در سرویس شهری فعالاند؛ رقمی که با توجه به فرسودگی ناوگان و بحران آلودگی هوا، پاسخگوی نیاز شهرها نیست و ارتقای کیفیت خودروهای شهری و روستایی را ضروری میکند.
او یادآور شد که در سال ۱۴۰۰ مجموع ناوگان اتوبوس کشور ۲۳ هزار و ۷۰۰ دستگاه بود، اما بهدلیل خروج گسترده اتوبوسهای فرسوده، این تعداد به وضعیت فعلی رسیده؛ در حالی که هدفگذاری قبلی، رسیدن به ظرفیت ۳۰ هزار دستگاه با محوریت اتوبوسهای برقی بوده است.

نصرتی با اشاره به فعالیت ۱۱ شرکت اتوبوسسازی در کشور گفت مذاکرات برای تولید مشترک با این شرکتها انجام شده و واردات اتوبوس نیز در دستور کار است، چرا که کلانشهرها و شهرهای اقماری با محدودیت جدی در حملونقل عمومی مواجهاند.
بهگفته او، در ساعات اوج ترافیک تهران حدود ۹۲ هزار خودرو وارد شهر میشود؛ ترکیب این ورود ۷۴ درصد خودرو شخصی، ۱۳ درصد اتوبوس، ۷ درصد تاکسی و تنها ۶ درصد مترو است. نصرتی تأکید کرد هزینههای بالای استفاده از خودروهای شخصی و نقش آنها در آلودگی هوا نتیجه عدم اولویتدهی صحیح به توسعه حملونقل عمومی است.
وضعیت فعلی و آینده تولید اتوبوسهای شهری
طبق اعلام شرکت زامیاد، میزان داخلیسازی اتوبوس دیزلی این شرکت اکنون به ۱۴٫۵ درصد رسیده و نسبت به نمونه وارداتی حدود ۲۰ درصد کاهش ارزبری دارد. داریوش گلمحمدی، مدیرعامل زامیاد، در نشست خبری افتتاح خطتولید «زامیاد اروند» با اشاره به تمرکز شرکت بر تولید اتوبوسهای دیزلی درونشهری، اعلام کرد با توجه به استقبال از اتوبوس برقی زامیاد، خطوطتولید برای ساخت اتوبوسهای برقی و میدلباس نیز آماده است. او در ادامه، یکی از دلایل توقف تولید اتوبوسهای شهری برقی را فقدان زیرساختهای لازم در شهرها دانست و توضیح داد خودروهای برقی بهدلیل نیاز بیشتر به ارز و نبود امکانات تست استاندارد در کشور، هنوز امکان دریافت تأیید نوع و مجوز شمارهگذاری ندارند؛ موضوعی که با ایجاد زیرساختها قابلحل است اما به زمان و همکاری نهادهای مختلف نیاز دارد. این مقام مسئول همچنین با اشاره به اینکه ۷۹ درصد محصولات شرکت بهصورت دوگانهسوز عرضه میشود، درباره چرایی عدم تولید اتوبوسهای شهری دوگانهسوز به خبرنگار آخرین خودرو توضیح داد: این قابلیت در اتوبوسها نیز وجود دارد، اما براساس قرارداد با شرکت ملی پالایش و پخش، قرار است اوراقی در بورس عرضه شود و سود حاصل در قالب یارانه به زامیاد اختصاص یابد.

















source