منتشر شده در 21 آبان 1404 ساعت 16:14

بررس عملکرد خودروسازان در هفت ماهه نخست سال نشان می دهد که تولید خودرو از برنامه های تنظیم شده بسیار عقب افتاده است!
وزارت صمت بر مبنای سال ۱۴۰۳ برنامه ای برای تولید در سال ۱۴۰۴ تنظیم کرد که عملا محقق نشده است. بر اساس آمارهای تولید از تمامی خودروسازان، تولید خودروی سواری در مهرماه ۹۴,۴۲۵ دستگاه بوده و در مدت مشابه در سال ۱۴۰۳، عدد جمع تولید ۱۰۴,۲۴۳ دستگاه بود. این یعنی تولید خودروی سواری در مهرماه نزدیک به ۱۰ درصد افت داشته است و جمع تولید ۷ ماهه نخست سال هم بیش از ۱۰ درصد افت داشته است. این شرایط برای تولیدات وانت وخیم تر هم شده است و افت تولیذ بیش از ۴۵ درصدی را در مهرماه نسبت به سال گذشته برای وانت ها داشته ایم و آمار تجمیعی تولید وانت در هفت ماهه نخست سال جاری بیش از ۴۰ درصد افت را برای وانت ها نشان می دهد.
تحقق برنامه های تولید به رویا بدل شده است!
وزارت صمت به همراه خودروسازان خصوصی و دولتی، هرساله برنامه هایی را برای دستیابی به رشد تولید تنظیم می کنند اما نکته جالب این است که تقریبا هیچ خودروسازی (چه دولتی چه خصوصی) نتوانسته برنامه های خود را به نتیجه برساند. در میان خودروسازان، تنها ایران خودرو است که توانسته تولید خود را به بالاتر از برنامه های تنظیم شده برساند و باقی خودروسازان از برنامه های تولید خود عقب هستند. روند تولید در سال جاری نشان می دهد که احتمالا در سال ۱۴۰۴ باز هم افت تولید را شاهد باشیم و به دلیل عدم توازن در عرضه و تقاضا، احتمالا باز هم شاهد به هم ریختگی در بازار خودروی کشور باشیم.
فرمول برنده خصوصی سازی را دریابید!
اصطلاح فرمول برنده زمانی به کار می رود که یک روش خاص باعث موفقیت می شود و می تواند الگویی برای ادامه مسیر و یا تجربیات آینده باشد. در ایران به دلیل شرایط زیرساختی همچنان بخش عمده بار تولید بر دوش ایران خودرو و سایپا است. این یعنی قوی ترین خودروسازان خصوصی کشور حتی به گرد پای این دو خودروساز در میزان تولید نمی رسند. اگرچه در سال های اخیر و به خصوص در ماه های گذشته فشار بالای تحریم های بین المللی را شاهد بوده ایم اما آمار نشان می دهد ایران خودرو با مدیریت بخش خصوصی توانسته تا افزایش تولید داشته باشد و تولید را به بیش از برنامه های تنظیم شده از قبل برساند. این نشان می دهد مدیریت بخش خصوصی فرمول برنده در خودروسازی است و مدیریت دولتی دیگر نمی تواند حتی تیراژ تولید را محقق کند چه برسد به کیفیت و ایمنی خودروهای تولیدی!
source