به گزارش مجله ماشین، اتحادیه اروپا انتشار بسته جدید سیاستهای مرتبط با صنعت خودرو را (که احتمالاً شامل بازنگری در ممنوعیت فروش خودروهای آلاینده از سال ۲۰۳۵ است) به مدت یک هفته عقب انداخت. این بسته که قرار بود چهارشنبه منتشر شود، اکنون برای ۱۶ دسامبر برنامهریزی شده است.
این تأخیر همچنین طرح گسترش تعرفه کربن مرزی را تحت تأثیر قرار میدهد؛ تعرفهای که قرار است بر اساس میزان انتشار CO2 در تولید کالاهای وارداتی، از جمله فولاد، آلومینیوم و در آینده لوازم خانگی، محاسبه شود.
چرا این بسته خودرویی مهم است؟
-
سیاست ممنوعیت خودروهای بنزینی و دیزلی از ۲۰۳۵ یکی از محورهای اصلی برنامه اقلیمی اتحادیه اروپاست.
-
برخی کشورها مانند آلمان و ایتالیا خواستار ادامه تولید خودروهای هیبریدی و مدلهای سازگار با سوختهای «کربنخنثی» هستند.
-
خودروسازان اروپایی نیز با توجه به رشد کند بازار خودروهای برقی و رقابت شدید محصولات چینی خواهان انعطاف بیشتر در این قانون شدهاند.
کارشناسان هشدار میدهند هرگونه عقبنشینی از این سیاست میتواند رسیدن به هدف انتشار خالص صفر تا سال ۲۰۵۰ را دشوارتر کند. برخی مقامات حتی احتمال دادهاند انتشار این بسته به ۲۰۲۶ موکول شود؛ موضوعی که به گفته مسئولان ایتالیا، ابهام بیشتری برای صنعت خودرو ایجاد میکند.
تعرفه کربنی و اختلافنظر کشورهای اروپایی
اتحادیه اروپا در کنار این بسته خودرویی، قصد دارد مقررات جدیدی برای جلوگیری از دور زدن تعرفه کربن مرزی توسط شرکتها تدوین کند. اجرای این تعرفه از ژانویه آغاز میشود و واردات پرآلاینده را هدف قرار میدهد.
همچنین اجرای طرحی با عنوان «شتابدهنده صنعتی»—که در مناقصات دولتی به محصولات تولید اروپا اولویت میدهد—به ۲۸ ژانویه موکول شده است. این طرح با هدف حمایت از صنایع اروپایی در برابر واردات ارزانقیمت، بهویژه از چین، تدوین شده اما اختلافنظر گستردهای میان کشورهای عضو ایجاد کرده است.
-
فرانسه از حامیان اصلی این سیاست است.
-
اما سوئد و جمهوری چک هشدار میدهند که چنین اولویتدهی ممکن است هزینه پروژههای دولتی را افزایش دهد و سرمایهگذاری خارجی را کاهش دهد.
برچسب ها: اروپا
لینک کوتاه نوشته
تعویق انتشار بسته جدید سیاستهای خودرویی اتحادیه اروپا
کپی لینک
source