نیسان ترا (Nissan Terra) یکی از SUV های مونتاژی بازار ایران ایران است که که مشخصات راضی کننده ای دارد و توسط پرشیا خودرو عرضه می شود.
درباره نیسان ترا
نیسان ترا یک شاسی بلند خانوادگی آفرودی با اندازه ای متوسط است که می توان آن را ادامه دهنده مسیر محصولاتی مانند نیسان پالادین دانست. از نظر ابعاد و کلاس بدنه، Nissan Terra در جایگاهی میان کراس اوور محبوب ایکس تریل و شاسی بلند قدرتمند پاترول قرار می گیرد. این خودرو ژاپنی برای نخستین بار در نمایشگاه خودروی چین سال ۲۰۱۸ رونمایی شد و توانست خلأ ناشی از کنار رفتن پالادین را در بسیاری از بازارها پر کند. نام «ترا» در لاتین به معنای «زمین» است و نشان می دهد که این خودرو برای ماجراجویی در طبیعت و مسیرهای خارج از جاده طراحی شده است. شرکت مانیان خودرو که از زیرمجموعه های پرشیا موبیلیتی به حساب می آید، نسخه ویژه بازار چین این مدل از نیسان را وارد کشور کرده و آن را با برند اختصاصی خود در بازار ایران عرضه کند.

طراحی نیسان ترا
ظاهر و الگوی طراحی بدنه نیسان ترا به گونه ای شکل گرفته که حتی از فاصله زیاد هم پیام یک شاسی بلند خانوادگی مناسب مسیرهای سخت و طبیعت گردی را منتقل می کند. با نگاهی دقیق تر به خطوط و فرم بدنه، می توان تاثیرپذیری طراحان از مدل های قدیمی تر نیسان مثل رونیز را تشخیص داد. ترکیب این عناصر باعث شده ترا ظاهری قدرتمند، چهارشانه و با ابهت داشته باشد؛ استایلی که در همان نگاه نخست، حس یک خودروی آفرودی واقعی و آماده ماجراجویی را به بیننده منتقل می کند.

نمای جلوی نیسان ترا هرچند ساده و کمجزئیات به نظر میرسد، اما همین سادگی با روح کلی خودرو هماهنگ است و برخلاف برخی کراس اوورهای مدرن چینی، پیچیدگی اغراقآمیز ندارد. این طراحی متین و باوقار، حس اعتماد و استحکام را به بیننده منتقل میکند و به ندرت کسی را برمیانگیزد تا از آن ایراد بگیرد. بهطور کلی، شکل و فرم بدنه ترا کاملاً با نقش آن به عنوان یک شاسیبلند آفرودی همخوانی دارد و حضورش را در مسیرهای سخت و طبیعت گردی باورپذیر میکند.

نمای عقب نیسان ترا ساده اما قدرتمند طراحی شده است و حس استحکام خودرو را به خوبی منتقل میکند. چراغهای عقب پهن و کشیده، هماهنگی مناسبی با خطوط بدنه دارند و ظاهر عضلانی ترا را تکمیل میکنند. سپر عقب مستحکم و بدون جزئیات زائد، روی کارکرد آفرودی خودرو تمرکز دارد. در مجموع، ترکیب چراغها، درب صندوق و سپر عقب، تعادل و وقار خاصی به بخش پشتی خودرو میبخشد. این طراحی باعث میشود ترا از هر زاویه، یک شاسیبلند خانوادگی با تواناییهای آفرودی واقعی به نظر برسد. البته این خودرو با کیت های مخصوص و اسپرت هم قابل سفارش است که نمونه آن را در تصاویر می بینید.

مشخصات فنی Nissan Terra
نیسان ترا مانیان خودرو در بازار ایران به یک موتور ۲ لیتری توربوشارژ ساخت میتسوبیشی مجهز است. این موتور چهار سیلندر توان تولید ۲۲۱ اسب بخار قدرت و ۳۶۰ نیوتنمتر گشتاور را دارد و نیرو را از طریق گیربکس اتوماتیک ۸ سرعته سنتی به چرخها منتقل میکند. استفاده از گیربکس اتوماتیک سنتی باعث شده که کنترل و قابلیتهای آفرودی ترا نسبت به برخی خودروهای مجهز به جعبه دندههای اتوماتیک مدرن بهبود یابد و تجربه رانندگی در مسیرهای سخت و خارج از جاده با اطمینان بیشتری انجام شود.

علاوه بر این، گیربکسهای اتوماتیک مجهز به مبدل گشتاور نسبت به سایر انواع اتوماتیک از دوام و استهلاک کمتری برخوردارند که همین موضوع یکی از نقاط قوت نیسان ترا محسوب میشود. ترا به سیستم چهارچرخ محرک مجهز است و قفل دیفرانسیل عقب نیز دارد، که عبور از مسیرهای آفرودی را سادهتر و مطمئنتر میکند. ترکیب گشتاور بالای موتور با قابلیت قفل دیفرانسیل عقب، کنترل و کشش خودرو را در مسیرهای ناهموار بهبود میبخشد و تجربه طبیعتگردی با این شاسیبلند ژاپنی خوشاستایل را لذتبخشتر میکند.
| برند | نیسان |
| مدل | ترا |
| کلاس بدنه | شاسی بلند |
| سال تولید | ۱۴۰۳ |
| حجم موتور | ۱۹۹۷ سی سی |
| تعداد سیلندر | ۴ |
| تعداد سوپاپ | ۱۶ |
| فناوری موتور | توربو شارژر TGDi |
| قدرت | ۲۲۸ اسب بخار |
| گشتاور | ۳۶۰ نیوتن متر |
| شتاب ۰ تا ۱۰۰ | ۱۰ ثانیه |
| حداکثر سرعت | ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت |
| گیربکس | ۸ سرعته اتوماتیک AT |
| انتقال قدرت | دو دیفرانسیل |
| تعلیق جلو | دابل ویشبون |
| تعلیق عقب | مولتی لینک |
| طول | ۴۸۸۲ میلی متر |
| عرض | ۱۸۵۰ میلی متر |
| ارتفاع | ۱۸۷۵ میلی متر |
| فاصله محوری | ۲۸۵۰ میلی متر |
| وزن | ۱۹۵۰ کیلوگرم |
| حجم باک | ۷۳ لیتر |
| مصرف سوخت | ۷.۴ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر ترکیبی |
| ابعاد رینگ و لاستیک | ۲۵۵/60R18 |
| شرکت عرضه کننده | پرشیا خودرو |
| برند نشان مادر | نیسان ژنگژو |
| کشور سازنده | چین – ایران |

نیسان ترا وزنی در حدود ۱۹۵۰ کیلوگرم دارد و باک سوخت آن ظرفیت ۷۳ لیتر را ارائه میکند. متأسفانه در کاتالوگ رسمی خودرو، اطلاعاتی درباره مصرف سوخت، شتاب یا حداکثر سرعت ذکر نشده است، اما با توجه به وزن و توان موتور، میتوان برآورد کرد که مصرف سوخت متوسط ترا در مسیرهای شهری و بزرگراهی حدود ۱۰.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر باشد. طبیعتاً در شرایط آفرودی و هنگام استفاده از دندههای سنگینتر، این میزان مصرف بهطور قابل توجهی افزایش خواهد یافت.

یکی از نکات مثبت تجربه رانندگی با نیسان ترا، سیستم تعلیق نسبتاً نرم آن است که بسیاری از ناهمواریهای کوچک و بزرگ جاده را جذب میکند و ضربات را تا حد امکان از کابین و سرنشینان دور نگه میدارد. ارتفاع مناسب از سطح زمین، ترکیب با قدرت و گشتاور بالای موتور و طراحی بدنه با زوایای حمله و فرار مطلوب، باعث شده که قابلیتهای آفرودی ترا در سطح بالایی قرار گیرد و نیازهای طبیعتگردان را به خوبی پاسخ دهد. نکته مهم دیگر این است که موتور توربوشارژ خودرو عمدتاً نیازمند بنزین سوپر با کیفیت بالاست تا هم عملکرد بهینه ارائه شود و هم طول عمر موتور حفظ گردد.

کابین و امکانات نیسان Terra
اگرچه نیسان ترا یک خودروی آفرودی است، اما این موضوع به معنای ساده یا کمکیفیت بودن کابین نیست. مانیان ترا در این بخش سنگ تمام گذاشته و کابینی زیبا، مدرن و تا حدی لوکس ارائه میدهد. استفاده از روکشهای چرمی در بخشهای مختلف داشبورد و دربها همراه با تریم رنگی هماهنگ و نمایشگر بزرگ میانه داشبورد، تجربه حضور در کابین را لذتبخش کرده است. طراحی داخلی ترا به راحتی با کراساورهای خانوادگی نیمهلوکس چینی قابل مقایسه است و از نظر کیفیت و جذابیت، حرفی برای گفتن دارد.

در زمینه فضای کابین، نیسان ترا اتاقی جادار دارد که به راحتی پنج سرنشین را در خود جای میدهد. ویژگی جالب صندلیهای عقب، قرارگیری آنها در ارتفاعی بالاتر نسبت به ردیف جلو است که تجربه نشستن را برای سرنشینان عقب خوشایندتر میکند و دید بهتری نسبت به اطراف فراهم میآورد. با این حال، این ارتفاع ممکن است برای افراد بسیار قدبلند در بخش سر محدودیت جزئی ایجاد کند، اما به طور کلی فضای داخلی ترا راحت و مناسب است.

در حالی که نیسان ترا در برخی بازارهای جهانی به صورت سه ردیف صندلی عرضه میشود، مانیان خودرو ردیف سوم را حذف کرده و به جای آن صندوق عقب بسیار بزرگ و جاداری را ارائه کرده است. این صندوق عقب با ظرفیت ۱۰۲۷ لیتر، برای طبیعتگردان و مسافران پر بار یک مزیت بزرگ محسوب میشود و به راحتی بخش زیادی از وسایل و تجهیزات سفر را در خود جای میدهد.

با بررسی فهرست امکانات این خودروی خوشقد و قامت، مشخص میشود که تجهیزات آن در سطح کراساورهای لوکس شهری قرار ندارند، اما با توجه به ماهیت آفرودی ترا، امکانات ارائه شده کاملاً قابل قبول و مناسب برای نیازهای مسیرهای خارج از جاده است.
آپشنهای نیسان ترا مانیان خودرو ترکیبی از امکانات رفاهی و ایمنی هستند که تجربه رانندگی راحت و مطمئن را تضمین میکنند. از جمله این تجهیزات میتوان به سانروف، نمایشگر لمسی مالتیمدیا ۱۰ اینچی، شارژر وایرلس، ورود و استارت بدون کلید، تنظیم ۸ حالته برقی صندلی راننده و فرمان با سیستم کمکی برقی اشاره کرد. همچنین ایربگ راننده و سرنشین، کنترل پایداری، سامانه ضد واژگونی، ترمز پارک برقی و اتوهلد، سیستم ترمز کمکی، شیبسنج، کروز کنترل، حسگر پارک عقب، ایزوفیکس و سنسور فشار باد تایرها نیز در این خودرو ارائه شده تا هم ایمنی و هم راحتی سرنشینان در مسیرهای شهری و آفرودی تأمین شود.

امکانات ایمنی و رفاهی
| امکانات ایمنی | هفت کیسه هوا – سامانه کنترل پایداری الکتریکی – سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی |
| امکانات رفاهی | سانروف برقی – فرمان کمکی برقی – درِ صندوق عقب برقی – تریم داخلی چرم – ترمز پارک برقی – اتوهلد – استارت استاپ اتوماتیک – استارت دکمه ای – کروز کنترل – نمایشگر لمسی عمودی – تهویه اتوماتیک – دوربین ۳۶۰ درجه – رینگ آلومینیومی ۱۸ اینچی – شارژر وایرلس – اپل کارپلی – اندریود اتو – تنظیم وضعیت انتقال قدرت به چرخ ها (تک دیفرانسیل عقب و دو دیفرانسیل سبک و دو دیفرانسیل سنگین ) – تانک یو تِرن – قفل دیفرانسیل عقب – قفل دیفرانسیل جلو (سفارشی) – فناوری LED چراغ ها – سنسور نور – سیستم صوتی حرفه ای (سفارشی) – کیت بدنه اسپرت (سفارشی) – صندلی های برقی جلو – دسته دنده الکتریکی – آینه الکتروکرومیک |
مزایا و معایب
| مزایا | توان حرکتی مناسب – قابلیت آفرود خوب – امکانات ایمنی مناسب – سواری نرم – جعبه دنده هوشمند – کیفیت مونتاژ و متریال خوب |
| معایب | قیمت به نسبت بالا – نبود برخی امکانات رفاهی با توجه به قیمت – عدم عرضه در نسخه ۷ نفره |
رقبای نیسان ترا
نیسان ترا به عنوان یک شاسیبلند با شاسی مستقل در بازار ایران، رقبای محدودی دارد. با این حال، خودروهایی مانند تویوتا پرادو کارکرده، لندکروزر اتاق ۱۰۰ و نمونههای مشابه را میتوان رقبای اصلی مانیان ترا در کشور دانست. البته با ورود خودرویی مثل تانک ۳۰۰، می توان این شاسی بلند را هم رقیبی برای ترا دانست.
آلبوم تصاویر
































سوالات متداول
نیسان ترا یک شاسی بلند خانوادگی سایز متوسط با شاسی مستقل است که با موتور ۲ لیتری توربوشارژ ساخت میتسوبیشی، گیربکس اتوماتیک ۸ سرعته و سامانه چهارچرخ محرک عرضه میشود. حداکثر قدرت موتور ترا برابر ۲۲۵ اسب بخار و ۳۶۰ نیوتن متر است که به صورت پیشفرض به چرخهای عقب منتقل میشود. این محصول مانیان خودرو ۱۹۵۰ کیلوگرم وزن دارد و سوخت مورد نیاز خود را از یک باک ۷۳ لیتری تامین میکند.
در فهرست آپشنهای نیسان ترا تجهیزاتی مثل: ترمز پارک برقی و اتوهلد، سانروف، چراغها با فناوری LED، فرمان با سیستم کمکی برقی، ورود و استارت بدون کلید، نمایشگر لمسی مالتی مدیا به قطر ۱۰ اینچ، تنظیم ۸ حالته برقی صندلی راننده، ایزوفیکس، سیستم استارت استاپ، کامپیوتر سفری، شارژر وایرلس، ایربگ راننده و سرنشین، کنترل پایداری، سامانه ضد واژگونی، سیستم ترمز کمکی، شیب سنج، کروز کنترل، سنسور پارک عقب، حسگر باد تایرها و… دیده میشود.
source