### ب ام و معرفی نسل ششم سیستم eDrive: تحولات قابل توجه در خودروهای برقی

** منتشر شده در 07 اسفند 1403 ساعت 18:00 **

ب ام و با معرفی نسل ششم سیستم eDrive، قدم مهمی در جهت بهبود خودروهای برقی خود برداشته است. این نسل جدید در مدل‌های آتی مبتنی بر پلتفرم نئو کلاس (Neue Klasse) استفاده خواهد شد و بهبود‌های قابل توجهی در برد، زمان شارژ و عملکرد کلی را به همراه خواهد داشت.

### افزایش برد و سرعت شارژ با فناوری جدید باتری

یکی از مهم‌ترین تغییرات استفاده از طراحی نوین سلول‌های باتری است. به گفته ب ام و، این شرکت توانسته تا ۲۰ درصد انرژی بیشتر را در فضای قبلی جای دهد. این افزایش تراکم انرژی همراه با فناوری ۸۰۰ ولتی جدید، باعث کاهش ۳۰ درصدی در زمان شارژ و افزایش ۳۰ درصدی در برد حرکتی شده است. برخی مدل‌ها از این مقادیر نیز فراتر خواهند رفت.

bate‌ری‌های جدید ب ام و از شارژ دوطرفه پشتیبانی می‌کنند که در آینده کاربردهای گسترده‌ای مانند تأمین برق خانه از طریق خودرو ممکن خواهد شد. این پیشرفت‌ها باعث کاهش قابل توجه دو دغدغه اصلی مشتریان خودروهای برقی، یعنی برد و مدت زمان شارژ، خواهند شد.

### مدیریت انرژی با واحد کنترل هوشمند ب ام و

عملکرد باتری توسط واحد کنترل هوشمند BMW Energy Master مدیریت می‌شود. این واحد کنترل‌کننده وظیفه مدیریت جریان انرژی بین باتری، موتور و سایر سیستم‌ها را بر عهده دارد. توسعه همزمان سخت‌افزار و نرم‌افزار امکان بروزرسانی از راه دور و بهینه‌سازی عملکرد خودرو در بلندمدت را فراهم می‌کند.

### تحولاتی در موتورهای الکتریکی ب ام و

ب ام و همچنان از موتور سنکرون با تحریک الکتریکی (EESM) به دلیل کارایی بالا و قدرت مناسب استفاده می‌کند، اما برای مدل‌های جدید موتورهای آسنکرون (ASM) را نیز اضافه کرده است. این نوع موتور کوچک‌تر، ارزان‌تر و ساده‌تر بوده و به ب ام و اجازه می‌دهد طیف متنوعی از مدل‌ها را با یک، دو، سه یا حتی چهار موتور الکتریکی تولید کند.

موتور EESM در نسل ششم eDrive ارتقا یافته و برای سیستم ۸۰۰ ولتی طراحی شده است. این موتور حالا خنک‌کاری بهینه‌تر و وزن کمتری دارد. ب ام و می‌گوید اتلاف انرژی در این موتور ۴۰ درصد، هزینه تولید تا ۲۰ درصد و وزن آن ۱۰ درصد کاهش پیدا کرده است.

### تولید هوشمند و استراتژی محلی برای محلی

ب ام و فرایند تولید اجزای اصلی خودروهای برقی خود را بهینه‌تر کرده است. این شرکت در کشورهایی مانند مجارستان، چین، مکزیک و ایالات متحده، کارخانه‌های ساخت باتری را در مجاورت مراکز مونتاژ خودرو ایجاد کرده است. این استراتژی به عنوان «محلی برای محلی» اجرا می‌شود، هزینه‌های حمل و نقل را کاهش می‌دهد و ضمانت تأمین قطعات را در بازارهای کلیدی افزایش می‌بخشد.

### تمرکز بر بازیافت باتری و توسعه پایدار

ب ام و بازیافت باتری‌های لیتیومی را جزو اولویت‌های اصلی می‌داند. برای تحقق این هدف، با شرکت SK-TES همکاری می‌کند تا مواد ارزشمندی مانند کبالت، نیکل و لیتیوم را از باتری‌های قدیمی استخراج و بازیافت کند. علاوه بر این، ب ام و روش‌های جدیدی برای بازیافت مستقیم مواد از فرایند تولید باتری و همچنین از باتری‌های مستعمل توسعه داده است.

**منبع:** [ آخرین خودرو ]

توسط autokhabari.ir