سیستم تهویه مطبوع بخش مهمی از هر خودرو است که تاثیر زیادی در راحتی و آسایش سرنشینان و راننده دارد. هوای گرم یا هوای سرد، در روزهای مختلف سال، ممکن است مشکلاتی برای افراد به وجود آورد که در تمرکز راننده و راحتی افرادی که در خودرو هستند، موثر است. سیستم تهویه مطبوع در خودرو به این منظور طراحی شده است تا هوایی مطبوع با دمایی مطلوب در داخل خودرو ایجاد کند تا افراد به راحتی تنفس کرده و احساس گرما یا سرما نکنند.

این سیستم از بخش های مختلفی تشکیل شده است که هر کدام نقش و عملکرد خاص خود را دارند که در چرخه های متفاوتی، هوای گرم یا سرد را تولید کرده و به اتاق خودرو تزریق می کنند.

سیستم تهویه خودرو چگونه عمل می کند؟

سیستم تهویه خودرو متشکل از اجزای مختلفی چون بخاری، کولر و دیگر اجزا است که متناسب با شرایط آب و هوایی و میزان رطوبت هوا، هوای داخل اتاق را به شرایط مطلوبی می رسانند. در واقع اگر هوا سرد باشد، بخاری وارد عمل شده و اگر هوا گرم باشد، کولر روشن می شود و به این ترتیب هوای سالم و مطبوعی خواهیم داشت که امکان نشستن داخل خودرو را فراهم می کند.

سیستم کولر خودرو چگونه عمل می کند؟

کولر خودرو که بخشی از سیستم تهویه مطبوع خودرو است، موظف به خنک کردن داخل اتاق خودرو در هوای گرم می باشد. این سیستم از اجزای متفاوتی تشکیل شده است که در کنار هم در یک چرخه بسته فعال هستند. گاز مبرد در واقع عنصر اصلی این سیستم است که با تغییر حالت و دما، هوای سرد را تولید می کند. در ادامه برخی از این اجزا و کارکرد آنها را شرح خواهیم داد:

کمپرسور: کمپرسور کولر خودرو قلب کولر خودرو است که که گاز مبرد را فشرده کرده و به سمت کندانسور انتقال می دهد. بوبین، پولی، کلاچ کمپرسور و شفت ها بخشی از این سیستم هستند. وقتی دکمه AC را فشار می دهید، بوبین یک میدان مغاطیسی را ایجاد می کند که باعث قفل شدن پولی به کلاچ می شود. این عمل باعث حرکت میل لنگ ها و در نتیجه پیستون های کمپرسور شده و این حرکت تناوبی باعث فشرده شدن گاز مبرد می شود که وظیفه نهایی کمپرسور است. در همه خودروها از جمله کمپرسور کولر پراید ، پژو 405 ، تیبا و …، این قطعه همین وظیفه را برعهده دارد.

کندانسور: کندانسور باعث تغییر حالت گاز مبرد و کاهش دمای آن می شود. این قطعه دقیقا بعد از کمپرسور و پیش از اواپراتور قرار دارد.

اواپراتور: نقطه نهایی چرخه گاز مبرد در کولر است که با گرفتن گرمای گاز، خنک شده و در نتیجه هوا با عبور از بدنه سرد این قطعه خنک و راهی کابین خودرو می شود.

موتور دمنده کولر: این موتور در واقع هوای گرم یا سرد حاصل از بخاری و یا کولر خودرو را از طریق دریچه ها وارد اتاق خودرو می کند. از آنجایی که این موتور هم برای بخاری و هم کولر خودرو مورد استفاده قرار می گیرد، بخشی از سیستم تهویه مطبوع خودرو است و به عنوان موتور تهویه هم شناخته می شود.

تفاوت کولر و سیستم تهویه مطبوع چیست؟

به طور کلی می توان گفت که کولر بخشی از سیستم تهویه است و از این نظر تفاوت این دو سیستم در خنک سازی و امکان ایجاد هوای مطبوع است. این سیستم ها روز به روز در حال پیشرفت هستند و امکانات تازه ای به مروز زمان به آنها افزوده می شود که در محبوبیت خودروهای مختلف هم تاثیر زیادی دارد و در واقع استفاده از خودرو بدون این قابلیت ها دیگر برای افراد قابل تصور نیست. مجموعه ای سی خودرو یکی از فروشگاه های آنلاین در زمینه فروش قطعات یدکی سیستم تهویه مطبوع خودروهای مختلف است که قیمت های بسیار مناسب و کیفیت بالای محصولات را ارئه می کند.

source

توسط autokhabari