مانیتور خودرو دریچه ای به آینده
مانیتور خودرو دریچه ای به آینده

در طول تاریخ نوع استفاده انسان از ابزار مختلف بسته به زمان و مکان تغییر بسیار زیادی کرده است. از گذشته های دور انسان همواره برای زندگی بهتر تلاش کرده است. زمانی کاربرد وسایل در زندگی انسان صرفا جهت بقای نوع بشر بود، اما با گذشت زمان و پیشرفت علم و فناوری این کاربرد تغییر ماهیت داده است. خودرو ها و وسایل نقلیه هم از این قاعده مستثنی نیستند. خودرو تا همین چند سال قبل بیشتر از یک وسیله نقلیه برای جابجایی انسان از یک مکان به مکانی دیگر نبود. اما این روزها با پیشرفت همه جانبه علم و فناوری خودرو ها نیز پبشرفت بسیاری کرده اند. تصور کنید در ماشین خود نشسته اید و دارید همزمان با رانندگی فیلم میبینید، فوتبال نگاه میکنید، وضعیت ترافیک جاده ها را نگاه کنید، با اتصال به سیمکارت با مانیتور خود تماس تصویری برقرار کنید و موارد بسیاری دیگر. این امکانات تا چند سال پیش رویایی به نظر میرسید اما امروزه با سیستمهای تصویری و وسیله ای به نام مانیتور خودرو همه این امکانات و آپشن ها در دسترس است. مانیتور خودرو یک صفحه نمایش الکترونیکی است که در داخل خودرو نصب می‌شود و اطلاعات مختلفی را به راننده یا سرنشینان خودرو نمایش می‌دهد. این مانیتور معمولاً روی داشبورد، پشت صندلی راننده یا در بخش عقب خودرو قرار می‌گیرد.در ادامه به صورت کلی مروری بر تاریخچه سیستم تصویری خودرو خواهیم داشت تا با کاربردهای این آپشن جذاب بیشتر آشنا شویم.

تاریخچه سیستم های تصویری خودرو

خودرو های مدرن با فناوری پیشرفته و جذابی که در اختیار رانندگان قرار میدهند تجربه ای بینظیر از رانندگی را برای آن ها فراهم میکنند. این فناوری به حدی پیش رفته است که در بازار تعیین کننده خرید یک خودرو توسط مشتریان امکانات و آپشن های جانبی آن خواهد بود. ما اکنون در خودروهایی مانند تسلا صفحه نمایش تصویری بزرگ‌تر از لپ‌تاپ‌ها داریم،با این حال، تقریباً یک قرن پیش هرگز اینطور نبود، سرگرمی های داخل کابین در اتومبیل ها با رویکردی بسیار ابتدایی به فناوری شروع شد، ابتدا رادیو، در مراحل بعدی ضبط ماشین و امروزه مانیتور های جذاب و فوق العاده کاربردی حاصل این سفر جذاب بوده است.

مانیتور خودرو آپشنی جذاب و کاربردی
مانیتور خودرو آپشنی جذاب و کاربردی

تعریف سیستم تصویری خودرو

سیستم تصویری خودرو تلفیقی از فناوری سخت‌افزار و نرم‌افزار است که وظیفه ارائه سرگرمی و اطلاعات را بر عهده دارد. همچنین می توان آن را به عنوان رابط بین سرنشینان و خودرو توصیف کرد. سیستم تصویری معمولاً از یک صفحه نمایش لمسی، رابط های صوتی و تصویری، صفحه کلید برای تعامل با آنها و غیره تشکیل شده است. سیستم های تصویری امروزی واقعاً همه کاره هستند، اگرچه تعداد کمی از این سیستم ها نیز می توانند گیج کننده باشند و به عامل حواس پرتی در رانندگی تبدیل شوند. با این حال، از ماشینی به ماشین دیگر متفاوت است. جدا از ارائه طیف متنوعی از امکانات، تجربه داخل خودرو را با پخش موسیقی، نمایشگر دوربین‌های عقب، اتصالات تلفن هوشمندو موارد دیگر زنده‌تر می‌کند. امروزه شرکت های بسیار زیاد در سطح جهان با هم در زمینه سیستم های تصویری به رقابت میپردازند. یکی از معروفترین این شرکت ها برند پایونیر است که با تولیدات مانیتور وینکا بر قله لوازم جانبی خودروی دنیا ایستاده است.

سیستم‌های تصویری داخل خودرو چه زمانی پدید آمدند؟

منشا سیستم های تصویری را می توان در اوایل دهه 1930 جستجو کرد. این زمانی بود که رادیو AM در بالاترین سطح بازار معرفی شد. دلیل اینکه آنها فقط در خودروهای گران قیمت دیده می شدند این بود که آنها 130 دلار برای مشتریان هزینه داشتند که در آن زمان مبلغ بسیار وحشتناکی بود. با این حال در آن زمان آپشن جذابی برای رانندگان بود.

سیر تکاملی سیستم تصویری خودرو

در دهه 1950، تعداد بیشتری از مردم مایل به گوش دادن به موسیقی در داخل ماشین خود بودند. رانندگان بیشتر و بیشتری انتظار داشتند پخش کننده های موسیقی را به عنوان یک ویژگی استاندارد در ماشین خود داشته باشند. تولیدکنندگان نیز سخت تلاش کردند تا این فناوری‌ها را در خودروها بگنجانند و به نوعی آنها را تا حد امکان مقرون به صرفه نگه دارند. البته، دستیابی به این امر آسان نبود، فناوری ها عمدتاً با وجود تمام تلاش ها ناکارآمد بودند. کیفیت صدا به دلیل ارتعاشات جاده به طور مداوم تغییر می کرد. در این فرآیند، ما شروع به دیدن فناوری‌های موسیقی و رادیویی جدید و هیجان‌انگیز در داخل خودرو کردیم. بهترین نوآوری‌هایی که در چهار دهه بعد دیدیم: پخش‌کننده‌های ضبط داخل خودرو، استریو ماشین و واحدهای MP3 داخلی بودند. به مرور ما شاهد جهش عظیمی در کیفیت صدا با ظهور سی دی پلیرها بودیم، آنها بسیار سبک تر بودند و کیفیت صوتی برتری داشتند. آنها با گذشت زمان محو نشدند و کاربران می توانستند سی دی های بسیار بیشتری نسبت به نوار کاست با خود حمل کنند.

اضافه شدن ناوبری GPS داخل خودرو

این آپشن الهام از سیستم موقعیت یابی جهانی (GPS) مبتنی بر الکترونیک بود که در دهه 1970 توسط ارتش ایالات متحده ایجاد شد. با این حال، ورود به صنعت خودرو برای این آپشن زمان زیاد برد، اما ما در نهایت آن را در مدل سلیکا تویوتا در سال 1981 دیدیم. این آپشن در ابتدا NAVICOM نام داشت و توسط یک میکروکامپیوتر کنترل می شد. کارکردش این مدلی بود که به طور مداوم نمودارهایی را روی صفحه نمایش می داد که راننده را به مقصد از پیش کدگذاری شده هدایت می کرد. تقریباً یک دهه بعد در سال 1990، این مزدا بود که با اولین GPS ای که مردم عادی میتوانستند از آن استفاده کنند، عرضه شد.

پیشرفت های اطلاعات سرگرمی در هزاره جدید

در هزاره جدید جهان در مقیاس وسیعی با گوشی های هوشمند سازگار شد. این موضوع بر فناوری داخل خودرو نیز تأثیر گذاشت و باعث ظهور سیستم های تصویری خودرو مانند مانیتور، دوربین و … شد. امروزه مردم انتظارات پیچیده تر و بیشتری از خودرو ها و آپشن های آن ها دارند. سیستم تصویری خودرو حتی به دوچرخه ها و موتورسیکلت ها نیز سرایت کرده است. نمایشگرهای رنگی بزرگ TFT اکنون در بسیاری از موتورسیکلت های برند دنیا رایج است. روزهایی که از سوزن برای نمایش سرعت و دور در دقیقه استفاده می‌شد، گذشته است، چرا باید این کار را انجام دهید، وقتی می‌توانید از صفحه‌نمایش مستطیلی استفاده کنید و احتمالاً اطلاعات بیشتری به دست آورید. حتی دسته موتورسیکلت های زیر 500 سی سی هم اکنون چنین سیستم هایی را به عنوان یک ویژگی استاندارد گنجانده اند. به نظر می رسد که مسیر دهه آینده عمدتاً با فناوری هوش مصنوعی باشد، خودروها در حال حاضر دارای ویژگی های ایمنی حیاتی هستند که به طور مداوم از طریق این فناوری های هوش مصنوعی نظارت می شوند. انتظار میرود در آینده ردپای هوش مصنوعی را بیشتر و بیشتر در صنعت خودو سازی و لوازم جانبی آن ببینیم.

نکاتی در مورد تهیه مانیتور خودرو

در بازار ایران مانیتور های بسیاری وجود دارند که متعلق به برندهای متعددی هستند. برای تهیه یک مانیتور مطمئن و باکیفیت باید به نمایندگی رسمی این شرکت ها مراجعه شود. در مورد مانیتورهای وینکا نیز این مسئله صادق است. برای اینکه خرید مطمئنی داشته باشید نیاز است که به نمایندگی وینکا مراجعه کنید.

source

توسط autokhabari