RISC-V یک معماری جایگزین متن‌باز برای ARM و x86 محسوب می‌شود و اکنون گوگل و کوالکام از همکاری جدیدی برای توسعه پلتفرمی موسوم به RISC-V Snapdragon Wear خبر داده‌اند که نسل بعدی دستگاه‌های مجهز به سیستم‌عامل Wear OS را تقویت می‌کند.

کوالکام با انتشار یک پست جدید در وب‌سایت خود از مزایای RISC-V به‌صورت زیر یاد می‌کند:

«به‌عنوان یک معماری مجموعه دستورالعمل‌ها (ISA)، RISC-V اجازه می‌دهد تا هر شرکتی هسته‌های کاملاً سفارشی خود را توسعه دهد و به این شکل آن‌ها را به نوآوری تشویق کند. این فناوری به شرکت‌های بیشتری اجازه می‌دهد تا وارد بازار شوند و این امر نوآوری و رقابت را افزایش می‌دهد. دسترسی بدون محدودیت، انعطاف‌پذیری و مقیاس‌پذیری RISC-V باعث می‌شود تا کل زنجیره، از فروشندگان چیپ‌ها گرفته تا OEM‌ها، دستگاه‌های نهایی و مصرف‌کنندگان، سود ببرند.»

مزایای فناوری RISC-V از دید کوالکام

یکی از جذابیت‌های این فناوری عدم نیاز به داشتن مجوز ARM برای هسته‌هاست. کوالکام از این حرکت به‌عنوان «نخستین نقطه عطف مهم برای آوردن CPUهای سازگار با RISC-V به اکوسیستم اندروید» یاد می‌کند و گوگل سیستم‌عامل Wear OS را به‌عنوان بهترین مکان برای شروع آن انتخاب کرده است.

در بیانیه کوالکام از این فناوری به‌عنوان «CPUهای سفارشی با قدرت کم و عملکرد بالا» یاد شده. همچنین ظاهراً کار تیم Wear OS و کوالکام روی این فناوری هم‌اکنون درحال انجام است، اما طبق این بیانیه، «راه‌اندازی یک محصول تجاری مبتنی بر RISC-V در زمان دیگری اعلام خواهد شد».

درحال‌حاضر این دو شرکت می‌خواهند اطمینان پیدا کنند که برنامه‌ها و اکوسیستم نرم‌افزاری برای RISC-V در زمان راه‌اندازی تجاری آن در دسترس خواهد بود.

کوالکام همچنین می‌گوید: «به سرمایه‌گذاری خود در پلتفرم‌های Snapdragon Wear به‌عنوان ارائه‌دهنده پیشرو تراشه ساعت‌های هوشمند برای اکوسیستم Wear OS ادامه خواهد داد»، بنابراین به‌نظر می‌رسد که تراشه جانشین 2022 Snapdragon Wear W5 و +W5 همچنان مبتنی بر ARM خواهد بود.

همان‌طور که گفتیم، فناوری RISC-V یک تهدید بزرگ برای معماری ARM محسوب می‌شود که در‌حال‌حاضر تمام گوشی‌های موبایل از آن بهره می‌برند. بااین‌حال، معماری RISC-V منبع‌باز بوده که بااین‌وجود، ارزان‌تر و انعطاف‌پذیر از ARM است. همچنین با وجود این فناوری می‌توان از مشکلات مختلف ARM اجتناب کرد.

source

توسط