رشد 70 درصدی تولید ون در پنج‌ماهه نخست سال

شهریور 1402: طبق آمار منتشر شده از سوی وزارت صمت، از ابتدای امسال تا پایان مردادماه حدود 536 هزار و 903 دستگاه خودرو تولید شده است که رشد 27 درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد. جزئیات تولید در این برهه زمانی به شرح زیر است:

  • حدود 456 هزار و 126 دستگاه خودرو سواری به صورت عبور مستقیم و کامل تولید شده که نسبت به 370 هزار و 166 دستگاه خودرو کامل تولیدی در پنج ماهه ابتدایی سال گذشته، 23 درصد افزایش تولید را نشان می‌دهد.
  • در این مدت، حدود 62 هزاردستگاه وانت در کشور تولید شده که در مقایسه با آمار تولید در مدت مشابه سال گذشته ( 40 هزار و 658 دستگاه) از رشد 52 درصدی برخوردار شده است.
  • در پنج ماهه نخست امسال با رشد 70 درصدی حدود 1370 دستگاه خودروی ون تولید شده است. از ابتدای فروردین تا مرداد ماه سال گذشته 806 دستگاه ون در کشور تولید شده بود.
  •  در این مدت 449 دستگاه مینی‌بوس و میدل‌باس تولید شده که 12 درصد بیشتر از آمار تولید این نوع خودروها در پنج ماهه نخست سال گذشته معادل 401 دستگاه است.
  • از مجموع تولید خودرو در پنج ماه نخست سال جاری حدود 16 هزار و 600 دستگاه انواع خودروی سنگین (کامیون، کامیونت و کشنده) تولید شده که نسبت به 9820 دستگاه تولیدی در مدت مشابه سال گذشته، 69 درصد تولید این خودروها افزایش پیدا کرده است.
  • تنها آمار تولید اتوبوس‌هاست که کاهشی ثبت شده و در حالی که طی پنج ماه نخست سال گذشته 424 دستگاه تولید شده بود، اتوبوس‌های تولیدی به 331 دستگاه رسیده است که 22 درصد کمتر است.

برنامه تولید 40 هزار دستگاهی در بخش تراکتور

مرداد 1402: ابوذر جمشیدوند، مدیرکل دفتر ماشین آلات کشاورزی، ساختمانی و معدنی وزارت صمت، از گروه صنعتی تراکتورسازی ایران بازدید کرد و خبر داد که برای تولید ۴۰ هزار دستگاه تراکتور در سال جاری برنامه ریزی شده است.  ظرفیت تولید تراکتور از ۲۲ هزار دستگاه در سال ۱۴۰۰ به ۳۲ هزار دستگاه در سال گذشته رسیده و امسال ۴۰ هزار دستگاه تراکتور تولیدی توسط تراکتورسازان کشور وارد بازار می‌شود.

وی افزود واردات تراکتور با توجه به انواع پارامترها، مانند ظرفیت، توان، کیفیت و قیمت تولیدات داخلی نسبت به رقبای خارجی، اصلا معقول نبوده و ممنوعیت آن مسجل است. پیگیر هستیم تا اگر وارداتی در این بخش وجود دارد و جدا از نیاز کشور انجام می‌شود از آن ممانعت کنیم. این سیاست همه کشورهای پیشرو در عرصه تولید است که نسبت به بازار و وارداتشان حساس باشند. بنابراین ما هم بر این اصل واقف و پایبند هستیم که اگر احیانا تصمیم بر واردات باشد باید با نظام تعرفه‌ای جدی وارد این بخش شویم و نگاه بر این است که ما اگر امکان تولید داخلی داریم باید تعرفه‌های معقول و منطقی در نظر بگیریم تا اگر وارداتی هم صورت می‌گیرد همراه با تعرفه مناسب انجام شود.

آقای جمشیدوند می‌گوید که تولید خط مقدم است. در سطح کشور مجموعه‌هایی همچون تراکتورسازی وجود دارند که فضای تولید را در جنگ اقتصادی سرپا نگه داشته‌اند، چرا که تولید خط مقدم ماست و باید به جد به تولید بپردازیم و اگر بخواهیم از مسائل کنونی کشور عبور کنیم هیچ راهی غیر از فرآیند تولید قابل اعتماد نیست. باید زنجیره ارزش و تولید را تقویت کنیم که اینها ممکن نمی‌شود مگر با همت کارگران، مهندسین و دست اندرکاران این حوزه.  ظرفیت‌های کشور در این حوزه بسیار بالاست و حداقل در حوزه ماشین‌آلات کشاورزی، ساختمانی و معدنی به برکت سرمایه‌گذار بخش خصوصی و دولتی ظرفیت خوبی در کشور ایجاد شده که باید تلاش کنیم این ظرفیت‌ها به حد نصاب برسد تا شاهد اتفاقات خوب برای کشور باشیم.

تولید خودرو سنگین 77 درصد افزایش یافت

مرداد 1402: در 4 ماهه نخست امسال در مجموع 13 هزار و 713 دستگاه خودرو کامیونت، کامیون و کشنده تولید شده که با توجه به تولید 7 هزار و 739 دستگاه کامیونت، کامیون و کشنده در 4 ماهه نخست سال گذشته، رشد تولید در این بخش در 4 ماهه ابتدای امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته 77 درصد بوده است.

براساس آمار وزارت صمت، در تیرماه سال 1401 در مجموع 2 هزار و 422 دستگاه خودروی سنگین و در تیرماه امسال در مجموع 3 هزار و 486 دستگاه خودروی سنگین تولید شده است.

بر اساس این گزارش، تولید انواع خودرو در 4 ماه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته 30 درصد رشد داشته است. در 4 ماهه ابتدای سال گذشته در مجموع 340 هزار انواع خودرو تولید شده بود که با توجه به رشد 30 درصدی تولید انواع خودرو در چهار ماهه ابتدای امسال به  442 هزار و 686 دستگاه افزایش یافت.

عبدالله توکلی‌لاهیجانی، معاون صنایع خودرویی وزارت صمت، اعلام کرده حدود 95 درصد برنامه پیش‌بینی شده در حوزه تولید خودرو در سال‌جاری محقق شده است. امسال برنامه تولید یک میلیون و 500 هزار دستگاه خودرو را داریم. تولید خودروهای سواری در 4 ماه نخست امسال نسبت به همین مدت در سال گذشته، حدود 27 درصد رشد داشته است.

رشد 16 درصدی تولید اتوبوس و مینی‌بوس

تیر 1402: شرکت‌های خودروساز داخلی از ابتدای امسال تا پایان خردادماه، ۵۸۲ دستگاه انواع اتوبوس و مینی‌بوس تولید کردند که در هم‌سنجی با سال گذشته، رشد ۱۶ درصدی را نشان می‌دهد.

طبق آمارهای وزارت صمت، در مدت مشابه سال قبل، 502 دستگاه اتوبوس، مینی‌بوس و میدل‌باس در کشور تولید شده و این آمارها در سال 99، 98 و 97 به ترتیب 344 دستگاه، 333 دستگاه و 303 دستگاه بوده است. آمارهای تجمعی بهار امسال مشتمل بر 333 دستگاه مینی‌بوس و میدل باس (رشد 31 درصدی) و 249 دستگاه اتوبوس (بدون تغییر نسبت به پارسال) است.

در بین شرکت‌های تولیدکننده، بیشترین میزان تولید و سهم بازار در این مدت مربوط به گروه بهمن با سهم 34 درصدی است. پس از آن گروه ایران‌خودرو سهم 29 درصدی، سروش دیزل مبنا سهم 25 درصدی، عقاب افشان سه درصدی، پیشرو دیزل آسیا سه درصدی، شهاب خودرو 2 درصدی، پارسیان خودرو مانلی یک درصدی و سایر خودروسازان سهم چهار درصدی را در اختیار دارند.

رشد تولید خودروهای کار و تجاری در بهار

تیر 1402: طبق جدیدترین آمار موجود، حدود ۳۲۵هزار دستگاه خودرو از ابتدای امسال تا پایان خرداد تولید شده است. ۲۷۷هزار دستگاه خودرو سواری در این مدت تولید شده که ۸۵.۲ درصد کل تولیدات خودروسازان را تشکیل می‌دهد. این آمار نشان می‌دهد که در مجموع تولید انواع خودروهای تجاری از سبک تا سنگین به ۶۸هزار دستگاه در سه‌ماه نخست سال جاری رسیده است. آمار تولید در بخش‌های مختلف نشان می‌دهد که در این مدت سهم بخش‌خصوصی از تولید خودرو در کشور ۲۱ درصد بوده و در مقایسه با مدت مشابه قبل و حتی ماه‌های پیش از آن صعودی بوده است؛ روندی که درباره افزایش تولید از سال گذشته آغاز شده بود، در سه‌ماهه نخست امسال نیز با شدت بیشتری تداوم یافته است.

در سه ماه نخست سال جاری ۳۶هزار دستگاه وانت در کشور تولید شده است. براساس آمار منتشرشده، این حجم از تولید در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از ۲۷درصد رشد برخوردار بوده است. ازسوی‌دیگر، در سه‌ماهه نخست امسال حدود ۸۰۰ دستگاه ون تولید شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۱۱۷درصد رشد را نشان می‌دهد؛ یعنی حجم تولید این خودروها به بیش از دو برابر رسیده است. این افزایش تولید در بخش‌ ون‌ها در شرایطی اتفاق می‌افتد که ناوگان مسافری شهری در تمام استان‌های کشور، بیش از همیشه نیازمند ورود مدل‌های جدید است. در سایر بخش‌های مسافری نیز آمارها نشان‌دهنده آن هستند که در این مدت نزدیک به ۵۸۰ دستگاه مینی‌بوس و اتوبوس نیز تولید شده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال بیان‌گر ۱۶درصد رشد است.

خودروهای سنگین و نیمه‌سنگین باری هم در این بازه زمانی با افزایش تولید همراه بوده‌اند. به نظر می‌رسد تمام تجاری‌سازان کشور در تمام سگمنت‌ها، تلاش خود را به کار گرفته تا بتوانند تولید را افزایش دهند. در سه‌ماه نخست سال جاری بیش از ۱۰هزار دستگاه انواع خودرو سنگین شامل کامیون، کامیونت و کشنده تولید شده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد ۹۵درصدی تولید در این حوزه را نشان می‌دهد. این بخش از صنعت خودروهای تجاری، در سال‌های گذشته هم‌پای سایر بخش‌ها، مشکلات بسیاری را تجربه کردند و با افت شدید تولید مواجه شدند. اما در دو سال گذشته به نظر می‌رسید تولید این خودروها دوباره جان تازه‌ای به خود گرفته است. همچنین واردات مدل‌های کارکرده در کشور، بازار رقابتی را برای این خودروها ایجاد کرد و خودروسازان داخلی به منظور دستیابی به سهم بازار بیشتر، هم‌زمان با رفع حجم وسیعی از مشکلات تولید و انعقاد قراردادهای تازه با شرکای خارجی خود، تولید را افزایش دادند.

رشد 90 درصدی تولید در ایران خودرو دیزل

خرداد 1402: جواد توسلی‌مهر، مدیرعامل ایران خودرو دیزل، در آیین اعطای نخستین نشان ملی استاندارد اتوبوس برقی ساخت داخل عنوان کرد ظرفیت تولید سالانه 41 هزار دستگاه خودرو تجاری در این شرکت وجود دارد که در دهه 90 با سقوط و رکود سنگینی مواجه شده است که افزایش زیان انباشته شرکت را به دنبال داشته است. در دهه 90 برای اداره مجموعه ناچار به استقراض شدند که هزینه مالی قابل توجهی را تحمیل کرد، زیان انباشته و تعدیل نیروی انسانی 1166 نفری از دیگر نتایج کاهش تولید بود و تمامی ذینفعان از آن آسیب دیدند.

وی افزود از سال 1399 روند صعودی تولید آغاز شده، به گونه‌ای که در سال گذشته رکورد 63 ساله تولید در ایران‌خودرو دیزل شکسته شد. با وجود مشکل در تامین منابع ارزی، در سال جاری، 90 درصد رشد تولید نسبت به سال گذشته ثبت شده است.

مراسم اعطای نخستین نشان ملی استاندارد اتوبوس برقی ساخت داخل

براساس گفته‌های وی، بازدهی سهام ایران‌خودرو دیزل به دلیل جهش تولید رشد کرده و در سال گذشته به 229 درصد رسیده است‌ که امنیت روانی بالایی برای سهام داران ایجاد کرده است. در سال 1397 تولید با رقبا در یک سطح بوده و در حال حاضر این فاصله معنادار شده و راهبر بازار محصولات تجاری، ایران‌خودرو دیزل است. کارکنان ذی نفعان دیگر ما هستند که با ناامنی شغلی مواجه بودند که از سال 1399 روند معکوس شد و 2800 نفر نیروی انسانی جذب شده است، رضایت کارکنان رشد کرده است و به همان میزان بهره وری افزایش داشته است. عرضه محصولات جدید در سال 1398 به صفر رسیده بود و به برکت جهش تولید در 30 ماه گذشته توانستیم 13 محصول جدید را معرفی کنیم. در حال حاضر 82 درصد از بازار کامیون، 70 درصد اتوبوس شهری و بیش از 60 درصد بازار ون متعلق به محصولات ایران‌خودرو دیزل است. خودکفایی شرکت‌های تامین کننده و افزایش عمق خودکفایی در دستور کار قرار دارد. در زمینه استاندارد وضعیت مطلوبی وجود دارد و هیچ گزارشی از پلیس یا مدیریت ارتباط با مشتری برای حادثه سخت و مرتبط با جان سرنشینان نبوده است.

آمار تولید انواع کامیون در سال 1401

جدیدترین اآمار تولید انواع کامیون در ایران، از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت، منتشر گردید. این آمار مخصوص سال 1401 بوده و به تفکیک مدل خودرو و همچنین شرکت سازنده خودرو، اعلام شده است:

فهرست پرتیراژترین کامیون‌های کشنده در سال 1401
مدل کامیون شرکت سازنده تولید سال 1401
کشنده فوتون H4 ایران خودرو دیزل 4,246 دستگاه
کشنده دیما خودروسازی مایان 1,563 دستگاه
کشنده دافران H7  شایان دیزل 1,486 دستگاه
کشنده فوتون H5  ایران خودرو دیزل 1,332 دستگاه
کشنده امپاور BD500 بهمن دیزل 1,295 دستگاه
کشنده دایون 4181 آریا اورست ماشین 1,211 دستگاه
کشنده پیلسان 480 مجتمع صنعتی پیلسان 1,010 دستگاه
کشنده فاو 4180 سیبا موتور 901 دستگاه
کشنده دانگ فنگ KX سایپا دیزل 847 دستگاه
کشنده سی‌اند‌سی 480 آریا دیزل 629 دستگاه
کشنده شکموتو X5000 آرین دیزل 159 دستگاه
کشنده پیلسان 440 اتومات مجتمع صنعتی پیلسان 144 دستگاه
کشنده اتامان ایران خودرو دیزل 131 دستگاه
کشنده فاو HCV01 سیبا موتور 60 دستگاه
کشنده فاو J6-480 سیبا موتور 60 دستگاه
کشنده تک محور سروش دیزل مبنا 57 دستگاه
کشنده پیلسان 440 دستی مجتمع صنعتی پیلسان 48 دستگاه
کشنده کاماز 5490 رخش خودرو دیزل 46 دستگاه
کشنده بنز 1930 ایران خودرو دیزل 2 دستگاه
کشنده بنز 2630 ایران خودرو دیزل 1 دستگاه

*آمار فوق از سوی وزارت صمت اعلام گردیده است. 

فهرست پرتیراژترین شرکت های خودروساز در سال 1401
شرکت سازنده تولید سال 1401 سهم از بازار
ایران خودرو دیزل 5,712 دستگاه 37.50%
خودروسازی مایان 1,563 دستگاه 10.26%
 شایان دیزل 1,486 دستگاه 9.75%
بهمن دیزل 1,295 دستگاه 8.50%
آریا اورست ماشین 1,211 دستگاه 7.95%
مجتمع صنعتی پیلسان 1,202 دستگاه 7.89%
سیبا موتور 1,021 دستگاه 6.70%
سایپا دیزل 847 دستگاه 5.56%
آریا دیزل 629 دستگاه 4.13%
آرین دیزل 159 دستگاه 1.04%
سروش دیزل مبنا 57 دستگاه 0.37%
رخش خودرو دیزل 46 دستگاه 0.30%

*آمار فوق از سوی وزارت صمت اعلام گردیده است. 


اخبار خودروهای سنگین در ایران

شما می‌توانید آخرین و جدیدترین اخبار خودروهای تجاری، شامل اخبار کامیون‌های جدید بازار ایران، اخبار اتوبوس‌های برقی ایرانی و خارجی، اخبار انواع ون‌های تجاری و همچنین شرایط فروش خودروهای سنگین در بازار کشورمان را باما بخوانید:

source

توسط autokhabari.ir