کیا قصد دارد پس از رساندن آمار فروش محصولات برقی خود به یک میلیون دستگاه در سال 2026، 40 درصد از فروش جهانی خود تا سال 2030 را هم به مدلهای برقی اختصاص دهد. دستیابی به چنین هدف بزرگی، بدون عرضه یک کراساور میانسایز ممکن نیست و به همین دلیل، شاهد معرفی کیا EV5 مدل 2025 هستیم.
این خودرو در جریان مراسم افتتاحیه رویداد EV Day در سئول و در کنار دو کانسپت رونمایی شده است و در جایگاهی پایینتر از EV6 قرار میگیرد هرچند که از نظر ظاهری به مدل بزرگتر EV9 شباهت دارد.
طراحی کیا EV5
بدنه کیا EV5 تحت تاثیر خطوط مستقیم شکل گرفته است و مواردی شامل کاپوت کشیده، دماغه عریض، طراحی زاویهدار چراغهای جلو و عقب و ستون D و همچنین رینگهای آیرودینامیک را به همراه دارد.
آقای کریم حبیب از اعضای هیات مدیره کیا که ریاست بخش طراحی جهانی این شرکت را نیز برعهده دارد، از طراحی کیا EV5 به عنوان تعریف جدیدی از شاسیبلند جمع و جور تحت تاثیر فلسفه طراحی کیا، یعنی «جمع اضداد»، یاد کرده است.
طراحی جعبهای بدنه کیا EV5 تحت تاثیر مدل کانسپت که چند ماه پیش رونمایی شد، شکل گرفته و البته به سایر محصولات برقی کیا شباهت دارد. این طرح میتواند در مقایسه با سایر رقبا همچون نیسان آریا و فولکس واگن ID.4، فضای بیشتر کابین و احتمالا محفظه بار بزرگتری را به ارمغان بیاورد، هرچند که از نظر آیرودینامیک در جایگاه پایین تری قرار میگیرد. آقای کریم حبیب، مدیر بخش طراحی کیا نیز به قابلیتهای کاربردی این طرح اشاره کرده است.
طرح آیرودینامیک رینگهای کیا EV5 هم در کمتر خودرویی مشاهده میشود.
9 رنگ سفید برفی صدفی، سفید Clear، مشکی Starry Night، قرمز Magma، نقرهای Ivory، آبی Frost، سبز Iceberg، آبی Tide و خاکستری Shale به همراه نقرهای Ivory مات را میتوان برای تزئین بدنه کیا EV5 سفارش داد.
براساس دادههایی که توسط وزارت صنعت و فناوری اطلاعات چین (MIIT) انتشار یافته، طول، عرض، ارتفاع و فاصله بین محورهای این خودروی 1870 کیلوگرمی به ترتیب 4.615، 1.875، 1.715 و 2.75 متر خواهد بود. در واقع کیا EV5 از نظر ابعاد به اسپورتیج شباهت دارد، همچون EV9 که در کنار سورنتو قرار میگیرد.
کابین و امکانات کیا EV5
شباهت به EV6 و EV9 به فضای داخلی کیا EV5 هم سرایت کرده و ترکیبی چشمنواز حاصل از ترکیب خطوط مستقیم، دکمههای فیزیکی و نمایشگرهای دیجیتال را به نمایش گذاشته است.
امتداد صندلی سرنشین جلو تا روی کنسول میانی هم ویژگی جالبی است، که البته براساس اعلام کیا، تنها در نسخه بازار چین ارائه خواهد شد. سرنشینان عقب هم میتوانند از کنسول میانی با محفظه مجهز به گرمکن و سردکن استفاده کنند.
چهار رنگ و پنج طرح متفاوت برای تزئین صندلیها پیشنهاد شده است، که دو پارچه پشمی و یک روکش چرم مصنوعی را شامل میشود.
نورپردازی داخلی این خودرو با مجموع 64 رنگ، 10 رنگ با طراحی اختصاصی کیا را به همراه دارد و بنابر شرایط نور محیط و حالت رانندگی تنظیم میشود. حتی در صورت عبور از سرعت مجاز، خودرو از طریق نورپردازی داخلی به راننده هشدار خواهد داد.
مشخصات فنی کیا EV5
کیا EV5 مدل 2025 در سه نسخه استاندارد، برد طولانی (Long Range) و برد طولانی AWD با دو موتور، عرضه خواهد شد. نکته جالب اینکه برخلاف سایر محصولات گروه هیوندای بر پلتفرم E-GMP، کیا EV5 با ساختار 400 ولتی و به صورت دیفرانسیل-جلو تولید خواهد شد.
کیا EV5 مدل 2025 در نسخه استاندارد به مجموعه باتری 64 کیلووات ساعت و در دو نسخه دیگر به باتری 84 کیلووات ساعت مجهز میشود. شعاع حرکتی این سه نسخه براساس استاندارد چینی CLTC به ترتیب 530، 720 و 650 کیلومتر اعلام شده است. با اتصال باتری این خودرو به جریان سریع، شارژ آن در مدت 27 دقیقه از 30 به 80 درصد افزایش مییابد.
خودروساز کرهای از معرفی نسخه GT کیا EV5 در آینده نزدیک خبر داده است، بدون آنکه به مشخصات فنی آن اشارهای کند.
برنامه تولید کیا EV5
کیا اعلام نموده که قصد دارد EV5 را پس از تولید در کره جنوبی و چین، به سایر کشورها از جمله ایالات متحده صادر کند، اما برای تولید این خودرو در آمریکای شمالی برنامهای ندارد.
مدیرعامل کیا آقای Ho-Sung Song از تعیین قیمت کیا EV5 مدل 2025 در محدوده 35 الی 50 هزار دلار خبر داده هرچند که از اعلام جزئیات بیشتر خودداری نموده است.
از مهمترین رقبای کیا EV5 میتوان به اشکودا انیاک iV، مرسدس EQB و فیسکر اوشن اشاره کرد.
جدیدترین اخبار خودرو را در باما بخوانید.
source