تا دیر نشده علائمتو بگو، پزشکتو بگم:

تا دیر نشده علائمت رو به متخصص گوش، حلق و بینی بگو و مشاورۀ آنلاین بگیر

دریافت مشاوره

حلق و دهان، دروازۀ بدن هستن. وجود مشکل در اونها برای بقیۀ اندام‌ها هم مشکل ایجاد می‌کنه. تا دیر نشده علائمت رو به متخصص گوش، حلق و بینی بگو و مشاورۀ آنلاین بگیر​

دریافتِ مشاوره

علت‌های مشاهدۀ خون در مدفوع می‌تواند هموروئید، بواسیر، کولیت روده و… باشه. برای تشخیص و درمان درست و به موقع، تا دیر نشده علائمت رو به متخصص گوارش بگو و مشاورۀ آنلاین بگیر​

دریافت مشاوره

اختلال خواب اگه جدی گرفته نشه، سلامت جسم و روان رو درگیر می‌کنه. تا دیر نشده علائمت رو به متخصص اعصاب و روان بگو و مشاورۀ آنلاین بگیر​

دریافت مشاوره

دردهای اسکلتی یکی از شایع‌ترین علائم ایرانی‌هاست، تا دیر نشده علائمت رو به متخصص طب فیزیکی و توانبخشی بگو و مشاورۀ آنلاین بگیر​

دریافت مشاوره

سردرد علت‌های مختلفی داره؛ از اضافه وزن گرفته تا اختلال در هورمون‌ها. برای تشخیص درست علت سردردت تا دیر نشده علائمت رو به متخصص مغز و اعصاب بگو و مشاورۀ آنلاین بگیر​

دریافت مشاوره

سرطان معده سومین سرطان شایع ایران است. همین حالا علائمت رو به متخصص گوارش بگو و مشاورۀ آنلاین بگیر

دریافتِ مشاوره

تا دیر نشده علائمت رو به متخصص گوش، حلق و بینی بگو و مشاورۀ آنلاین بگیر

دریافت مُشاوره

تا دیر نشده علائمت رو به متخصص ریه بگو و مشاورۀ آنلاین بگیر

دریافت مشاوره

تا دیر نشده علائمت رو به کارشناس روانشناس بگو و مشاورۀ آنلاین بگیر

دریافت مشاوره

عفونت دندان عصب کشی شده یک اتفاق نادر است که در صورت ایجاد برخی شرایط، یک هفته تا ۱۰ روز بعد از عصب‌کشی رخ می‌دهد.

عصب کشی دندان یک روش درمانی موثر برای درمان کانال ریشه است. این روش به دلیل حساسیت ریشه دندان‌ها موقع اجرا به دقت و احتیاط زیادی نیاز دارد. در صورت عدم مهارت و تجربه کافی دندانپزشک، ممکن است پس از اتمام عصب‌کشی، احساس درد شدیدی داشته باشید که منجر به عفونت دندان عصب کشی شده شود. از همین‌رو توصیه می‌شود برای کاهش این عوارض حتما برای عصب کشی به دندانپزشک متخصص ریشه مراجعه کنید. در این مقاله از مجله درمانکده همراه ما باشید تا شما را بیشتر با علائم و روش درمان عفونت دندان عصب‌کشی شده آشنا کنیم.

منظور از عفونت دندان عصب کشی شده چیست؟

تصویر دندان در حال عصب‌کشی
اگر تمام مراحل عصب‌کشی دندان به دقت انجام شود، احتمال بروز مجدد عفونت کاهش می‌یابد.

عفونت در دندان عصب کشی شده متداول نیست اما امکان بروز آن وجود دارد. در طول روند عصب‌کشی، باکتری‌های موجود در حفره کانال درون دندان پاکسازی می‌شوند تا عفونت بروز پیدا نکند. اما برخی دلایل دیگر ممکن است باعث بروز عفونت در آن ناحیه شوند. 

هدف درمان ریشه، پاکسازی بافت ملتهب و عفونت درونی دندان است. با این وجود در برخی مواقع ذراتی که در انتهای کانال پالپ باقی ماندند، باکتری‌های آن ناحیه را پنهان می‌کنند و زمینه برای بروز عفونت پس از عصب‌کشی دندان فراهم می‌شود. به این وضعیت اصطلاحا عصب‌کشی ناقص می‌گویند. معمولا دندانپزشک برای جلوگیری از این اتفاق، موقع انجام عصب‌کشی سی‌تی اسکن دندانپزشکی انجام می‌دهد.

بیشتر بدانید:عفونت دندان چیست؟

رایج‌ترین علل عفونت دندان عصب کشی

دلایل اصلی بروز این وضعیت شامل موارد زیر می‌شوند:

  • یکی از کانال‌ها به طور کامل تمیز نشده است. معمولا تعداد کانال‌های ریشه دندان مشخص هستند اما دندان برخی افراد نسبت به دیگران یک کانال بیشتر دارد که وجود آن غیر طبیعی نیست. عدم آگاهی دندانپزشک از وجود کانال اضافی و تمیز نشدن آن باعث بروز عفونت بعد از عصب کشی می‌شود.
  • یک ترک در ریشه دندان وجود دارد که دندانپزشک متوجه آن نشده و باعث نفوذ عفونت به دندان می‌شود.
  • کانال درون حفره دندان به طور کامل تمیز نشده که در این وضعیت باکتری نفوذ پیدا می‌کند و عفونت ایجاد می‌شود.
  • ماده پرکننده کانال دندان پس از مدتی از بین می‌رود. در این وضعیت باکتری‌ها می‌توانند برای ایجاد عفونت به درون دندان نفوذ کنند.

چرا بعد از چند سال دچار عفونت دندان عصب‌کشی می‌شویم؟

عفونت دندان عصب کشی شده بعد از چند سال متداول نیست. معمولا این عارضه یک هفته تا ۱۰ روز بعد از عصب‌کشی دندان رخ می‌دهد. با این حال برخی افراد با گذشت چند ماه یا حتی چند سال بعد از عصب کشی دندان خود، موقع جویدن غذاهای سفت احساس درد می‌کنند. این وضعیت می‌تواند ناشی از عوامل مختلفی باشد که یکی از دلایل اصلی آن عفونت دندان عصب‌کشی است. 

دندانپزشک برای تشخیص علت اصلی برگشت درد در دندان عصب‌کشی عکس رادیولوژی می‌گیرد. در صورت بروز عفونت باید مراحل عصب‌کشی مجدد تکرار شود تا پالپ عفونی از حفره درونی کانال دندان خارج شود. اگر پس از گذشت چند سال در دندان عصب‌کشی شده خود احساس درد دارید، فوری به دندانپزشک مراجعه کنید تا از عوارض عفونت جلوگیری شود.

بیشتر بدانید:عصب کشی دندان چیست؟

علائم عفونت دندان عصب کشی شده

عفونت ریشه دندان عصب کشی شده باعث می‌شود تا سطح دندان‌ها موقع تماس با غذا، گرمی یا سردی حساسیت نشان دهد. اگر شدت عفونت زیاد باشد، حساسیت به درد تبدیل خواهد شد تا جایی که شما نمی‌توانید فعالیت روزمره خود را انجام دهید. 

هر چقدر شدت عفونت زیادتر باشد به همان میزان درد بیشتری احساس می‌کنید، اما برخی افراد کاهش درد را پس از گذشت چند روز بدون هیچ اقدام پزشکی تجربه می‌کنند. دلیل این وضعیت از بین رفتن کامل بافت داخل دندان است که باعث می‌شود شما دردی احساس نکنید. 

اینفوگرافیک علائم عفونت دندان عصب‌کشی شده
احساس درد شدید موقع جویدن غذا و حرف زدن یکی از مهم‌ترین نشانه‌های عفونت دندان عصب‌‍کشی است.

به طور کلی علائم عفونت دندان عصب‌کشی عبارت‌اند از:

  • درد
  • بی‌خوابی
  • تب
  • افزایش حساسیت به غذا و نوشیدنی‌های سرد یا گرم
  • احساس مزه بد در دهان
  • مشکل در بلع غذا (دیسفاژی)
  • دشواری در باز و بسته کردن دهان (تریسموس)
  • تورم لثه نزدیک به دندان عصب کشی شده
  • تورم صورت
  • ترشح عفونت از دندان
  • تغییر رنگ دندان
  • بوی بد نفس بیمار

بیشتر بدانید:درمان خانگی دندان درد بعد از عصب کشی چیست؟

درمان عفونت دندان عصب کشی شده

اغلب افراد با احساس کمی درد در دندان‌های عصب‌کشی خود، این سوال برای‌شان پیش می‌آید که اگر دندان عصب کشی شده عفونت کند چه باید کرد؟ در این موارد دندانپزشک برای درمان سریع عفونت دندان عصب کشی شده از راه‌کارهای زیر استفاده می‌کند:

تجویز دارو

زمانی که بیمار بعد از عصب‌کشی درد شدید دارد، دندانپزشک ابتدا یک عکس از دندان می‌گیرد. سپس برای عفونت دندان عصب کشی شده قرص تجویز می‌کند که اغلب شامل ضد التهاب و آنتی‌بیوتیک‌های خوراکی است. همچنین بیمار باید به طور مرتب (حداقل روزی سه‌ بار) دهان و دندان‌های خود را با محلول آب و نمک شستشو دهد.

عمل اپیکتومی

این عمل شامل برداشتن نوک ریشه و بافت آلوده است. دندانپزشک برای عمل اپیکتومی جهت درمان عفونت دندان عصب‌کشی حدود سه تا چهار میلی‌متر از دندان عصب‌کشی را باز می‌کند تا پالپ آلوده تمیز شود. سپس محفظه پالپ و انتهای ریشه پر و مهروموم می‌شوند. 

در این روش، تمیز کردن پالپ دندان از عفونت را با میکروسکوپ انجام می‌دهند که باعث بزرگنمایی و ایجاد نور بیشتر در آن ناحیه از دندان می‌شود. در نهایت، دندانپزشک روی دندان روکش می‌گذارد تا تمامی راه‌های نفوذ باکتری به درون کانال بسته شوند و دندان ظاهر طبیعی داشته باشد.

کشیدن دندان

اگر دندانپزشک نتواند عفونت دندان عصب‌کشی شده را به دلیل شدت و آسیب زیاد از بین ببرد، برای خلاص شدن از درد شدید، کشیدن دندان را توصیه می‌کند. در صورتی که عفونت به فک، دندان‌های مجاور و بخش‌ها دیگر لثه سرایت کرده باشد، برای درمان و پیشگیری از گسترش آن آنتی‌بیوتیک تجویز می‌شود.

بیشتر بدانید:قرص متروماکس؛ از درمان عفونت دندان تا درمان عفونت واژن

درمان خانگی عفونت دندان عصب کشی شده چگونه است؟

برای کاهش درد دندان عصب‌کشی ناشی از عفونت می‌توان از راه‌کارهای خانگی کمک گرفت، اما این روش‌ها باید زیر نظر دندانپزشک و همراه با اقدامات پزشکی انجام شوند. 

اینفوگرافیک راه‌کارهای درمان خانگی عفونت دندان عصب‌کشی شده
درمان خانگی عفونت دندان عصب‌کشی به کاهش درد ناشی از این وضعیت کمک می‌کند.

بهترین راه‌کارهای خانگی برای درمان سریع عفونت دندان عصب کشی شده عبارت‌اند از:

  • مصرف مسکن‌های کاهش درد مانند ایبوپروفن یا استامینوفن
  • استفاده از کمپرس سرد به مدت ۱۰ دقیقه (در صورت حساس نبودن دندان به سردی)
  • قرقره آب نمک روزی سه بار (یک قاشق چای‌خوری نمک را با یک لیوان آب ولرم مخلوط کنید)
  • جویدن میوه و سبزیجات خنک‌شده مانند خیار، زنجبیل، سیب‌زمینی، موز، سیب و… برای ایجاد بی‌حسی در دندان
  • قرار دادن چای کیسه‌ای روی دندان عصب‌کشی دارای عفونت (ابتدا چای کیسه‌ای را کمی خیس کنید، به مدت ۱۰ دقیقه درون یخچال بگذارید تا خنک شود، سپس روی دندان قرار دهید)

عفونت دندان عصب کشی شده در بارداری

تغییرات هورمونی در دوران بارداری، بدن را مستعد ابتلا به عفونت می‌کند. زنان باردار این وضعیت را اغلب به صورت درد شدید دندان تجربه خواهند کرد. اگر درد دندان عصب کشی شده شما ناشی از عفونت باشد، دندانپزشک سریعا روند درمانی را آغاز می‌کند، زیرا این عفونت‌ها می‌تواند به جنین منتقل شود. 

این در حالی است که درمان عصب‌کشی برای زنان حامله نیازمند بررسی وضعیت آن‌هاست اما انجام ندادن آن جهت درمان عفونت دندان، خطر بیشتری دارد. در صورت صلاحدید دندانپزشک و امکان کنترل عفونت دندان عصب‌کشی با دارو، درمان اصلی این عارضه در سه ماه دوم بارداری انجام می‌شود. به طور کلی بهتر است که برای درمان دندان عصب کشی دارای عفونت در دوران بارداری ابتدا با یک دندانپزشک آنلاین مشورت کنید و بعد مراحل درمان را آغاز کنید.

راهنمای مراجعه به پزشک

هدف درمان عصب‌کشی، پاکسازی حفره داخلی دندان‌ها از عفونت است، با این حال بروز مجدد عفونت دندان عصب کشی شده غیر ممکن نیست. این وضعیت می‌تواند ناشی از دلایل مختلفی باشد که مهمترین آن‌ها مهارت و تجربه کافی دندانپزشک برای انجام عصب‌کشی است. شما می‌توانید برای اطمینان از مهارت کافی دندانپزشک خود به سیستم نوبت‌دهی آنلاین درمانکده مراجعه کنید و ضمن مشاهده لیست بهترین پزشکان متخصص، نزد دندانپزشک متخصص درمان ریشه این مجموعه وقت معاینه رزرو کنید.

سوالات متداول

بهترین دارو برای عفونت دندان عصب کشی شده چیست؟

شما می‌توانید از قرص‌های مسکن بدون نسخه مانند ایبوپروفن، ناپروکسن یا استامینوفن استفاده کنید.

عفونت دندان عصب‌کشی شده بعد از چند سال چگونه درمان می‌شود؟

دندانپزشک پس از مشاهده عکس رادیولوژی، ابتدا آنتی‌بیوتیک تجویز می‌کند. در صورتی که شدت عفونت در ریشه و کانال‌های دندان زیاد باشد، مجدد مراحل عصب‌کشی انجام می‌شود.

درمان عفونت دندان عصب کشی شده چقدر طول می‌کشد؟

مدت زمان درمان این عارضه متناسب با محل قرار گرفتن دندان و پیچیدگی ریشه متغیر است. دندانپزشک به طور میانگین مدت زمان درمان را بین ۳۰ تا ۹۰ دقیقه در نظر می‌گیرد.

منابع: santarosaendodontics | abingtoncenter

Loading


source

توسط