خیلی از ما در زمان کودکی یا نوجوانی برای رسیدن روزهایی که زنگ ورزش در آن قرار داشت لحظه­ شماری می­کردیم تا لباس ورزشی مورد علاقه خود را بپوشیم. بسیاری از افراد هنگام خرید لباس ­ورزشی به­ دنبال زیباترین و جذاب­ترین مدل موجود در بازار هستند اما غیر از زیبایی، موارد دیگری برای انتخاب لباس مناسب وجود دارد.

باید بدانید که این نوع از پوشش تنها یک پوشاک نیست، بلکه در هنگام فعالیت و زمانی که به اکسیژن زیادی نیاز دارید، نقش پوست شما را ایفا می­کند. علاوه ­بر این لباس ورزشی خوب تا حدودی در تنظیم دمای مرکزی بدن تاثیرگذار است. در صورت انتخاب اشتباهی مانند استفاده از یک لباس آستین بلند در هنگام ورزش هوازی، نه­ تنها مانع از اکسیژن­رسانی درست به اندام خواهد شد، بلکه موجب افزایش دما مرکزی بدن می­شود که می­تواند خطرساز باشد. در این مقاله قصد داریم تا مهم­ترین خصوصیات یک پوشاک ورزشی مناسب را مورد بررسی قرار دهیم.

چرا باید از لباس ورزشی استفاده کنیم؟

در این قسمت درباره تمامی دلایلی که باید هنگام ورزش از پوشاک ورزشی استفاده کنیم، صحبت خواهیم کرد.

·        حس راحتی و آرامش حین ورزش

اصلی ­ترین مزیت پوشیدن لباس ورزشی خوب، حس راحتی و آرامشی است که لباس برای جسم شما هنگام ورزش فراهم می­کند. اگر از لباس راحتی استفاده نکنید نه ­تنها ورزش برای­تان لذت­ بخش نخواهد بود بلکه ممکن است صدماتی را برای شما به­ دنبال داشته باشد. برای مثال پوشیدن کفش نامناسب باعث ایجاد تاول در کف­پا می­شود و یا استفاده از یک نیم­تنه بسیار گشاد و یا بسیار تنگ سینه ­ها و کمر را اذیت کند.

هنگامی که از لباس­هایی با پارچه و مدل مناسب استفاده می­کنید ورزش ­کردن برای شما بسیار متفاوت خواهد بود. لباس مخصوص ورزش حس ناراحتی و اذیت را از بین می­برد و موجب می­شود با تمرکز بیشتری ورزش کنید.

·        احساس خنکی حین عرق ریختن و رعایت بهداشت

از آنجایی ­که در هنگام ورزش رطوبت بدن زیاد است و بسیار عرق می­کنید، پوشیدن لباس ورزشی مناسب با پارچه ه­ای که قابلیت عبور هوا را داشته باشد، موجب جذب و خشک ­شدن سریع عرق شده و احساس خنکی را در شما ایجاد می­کند. این ویژگی از نظر بهداشتی نیز بسیار با اهمیت است. به­ جز قابلیت دفع عرق، پارچه خوب مانع از رشد باکتری­ها می­شود که این یعنی دیگر پوشاک ورزشی شما بوی بدی نخواهد داد.

·        افزایش دامنه حرکتی

اگر دقت کرده باشید کسی برای ورزش دو از شلوار جین استفاده نمی­کند. در واقع خیلی از لباس­هایی که برای ورزش می­پوشیم انتخاب درستی نیستند. لباس ورزشی زنانه یا مردانه باید آنقدر راحت باشند که بتوانید تمام حرکات را به­خوبی اجرا نمایید.

یک لباس ورزشی خوب باید چه ویژگی­هایی داشته باشد؟

استفاده از یک لباس ورزشی خوب می­تواند روی تمرین و ورزش شما هم بسیار موثر باشد. در این قسمت ویژگی­هایی که یک پوشاک ورزشی مناسب باید داشته باشد را معرفی می­کنیم.

1.     مخصوص ورزش شما باشد

لباسی که انتخاب می­کنید باید مخصوص ورزش شما باشد و راحتی کامل را در هنگام ورزش کردن برای شما فراهم کند. برای مثال اگر در ورزش بوکس فعالیت دارید، علاوه ­بر کفش مناسب بوکس، باید تاپ رکابی و شلوارکی را خریداری نمایید که بتوانید به­خوبی در آن تحرک داشته باشید و لباس­تان قدرت عمل را از شما نگیرد.

در حالی­که برای دویدن در فضای باز، به لباسی احتیاج دارید که پوست بدن شما را به­ طور کامل پوشش دهد تا از آفتاب سوختگی در امان بمانید. کارایی لباس در باشگاه به نوع ورزش شما وابسته است. اما در هر صورت اگر خیلی سفت و یا خیلی شل باشد، روی عملکرد شما تاثیر خواهد داشت و مزاحم حرکات­تان می­شود.

2.     با موقعیت مکانی و زمانی ورزش شما متناسب باشد

نحوه انتخاب لباس ورزشی خوب به موقعیت مکانی و زمانی که در آن ورزش می­کنید بسیار مرتبط است. همیشه قبل از خرید لباس، به محل تمرین خود توجه کنید. لباسی که برای ورزش در منزل استفاده می­کنید با لباس ورزشی­تان در بیرون از خانه فرق دارد. در هنگام انتخاب پوشاک ورزشی به دما نیز توجه کنید؛ زیرا احساس سرما یا گرمای بیش از حد در کیفیت ورزش شما بسیار موثر است. برای مثال اگر در هوای سرد و بارانی ورزش می­کنید علاوه بر لباس مناسب، باید از کلاه هم استفاده کنید.

3.     از رنگ خوبی برخوردار باشد

رنگ لباس ورزشی می­تواند بر تمرین شما هم در سطح فیزیکی و هم از نظر روانی تاثیرگذار باشد. رنگی که برای پوشاک ورزشی خود انتخاب می­کنید در میزان جذب نور و دما کلی بدن در طول تمرین موثر است. برای مثال اگر حین تمرین بسیار عرق می­کنید، در روزهای گرم لباس­هایی با رنگ مشکی را به کار نبرید.

قبل از انتخاب رنگ بهتر است نسبت به تاثیرات ذهنی رنگ­ها در طول تمرین آگاهی یابید. برای مثال گفته می­شود رنگ قرمز موجب افزایش ضربان قلب می­شود و می­تواند برای تمرین­هایی با شدت بالا یا هیت مناسب باشد درحالیکه رنگ­های خنثی به­دلیل افزایش حس آرامش رنگ مفیدی برای ورزش­های آرام مثل پیلاتس و یوگا هستند.

4.     در جذب تعریق و رطوبت بدن قوی عمل کند

جذب رطوبت مهم­ترین ویژگی یک لباس ورزشی خوب است که هنگام خرید باید به آن توجه کنید. پارچه­ های قابل تنفس به شما کمک می­کند که راحت­ تر و بهتر به هدف خود دست یابید. در این حالت تعریق موجب کاهش سرعت شما نخواهد شد. با انتخاب یک لباس قابل تنقس، مطمئن باشید که بهترین خرید را انجام داده­اید.

5.     از پارچه ه­ای سبک تهیه شده باشد

پارچه­ هایی با جنس پنبه مخلوط شده با پلی استر مناسب­ترین گزینه برای تهیه پوشاک ورزشی هستند. کسی نمی­خواهد که هنگام ورزش لباس روی بدنش سنگینی کند. بنابراین سبک­ترین تی­شرت را انتخاب نمایید. در میان تمام لباس­ها، پارچه نخی از همه سبک­تر است.

انواع لباس ورزشی

با توجه به موارد بیان شده، اکنون زمان آن است با انواع پوشاک ورزشی آشنا شویم و درباره ویژگی­های مهمی که این نوع از پوشاک را به یک لباس ورزشی خوب تبدیل کرده صحبت کنیم.

لگ ورزشی

لگ شلواری بلند و جذب است  که در میان ورزشکاران بدنسازی و کراس فیت محبوبیت بسیاری دارد. یک لگ خوب باید علاوه ­بر زیبایی، از پارچه مناسبی تهیه شود تا از پای ورزشکار در برابر گرما و سرما محافظت کند. درعین حال باید بسیار نرم و منعطف باشد و امکان اجرای حرکات ورزشی مختلف را برای ورزشکار فراهم کند.

لگ ورزشی








لگ ورزشی باید از پارچه ه­ای نسبتا محکم تهیه شود تا در صورت استفاده زیاد پاره نشود و یا در هنگام برخورد ورزشکار با جایی، مانع از خراشیدگی و آسیب پوست او گردد.

عرق­کردن هنگام ورزش موجب اختلال در عملکرد ورزشی شما خواهد شد بنابراین، خنکی و قابلیت جذب رطوبت لگ نیز بسیار مهم است. زمانی­که از لگ استفاده می­کنید الیاف آن موجب جذب رطوبت ناشی از عرق­کردن در حین تمرین شده و لگ در زمان کوتاهی خشک می­شود.

نیم تنه و شورت ورزشی

در کنار انتخاب لباس ورزشی خوب، بسیار مهم است که از چه لباس زیری در حین ورزش استفاده کنید. زیرا قرار است عرق کنید و باید جنس پارچه آن به­ گونه ه­ای باشد که عرق را جذب کند. نخ پنبه بهترین پارچه برای شورت است؛ چرا که باعث ایجاد حساسیت و خارش در پوست نمی­شود، دما بدن­تان را بالا نمی­برد، باعث تعریق بیشتر نشده و امکان عبور هوا را دارد.

کش کمر شورت هم باید راحت بوده و تنگ و چسبان نباشد. زیرا ممکن است موجب آزار و حتی عفونت در ناحیه تناسلی گردد. پوشیدن نیم­تنه هم بسیار ضروری است زیرا بافت سینه را محکم نگه می­دارد و مانع از تکان خوردن آن حین جنب­وجوش شما می­شود. در اکثر نیم­تنه ­ها امکان تنظیم اندازه نیم­تنه وجود دارد. می توان بند و کش آن را طوری تنظیم کرد که بدن راحت و آزاد باشد.

تی­شرت ورزشی

اصلی­ترین نکته در انتخاب تی­شرت و یا لباس ورزشی خوب ، سایز مناسب آن می­باشد. انتخاب سایز درست تیشرت امکان انجام حرکات آزادانه را فراهم می­کند. جنس تی­شرت و پوشاک ورزشی شما نیز باید با هوای محل تمرین متناسب باشد، سریع عرق را جذب و آن را خشک کند و همچنین باید از مقاومت بالایی برخوردار باشد تا حین ورزش پاره نشود.

کفش ورزشی

در بسیاری از ورزش­ها باید از کفش مخصوص به آن ورزش استفاده کرد. کفش ورزشی خوب از زانو، مفاصل پا و کمر محافظت می­کند و موجب کاهش فشار بر روی مفاصل می­شود. برای انتخاب کفش ورزشی به انعطاف­ پذیری، راحت و سبک ­بودن آن توجه کنید. همچنین داشتن تهویه خوب برای کفش از بوی بد پا جلوگیری می­کند و بهداشت و پاکیزگی را به همراه دارد.

لباس ورزشی مناسب








از کجا یک لباس ورزشی خوب بخریم؟

امروزه خرید اینترنتی یکی از راه­های خرید امن و سریع است اما خریدی که از فروشگاهی معتبر انجام شود. فروشگاه ورزشاپ یکی از بهترین و معتبرترین فروشگاه­های اینترنتی خرید لباس ورزشی است که تنوع و کیفیت محصولات آن امکان خریدی لذت­بخش را برای مشتریان فراهم کرده است. با مراجعه به سایت این فروشگاه انواع لباس ورزشی وارداتی خوب از جمله لباس های ورزشی سیملس را مشاهده خواهید کرد. شما می­توانید در ورزشاپ با تضمین کیفیت و بهترین قیمت پوشاک ورزشی خارجی را با طرح دلخواه خود سفارش دهید.


source

توسط