امروزه بازاریابان از رویکرد هایی نوین برای سازماندهی تکنیک های بازاریابی که  شامل حوزه های دیجیتال و روش های سنتی می شود، استفاده می کنند. این روش های نوین و پویا به بازاریابان این قدرت را می‌ دهد تا تجربه خرید مشتری را در هر مرحله به‌ طور جذاب و پیچیده ای بهبود بخشند. این رویکرد همچنین پیچیدگی‌ های متمایزی را هنگام سنجش تاثیر کمپینی خاص بر بازده کلی ROI و تلاش ‌های بازاریابی معرفی می‌ کند. ایجاد تعادل بین مزایای تجربیات خرید با پیچیدگی های ارزیابی تاثیر کمپین، یک ضرورت استراتژیک مداوم برای بازاریابان امروزی است. در این مقاله به بررسی اتریبیوشن در حوزه مارکتینگ و اهمیت آن می پردازیم.

اتریبیوشن چیست و چه کاربردی دارد؟

اتریبیوشن



اتریبیوشن مارکتینگ به معنای پیگیری و تجزیه و تحلیل نقاط تماس و تعاملات مختلف در مسیر مشتری مداری برای تعیین استراتژی‌ های بازاریابی خاص است. این نوع بازاریابی به فروش، تبدیل و اخذ نتایج مطلوب می انجامد. انواع اتریبیوشن با بررسی کانال‌ ها، پیام ‌ها و تاثیر آن ها به بازاریابان کمک می‌ کنند تا بفهمند کدام تلاش ‌ها اثر بخش ‌تر هستند. این بینش ایجاد کمپین‌ های سفارشی را با سهولت پیش می برد و بازده سرمایه‌ گذاری (ROI) را بهبود می ‌بخشد. این فرایند شامل ارزیابی عوامل مختلف از تماس اولیه تا ارتباط نهایی است و تصویر جامعی از مسیر تبدیل مشتری به خریدار ارائه می ‌دهد. اتریبیوشن مارکتینگ تصمیم ‌گیری را با بازگو کردن ارزش و تاثیر واقعی روش ‌های بازاریابی در دستیابی به اهداف کسب و کار آسان تر می‌ کند.

چرا اتریبیوشن مارکتینگ برای یک کسب و کار مهم است؟

برنامه‌ های پیشرفته اتریبیوشن نیازمند تیم‌ های بازاریابی هستند که داده‌ های مصرف‌ کننده را از کانال‌ های مختلف جمع‌ آوری و دسته بندی کنند تا هر تعامل با توجه به اولویت هر یک به درستی انجام شود.

 برای مثال اگر مصرف‌ کننده با یک تبلیغ نمایشی و یک کمپین ایمیلی در تماس باشد؛ اما فقط پس از مشاهده یک تخفیف ویژه در ایمیل به خرید ترغیب شود، بازاریابان متوجه می شوند که این بخش از تبلیغات نسبت به تبلیغ نمایشی نقش بزرگ تری در ترغیب به خرید ایفا کرده است. در نتیجه می‌ توانند منابع بیشتری را به ایمیل مارکتینگ اختصاص دهند.

برای دستیابی به میزان دقت داده مورد نیاز برای اتریبیوشن موثر، تیم‌ های بازاریابی به پلتفرم‌ های تجزیه و تحلیل پیشرفته نیاز دارند تا بتوانند داده‌ ها را به صورت دقیق و کارآمد به تجزیه و تحلیل تبدیل کنند و کسب و کار را بهبود ببخشند.

مزایای استفاده از اتریبیوشن در بازاریابی

مزایای استفاده از اتریبیوشن



اتریبیوشن در بازاریابی مزایای ارزشمندی دارد. هرچند تجزیه و تحلیل مجموعه داده های آنلاین و آفلاین متنوع به صرف زمان و منابع زیادی نیاز دارند، مزایای متعددی را نیز به همراه دارند:

  • استفاده حداکثری و بهینه از بودجه

اتریبیوشن با برجسته کردن نقاط تماس تاثیر گذار و متمرکز کردن منابع در همان نقاط از هدر رفتن بودجه و تلاش تیم جلوگیری می کند.

  • افزایش بازگشت سرمایه

تخصیص کارآمد تضمین می‌ کند که با پیام‌ های دقیق در زمان مناسب به مخاطبان مناسب دسترسی پیدا کنید و نرخ تبدیل‌ ها و بازده بازاریابی را افزایش دهید.

  • شخصی سازی مناسب

داده‌ های اتریبیوشن به بازاریابان کمک می‌ کند تا اولویت‌ های فردی مشتری را درک و هدف‌ گذاری ها را در طول این مسیر اصلاح کنند.

  • بهینه سازی و افزایش خلاقیت

مدل‌ های اتریبیوشن خلاقیت کمپین را ارزیابی می‌ کنند، پیام‌ ها و تصاویر را اصلاح می‌ کنند و زمان‌ بندی و اثر بخشی ارتباط را بهبود می‌ بخشند.

چالش ها و اشتباهات متداول

اتریبیوشن در بازاریابی



بازاریابان برای اطمینان از بینش دقیق درمورد تجربه مشتری مداری باید از این خطا ها دوری کنند:

  • جهت گیری اشتباه

مدل‌ های اتریبیوشن ممکن است رویداد ها را به‌ طور نادرست به هم مرتبط کنند و باعث ایجاد علیت گمراه‌ کننده شوند.

  • نظارت بر سیگنال دیجیتال

نادیده گرفتن تاثیر فروش آفلاین بر اقدامات آنلاین، بهینه سازی را دچار انحراف می کند.

  • قطع ارتباط برند با رفتار مصرف‌ کنندگان

مدل های اتریبیوشن ممکن است تاثیر نام تجاری برند را بر رفتار مصرف‌ کنندگان از دست بدهند و مانع تصمیم گیری آگاهانه شوند.

ارزیابی پیام ها به طور کلی اثربخشی مناسب را پنهان و نیاز به تجزیه و تحلیل شخصی را برجسته می کند. در میان این چالش‌ ها پذیرش یک رویکرد کلی نگر بینش دقیق را تضمین می‌ کند و بازاریابان را قادر می‌ سازد تا استراتژی‌ ها را بهینه کنند.

انتخاب بهترین مدل اتریبیوشن برای کسب و کارتان

بازاریابان باید برای انتخاب مناسب ترین مدل اتریبیوشن، مدت چرخه فروش، موجودی آنلاین و آفلاین و روش‌ های چاپ و پخش تبلیغات را در نظر بگیرند. بازاریابی اینترنتی ممکن است بیشتر بر فروش های آنلاین تمرکز کند؛ در حالی که خرده‌ فروشان نیاز به ادغام فروش آنلاین و  آفلاین دارند. ترکیب این مدل‌ ها دید را وسیع تر می کند و درک جامعی از بازار هدف ارائه می‌ دهد.

جمع بندی

با توجه به مطالب گفته شده دریافتیم که اتریبیوشن مارکتینگ علم تحلیلی است که نقاط تماس مختلف مصرف‌ کننده را با تبلیغات در مسیر تبدیل مشتری به خریدار و در مرحله بعد تبدیل به مشتری وفادار، مورد ارزیابی قرار می‌ دهد. این مدل ها با تخصیص اعتبار به هر نقطه تماس نقش هر تکنیک بازاریابی را در تبدیل نمایان می‌ سازند. اتریبیوشن ارزش پیام‌ ها و کانال ‌های بازاریابی را برای بهینه‌ سازی هزینه‌ ها، افزایش بازدهی و بهبود تجربه مشتری مشخص می ‌کند. انتخاب مدل مناسب با توجه به نیاز های سازمانی، عامل کلیدی در ترسیم مسیر موفقیت بازاریابی است.

source

توسط