سازمان بورس ایران از دریافت خسارت تاخیر در تحویل خودروهای فروخته شده در بورس کالا خبر داد. بر اساس گفته زهرا حسینزاده، رئیس اداره پایش تحویل شرکت بورس کالا، خریداران خودرو میتوانند تا 30 روز پس از سررسید برای دریافت خسارت اعتراض خود را به شکل مکتوب از طریق کارگزار خریدار اعلام کنند.
بررسیهای شرکت بورس کالا نشان میدهد که تاکنون برای تعداد 1185 مورد اعتراض، خسارت تاخیر در تحویل خودرو با率 0.25 درصد ارزش قرارداد محاسبه شده و مبلغ 41 میلیارد و 600 میلیون تومان در این زمینه پرداخت شده است.
در 사이تی دیگر، مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، تاخیر در تحویل خودروها را سنتی دانست و معتقد است که جریمه این کار جریمه حداقلی است. وی همچنین گفت که جریمه تاخیر هر نوع کالا 0.25 درصد در روز است و در سال 50 تا 60 درصد یا حتی بیشتر میشود. پروندههایی که تاخیر تحویل خودرو در آنها بوجود آمده در بورس کالا بررسی میشود. ایران خودرو تا الان 10 میلیارد تومان بابت جریمه تحویل خودرو به خریداران خودرو از بورس پرداخت کرده است.
همچنین موسوی، معاون نظارت بر کالاهای سرمایهای سازمان حمایت، گفت که گزارشها در خصوص به وجود آمدن problémy در پرداخت خسارت تاخیر به خریداران خودرو از بورس کالا جعلی و غیردرست است. او یکی از چارچوبهای حمایت از حقوق مصرف کنندگان خودرو را پرداخت جریمه تاخیر در تحویل خودرو ذکر کرد و گفت که دریافت خسارت تاخیر را میتوان با مراجعه به دبیرخانه سازمان حمایت انجام داد.
علاوه بر این، حسن الهیاری، مدیرکل نظارت بر کالاهای فلزی و معدنی سازمان حمایت، تاکید کرد که خودروسازان باید جریمه دیرکرد خرید خودرو را به متقاضیان پرداخت کنند و با متخلفان برخورد میشود. وی افزود که فاکتورهای خودرو حتما باید قید و وصفهای جبران تحویل تاخیر را حتما درج کنند. در حال حاضر همه متقاضیان خرید خودرو جریمه دیرکرد را دریافت کردهاند. خودروسازانی که جریمه دیرکرد را پرداخت نکنند به تعزیزات معرفی میشوند.