سابقه tốt نسلی از خودروهای با کیفیت فرانسوی در بازار ایران، موجب شده تا محصولات رنو و پژو همیشه با استقبال مثبت ایرانی‌ها مواجه شود. حتی اگر بعضی از این خودروها اصالت فرانسوی نداشته باشند. رانا جایگزین اقتصادی‌تر پژو 206 SD است که از ابتدای دهه 1390 و پس از موفقیت فروش نسخه صندوقدار 206 به بازار ایران عرضه شد. نیمه دوم دهه 1380 نیز شاهد ارائه محصولی جدید با نام ال نود یا تندر 90 (نسخه مونتاژی داچیا لوگان) بودیم که در واقع خودروی بسیار اقتصادی با طراحی فرانسوی برای بازار بلوک شرقی اروپا و کشورهای در حال توسعه است.

فروش و استقبال بسیار زیاد از تندر 90 در بازار ایران نشان‌دهنده نیاز بازار به وجود خودروی کاملا اقتصادی و دست‌دست برای عموم مردم است. اما رانا به دلیل اینکه از یک هاچبک فرانسوی اقتصادی الهام گرفته و بیش از حد ارزان‌سازی شده است، آن‌طور که انتظار می‌رفت مورد استقبال مشتریان قرار نگرفت. به همین دلیل ایکو ارائه رانا پلاس را در دستور کار قرار داد که در مقایسه با نسخه LX از ظاهری فیس لیفت شده بهره می‌گیرد.

هر دو این خودروها در کلاس سدان‌های جمع و جور و اقتصادی قرار می‌گیرند. از این رو می‌توان به مقایسه رانا با ال نود در بازار ایران پرداخت تا ببینیم آیا رانا ایران خودرو ارزش خرید دارد یا خرید خودرو ال نود صرفه است.

زمانی که پای ویژگی‌های فنی برای مقایسه رانا با ال نود به میان می‌آید، تندر 90 و رانا بسیار به یکدیگر شبیه می‌شوند. دو سدان اقتصادی با ریشه‌های فرانسوی که هر دو از پیشرانه‌های 1.6 لیتری 4 سیلندر خطی 16 سوپاپ انژکتوری بهره می‌برند و هر دو حدود 105 اسب بخار قدرت و 140 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کنند. پیشرانه رانا مشترک با 206 از خانواده TU5 مشهور است، اما موتور خودرو تندر از خانواده K4M به حساب می‌آید. با مقایسه رانا با تندر 90 می‌بینیم که نه‌تنها توان و گشتاور تولیدی ال 90 در دور پایین‌تر از رانا به دست می‌آید، بلکه این پیشرانه این توان را در تراکم 9.8 به 1 تولید می‌کند، درحالی که ضریب تراکم پیشرانه رانا 10.5 به 1 است.

در مقایسه رانا با ال 90 از نظر انتقال نیرو، گیربکس هر دو خودرو از نوع 5 سرعته دستی (4 سرعته اتوماتیک قابل سفارش برای تندر 90) است که گشتاور تولیدی را روانه محور جلو می‌کنند. وزن 1109 کیلوگرمی رانا و 1115 کیلوگرمی تندر 90 نشان می‌دهد که با دو خودرو تقریبا هم‌وزن روبه‌رویم، اما میزان مصرف متوسط سوخت آنها بر اساس اطلاعات رسمی شرکت ایکو، به ترتیب برابر با 6.6 برای رانا و 6.9 برای تندر 90 اعلام شده است. این درحالی است که رانا در 12 ثانیه به شتاب 100 کیلومتر بر ساعت دست می‌یابد، اما رنو ال 90 تنها به 10.2 ثانیه زمان نیاز دارد که اختلاف محسوس و قابل توجهی است.

با مقایسه رانا با L90 و اندکی تحلیل فنی می‌توان دریافت که ایکو با اعمال برخی تغییرات در پیشرانه تندر 90 و افزایش تراکم آن به مرز 10:1 و حتی اندکی فراتر، می‌توانست وارد بازه قدرتی 120 اسب بخار شود و تنها با کمی افزایش در مصرف سوخت، به سدانی بهتر و قدرتمندتر بدل شود. اما ایجاد این تغییرات در خط تولید خودرویی با تیراژ بسیار زیاد و البته بازاری که با هرگونه کاستی کنار می‌آید، چندان منطقی نیست.

از نظر ابعاد و ظرفیت‌ها نیز رانا و ال 90 تمایز چندانی ندارند. رانا حدود 42 میلیمتر کشیده‌تر، 56 میلیمتر پهن‌تر و 72 میلیمتر کوتاه‌تر از ال 90 است. اما فاصله محورهای رانا 185 میلیمتر کوتاه‌تر از ال 90 است که دلیل آن تولید این خودرو روی همان پلتفرم 206 هاچبک است.

وقتی به مقایسه رانا با ال نود از نظر طراحی می‌پردازیم، اگر بگوییم رانا از رنو تندر 90 بهتر است، بدون شک بسیاری از طرفداران پر و پا قرص ال 90 شاکی خواهند شد. اما تنها فاکتور مشترکی که حتی میان طرفداران رنو ال 90 زیاد به چشم می‌آید، توافق همه آن‌ها مبنی بر طراحی نه‌چندان جالب این خودرو است.

از دیدگاه صنعتی و علمی، توجیه ظاهر بی‌حد و اندازه زشت تندر 90 دلیل خوبی دارد. زمانی که خودرو برای بازار هدف در حال توسعه و از سگمنتی اقتصادی انتخاب می‌شود، سازنده مجبور است به هر نحو ممکن از سر و ته بودجه تولید خودرو بزند و این یعنی کاهش هزینه تولید به هر نحو ممکن.

یکی از بهترین و راحت‌ترین قسمت‌های تولید خودرو در زمینه کاهش هزینه‌ها، ساده‌سازی فرایند طراحی و محدود کردن بودجه این بخش است. در نتیجه تا زمانی که طراحی خودرو کاربردی باشد، زیبایی آن اهمیت چندانی ندارد و این یعنی کاهش قیمت روز خودرو برای فروش.

در نتیجه از ال 90 انتظار چندانی در بخش طراحی نداشته باشید، چراکه زیرساخت طراحی آن ظاهری جعبه‌مانند سوار بر خطوط تند و تیز و زاویه‌دار، اما فاقد هرگونه ظرافت و زیبایی است. تلاش طراحان این خودرو برای پایین نگه‌داشتن قیمت نهایی در بخش طراحی نمای خارجی به خوبی مشهود است. جلوپنجره از جنس پلاستیک است که با قطعات کرومی تزئین شده و بخش‌های پلاستیکی رنگ متضاد روی سپر به هیچ وجه با کیفیت نیستند.

هرچند که رنو ال 90 تندر 90 در طراحی داخلی و نمای ظاهری آن نیز در زیبایی و کیفیت تعداد زیادی از جزئیات و برشی، برای اولین بار داخل ال 90ها تندر۹۰های پیش از فیس لیفت رو در یک نگاه متوجه می‌شوید که کابین این خودروها تعبیهاتی براحتی همراه داشته است که با همparison اصلی‌هایتان اخیزی و با لهجه اینکه این کیفیت روشنی درون چرم و متریال مدرن آن به کلی همه‌جا احساس می‌شود.

از این رو برای خرید خودرو می‌توانید از مارک های خاص و ارزان قیمت خودرو ملی استفاده کنید و از پلتفرم داستر مثل داستر ، پویا استفاده کنید و از پلتفرم داجی بر روی ال نود ، ایرسپرت ، نینا مانند جهانی استفاده کنید.

بی شک اگر صرفه جویی هایی به نسبت جنسیاتی که برای شما اهمیت دارد را نیز در نظر داشته باشید می توانید از رانا استفاده کنید.

توسط autokhabari.ir