خشم مقامات برزیل از اسرائیل همزمان با خنثی سازی طرح حمله حزب‌الله در این کشور

بیانیه‌ای که از سوی موساد (سازمان اطلاعات و عملیات ویژه اسرائیل) مبنی بر کمک به برزیل برای خنثی کردن طرح حمله حزب‌الله در این کشور منتشر شده، خشم مقامات برزیل را برانگیخته است.

برزیل روز چهارشنبه اعلام کرد که در چهارچوب عملیات انهدام یک گروه مشکوک به ارتباط با حزب‌الله که قصد حمله در خاک برزیل را داشت، دو نفر را دستگیر کرده است. 

در واکنش به این خبر، موساد نیز با انتشار بیانیه‌ای از پلیس برزیل تشکر و اعلام کرد که «با توجه به پس‌زمینه جنگ در غزه»، حزب‌الله به حمله به اهداف اسرائیلی، یهودی و غربی ادامه می‌دهد.

اما بیانیه موساد خشم فلاویو دینو، وزیر دادگستری برزیل را برانگیخت. او در شبکه‌های اجتماعی نوشت: «برزیل یک کشور مستقل است و هیچ نیروی خارجی به پلیس فدرال برزیل دستور نمی‌دهد».

آقای دینو مستقیما به هیچ بخش از بیانیه اسرائیل اشاره‌ای نکرد و به نظر می‌رسد که او بیشتر از زمان، لحن و پیوندی که در این بیانیه میان طرح حمله حزب‌الله در برزیل با جنگ فعلی در غزه ایجاد شده، عصبانی است.

فلاویو دینو نوشت: «ما از همکاری‌های بین‌المللی قدردانی می‌کنیم، اما هر اقدام خارجی که با هدف هدایت پلیس برزیل انجام شود یا به دنبال استفاده از تحقیقات ما برای تبلیغات یا منافع سیاسی باشد را رد می‌کنیم. تحقیقات برزیل ربطی به درگیری‌های بین‌المللی ندارد.»

رویترز به نقل از یک منبع در پلیس فدرال برزیل نوشت دلیل عصبانیت دینو این است که بر اساس بیانیه موساد، به نظر می‌رسد برزیل از اسرائیل دستور می‌گیرد و ممکن است تصور شود که در جنگ غزه، از این کشور طرفداری می کند.

این تنش‌ها در حالی روی داده که همچنان حدود ۳۰ شهروند برزیل در غزه گیر افتاده‌اند و وزارت خارجه برزیل این هفته به اسرائیل هشدار داد که اگر آسیبی به برزیلی‌های گرفتار شده برسد، روابط دیپلماتیک دو کشور به خطر خواهد افتاد.

AP; Brazil Justice Minister


source

توسط