نخستین آینه جانبی دوربینی روی تارا برقی

آبان 1402: شرکت شفق دانا، یکی از بزرگترین تولیدکنندگان قطعات پلیمری و آینه خودرو در ایران با بیش از ۴۳ سال سابقه فعالیت، در دومین نمایشگاه تحول صنعت خودرو از نسل جدید آینه های جانبی خودرو که به صورت الکتریکی-دوربینی جایگزین آینه های سنتی شده اند روی تارا برقی ایران خودرو رونمایی کرد.

این نوع آینه‌ها، پدیده ای مدرن در خودروهای الکتریکی روز دنیا به حساب می آیند و جایگزینی برای آینه‌های سنتی خودروها هستند. این آینه‌ها کاربردی تر و ایمن تر از آینه سنتی هستند.

شفق دانا نخستین تولید کننده این نسل جدید از آینه ها در ایران به حساب می آید که برای اولین بار از این تکنولوژی در سدان الکتریکی ایران خودرو استفاده کرده است. این دوربین های جانبی، با لنز های عریض، عملا نقاط کور را نیز پوشش می دهند و تصاویر حاصل را در نمایشگر هایی در طرفیت نگاه راننده به نمایش درمی آورند . آینه های دوربینی در شب با استفاده از تکنولوژی های دید در شب، تصویری عریض و شفاف و مشخص از محیط اطراف را نمایش می دهند و در هوای بارانی، مه یا هر شرایط غیر استانداردی، تصاویر بهبودیافته نسبت به وضعیت هوایی در اختیار راننده قرار می دهند.

نوع طراحی این آینه‌های مدرن نیز باعث بهبود آیرودینامیک خودرو و مقاومت در برابر باد می‌شود.

رونمایی تارا الکتریکی با امکانات جدید

آبان 1402: شرکت ایران خودرو در جریان نمایشگاه تحول صنعت خودرو 1402، یکبار دیگر از خودرو تارا برقی رونمایی کرد. البته با این تفاوت که نسخه رونمایی شده، دارای ویژگی‌های کاملا جدیدی بود که تا قبل از این، روی تارا برقی وجود نداشت.

اولین تغییر ظاهری، مربوط به بسته‌شدن جلوپنجره خودروست تا ظاهر این خودرو، همانند اکثر خودروهای برقی جهان باشد. البته به نظر می‌رسد که طراحان ایرانی، وقت زیادی برای این جلوپنجره، صرف نکرده بودند چراکه در عین سادگی و بدون هیچگونه ظرافتی، روی تارا برقی نصب شده بود.

نکته جالب توجه دیگری که در تارا برقی خودنمایی می‌کرد، آینه‌ بغل‌های دیجیتال بود. خودروسازان جهان، معمولا این ویژگی را در مدل‌های مفهومی که طراحی مدرن و بدنه آیرودینامیکی دارند، استفاده می‌کنند و به کار بردن آن، روی محصولی همانند تارا، کمی جای تعجب داشت.

اما به هرحال این آینه‌ها، به دوربین مجهزند که نمایشگر مربوط به آنها، در بالای داشبورد قرار داده شده. بازهم مشخص است که طراحان ایران خودرو، بجای تغییر کلی داشبورد، ترجیح داده‌اند که روش ساده‌تر را انتخاب کنند! یعنی نصب دو نمایشگر در طرفین داشبورد که حتی به نظر نمی‌رسد که زاویه دید خوبی، در اختیار راننده قرار دهد. مانیتور عمودی در کنسول مرکزی، صفحه کیلومتر تمام دیجیتال و شیفتر چرخی گیربکس (که حالت‌های مختلف گیربکس با آن قابل انتخاب است)، از دیگر مشخصه‌های ظاهری، در نسخه جدید تارا برقی هستند.

آنطور که ایران خودرو گفته، نسخه جدید تارا برقی، مجهز به باتری‌هایی با ظرفیت 45 کیلووات‌ساعت بوده و می‌تواند موتور الکتریکی این خودرو را به قدرت 160 اسب‌بخار و گشتاور 300 نیوتن‌متر برساند. شتاب صفر تاصد نیز 9.8 ثانیه اعلام شده است.

تارا برقی با یکبار شارژ، می‌تواند 300 کیلومتر را طی کند. سپس می‌توانید با پکیج شارژ سریع، 80 درصد ظرفیت باتری‌هایش را تنها در 45 دقیقه شارژ کنید. هنوز زمان دقیقی برای تجاری‌سازی تارا برقی ایران خودرو اعلام نشده است اما احتمال دارد که در سال 1404 خبرهای خوبی از این خودرو برقی، به گوشمان برسد.

تولید آزمایشی تارا برقی

مهر 1401: آقای کیوان وزیری، مدیرعامل شرکت تام ایران خودرو، در حاشیه مراسم رونمایی از نسخه نیمه صنعتی تارا برقی، می‌گوید ساخت این خودرو برقی، از شروع طراحی تا پایان تولید نسخه آزمایشی، 45 میلیارد تومان برای ایران خودرو هزینه داشته است. اما جهت کسب مجوزهای شماره‌گذاری و دریافت استانداردهای مربوطه زیست محیطی، طی ماه‌های آینده باید 20 دستگاه از خودرو تارا برقی را بسازیم و نیازمند بودجه هستیم.

آقای مهدی خطیبی، مدیرعامل ایران خودرو، نیز گفته که طبق برنامه زمان‌بندی این شرکت، تولید انبوه تارا برقی در سال 1402 درنظر گرفته شده و مشتریان نیز می‌توانند سفارشی‌سازی این خودرو را از طریق شرکت آپکو نیز انجام دهند.

چه شرکت هایی در ساخت تارا برقی همکاری کردند؟

شهریور 1401: شرکت ایران‌خودرو در مراسمی، با حضور مدیران ارشد و اصحاب رسانه، محصول جدید خود را رونمایی کرد. این محصول نسخه برقی سدان تارا است که با نام تارا EV شناخته می‌شود‌.

تارا برقی، اولین محصول الکتریکی شرکت ایران‌ خودرو است که در آینده‌ای نزدیک وارد بازار می‌شود. لازم به ذکر است که عرضه خودروهای الکتریکی، نیازمند همراهی ارگان‌ها و ایجاد زیرساخت‌های لازم مانند عرضه جایگاه شارژ است. علاوه بر آن، باید مشوق‌هایی برای فرهنگ‌سازی استفاده از خودروهای برقی نیز در نظر گرفته شود.

تارا برقی ایران خودرو
رونمایی نسخه نیمه صنعتی تارا برقی

ساخت و ارائه خودو برقی تارا، با فعالیت‌های جامع شرکت تحقیق و توسعه فناوری‌‌های خودرو یا جتکو، از زیرمجموعه‌های ایران‌ خودرو، میسر شده است. بخش تولید الکتروموتور این خودرو بر عهده شرکت‌های موتورژن و رادسا، طراحی و ساخت پک باتری با شرکت صبا باطری، بخش درایو توسط پرتو صنعت و مانا، شارژر و مبدل DCDC بر عهده شرکت فرزانگان بوده و سیستم مدیریت حرارت تارا برقی به صورت مشترک توسط دانشگاه صنعتی شریف، رایزکو، کوشش رادیاتور و سندن انجام شده است.

تارا برقی از یک موتور برقی نیرو می گیرد و خروجی حداکثر 160 اسب‌بخار قدرت و گشتاور 300 نیوتن‌متر را ارائه می‌دهد. این خودرو در مدت زمان 9 ثانیه از سکون به سرعت صد کیلومتربرساعت می‌رسد. حداکثر سرعت لحظه‌ای تارا برقی 140 کیلومتربرساعت اعلام شده است. باتری تارا برقی، 45 کیلووات بوده و با یک‌بار شارژ می‌تواند مسافت 300 کیلومتر را طی کند.‌ با استفاده از شارژر سریع، تارا EV در زمانی کم‌تر از 30 دقیقه و با شارژر خانگی در 10 ساعت، به صورت کامل شارژ می‌شود.

کیوان وزیری، مدیرعامل شرکت تام ایران‌خودرو، در مراسم رونمایی از محصول جدید، به سرمایه‌گذاری 400 میلیارد دلاری در کشورهای جهان اشاره کرد که نیمی از این سرمایه‌گذاری، توسط شرکت‌های چینی انجام شده است.

خودرو برقی تارا
رونمایی نسخه نیمه صنعتی تارا برقی

وی تارا برقی را محصولی دانش‌بنیان معرفی کرد و افزود که دو قطعه بسیار مهم ماشین‌های برقی، باتری و درایور (قوای محرکه الکتریکی) بوده و امیدوار است که از سال آینده تولید دو بخش در کشور انجام شود.

آقای وزیری درباره زیرساخت خودروهای برقی با حمایت وزارت صمت در کشور نیز امیدوار است. وی افزود که تیراژ خودرو تارا برقی 5000 دستگاه بوده و احتمالا بخش تاکسی‌ها اولین بازار هدف آن است.

تفاوت تیپ های تارا برقی

شهریور 1401: شرکت جتکو ایران خودرو، در اولین دوره نمایشگاه تحول صنعت خودرو 1401، ضمن انتشار اطلاعات جدیدی از خودرو تارا برقی، خبر داده که دو نسخه مختلف تارا را به تولید رسانده است که تفاوت‌شان را در جدول زیر مشاهده می‌کنید:

مدل تیپ A تیپ B
حداکثر قدرت (اسب بخار) 134 161
حداکثر گشتاور (نیوتن متر) 200 300
پیمایش (کیلومتر) 200 300
ظرفیت باتری (کیلووات ساعت) 45 45
وزن خالص (کیلوگرم) 1600 1550
حداکثر سرعت (کیلومتربرساعت) 100 140
شتاب (ثانیه) 15 9
حداکثر شیب‌روی (درجه) 15 25
بازده (کیلووات ساعت در 100 کیلومتر) 22.5 15

*اطلاعات فوق، از سوی شرکت جتکو منتشر شده است.

شرط ایران خودرو برای تولید تارا برقی

تیر 1401: آقای کیانوش پورمجیب، قائم مقام توسعه و تولید ایران خودرو، ضمن اشاره به مشخصات ریرا ایران خودرو و مشخصات سدان TF21 ایران خودرو، گفته که این شرکت در نیمه اول سال 1402، این دو محصول جدید را خواهد داشت.

اما علاوه بر این‌ها، خودرو تارا برقی نیز تا پایان سال 1401 به تولید می‌رسد که حاصل تلاش‌های سه ساله مهندسان ایران خودروست. البته آقای پورمجیب این نکته را هم گفته که ساخت خودروهای برقی، نیازمند وجود زیرساخت‌ها و ارائه تسهیلات خرید است که در ایران وجود ندارد.

مشکلات تولید تارا برقی در ایران

آبان 1400: آقای خسروی (مدیرعامل جتکو) ضمن اشاره به ساخت نسخه آزمایشی تارا برقی در تابستان 1400، حالا خبر داده که تولید نسخه صنعتی آن نیز آغاز شده و تا پایان سال جاری، رونمایی خواهد شد. البته آقای خسروی این نکته را هم گفته که تولیدانبوه تارا برقی، فقط در صورت فراهم‌شدن زیرساخت‌های شهری، ارائه تسهیلات خرید و امکانات لازم برای ساخت، امکان‌پذیر است.

طبق آخرین اطلاعات موجود، تارا برقی می‌تواند در هر بار شارژ تا حدود 300 کیلومتر پیمایش داشته باشد. همچنین شتاب آن کمتر از 10 ثانیه بوده و حداکثر سرعتش 140 کیلومتر برساعت خواهد بود.

رونمایی تارا برقی در بهمن 1400

تیر 1400: نسخه آزمایشی خودرو تارا برقی در بهمن 1400 رونمایی می‌شود. این خبر را آقای خسروی (مدیرعامل شرکت جتکو) داده و گفته است که پلتفرم برقی جتکو، امکان استفاده در تمامی محصولات بنزینی ایران خودرو را دارد. لذا در پاییز 1400 ابتدا روی خودرو تارا ایران خودرو نصب خواهد شد.

تارا برقی ایران خودرو

آقای خسروی هرچند درباره زمان تجاری‌سازی تارا برقی، اطلاعاتی نداده اما به یک نکته جالب اشاره کرده و گفته که ایران خودرو، پروژه بهبود و اصلاح طراحی داخلی خودرو تارا را به شرکت جتکو واگذار کرده است. ظاهرا قرار است جتکو، طرح جدیدی برای خودرو تارا آماده کند؛ این طرح جدید ممکن است همان خودرو برقی جدید ایران خودرو نیز باشد.


ساخت خودرو برقی ایران خودرو توسط جتکو

شرکت جامع تحقیق و توسعه فناوری‌های خودرو، یا اختصارا جتکو، در سال 1397 و بعنوان زیرمجموعه تحقیقاتی ایران خودرو، کارش را شروع کرد. آقای خسروی (مدیرعامل جتکو) در پاییز 1399 گفته بود که ایران خودرو، ساخت اولین خودروی برقی تولیدانبوهش را به جتکو سپرده است.

جتکو نیز برای ساخت این خودرو برقی، از پلتفرم K132 یا همان پلتفرم تارا ایران خودرو استفاده کرده است. طبق برنامه‌ریزی جتکو، خودرو برقی ایران خودرو در سال 1401 رونمایی خواهد شد و اگر قطعه‌سازان داخلی برای تامین قطعات آن اعلام آمادگی کنند، از یک الی دو سال بعد، امکان شروع تولید آن وجود خواهد داشت.

مشخصات تارا برقی ایران خودرو

در همین راستا و در اواخر بهار 1400، شرکت جتکو با انتشار تصویری، خبر داد که نسخه تمام برقی تارا ایران خودرو را ساخته است. اگر به عبارت نوشته شده روی پلاک تارا برقی دقت کنیم، متوجه می‌شویم که هدف جتکو، صرفا برای آماده‌کردن زیرساخت‌های لازم جهت تحویل‌دادن یک پلتفرم برقی به ایران خودروست. به عبارت بهتر، آن خودرویی که قرار است در چندسال آینده تولیدش شروع شود، احتمالا چیزی فراتر از تارا خواهد بود!

خودرو برقی جتکو؛ همزاد تارا برقی

در پاییز 1399 و در جریان بازدید نمایندگان مجلس از نمایشگاه دستاورهای ایران خودرو، ماکت خودرویی در ابعاد کوچک به نمایش گذاشته شده بود که روی آن عبارت «پروپوزال شماره3» حک شده بود. به این معنی که احتمالا یکی از سه محصولی است که جتکو برای ایران خودرو طراحی کرده است. تصاویر این ماکت را در زیر، مشاهده می‌کنید.

خودرو برقی جتکو
(عکس از اتومبیلفا)

اندکی بعد و در اواخر زمستان 1399، شرکت جتکو نخستین تصویر واضح (عکس زیر) را از این سدان منتشر کرد. تصویری که نشان می‌داد مراحل طراحی همان خودرویی که قبلا بعنوان ماکت نمایش داده شده بود، حالا به اتمام رسیده است.

ماشین برقی ایران خودرو
(عکس از اسب بخار)

اگر همه تکه‌های این پازل را کنار هم بچینیم، تنها به یک نتیجه می‌رسیم: سدان برقی ایران خودرو، اگرچه از پلتفرم بهبودیافته تارا بهره می‌برد اما ظاهرش، احتمالا شبیه خانواده تارا نخواهد بود.

همانطور که گفتیم، شرکت جتکو علاوه بر طراحی و توسعه خودرو برقی ایران خودرو، می‌خواهد نسل دوم محصولات میان‌رده ایران خودرو را هم بسازد. یعنی خودروهایی که تا چندسال آینده، بعنوان جایگزین سمند، ولی مدرن‌تر و لوکس‌تر از آن، معرفی خواهند شد. به همین دلیل، برخی‌ها می‌گویند که شاید تصویر فوق، متعلق به نسل دوم محصولات ایران خودرو باشد. پس از آنجایی که اطلاعات دقیقی در دسترس نیست، همچنان باید منتظر بمانیم و ببینیم که ایران خودرو، چه نقشه‌ای برای محصولات جدیدش دارد.

تلاش خودروسازان خصوصی برای ساخت خودرو برقی

اولین تلاش جدی خودروسازان خصوصی برای تولید و عرضه خودروهای برقی، در اوایل دهه 90 شمسی رقم خورد؛ همان زمانیکه شرکت خودروسازان جنوب، با کمک پلتفرمی که چینی‌ها در اختیارش قرار داده بودند، توانست هاچبک برقی مینور (Minor) را معرفی کند. مینور در تعداد بسیار اندکی تولید شد و متاسفانه خیلی زود خط تولیدش را بدلیل زیان مالی، جمع کردند و تمام نسخه‌های تولیدی را هم به شرکت‌ها و نهادهای مختلف سپردند. با اینکه حدود یک دهه از آن تاریخ می‌گذرد اما خودروسازان جنوب هنوز به تولید خودروهای برقی، علاقه دارد. این موضوع را می‌توان از ساخت خودرو برقی اکسیژن در سال 1399 متوجه شد.

خودروسازی کارمانیا، دومین شرکت خصوصی است که تلاش زیادی برای عرضه محصولات برقی در بازار ایران داشته است. این شرکت در سال 1395 ون الکتریکی BYD e6 را در ایران رونمایی کرد ولی بدلیل نبود زیرساخت‌های لازم و قیمت تمام‌شده بالای آن، نتوانست آنرا به خط تولید برساند. کارمانیا سپس در سال 1399 از سدان برقی دیگری با نام کارمانیا EK1 رونمایی کرد و گفت که می‌خواهد آنرا در سال 1400 به تولیدانبوه برساند.

تلاش خودروسازان دولتی برای ساخت خودرو برقی

ساخت خودروهای برقی برای خودروسازانی که به منبع بی‌پایان سرمایه‌های دولتی متصل نیستند، به چیزی جز ضرر و زیان مالی ختم نمی‌شود. حتما به همین دلیل است که خصوصی‌ها تمایل چندانی به تولید محصولات برقی نشان نمی‌دهند. اما دو خودروساز بزرگ ایران نیز برای ساخت خودروهای برقی، تلاش‌های خوبی داشته‌اند. شرکت ایران خودرو برای اولین‌بار و در سال 1393 رانا برقی را رونمایی کرد. البته در سال‌های بعد، چندین‌بار مشخصات فنی آنرا بهبود و تغییر داد.

شرکت سایپا نیز در اواخر سال 1396 اولین خودروی برقی‌اش را با همکاری تیم‌های دانشجویی و شرکت پانچ بلژیک، با نام Saina EV ساخت. در آن زمان قیمت تمام شده ساینا برقی، تقریبا 2 الی 3 برابر ساینا بنزینی بود. در همان سال 1396 نیز ایران خودرو از دومین محصول سبزش رونمایی کرد؛ خودرویی که البته از نوع تمام برقی نبود و دنا پلاس هیبرید نام داشت.


بررسی انواع تارا ایران خودرو

برای اطلاع از آخرین خبرهای خودرو تارا در بازار کشورمان و همچنین جهت آشنایی با مدل‌های مختلف تارا ایران خودرو، تفاوت انواع تارا دنده‌ای با تارا اتوماتیک، مشخصات فنی خودرو تارا و تست‌های اختصاصی از ماشین تارا، مجموعه مقالات منتخب زیر را مطالعه کنید:

شرایط فروش ایران خودرو

برای اطلاع از آخرین اخبار فروش شرکت ایران خودرو و جهت مشاهده جدیدترین طرح پیش فروش ایران خودرو، طرح فروش نقدی ایران خودرو، طرح فروش فوق العاده ایران خودرو و طرح فروش اقساطی ایران خودرو، مجموعه مقالات منتخب زیر را مطالعه کنید:

source

توسط autokhabari