لیربونگ سعید یکی از مذاکره کنندگان تایلندی که مساله رایزنی درخصوص آزادی اسرای تایلندی نزد جنبش حماس را برعهده داشت، در گفتگو با اسکای نیوز گفت: تا این لحظه با این شهروندان دیدار نکردم، زیرا باید به مدت۴۸ساعت از رسانه‌ها دور باشند.

وی تاکید کرد: اما از خانواده هایشان شنیدم که رفتار خوبی با آن‌ها شده است؛ جا و لباس خوب به آن‌ها داده‌اند، علاوه بر این آب و غذای خوب به آن‌ها داده‌اند و حمایت روانی نیز از آن‌ها شده است.

این مسئول تایلندی خاطرنشان کرد که جنبش حماس در تعامل با اسیران به ویژه محافظت از کودکان از قواعد و اصول اسلام تبعیت کرده است.

وی گفت: جنبش حماس از همان ابتدا اعلام کرد که درصورت فراهم شدن شرایط مناسب اسرای ما را آزاد خواهد کرد، حماس در مقابل آزادی آن‌ها هیچ مطالبه‌ای از ما نداشت و زمانی که آتش‌بس برقرار شد دیدیم که چگونه آزاد شدند.

خبرنگار اسکای نیوز تلاش کرد که جنبش حماس را به کشتن ۳۶ تایلندی در جریان نبرد طوفان الاقصی متهم کند، اما این مسئول در پاسخ گفت: درست است که این تعداد کشته شدند، اما هیچ کس نمی‌داند که چه کسی کشت و چگونه کشته شدندِ به ویژه اینکه در آن منطقه اوضاع جنگی بود.

وی تاکید کرد: جنبش حماس برای تایلند پیام فرستاد واعلام کرد که مناطق اطراف غزه مناطق جنگی است و حضور شهروندان تایلندی در این مناطق برای کار مناسب نیست. در آن شرایط برای مبارزان حماس سخت بود که از تابعیت افراد مطمئن شوند و یا از آن‌ها گذرنامه درخواست کند.

این مسئول تایلندی خاطرنشان کرد: از طریق ایران تماس‌هایی در راستای واسطه‌گری و آزادی اسرای تایلندی برقرار کردم و از همان طرق با شخصیت‌هایی از حماس گفتگو کردم و آن لحظه وعده آزادی آن‌ها را دادند.

وزارت امور خارجه تایلند اخیرا در بیانیه‌ای رسمی با اعلام آزادی ۲۳ نفر از شهروندان این کشور که در جنگ غزه به اسارت درآمده بودند، از میانجی‌گری ایران، مصر، مالزی و قطر برای آزادی شهروندان خود قدردانی کرد.

در بیانیه وزارت امور خارجه تایلند آمده است: دولت سلطنتی تایلند از همه کسانی که برای آزادی گروه نخست اسیران از آنان کمک خواسته، یعنی دولت‌های قطر، مصر، ایران، مالزی و کمیته بین‌المللی صلیب سرخ تشکر می‌کند و امید عمیق ما این است که همه افراد باقی مانده تحت مراقبت قرار گیرند و در اولین فرصت به سلامت آزاد شوند.

source

توسط