همچون بسیاری خودروهای دیگر، پورشه ماکان هم به جرگه خودروهای برقی پیوسته است. این خودرو به عنوان نخستین محصول بر پلتفرم PPE، راه را برای سایر محصولات برقی پورشه و آئودی هموار میکند.
نکته جالب اینکه مدل برقی پورشه ماکان، هیچ پسوندی در انتهای نام خود ندارد و در کنار همتای درونسوز خود از اوایل 2024 به فروش خواهد رسید. بنابراین مشتریان میتوانند از میان دو خودروی همنام ولی با پیشرانه و پلتفرم کاملا متفاوت انتخاب کنند. شاید این امر برای خریداران کمی گیجکننده باشد، اما مطمئنا هزینههای تولید را کاهش خواهد داد.
ماکان برقی، برپایه پلتفرمی جدید
به نظر میرسد که پورشه به استفاده مجدد از پلتفرم J1 که زیرساخت تایکان را تشکیل داده، علاقه چندانی ندارد چراکه خودروساز آلمانی، محصول جدید برقی خود یعنی پورشه ماکان EV را برمبنای پلتفرم PPE طراحی کرده است. ظاهرا آئودی Q6 e-tron هم براساس این ساختار پیشرفته و منعطفتر از J1، تولید خواهد شد.
البته هیچ تفاوت بنیادی بین این دو پلتفرم وجود ندارد، اما PPE با فضای بیشتر برای ماژول پیشرانه (شامل موتور برقی، انتقال قدرت و یونیتهای الکترونیکی)، طراحی مدرنتر باتری و سامانه اپراتور جدید، به عنوان زیرساخت این محصول جدید انتخاب شده است.
روند طراحی و توسعه این پلتفرم با دردسرهایی نیز همراه بوده است . حالا هم که به علت آماده نبودن نرمافزار، تولید پورشه ماکان EV و آئودی Q6 e-tron با تاخیر مواجه شده است.
لازم به ذکر است که نسل جدید ماکان بنزین-سوز روی پلتفرم مشترک با نسل فعلی این خودرو ساخته میشود.
مشخصات فنی پورشه ماکان برقی
در برخی تریمهای پورشه ماکان برقی 2024، محور عقب پرفورمنس نصب میشود تا به یاری تقسیم وزن 48:52، سامانه چهارچرخ محرک و فرمانپذیری محور عقب، عملکرد فنی این خودرو را بهبود بخشد.
طراحی سیستم تعلیق به صورت دوبل-جناغی در جلو و چند اتصالی در محور عقب به طور کامل مورد بازنگری قرار گرفته و تعلیق عقب از طریق یک سازه ارتجاعپذیر به بدنه متصل شده است. تریمهای بالاتر پورشه ماکان برقی 2024 به سامانه تقسیم گشتاور مجهز شده، که درحقیقت یک دیفرانسیل برقی در محور عقب است.
کمکفنرهای دارای دو سوپاپ، به عنوان بخشی از سامانه مدیریت سیستم تعلیق فعال به پورشه ماکان برقی 2024 اضافه شده است، که هریک به طور مستقل تنظیم شده و میتوانند در بازه بزرگتری، تغییر مکان دهند.
رینگهای جدید 22 اینچی برای پورشه ماکان برقی 2024 درنظر گرفته شده است، که به علت تقسیم وزن متفاوت محورهای جلو و عقب، از تایرهای با عرض متفاوت در این بخشها بهرهمند خواهد شد.
پورشه ماکان برقی 2024 به مجموعه باتری 100 کیلووات ساعت مجهز شده که بنابر ادعای سازنده، برد حرکتی 500 کیلومتر (برمبنای WLTP) را فراهم خواهد کرد. احتمال دارد این رقم برمبنای EPA به حدود 440 تا 480 کیلومتر کاهش یابد. ساختار 800 ولتی، امکان افزایش شارژ باتری از 5 به 80 درصد ظرف 25 دقیقه را فراهم خواهد کرد.
ماکان برقی 2024 به صورت دو موتوره در سه سطح متفاوت از قدرت پیشرانه، عرضه خواهد شد. خروجی دو موتور برقی پورشه ماکان EV در بیشترین حالت، 612 اسببخار قدرت و هزار نیوتنمتر گشتاور خواهد بود. البته موتور برقی روی محور جلو در اکثر مواقع، فعالیتی ندارد و تنها در هنگام شتابگیری و لغزش چرخهای عقب وارد مدار خواهد شد.
تجربه رانندگی با پورشه ماکان برقی
این مطلب، حاصل تجربه رانندگی نویسنده سایت motor1.com با پورشه ماکان برقی 2024 در جادههای ایالت کالیفرنیا است.
نمونه مورد آزمایش نیز همین نسخه پرچمدار بوده و اکثر تجهیزات رفاهی از جمله سیستم تعلیق بادی، دیفرانسیل عقب فعال با مبدل گشتاور و تایرهای کانتیننتال را به همراه دارد.
از راحتی سواری، سر و صدای بسیار کم و چسبندگی خوب به جاده، تعریف کرده است. به گفته وی با انتخاب حالت رانندگی اسپرت، عملکرد پدال گاز و سیستم تعلیق خشنتر میشود ضمن اینکه نهایت قدرت پیشرانه را میتوان در حالت اسپرت پلاس تجربه کرد.
دیفرانسیل عقب میتواند بیشفرمانی محور جلو را جبران کند. قابلیت سفارشی فرمانپذیری چرخهای عقب هم میتواند تاثیر بیشتری بر پایداری خودرو داشته باشد.
نسخه رده پایین از ماکان برقی 2024 نیز عملکردی مناسب و در حد همتای درونسوز را به نمایش میگذارد.
پورشه ماکان برقی 2024 به پدال ترمز سیمی مجهز شده است، که امکان بازیابی نیرو از ترمزگیری را نیز به همراه دارد. البته این فناوری جدید در احساس ترمزگیری کمی متفاوت بوده و ظاهرا عملکرد آن به دمای محیط هم بستگی دارد.
کابین و امکانات پورشه ماکان برقی
طراحی کابین پورشه ماکان برقی 2024 با شباهت کامل به نسل سوم پانامرا طراحی شده است. البته فرم دریچه تهویه در بخش میانی داشبورد، متفاوت به نظر میرسد.
طبق عکسهای موجود، سه صفحهنمایش در کابین ماکان تعبیه شده است. البته یک نمایشگر هدآپ دیسپلی با واقعیت افزوده نیز وجود دارد که انتخاب آن اختیاری است. این ویژگی، اطلاعاتی مانند فاصله تا خودرو جلویی را روی شیشه جلو نشان میدهد و فضایی درحدود ۳۰ فوت را اشغال میکند و ۸۷ اینچ امتداد دارد. پورشه میگوید که این بزرگترین هدآپدیسپلی موجود در حال حاضر است.
نمایشگر ۱۲.۶ اینچی صفحه کیلومتر خمیده است و یک نمایشگر ۱۰.۹ اینچی مرکزی برای اطلاعات و سرگرمی نیز تعبیه شده است. این دو نمایشگر به طور استاندارد برای ماکان برقی درنظر گرفته شدهاند. اما مشتریان میتوانند به طور اختیاری، نمایشگر سرنشین جلو را نیز دریافت کنند.
سیستم عامل تکنولوژیهای ماکان، بر پایه اندروید است و میتوان آن را با App Centre پورشه به روز رسانی کرد و برنامههای متنوعی مانند یوتیوب، اسپاتیفای و … دارد. حتی میتوان بازیهای مختلفی را روی آن اجرا کرد. علاوه بر این ویژگی کاربردی، اپل کار پلی و اندروید اتو همچنان در دسترس و قابل استفاده هستند. ماکان حتی از نقشه اپل و گوگل مپس نیز پشتیبانی میکند و آن را روی نمایشگر راننده نشان میدهد.
علاوه بر نورپردازی داخلی، یک نوار LED دیگر هم روی داشبورد و پوشش داخلی درها قرار گرفته است، که متناسب با حالت رانندگی تغییر میکند و در موقع لزوم، به راننده هشدار خواهد داد.
برخلاف بسیاری از خودروهای برقی که به علت وجود باتری در کف خودرو، سرنشینان را در ارتفاع بالاتری قرار میدهند، در ماکان برقی 2024 به علت بازطراحی صندلیها، سرنشینان حتی در ارتفاع کمتری نسبت به همتای درونسوز قرار دارند، بدون آنکه از راحتی آنها کم شده باشد یا از مواردی مثل تهویه و گرمکن صندلیها محروم بمانند. نویسنده مطلب از راحتی این بخش و همچنین وجود دو درگاه USB تایپ C سخن به میان آورده است.
طراحی پورشه ماکان برقی
با توجه به تصاویر واضحی که از این خودرو به ثبت رسیده، میتوان دریافت که طراحی بدنه پورشه ماکان EV با همتای درونسوز تفاوت چندانی ندارد.
چراغهای جلو با طراحی باریکتر و فرم متفاوت جلوپنجره، نقاط تمایز واضح ماکان برقی با مدل بنزین-سوز بشمار میآید، ضمن اینکه طراحی بخشهایی از بدنه که متخصصان پورشه به کمک پوشش استتاری سعی در مخفی کردن آن داشتهاند نیز مطمئنا متفاوت خواهد بود.
قیمت و برنامه تولید پورشه ماکان برقی
از قیمت پورشه ماکان برقی 2024 اطلاعی در دسترس نیست اما میتوان انتظار داشت که با عددی بالاتر از قیمت 85 هزار دلاری تریم پایه ماکان GTS ، مواجه باشیم.
با وجود آنکه نام پورشه ماکان برقی از چند سال پیش در رسانهها مطرح شده است، ولی ظاهراً این خودرو زودتر از سال 2024 به مشتریان تحویل نخواهد شد. پورشه قصد داشت فروش این خودرو را از سال 2023 آغاز کند ولی با توجه به مشکلاتی که برای زیرمجموعه تامینکننده نرمافزار گروه فولکس واگن یعنی Cariad پیش آمده، این برنامه با تاخیر مواجه شده است.
خودروساز آلمانی برای گسترش زیرساخت لازم برای خودروهای برقی در ایالات متحده هم برنامهریزی کرده است. کراساور پورشه در حال حاضر در چهار نسخه پایه، ماکان S، ماکان توربو و ماکان GTS به همراه پیشرانه چهار یا شش سیلندر (هردو مجهز به توربوشارژر) در این کشور عرضه میشود.
پورشه توقع دارد که ماکان EV به پرفروشترین محصول برقی این شرکت تبدیل شود. البته تا پایان دهه جاری، تمام محصولات پورشه به جز 911 به پیشرانه برقی مجهز خواهند شد. احتمال دارد که این کوپه نمادین هم از سوخت مصنوعی در پیشرانه درونسوز خود استفاده کند.
پیشبینی میشود که پورشه ماکان EV و آئودی Q6 e-tron در بهار 2024 رونمایی شوند. احتمال دارد که پسوند e-tron از نام محصول آئودی حذف شود.
جدیدترین اخبار خودرو را در باما بخوانید.
source