به نظر میرسد که به کمک نوآوری شرکت هیوندای، بتوان از شر زنجیر چرخ و دردسرهای باز و بسته کردن آن راحت شد. به کمک این طرح جدید، میتوان عملکرد زنجیر چرخهای متداول را با البته با فشار یک دکمه شبیهسازی کرد.
در این فناوری جدید که با نام «زنجیر چرخ آلیاژی حافظهدار» معرفی شده، میلههای فلزی کوچک از جنس آلیاژ حافظهدار با فشار یک دکمه از کانالهای تعبیه شده در تایر خارج شده و با ایجاد اصطکاک بیشتر، عملکردی شبیه به زنجیر چرخ را ارائه میکند.
آلیاژهای حافظهدار (shape memory alloys) یا SMA، آلیاژهایی هستند که در طی یک چرخه تنشی یا حرارتی، به شکل اولیه تعریف شده باز میگردند، بدین معنی که مادهای با شکل خاص در دما و سطح تنشی معین، با تغییر دما و سطح تنش، شکل متناظر با آن تغییرات را خواهد داشت. از انواع مهم آلیاژهای حافظهدار می توان به مس-روی-آلومینیوم، مس-آلومینیوم-نیکل و نیکل-تیتانیوم (Ni-Ti) اشاره کرد که این مورد آخر، بیش از سایرین مورد استفاده قرار میگیرد.
در فناوری جدید هیوندای، قطعات فلزی داخل تایرها به شکل حرف J ساخته شده تا چسبندگی بیشتری ارائه کند. بدیهی است که در هنگام عدم نیاز، این قطعات به جای خود در درون تایر بازمیگردند.
نکته مهم اینکه فعال بودن این عملکرد در مسیرهای عادی، فرسودگی سریع تایر خودرو و نیاز به تعویض آن را به همراه خواهد داشت.
هیوندای از دریافت گواهی ثبت اختراع این فناوری در کره جنوبی و ایالات متحده و همچنین ادامه روند طراحی و توسعه آن خبر داده است. اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، میتوان انتظار داشت که در آینده نزدیک، تولید انبوه «زنجیر چرخ آلیاژ حافظهدار» و استفاده از آن در محصولات هیوندای و کیا را شاهد باشیم.
فعلا نمیتوان درباره قیمت این فناوری جدید اظهارنظر کرد، اما از همین حالا میتوان اطمینان داشت که به علت استفاده از آلیاژ حافظهدار، با رقمی به مراتب بالاتر از نمونههای متداول مواجه باشیم.
جدیدترین اخبار خودرو را در باما بخوانید.
source