نتفلیکس به تازگی یکی از سرگرم‌کننده ترین فیلم‌های سال را منتشر کرده است؛ انیمیشن تماشایی «Chicken Run: Dawn of the Nuggets» دنباله‌ای قابل توجه برای کمپانی‌ جواهرساز آردمن است. بیایید در این مطلب از مقالات سینمایی «ویجیاتو» باهم نگاهی به دنباله یکی از محبوب‌ترین آثار استودیو پویانمایی آردمن داشته باشیم؛ پس در ادامه با بررسی و نقد انیمیشن 2 Chicken Run همراه ما باشید.

همه ما با تماشای سریال‌های کارتونی، فیلم‌های انیمیشن، و حتی برخی از انیمه‌های ماندگار عالی بزرگ شده‌ایم. زمانی بود که شوق تماشای چنین چیزهایی آنقدر زیاد بود که ما در دوران کودکی منتظر رسیدن غروب هر روز و شروع برنامه کودک بودیم. خود من در نسلی به دنیا آمدم که به اندازه کافی خوش شانس بود که در معرض عصر محتوای انیمیشن کلاسیک قرار گرفت، که اکنون بخشی از خاطرات اصلی ما شده است، بنابراین احساس می‌کنم از دهه هفتاد شمسی تا کنون راه طولانی را پیموده‌ام.

آزمایشگاه دکستر، گربه سگ، فوتبالیست‌ها، شگفت‌انگیزان، داستان اسباب‌بازی، کارخانه هیولاها و غیره برخی از انیمیشن‌ها و فرنچایزهایی هستند که معمولاً شناخته شده و مورد استقبال قرار می‌گیرند، و درک همه آن‌ها ارزش فکر کردن به دوران خوش بچگی را دارد. صادقانه بگویم، بچه‌های سال 2023 به دلیل پخش آسان محتوای زیادی را تماشا می‌کنند، اما به نظر می‌رسد که بسیاری از آن‌ها یا مفید نیستند یا به‌راحتی فراموش می‌شوند.

از سوی دیگر برخی از سریال‌ها یا فیلم‌های انیمیشن خوبی که بچه‌ها این روزها می‌توانند تماشا کنند، اساساً یا نسخه‌های بازسازی‌شده کلاسیک‌های قدیمی هستند یا فقط دنباله‌های آن‌ها. برای مثال دیزنی ممکن است هرازگاهی فیلم جدیدی برای مخاطب بفرستد، اما هنوز تضمینی برای قابل توجه بودن آن نیست! استودیوهای زیادی هستند که در طول سال‌ها تلاش کرده‌اند تا محتوای انیمیشنی عالی را به مخاطب ارائه دهند، و یکی از آن‌ها استودیو «آردمن» است.

والت دیزنی، پیکسار و جیبلی به احتمال زیاد سه استودیو انیمیشنی هستند که برای بسیاری از بینندگان به عنوان یک استودیو شاخص به ذهن متبادر می‌شوند، اما چیزهای بیشتری وجود دارد و آردمن جایگاه ممتازی را در قلب بسیاری از دوستداران این نوع فیلم‌ها به خود اختصاص داده است. آن هم از زمانی که در سال 2000 با «فرار مرغی» به دنیای فیلم‌های بلند جهش کرد. از آن زمان، هفت فیلم دیگر از این استودیو اکران شده که «والاس و گرومیت: نفرین خرگوشی» یکی از شاخص‌ترین آن‌ها به شمار می‌رود.

اما انیمیشن Chicken Run یک فیلم پویانمایی استاپ موشن تماشایی بود که به یکی از انیمیشن‌های عالی تبدیل شد که خیلی از ما در زندگی خودمان تماشا کرده‌ایم! امسال بیست و سومین سالگرد فرار مرغی است، و اکنون با گذشت بیش از دو دهه ما شاهد دنباله‌ای برای این اثر هستیم. خب من امروز فیلم را دیدم، پس اجازه دهید در ادامه پیرامون برداشت خودم از آن به شما بگویم.

باید بدانید هنگامی که فرار مرغی یا همان Chicken Run برای اولین بار منتشر شد، به عنوان یک مفهوم بسیار خطرناک در نظر گرفته می‌شد و اگر شکست می‌خورد، استودیو آدرمن با یک بحران مالی عظیم روبرو می‌شد. اما ریسک آنها نتیجه داد و فیلم در گیشه موفق شد. نه تنها این، بلکه فیلم در آن سال جوایز انگشت شماری را نیز برای تیم تولید خود به همراه همراه داشت.

سازندگان این انیمیشن احساس کردند که ساختن فیلمی که در آن بتوانند سختی‌های جوجه‌ها را در دنیای بی‌رحمانه نشان دهند، چشم‌انداز بسیار جدیدی برای کار است، بنابراین به این فکر افتادند که داستان چند مرغ را که در مزرعه‌ای گیر کرده بودند، نشان دهند، آن هم زیر نظارت یک صاحب مزرعه شیطانی. در این فیلم، جوجه‌ها دور هم جمع می‌شوند و گروهی را تشکیل می‌دهند که نقشه‌ای را طراحی می‌کند تا از صاحب مزرعه انتقام بگیرند و در نهایت از مزرعه فرار کنند.

شخصیت‌هایی که آن گروه فرار را تشکیل می‌دادند آنقدر دوست داشتنی بودند که حتی پس از 23 سال، سازندگان مطمئن ماندند که آنها را در ادامه و در همان ظرفیت فیلم اول قرار دهند. پس این اثر یک ترکیب خنده‌دار از شخصیت‌های دوست داشتنی است و هر یک از آنها ویژگی منحصر به فرد و تخصصی دارند که آنها را دوست داشتنی‌تر می‌کند. اما داستان این دنباله مستقیم به پایان فیلم اول متصل است.

در پایان اولین فیلم Chicken Run، راکی، جینجر و دیگر شخصیت‌ها از مزرعه فرار کرده‌اند و پناهگاهی امن برای خود در یک جزیره ساخته‌اند. اکنون راکی و جینجر که دو شخصیت محوری فیلم اول بودند صاحب یک جوجه شده‌اند. بنابراین، به جرات می‌توان گفت که دنباله از پایان فیلم اول شروع می‌شود، زیرا اتفاقات زیادی در جزیره رخ نداده است و مرغ و خروس‌ها اساساً در آرامش از زندگی خود لذت می‌برند. ولی تنها پس از تولد مولی دختر راکی و جینجر است که وقایع این دنباله شروع به خودنمایی می‌کند.

اگر قسمت اول فرار مرغی را به یاد داشته باشید، می‌دانید که جینجر رهبر گروهی از جوجه‌ها بود که علیه صاحب مزرعه شورش کردند. او کسی بود که به همه امید داد که بتوانند زندگی بیرون از مزرعه داشته باشند. او اکنون در ادامه با راکی در یک جزیره تشکیل خانواده داده و آرام‌تر شده است. در ادامه، زمانی که راکی داستان ماجراجویی قهرمانانه جینجر را برای دخترشان مالی تعریف می‌کند، خود جینجر مداخله می‌کند و از راکی می‌خواهد که گذشته را پشت سر بگذارد و آنچه در زندگی کنونی پیش می‌آید را گرامی بدارد. اینجا کاملاً واضح است که جینجر بالاخره چکمه‌هایش را آویزان کرده است و می‌خواهد زندگی عادی را در کنار همه مرغ و خروس‌های دیگر داشته باشد.

راستش را بخواهید عنصر داستانی که در این دنباله برای من قابل توجه بود، صرفاً یک دیالوگ از جینجر بود، جایی که او به یکی از دوستانش می‌گوید که چگونه اولویت‌هایش در زندگی تغییر کرده است، و چگونه تنها چیزی که اکنون به آن فکر می‌کند، دخترش مالی است. او در ادامه این سکانس می‌گوید: «ما نمی‌توانیم آزادی خود را با جست‌وجو کردن در دنیایی که مر‌غ‌ها را بسیار خوشمزه می‌بیند به خطر بیندازیم!» من با شنیدن این دیالوگ، احساس کردم که سازندگان ممکن است سفر تعهد خود را برای داشتن دیدگاهی منحصر به فرد به زندگی کامل کرده باشند. این یعنی فکر کردن از ذهن یک موجود بی‌دفاع و به تصویر کشیدن نگرانی‌های آنها، این یک سطح استثنایی از داستان گویی است.

خوشبختانه فرار مرغی ۲ سرآغاز ناگت حتی اگر به اندازه فیلم اول ناب و تازه نباشد، اما هنوز هم عناصر ویژه استودیو آردمن چه در خلق انیمیشن و چه در مضامین داستانی و تولید طنز جالب را دارد، و دنباله‌ای لذت بخش است که به خوبی بر پایه مضامین اصلی فیلم اول ساخته شده و آنها را به خوبی به عصر مدرن ترجمه می‌کند.

با توجه به اینکه فیلم اول مقدمه‌ای نسبتاً ساده و پایانی نسبتاً قوی داشت، تصور یک دنباله برای این اثر سخت نبود. اما مفهوم نفوذ جوجه‌ها به مزرعه به جای فرار از یک مزرعه در قسمت دوم بسیار خوب عمل می‌کند و برداشت جالبی از مدل اجرایی فیلم اول است. علاوه بر آن، این واقعیت که این یک مزرعه کارخانه‌ای است، تفسیر فیلم اول را به سمت صنعتی شدن امروزی تقویت می‌کند و به فیلم اجازه می‌دهد چیزی بیش از کپی مستقیم از قسمت اول انجام دهد.

فیلم همچنین سرعت بالایی دارد، با این حال پرده سوم فیلم بسیار هیجان‌انگیز است و فیلم همچنان انرژی سرگرم کننده‌ای دارد که ما از آردمن انتظار داشتیم. در نتیجه این اثر برای کل خانواده است. این یعنی بزرگ و کوچک در کنار هم از دیدن قسمت دوم فرار مرغی لذت می‌برند. همچنین باید گفت که بر کسی پوشیده نیست که Aardman یکی از بهترین استودیوهای استاپ موشن در تمام دوران است، بنابراین انیمیشن و طراحی شخصیت طبق معمول درجه یک است.

من همیشه از انیماتورهای استاپ موشن قدردانی می‌کنم، زیرا ساختن فیلم‌هایی در این سبک فرآیند طولانی و خسته‌کننده‌ای است. اما وقتی کسی بتواند آن را انجام دهد و آن را به خوبی انجام دهد، من همیشه تحت تاثیر قرار می‌گیرم. اما حتی بیشتر از انیمیشن به طور کلی، افزوده‌های جدید، چه از نظر شخصیت‌ها و چه از نظر مکان، بسیار محکم هستند. من به خصوص طراحی کارخانه را دوست داشتم.

این مدل جدید یک تضاد آشکار با حال و هوای زندانی است که مزرعه فیلم اصلی داشت، و جای خود را به برخی تفسیرهای قوی در مورد مزارع کارخانه‌ای می‌دهد که به خوبی با وضعیت فعلی تولید مرغ در جهان سازگار است. این به مدرن ماندن لحن این فیلم کمک می‌کند و فیلم را از احساس نوستالژی دور می‌کند. واضح است که تیم پشت فیلم با ایده‌ای عالی برای ادامه داستان فیلم اول وارد این کار شدند و بیش از هر چیز دیگری به دنبال بیان خوب آن داستان بودند.

ممکن است مدتی طول کشیده تا فرار مرغی ۲ سرآغاز ناگت تولید شود، اما من استدلال می‌کنم که این اثر ارزش صبر کردن را دارد. مطمئناً به اندازه نسخه اصلی بکر و منسجم نیست، اما ادامه‌ای ارزشمند است که باید کسانی را که با تماشای نسخه اصلی بزرگ شده‌اند و همچنین نسل جدیدی از کودکان را سرگرم کند. این قطعاً یکی از بهترین فیلم‌هایی است که در مدت اخیر از آردمن دیده‌ام، و یک انیمیشن زیبا و جذاب است که برای کل خانواده عالی است.

فراموش نکنید ساخت دنباله‌ای که چندین دهه بعد از نسخه اصلی می‌گذرد، می‌تواند سخت باشد، اما فرار مرغی ۲ سرآغاز ناگت یکی از موارد نادری است که علیرغم برخی عناصر فرمولی، به پتانسیل‌هایش عمل می‌کند.

در نتیجه باید گفت: من «فرار مرغی ۲» را تقریباً در هر نقطه فیلمی بسیار قابل پیش بینی یافتم و سایر بینندگان نیز ممکن است همین احساس را نسبت به آن داشته باشند. اما، من هرگز نمی‌گویم که این فیلم در مورد پیچش‌های خوب یا روایت‌های چند‌لایه است. در مقابل این انیمیشن بیشتر درباره این است که چگونه طغیان بدون دلیل ممکن است در زندگی فرد مشکل ایجاد کند، و همچنین در مورد این است که چگونه یک اراده محض می‌تواند غیرممکن‌ها را در واقع شکل دهد!

من دیدگاهی که این فیلم برای داستان سرایی انتخاب می‌کند و همچنین انگیزه‌های شخصیت‌هایش را دوست دارم. ثانیاً، من قبلا انیمیشن‌های استاپ موشن را بارها تماشا کرده‌ام و از این رو می‌دانم که کار بر روی چنین پروژه‌هایی واقعاً چقدر پیچیده و خسته‌کننده است. برای اجرای چنین پروژه‌هایی توجه زیادی به جزئیات، دقت و تخصص افراد مختلف لازم است. اگر می‌خواهید حس نوستالژی داشته باشید و می‌خواهید از تماشای یک فیلم انیمیشن خوب در خانه خود لذت ببرید، این فیلم ارزش وقت شما را دارد.

source

توسط