فعالیت شاتل تاکسی در تهران آغاز شده است
وانهای زرد رنگ شاتل سرویس در مکانهای پرترددی مانند میدان ونک فعال هستند. یک ماه از فعالیت این تاکسیها میگذرد و مسافران میتوانند بدون معطلی در صفهای طولانی از آنها استفاده کنند.
مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری تهران گفت که در شاتل سرویس، مسافر اطمینان دارد که در زمان مشخص و محل مشخص که از قبل تعیین کرده، یک دستگاه ون در انتظار اوست. این اطمینان را در هیچیک از خدمات حملونقل شهری پایتخت و دیگر کلانشهرها نمیتوان یافت.
وی افزود، یک راه این است که تعدادی تاکسی به خطوط میدان ونک اضافه کنیم، اما این کار اثر طولانیمدت ندارد. در سوپر اپلیکیشن «شهرزاد» بخشی به شاتلتاکسی اختصاص داده شده است. در این بخش تعدادی از خطوط براساس مبدا، مقصد و ساعت حرکت تعریف شده است.
شهروندان میتوانند در اپلیکیشن شهرزاد مسیرهای پیشنهادی موردنظر خود را با تعیین ابتدا، انتها و ساعت مورد نیاز اعلام کنند. الان 300 پیشنهاد مسیر داریم. از طرف دیگر میتوانیم نقاطی را که تقاضای سفر بیشتری دارند، مشخص کنیم و ون در همان نقطه میایستد.
پیشبینی ما این بود که در ماه اول 20 درصد ظرفیت ونها پر شوند، اما در همینماه به 50 درصد ظرفیت رسیدهایم و این در حالی است که تنها روش اطلاعرسانی، استقرار ونها در میدان ونک و نصب بنر برای اطلاعرسانی به مسافران بوده است.
راهاندازی آزمایشی شاتل تاکسی برای زائرین اربعین
مدیرعامل سازمان تاکسیرانی اعلام کرد که پروژه شاتل تاکسی برای نخستین بار در تهران به صورت آزمایشی راهاندازی شده است. این پروژه خدمت جدیدی در ناوگان تاکسیرانی شهر تهران است که بهصورت آزمایشی و با انتقال زائران اربعین حسینی از تهران به مرز عراق بهصورت رفت و برگشت با تاکسی ون آغاز میشود.
وی افزود، تاکسی ون های خریداری شده بعد از خدمات رسانی در اربعین حسینی به منظور تسهیل تردد در ساعات پیک ترافیک شهر در سطح شهر تهران، آمادگی سرویس دهی به شهروندان پایتخت را دارند.
ونهای هوشمند در تهران
مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران، طرح شاتل سرویس را برای نخستین بار در ناوگان تاکسیرانی کشور اجرایی و عملیاتی کرد. این سرویس با استفاده از هوش مصنوعی، مراکز پرازدحام شناسایی و به مرکز کنترل اعلام و تاکسی به آن محل اعزام شود.
وی افزود که این طرح با همکاری سازمان فناوری ارتباطات شهرداری تهران اجرا شده و به محض اینکه ونهای جدید به ناوگان تحویل داده شود، این سیستم راهاندازی خواهد شد. فعلا این طرح در ونهای جدید قابلیت اجرایی دارد و در مراحل بعدی میتوان سایر خودروهای ناوگان را نیز به این طرح هوشمند مجهز کرد.
در این طرح از ظرفیت 630 ون استفاده خواهد شد. طبق گفتههای مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران، مسیری که در حوزه تاکسیرانی تهران در چند دهه گذشته طی شده، درست نبوده و به لحاظ فنی در مدلهای حمل و نقل عمومی درون شهری، صرف اضافه کردن تاکسی در درون ناوگان گرهگشای مشکل ازدحام مسافر در برخی پایانهها نیست.