پرده نقره‌ای سینما پناهگاه امنی برای بهترین فیلم‌های بیوگرافی تمام دوران است. از طرف دیگر این ژانر مورد علاقه بسیاری از کارشناسان اسکار است و آثار درام زندگی‌نامه‌ای متعددی تاکنون موفق به دریافت جوایز در بخش بهترین فیلم شده‌اند و بازیگران آن‌ها نیز بخاطر ایفای نقش شخصیت‌های برجسته تاریخی واقعی جوایز بسیاری را از آن خود کرده‌اند.

بیوپیک یک سبک آزمایش شده و واقعی از فیلم ساختن است که ممکن است نتواند همزمان هم در گیشه موفقیت کسب کند و هم تحسین منتقدان را برانگیزد. علی رغم اینکه تعداد آثار بیوگرافی در سال‌های اخیر بیشتر بوده و مخاطبان فرصت بیشتری برای تماشای این نوع فیلم‌ها در سینما داشته‌اند، اثربخشی و تاثیرگذاری آن‌ها ثابت مانده است.


مطلب پیشنهادی:نگاهی به ۱۰ مورد از بدترین فیلم‌‌های اقتباسی از بازی‌های ویدیوییوقتی کارگردانان به در بسته می‌خورند
نگاهی به ۱۰ مورد از بدترین فیلم‌‌های اقتباسی از بازی‌های ویدیویی

فیلمسازان همیشه به دنبال راهی برای تاثیرگذاری بیشتر آثار خود بر مخاطبان بوده‌اند و فیلم‌های زندگی‌نامه‌ای می‌توانند ابزار بسیار قدرتمندی در این زمینه باشند. اگر بخواهیم دقیق‌تر به این موضوع نگاه کنیم، متوجه می‌شویم که هدف اصلی یک کارگردان از به تصویر کشیدن زندگی یک شخصیت واقعی تاریخی در قالب فیلم چیزی جز شناساندن بیشتر او به تماشاگر نیست. از همین رو، این نوع عناوین می‌توانند دید بسیار دقیق‌تری از جزییات زندگی و وقایعی که در طول عمر یک شخصیت شناخته شده رخ داده و کمتر کسی با آن آشناست، در اختیار مخاطبان قرار دهد.

البته نکته جالب اینجاست که فیلم‌های بیوگرافی فقط زندگی شخصی و خانوادگی فرد را مورد بررسی قرار نمی‌دهد و در کنار آن به توصیف شرایط سیاسی، اجتماعی و جو حاکم در آن روزگار نیز می‌پردازد. از زندگی یک فیزیک‌دان یا قانون‌شکنان غرب وحشی گرفته تا آبراهام لینکلن، بیوگرافی‌ها نقش بسیار مهمی در سینمای هالیوود و جهان دارند. بسیاری از این فیلم‌ها به پیشرفت غیرقابل باور حرفه کارگردانان و بازیگرانشان کمک کردند و به پله ترقی برای درخشش آن‌ها در فیلم‌های آینده‌ و افزایش درآمدهایشان تبدیل شدند.

اگر شما نیز علاقه‌مند به آشنایی بیشتر با شخصیت‌های معروف و مهم تاریخی در قالب فیلم‌های سینمایی هستید، حتما نگاهی به مقاله پیش رو و معرفی ۲۰ مورد از برترین آثار این ژانر داشته باشید.

۲۰. (۱۹۹۲) Chaplin

فیلم‌های بیوگرافی
سازنده ریچارد اتنبرا
بازیگران رابرت داونی جونیور، جرالدین چاپلین، آنتونی هاپکینز، میلا یوویچ
سال انتشار ۱۹۹۲
نمره IMDb ۷.۵

این فیلم همانطور که از عنوانش پیداست، زندگی پرچالش یکی از برجسته‌ترین و مهم‌ترین چهره‌ها تاریخ سینما، یعنی چارلی چاپلین را به تصویر می‌کشد که در سال ۱۹۹۲ توسط ریچارد اتنبرا کارگردانی شده و رابرت داونی جونیور در آن به عنوان شخصیت اصلی به نقش‌آفرینی پرداخته است.

این فیلم چاپلین را در دوران سالخوردگی نشان می‌دهد که ماجراجویی نفس‌گیر و باورنکردنی زندگی خود را برای نوشتن زندگی‌نامه خود به یاد می‌آورد؛ از ریشه‌های فقر زده تا موفقیت‌های جهانی‌اش. این فیلم با بازیگران بااستعداد و فوق‌العاده‌ای مانند جرالدین چاپلین (دختر واقعی چارلی چاپلین)، آنتونی هاپکینز، میلا یوویچ، کوین کلاین، دن اکروید و مریسا تومی در پانزدهمین سالگرد فوت این ستاره محبوب اکران شد.

با وجود نقدهای متفاوت و ضد و نقیض درباره این فیلم بیوگرافی، نقش‌آفرینی داونی جونیور بسیار مورد تحسین قرار گرفت و مسلما بهترین نقش او تا به امروز محسوب می‌شود که اتفاقا جایزه بفتا برای بهترین بازیگری مرد به همراه نامزدی جایزه اسکار را برای او به ارمغان آورد.

۱۹. (۲۰۱۴) The Theory of Everything

فیلم‌های بیوگرافی
سازنده جیمز مارش
بازیگران ادی ردمین، فلیسیتی جونز، چارلی کاکس، امیلی واتسون، دیوید تیولیس
سال انتشار ۲۰۱۴
نمره IMDb ۷.۷

فیلم The Theory of Everything (نظریه همه‌چیز) یکی از عناوین تحسین‌شده بیوگرافی است که در سال ۲۰۱۴ به کارگردانی جیمز مارش اکران شده و جلوه‌ای غم‌انگیز و تاثیرگذار از زندگی فیزیک‌دان مشهور، استیون هاوکینگ و همسرش، جین را به تصویر می‌کشد.

این فیلم از کتاب خاطرات و شرح حال جین هاوکینگ به نام Travelling to Infinity: My Life with Stephen در سال ۲۰۰۷ اقتباس شده و جزییات و اطلاعات بیشتری را برای فیلمنامه این اثر ارائه کرده است. ادی ردمین و فلیسیتی جونز در نقش زوج مشهور در فیلم حضور دارند و گفته شده که ادی ردمین ۶ ماه را صرف تحقیق درباره زندگی هاوکینگ و تسلط بر لهجه و الگوهای گفتاری او کرده است.

این فیلم از لحاظ تجاری به موفقیت چشمگیری دست یافت و منتقدان نیز نظرات بسیار مثبتی نسبت به آن داشتند. ردمین به ویژه با تعریف و تمجیدهای بسیاری روبرو شد و از همین رو جایزه بفتای بهترین بازیگر نقش اول مرد را دریافت کرد.

چارلی کاکس، امیلی واتسون، دیوید تیولیس، تام پرایر و سایمن مک‌برنی سایر بازیگران این فیلم هستند.


مطلب پیشنهادی:بهترین فیلم های رزمی جهان سینما که باید تماشا کنیدبزن بزن تماشایی بروس‌لی و دوستان در مدیوم سینما
بهترین فیلم های رزمی جهان سینما که باید تماشا کنید

۱۸. (۲۰۰۵) Walk the Line

فیلم‌های بیوگرافی
سازنده جیمز منگولد
بازیگران واکین فینیکس، ریس ویترسپون، جنیفر گودوین، دالاس رابرتس، جیمز کیچ
سال انتشار ۲۰۰۵
نمره IMDb ۷.۸

در فیلم Walk the Line (سر به‌راه باش) با زندگی جانی کش، خواننده و ستاره موسیقی کانتری آمریکایی همراه هستیم که واکین فینیکس نقش او را بازی کرده و جیمز منگولد کارگردانی فیلم را برعهده داشته است.

فیلمنامه این اثر بر اساس دو کتاب شرح حال جانی کش، یعنی Man in Black: His Own Story in His Own Words و Cash: The Autobiography نوشته شده که به ترتیب در سال‌های ۱۹۷۵ و ۱۹۹۷ منتشر شدند. این فیلم جزییات زندگی و به شهرت رسیدن این خواننده و ترانه‌سرای فقید را در دو ازدواج او و همچنین اعتیاد به مواد مخدر نشان می‌دهد.

ریس ویترسپون در کنار واکین فینیکس نقش «جون کارتر» خواننده آمریکایی و همسر جانی را ایفا کرده است. علاوه بر این دو، جنیفر گودوین، دالاس رابرتس، جیمز کیچ و رابرت پاتریک در این فیلم زندگی‌نامه‌ای به ایفای نقش پرداخته‌اند. این فیلم هم در باکس‌آفیس فروش خوبی داشت و هم نقدهای مثبتی از سوی کارشناسان دریافت کرد. همچنین ۵ نامزدی جایزه اسکار را بدست آورد که در نهایت فینیکس جایزه بهترین بازیگر مرد را به خانه برد.

در واقع فیلم «Walk the Line» اگرچه به طور کلی از بسیاری از فیلم‌های بیوگرافی قوی‌تر است، اما این عملکرد درخشان بازیگر اصلی، یعنی واکین فینیکس است که فیلم را عالی‌تر و جذاب‌تر می‌کند. فنیکس به طور کامل به جانی کش تبدیل می‌شود، حتی می‌تواند به طور ماهرانه صدای مشهور خواننده را تقلید کند. این یک اجرای ظریف و در عین حال کاریزماتیک است که به عنوان یکی از بهترین آثار دوران حرفه‌ای فینیکس شناخته شود.

۱۷. (۱۹۸۰) The Elephant Man

فیلم‌های بیوگرافی
سازنده دیوید لینچ
بازیگران جان هرت، آنتونی هاپکینز، آن بنکرافت، فردی جونز، فردریک تروس
سال انتشار ۱۹۸۰
نمره IMDb ۸.۲

The Elephant Man که در سال ۱۹۸۰ به کارگردانی دیوید لینچ ساخته شده و داستان واقعی زندگی یک مرد بریتانیایی به نام «جوزف مریک» را دنبال می‌کند که به دلیل ناهنجاری‌های شدید موجود در صورتش در نتیجه یک بیماری ژنتیکی نادر، لقب بی‌رحمانه «مرد فیل‌نما» را به او داده بودند. وی احتمالا مبتلا به سندرم پروتئوس بوده که در اثر جهش در ژن «AKT۱» پدید می‌آید.

فیلم «مرد فیل‌نما» در دوره لندن ویکتوریایی (قرن ۱۹) جریان دارد و دوستی مریک (با بازی جان هرت) و فردریک تروس، یک جراح کالبدشناسی را به تصویر می‌کشد که مریک را از یک نمایش عجیب و غریب نشان می‌دهد و مرد بد‌ظاهر را به خاطر شخصیت مهربان و باهوشی که واقعا هست می‌بیند.

این اثر دیوید لینچ پس از اکران مورد توجه و تمجید منتقدان قرار گرفت و در پنجاه و سومین مراسم سالانه اسکار، هشت نامزدی دریافت کرد. مخصوصا هنرنمایی «هرت» به طور ویژه مورد تحسین بسیار کارشناسان قرار گرفت.

۱۶. (۲۰۱۵) Straight Outta Compton

فیلم‌های بیوگرافی
سازنده اف. گری گری
بازیگران دکتر دره، آیس کیوب، اوشی جکسون، ایزی ئی، جیسون میچل، کوری هاکینز، ام سی رن
سال انتشار ۲۰۱۵
نمره IMDb ۷.۸

هنگامی که فیلم Straight Outta Compton در سال ۲۰۱۵ به کارگردانی اف. گری گری اکران شد، خیلی زود به موفقیت مالی در گیشه دست یافت. این فیلم که در اواسط دهه ۸۰ در لس‌آنجلس روایت می‌شود، حول محور شکل‌گیری و فروپاشی گروه هیپ هاپ N.W.A جریان دارد که اعضای آن شامل رپرهای مشهور و نام‌آشنایی مانند «آیس کیوب»، «دکتر دره»، «ایزی-ئی»، «ام سی رن»، و «دی‌جی یلا» می‌شود.

عنوان فیلم نیز از نام اولین آلبوم این گروه نام‌گذاری شده، موفقیت اولیه آن‌ها در صنعت موسیقی، افزایش محبوبیت آن‌ها بین عامه مردم، دشمنی‌ها، اختلافات، خشونت‌ها و مرگ‌ومیرهایی که گروه را احاطه کرده بود، به تصویر می‌کشد. Straight Outta Compton با تصور شما از یک فیلم زندگی‌نامه‌ای موسیقی متفاوت است و حتی ممکن است فراتر از آن باشد. با حضور آیس کیوب و دکتر دره به عنوان تهیه‌کننده، در کنار همسر ایزی-ئی، تومیکا وودز رایت با یک اثر صادقانه همراه هستیم که از نشان دادن جنبه‌های ناخوشایند هیپ هاپ دوری نمی‌کند. با این حال می‌توان گفت که گروه بازیگری و کارگردانی عملکرد درخشانی داشته‌اند.

۱۵. (۱۹۶۹) Butch Cassidy and the Sundance Kid

فیلم‌های بیوگرافی
سازنده جورج روی هیل
بازیگران رابرت ردفورد، پل نیومن، کاترین راس، تد کسیدی، سم الیوت، استروتر مارتین
سال انتشار ۱۹۶۹
نمره IDMb ۸

در این فیلم وسترن آمریکایی دو بازیگر فوق‌العاده و بسیار محترم هالیوودی، یعنی پل نیومن و رابرت ردفورد را می‌بینیم. «بوچ کسیدی و ساندنس کید» هنگامی که در دهه ۷۰ اکران شد، ابتدا با واکنش‌های ضد و نقیضی روبرو شد، اما طی سال‌ها و با گذشت زمان به یک عنوان کلاسیک برجسته و منحصر به‌فرد تبدیل گشت.

این فیلم بر اساس سرگذشت دو قانون‌شکن غرب وحشی، یعنی رابرت لیروی پارکر (بوچ کسیدی) و هری لانگاباگ (ساندنس کید) ساخته شده و این دو شخصیت را پس از یک رشته گسترده سرقت از قطار در حال فرار از یک منطقه شکست خورده در ایالات متحده، به تصویر می‌کشد.

در ابتدا تعداد زیادی از بازیگران معروف مانند جک لمون، وارن بیتی و استیو مک‌کوئین با این فیلم گره خورده بودند، اما در نهایت این نیومن و ردفورد بودند که نقش‌های خود را به عنوان اسطوره‌های آمریکایی بهترین شکل ممکن بازی کردند.

۱۴. (۲۰۰۱) A Beautiful Mind

فیلم‌های بیوگرافی
سازنده ران هاوارد
بازیگران راسل کرو، جنیفر کانلی، پل بتانی، اد هریس، جاش لوکاس، آدام گلدبرگ
سال انتشار ۲۰۰۱
نمره IMDb ۸.۲

یک فیلم عالی با حضور راسل کرو، بازیگر باتجربه و شناخته شده هالیوودی، «ذهن زیبا» داستان واقعی «جان نش»، یک ریاضی‌دان درخشان و برنده جایزه نوبل اما غیراجتماعی را روایت می‌کند که کار مخفیانه‌ای در زمینه رمزنگاری را می‌پذیرد و سرانجام زندگی او با سرنوشت وحشتناکی روبرو می‌شود.

این فیلم زندگی‌نامه‌ای خوش ساخت به کارگردانی ران هاوارد به شیوه‌ای تامل‌برانگیز به موضوه سلامت روان پرداخته است.عنوانی تأمل برانگیز برای مخاطبانی که از فیلم «Good Will Hunting» لذت برده‌اند، قطعا جذاب خواهد بود. این فیلم به خوبی به جان نش ادای احترام می‌کند و موفق به دریافت چهار جایزه اسکار نیز شده است.

۱۳. (۲۰۲۳) Oppenheimer

فیلم‌های بیوگرافی
سازنده کریستوفر نولان
بازیگران کیلین مورفی، فلورنس پیو، رابرت داونی جونیور، امیلی بلانت، مت دیمون، گری اولدمن، رامی ملک
سال انتشار ۲۰۲۳
نمره IDMb ۸.۴

نوبت به یکی از آثار معاصر بیوگرافی می‌‌رسد که اتفاقا امسال به کارگردانی کریستوفر نولان در سینماهای سراسر جهان اکران شد. نولان، فیلمساز زبردستی است که تجربه زیادی در ساخت آثار زندگی‌نامه دارد و پیش از این نیز فیلم Dunkirk را در سال ۲۰۱۷ کارگردانی کرده بود که داستان تخلیه دانکرک در جنگ جهانی دوم را روایت می‌کرد و همچنین فیلم The Prestige در سال ۲۰۰۶ که اگرچه تا حد زیادی داستانی تخیلی بود، اما مخترع واقعی نیکولا تسلا را در میان شخصیت‌های اصلی آن به نمایش گذاشته بود.

اوپنهایمر بر اساس پرومته آمریکایی (American Prometheus) نوشته کای بیرد و مارتین ج. شروین ساخته شده که زندگی شخصی و حرفه‌ای فیزیک‌دان نظری آمریکایی، جی. رابرت اوپنهایمر – مخترع بمب هسته‌ای را با بازی درخشان کیلین مورفی به تصویر می‌کشد. این فیلم که در چندین بازه زمانی مختلف به سبک غیرخطی روایت می‌شود، زندگی اولیه شخصیت اصلی را در دانشگاه، استخدام او در پروژه منهتن و توسعه بمب هسته‌ای، استفاده از بمب در هیروشیما و ناکازاکی، و جلسات شنیداری بعدی که اوپنهایمر را متهم به همدردی کمونیستی می‌کند، دنبال می‌کند.

این فیلم سه‌ساعته بیوگرافی با رده‌بندی سنی بزرگسال و موضوعی تاریخی، احتمالا می‌بایست برای مخاطبان عام کمی بیگانه می‌شد؛ با این حال حضور نولان و ستاره‌های بی‌شمار در لیست بازیگران، نقدهای تحسین‌آمیز و پیوند آن با پدیده معروف «باربنهایمر» Oppenheimer را به یکی از پرفروش‌ترین فیلم‌های بیوگرافی تبدیل کرد.

۱۲. (۲۰۱۷) I, Tonya

فیلم‌های بیوگرافی
سازنده کریگ گیلسپی
بازیگران مارگو رابی، الیسون جنی، سباستین استن، مکینا گریس، کیتلین کارور
سال انتشار ۲۰۱۷
نمره IMDb ۷.۵

این فیلم کمدی دارک و مستندنمای ورزشی بر اساس زندگی اسکیت‌باز حرفه‌ای، تونیا هاردینگ ساخته شده است. به عنوان یک کمدی تاریک، این ظاهری پرطراوت دارد و در عین حال به طور مشابه فریبنده و جذاب است. بینندگان باید خودشان تصمیم بگیرند که آیا آنچه تونیا به آنها می‌گوید درست است یا نه.

سبک کمدی آمیخته با راوی‌های غیرقابل اعتمادی که داستان را روایت می‌کنند، روشی معمولی برای ارائه یک فیلم زندگی‌نامه ای نیست، اما «من تونیا هستم» در نهایت یک فیلم متعارف و نرمال است. استفاده فیلم از سبک مستندنما، تماشای فیلم سرگرم‌کننده است و با نقش‌آفرینی باورنکردنی مارگو رابی، یکی از جالب‌ترین فیلم‌های بیوگرافی است که می‌توانید تماشا کنید.

۱۱. (۲۰۱۸) Bohemian Rhapsody

فیلم‌های بیوگرافی
سازندگان برایان سینگر و دکستر فلچر
بازیگران رامی ملک، بن هاردی، گیلیام لی، جوزف مازلو، لوسی بوینتون
سال انتشار ۲۰۱۸
نمره IMDb ۷.۹

با توجه به شهرت بین‌المللی گروه موسیقی کوئین، منطقی است که این فیلم جزو پرفروش‌ترین عناوین بیوگرافی باشد و بسیاری از مردم برای تماشای Bohemian Rhapsody، که بر زندگی فردی مرکوری (با بازی رامی ملک) رهبر این گروه، در سینماها صف بکشند. این فیلم بر شکل‌گیری گروه در سال ۱۹۷۰ و موفقیت روزافزون آن‌ها را تا اجرای نمادین «Live Aid» در استادیوم ومبلی را به تصویر می کشد.

این فیلم اگرچه پتانسیل‌های بسیاری برای ارائه داشت، اما همچنان داستانی سرگرم‌کننده را در اختیار مخاطبان قرار می‌دهد و مطمئنا برای طرفداران این هنرمندان نمادین جذاب خواهد بود. بازی استادانه رامی ملک، جایزه اسکار بهترین بازیگر مرد را برای این بازیگر به ارمغان آورد.

۱۰. (۲۰۱۳) The Wolf of Wall Street

فیلم‌های بیوگرافی
سازنده مارتین اسکورسیزی
بازیگران لئوناردو دی‌کاپریو، مارگو رابی، جونا هیل، متیو مک‌کانهی، جان فاورو، جان برنثال
سال انتشار ۲۰۱۳
نمره IMDb ۸.۲

«گرگ وال استریت» یکی از فیلم‌های مورد علاقه طرفداران مارتین اسکورسیزی است. لئوناردو دی‌کاپریو در این فیلم نقش جردن بلفورت ۲۵ ساله را دنبال می‌کند که به عنوان دلال سهام وال استریت برای L.F. Rothschild مشغول به کار می‌شود. زندگی او زمانی تغییر می‌کند که فریفته فرهنگ دلال سهام می شود و ابتدا غرق در خوشی می‌شود، اما بعدا زندگی انتقامش را از او می‌گیرد.

این فیلم بیوگرافی و کمدی دارک اسکورسیزی جنبه‌های تلخ و زشت وال استریت مانند فساد و حرص و طمع، را افشا می‌کند و نشان می‌دهد یک شخص تا چه حد می‌تواند خودش را برای پول درآوردن به آب و آتش بزند. این فیلم از لحاظ بصری جذاب است که توسط بسیاری به عنوان یک شاهکار حماسی تلقی می‌شود.

۹. (۲۰۱۸) Green Book

فیلم‌های بیوگرافی
سازنده پیتر فارلی
بازیگران ویگو مورتنسن، ماهرشالا علی، نیک واللونگا، لیندا کاردلینی، دیمتر دی. مارینوف
سال انتشار ۲۰۱۸
نمره IMDb ۸.۲

«کتاب سبز» یک فیلم کمدی بیوگرافی با بازی ویگو مورتنسن و ماهرشالا علی است که پیتر فارلی ساخت آن را برعهده داشته است. این فیلم درامدی (کمدی و درام) تور دهه ۶۰ پیانیست کلاسیک و جاز آمریکایی-جامائیکایی، دان شرلی با بازی ماهرشالا علی به همراه نگهبانی اهل نیویورک به نام تونی لیپ با بازی ویگو مورتنسن، که راننده و محافظ او بود را در جنوب آمریکا به تصویر می‌کشد.

نقش‌آفرینی تاثیرگذار و سطح بالای دو شخصیت اصلی، ارزشمندترین دارایی این فیلم است و از همین رو موفق شد برنده سه جایزه اسکار در رشته‌های بهترین فیلم، بهترین فیلم‌نامه غیراقتباسی و بهترین بازیگر نقش مکمل مرد شود.

۸. (۱۹۸۲) Gandhi

فیلم‌های بیوگرافی
سازنده ریچارد اتنبرا
بازیگران ۱۹۸۲
سال انتشار بن کینگزلی، روشن ست، دنیل دی لوئیس، روهینی هاتانگادی، کندیس برگن، آمریش پوری
نمره IMDb ۸

در این فیلم همانطور که قابل حدس است، با جزییات زندگی مهاتما گاندی، حقوق‌دان، ملی‌گرای ضد استعمارگری و اخلاق‌شناس سیاسی اهل هند آشنا می‌شویم. وکیلی که رهبر شورش‌های غیرخشونت‌آمیز علیه حکومت بریتانیا می‌شود. بن کینگزلی در این فیلم نقش اصلی گاندی را ایفا کرده است.

این فیلم بیوگرافی روی داستان زندگی مهاتما گاندی از لحظه تعیین کننده در سال ۱۸۹۳ متمرکز است که در آن زمان او به دلیل حضور در کوپه مخصوص سفیدپوستان از قطار آفریقای جنوبی به پایین پرت شد. فیلم با ترور غم‌انگیز و تشییع جنازه او در سال ۱۹۴۸ به پایان می‌رسد.

این فیلم به کارگردانی ریچارد اتنبرا به خاطر دقت بالایی حوادث تاریخی پس از اکران و همچنین هنرنمایی برجسته بن کینگزلی مورد تحسین قرار گرفت. این فیلم ۱۱ نامزدی جایزه اسکار دریافت کرد و برنده ۸ جایزه از جمله بهترین بازیگر مرد (برای کینگزلی)، بهترین فیلم و بهترین کارگردانی شد. گاندی حماسه ای عمیقا تکان‌دهنده و روشنگرانه است که با ایفای نقش عمیق و تاثیرگذار بن کینگزلی به زیبایی زندگی پرماجرای رهبر حقوق مدنی را به تصویر می‌کشد.

۷. (۲۰۱۰) The Social Network

فیلم‌های بیوگرافی
سازنده دیوید فینچر
بازیگران جسی آیزنبرگ، اندرو گارفیلد، آرون سورکین، جاستین تیمبرلیک، آرمی همر، داکوتا جانسون
سال انتشار ۲۰۱۰
نمره IMDb ۷.۸

هنگامی که این ساخته دیوید فینچر در سال ۲۰۱۰ اکران شد، تنها ۶ سال از تاسیس پلتفرم فضای مجازی فیس‌بوک می‌گذشت. در آن زمان، این وبسایت ۵۰۰ میلیون کاربر جهانی داشت و به سومین شرکت وب در ایالات متحده آمریکا تبدیل شده بود. با فیلمنامه‌ای از آرون سورکین، فیلم «The Social Network» دانشجوی دانشگاه هاروارد مارک زاکربرگ با بازی جسی آیزنبرگ را به تصویر می‌کشد که در ابتدا وب‌سایتی به نام Facemash ایجاد می‌کند که به کاربران اجازه می‌دهد جذابیت دانشجویان دختر در محوطه دانشگاه را ارزیابی کنند.

«شبکه اجتماعی» یک داستان جذاب و درگیرکننده است که با توجه به مقیاس و موضوع آن، به طرز شگفت‌انگیزی کوتاه و محدود است. اما در هر حال، کارگردانی فینچر، فیلمنامه سورکین و ایفای نقش عالی آیزنبرگ تضمین می‌کند که فیلم به طرز ماهرانه‌ای ساخته شده و سرگرم‌کننده است، حتی اگر همیشه از نظر تاریخی دقیق نباشد. شبکه اجتماعی بدون شک یکی از بهترین فیلم‌های زندگینامه قرن بیست و یکم است که امروزه نیز اهمیت زیادی دارد.

۶. (۱۹۹۲) Malcolm X

فیلم‌های بیوگرافی
سازنده اسپایک لی
بازیگران دنزل واشینگتن، اسپایک لی، آنجلا باست، دلروی لیندو، آلبرت هال، تریسا رندل
سال انتشار ۱۹۹۲
نمره IMDb ۷.۷

اثر بیوگرافی حماسی اسپایک لی، با عنوان «مالکوم ایکس» زندگی رهبر ملی‌گرای سیاه‌پوست و با نفوذ آفریقایی ـ آمریکایی را از آغاز به عنوان یک گانگستر در دوره‌ای کوتاه تا زمان وزارتش به عنوان عضوی از امت اسلامی را به تصویر می‌کشد.

دنزل واشینگتن نقش اصلی «مالکوم ایکس» را بازی کرده و در کنار او، سایر نام‌های بزرگ هالیوودی مانند آنجلا باست، آلبرت هال و فریمن جونیور حضور دارند. اسپایک لی به نیویورک تایمز گفته بود که هرگز بازیگر دیگری جز واشینگتن را در نقش اصلی تصور نمی‌کرد. این فیلم که عمدتا بر اساس کتاب زندگینامه مالکوم ایکس در سال ۱۹۶۵ ساخته شده بود، نقدهای بسیار مثبتی از سوی منتقدان دریافت کرد.

۵. (۲۰۱۲) Lincoln

فیلم‌های بیوگرافی
سازنده استیون اسپیلبرگ
بازیگران دنیل دی لوئیس، سالی فیلد، تامی لی جونز، جوزف گوردون لویت، هال هالبروک، جیمز اسپیدر
سال انتشار ۲۰۱۲
نمره IDMb ۷.۳

دنیل دی-لوئیس که یکی از خاص‌ترین و با استعداد‌ترین بازیگران تمام دوران شناخته می‌شود و زمانی که نقش اصلی «آبراهام لینکلن»، رییس جمهور ایالات متحده را در این فیلم ایفا کرد، برگی زرین به افتخارات فراوانش اضافه شد.

این بازیگر که بیشتر برای به‌کارگیری رویکرد «متد اکتینگ» معروف است، یک سال را صرف آماده‌سازی برای این نقش کرد و بیش از ۱۰۰ کتاب درباره لینکلن خواند و در طول کل فیلمبرداری با صدای او صحبت کرد. این ستاره که اکنون بازنشسته شده با استیون اسپیلبرگ برای لینکلن همکاری کرد که پس از اکران با تمجیدهای زیادی از سوی منتقدان روبرو شد. هنرنمایی باوقار و سلطنتی این بازیگر از رئیس جمهور شانزدهم آمریکا بسیار چشم‌نواز و الهام‌بخش بود و دی‌ – لوئیس از همین رو توانست جایزه اسکار بهترین بازیگر مرد را نیز دریافت کند.

۴. (۱۹۹۰) Goodfellas

فیلم‌های بیوگرافی
سازندگان مارتین اسکورسیزی
بازیگران ری لیوتا، رابرت دنیرو، جو پشی، پل سوروینو، لورین براکو، فرانک وینسنت
سال انتشار ۱۹۹۰
نمره IMDb ۸.۷

این شاهکار بیوگرافی و جنایی مارتین اسکورسیزی، فراز و فرودهای «هنری هیل» یکی از گانگسترهای مخوف را روایت می‌کند و رابطه او با همسرش، کارن هیل و رابطه نه‌چندان خوبش با شرکای مافیایی خود، تامی دویتو و جیمی کانوی نشان می‌دهد. برخی از بهترین ستارگان سینما، نظیر ری لیوتا در نقش «هنری هیل»، جو پسی در نقش «تامی دویتو» و رابرت دنیرو را در نقش جیمی کانوی در این فیلم به ایفای نقش پرداخته‌اند.

Goodfellas در واقع ۲۵ سال از زندگی این مافیا را از سال ۱۹۵۵ تا ۱۹۸۰ به تصویر می‌کشد، مملو از تعیلق، تحیقر و خشونت شدیدی است که برای حفظ اصالت داستان و زندگی‌نامه حیاتی در نظر گرفته شده است. بازی قدرتمند و خیره‌کننده تیم بازیگری و هنر استادانه اسکورسیزی در روایت این داستان بسیار مورد تمجید قرار گرفت و بسیاری از سینما‌دوستان و منتقدان از فیلم «رفقای خوب» به عنوان یکی از بهترین آثار سینما یاد می‌کنند.

۳. (۱۹۸۰) Raging Bull

فیلم‌های بیوگرافی
سازنده مارتین اسکورسیزی
بازیگران رابرت دنیرو، جو پشی، کتی موریارتی، مارتین اسکورسیزی، فرانک وینسنت، نیکلاس کلسانتو، جانی بارنس
سال انتشار ۱۹۸۰
نمره IMDb ۸.۱

فیلم زندگی‌نامه‌ای و درام ورزشی «گاو خشمگین» یکی دیگر از فیلم‌های بی‌نقص مارتین اسکورسیزی است که به عنوان یکی از آثار درخشان کارنامه فیلمسازی او شناخته می‌شود. این فیلم کلاسیک، زندگی بوکسور و مشت زن ایتالیایی ـ آمریکایی تبار، جیک لاموتا را به تصویر می‌کشد. یک مبارز میان‌وزن که خلق و خوی خشونت‌آمیزش او را به سوی موفقیت بی‌سابقه‌ای در رینگ مسابقه هدایت کرد، اما در عوض زندگی شخصی او را نابود ساخت.

رابرت دنیرو به عنوان بازیگر نقش اصلی در فیلم اسکورسیزی همکاری کرده و گفته شده که به طور گسترده زمان زیادی را با خود این بوکسور تمرین کرده است. جو پشی، که سابقه زیادی در نقش‌های گانگستری دارد به عنوان برادر کوچک‌تر جیک، یعنی جویی لاموتا در این فیلم بازی کرده است. این بازیگر در آن زمان از لحاظ حرفه بازیگری با مشکلات زیادی همراه بود، اما خود دنیرو در این راه به او کمک کرد. Raging Bull در ابتدا به دلیل محتوای خشونت‌آمیز با نظرات نه‌چندان دلگرم‌کننده مواجه شد. اما علی رغم چنین واکنشی، بازی دنیرو با استقبال زیادی روبرو شد و وی همچنین جایزه اسکار بهترین بازیگر مرد را دریافت کرد.

۲. (۱۹۹۳) Schindler’s List

فیلم‌های بیوگرافی
سازنده استیون اسپیلبرگ
بازیگران لیامن نیسون، رالف فاینز، بن کینگزلی، امبت دیویتس، کارولین گودال، جاناتان ساگال
سال انتشار ۱۹۹۳
نمره IMDb ۹

در اینجا با یکی دیگر از آثار بی‌بدیل استیون اسپیلبرگ و فیلم درام تاریخی Schindler’s List (فهرست شیندلر) همراه هستیم که بر اساس رمان «Schindler’s Ark» اثر توماس کنیلی ساخته شده است. این فیلم با محوریت شخصیت «اسکار شیندلر»، صنعت‌گر آلمانی ساخته شده که به نجات جان بیش از هزار پناهنده لهستانی ـ یهودی از کشتار دسته جمعی (هولوکاست) کمک کرد.

اسپیلبرگ این فیلم را بر خلاف اینکه مطمئن نبود به اندازه کافی برای خلق چنین روایتی بالغ است یا خیر، با فضای مستندطور و سیاه و سفید فیلمبرداری کرده است. حکایت معروفی وجود دارد که می‌گوید این کارگردان محترم برای این پروژه دستمزدی دریافت نکرده و آن را «دیه» اعلام کرده است. لیام نیسون نقش اصلی اسکار شیندلر را در این فیلم بر عهده داشته و دلیل انتخاب او برای این نقش این بوده که در آن زمان زیاد شناخته شده نبوده است. گویا اسپیلبرگ نمی‌خواسته که شهرت یک بازیگر معروف بر این شخصیت غلبه کند.

فهرست شیندلر با فضای منحصر به‌فرد، کارگردانی، اجراها و لحنش مورد تحسین منتقدان در سراسر جهان قرار گرفت. این فیلم برنده هفت جایزه اسکار شد و یکی از بهترین فیلم‌های تاریخ سینما محسوب می‌شود.

۱. (۱۹۶۲) Lawrence of Arabia

فیلم‌های بیوگرافی
سازنده دیوید لین
بازیگران پیتر اوتول، عمر شریف، الک گینس، آنتونی کوئین، جک هاوکینز، خوزه فرر
سال انتشار ۱۹۶۲
نمره IMDb ۸.۳

«لورنس عربستان» اثر دیوید لین است که فیلمی بریتانیای در ژانر درام تاریخی ـ حماسی محسوب می‌شود. این فیلم جزییات سرگذشت «توماس ادوارد لورنس»، افسر انگلیسی که پیروزمندانه قبایل آشوب زده عرب را در طول جنگ جهانی اول متحد و رهبری کرد، را روایت می‌کند. پیتر اوتول نقش اصلی «لورنس» را بازی کرده و این فیلم به طور خیره‌کننده‌ای مبارزات عاطفی او با خشونت‌های جنگ و وفاداری متناقضش با وطنش و رفقای عرب به تصویر می‌کشد. Lawrence of Arabia نیز در حد خود یک پدیده موردتحسین منتقدان و تماشاگران بود و فیلمنامه، تصاویر و عملکرد بازیگران از جمله اوتول مورد استقبال واقع شد.

این بیوگرافی پیشگامانه یک شاهکار سینمایی محسوب می‌شود و به‌حق برنده هفت جایزه اسکار شد. این یکی از تاثیرگذارترین فیلم‌هایی است که تا به حال ساخته شده و با نقش‌آفرینی اوتول به عنوان یکی از بهترین فیلم‌های تاریخ سینما و البته بهترین اثر زندگی‌نامه‌ای به شمار می‌رود.


سوالات متداول درباره بهترین فیلم‌های بیوگرافی:

چه فیلم‌هایی را بیوگرافی می‌نامند؟

فیلم‌های بیوگرافی یا زندگی‌نامه، شرح حال واقعی افراد مشهور را روایت می‌کند و مخاطبان را با جزییات سرگذشت شخصیت‌ها در طول تاریخ آشنا می‌کند.

بهترین فیلم های بیوگرافی شامل چه عناوینی می‌شود؟

در طول تاریخ سینما، آثار درخشان زیادی درباره شخصیت‌های مشهور جهان ساخته شده، اما از میان آن‌ها، Gandhi، Malcolm X، Lincoln و Schindler’s List جزو تاثیرگذارترین فیلم‌های زندگی‌نامه‌ای هستند.

پرفروش‌ترین فیلم های زندگی‌نامه‌ای کدام هستند؟

Oppenheimer، Bohemian Rhapsody، American Sniper و The Wolf of Wall Street از جمله پردرآمدترین عناوین بیوگرافی سینما هستند که فروشی بسیار خوبی را در گیشه تجربه کردند

source

توسط