عرضه کوییک GXL بدون سیستم کنترل پایداری
دی 1402: مشتریان کوییک GXL اعلام کردند که این خودرو بدون سیستم کنترل پایداری و پوزیشن تحویل داده شده است. این درحالی است که طبق استانداردهای اجباری 85گانه، همه خودروها باید با سیستم کنترل پایداری و پوزیشن لایت عرضه شوند.
سایپا نیز ادعا کرده که محصول جدیدش طبق استانداردهای جدید تولید شده است. اما اکنون سازمان استاندارد باید پاسخگو باشد که چرا چنین خودرویی به مرحله تولید رسیده و توانسته مجوز کسب کند.
تفاوت تیپ های کوییک جی ایکس
آذر 1402: پس از رونمایی کوییک GX جدید در نمایشگاه تحویل صنعت خودرو 1402، مشخص شده که سایپا، قصد دارد تا این خودرو را با دو مدل مختلف، به بازار بیاورد. مدل ارزانتر، کوییک GX-L یا لوآپشن نامگذاری شده و مدل گرانترین نیز کوییک GX-H یا فول آپشن نامیده شده است. تفاوت این دو تیپ را در جدول زیر مشاهده میکنید:
تیپ | GX-L | GX-H |
---|---|---|
رینگ آلومینیومی | x | دارد |
کنترل صدا روی فرمان | x | دارد |
روکش چرم صندلی | x | دارد |
مانیتور 7 اینچ | x | دارد |
دوربین عقب | x | دارد |
نویگیشن | x | دارد |
شیشه دودی عقب | x | دارد |
*اطلاعات فوق از سایت خودروساز گردآوری شده است.
عرضه کوییک GX با موتور جدید سایپا
آبان 1402: موتور جدید M15i سایپا به منظور کاهش سطح آلایندگی محصولات، ارتقا به یورو ۵ و قابلیت ارتقا به یورو ۶ و افزایش کیفیت در محصولات پلتفرم X200 در مگاموتور ساخته شده است. تغییرات و اصلاحات انجام شده در این موتور شامل موارد زیر است:
1. طراحی سرسیلندر جدید با هدف بهبود محفظه احتراق، خنک کاری، پورت های هوا و دود.
2. قابلیت استفاده از تکنولوژی زمانبندی متغیر سوپاپ CVVT و میل سوپاپ جدید متناسب با آن.
3. افزایش نسبت تراکم موتور تا ۱۰.۵ با استفاده از طراحی پیستون های جدید.
4. استفاده از رینگهای پیستون و یاتاقانهای طرح جدید نیز در راستای کمک به کاهش اصطکاک موتور و کاهش مصرف سوخت.
5. استفاده از طرح منیفولد هوای کاملا جدید با قابلیت نصب دریچه گاز برقی.
6. بهبود زاویه پاشش انژکتورها
7. بهره گیری از طرح منیفولد دود استیل به جای طرح چدنی M15 فعلی.
طبق اعلام سایپا، موتورM15i در حال حاضر با انجام موفقیت آمیز تمامی آزمون های عملکرد، مصرف سوخت و دوام، مراحل نصب و انطباق بر روی محصولات جدید کوییکGX، سایناGX، اطلس و سهند گروه سایپا و انجام تمامی آزمون های سطح خودرو، آماده تجاری سازی و ارائه به مشتری است.
موتور M15iبا تولید گشتاور ۱۳۷ نیوتن متر و توان ۹۰ اسب بخار دارای برتری حدود ۷ درصدی عملکرد و حدود نیم لیتر کاهش مصرف سوخت نسبت به خودروی مشابه مجهز به موتورM15 فعلی، دارای جایگاه مناسبی در سبد قوای محرکه محصولات سایپا است. محصولات گروه سایپا با موتور ارتقا یافته به زودی در طرح های فروش گروه خودروسازی سایپا جهت عرضه به مشتریان قرار خواهد گرفت.
چهارمین کوییک جدید سایپا
اولین نسخه کوییک، در سال 1397 به بازار کشورمان معرفی شد. سپس در سال 1398 نیز مدل سقف رنگی آن، با نام کوییک R به خیابانها آمد. شرکت سایپا در ادامه معرفی تیپهای جدید برای کوییک، در سال 1399 اولین فیسلیفت این خودرو را با نام کوییک S عرضه نمود.
اما در همان سال، شرکت سایپا خبر داده که نسخه فول آپشن این فیسلیفت را با نام کوییک G نیز معرفی خواهد کرد ولی حالا که سه سال از آن ماجرا گذشته است، بالاخره این نسخه نیز برای ورود به بازار کشورمان در سال 1402 آماده شده است.براساس برنامهریزی انجام شده توسط سایپا، کوییک GX قرار است در دو نسخه ساده و سقف رنگی (R) عرضه گردد.
مشخصات فنی کوییک GX
همانطور که در ابتدای این مقاله نیز اشاره کردیم، کوییک GX سایپا، در واقع همان کوییک S است ولی با این تفاوت که:
- موتور ارتقایافته M15 روی آن قرار گرفته
- به آپشنهای جدیدی مجهز شده
مهمترین ویژگی کوییک GX، موتور ارتقایافته M15GSI است که توسط شرکت مگاموتور و براساس موتور M15 تیبا، ساخته شده و تغییرات زیادی در آن رخ داده است که مهمترین آنها عبارتند از:
- نصب سیستم VVT
- خروجی دود از جنس استیل
- بهبود سیستم جرقهزنی
- بهبود سیستم پاشش سوخت
- بهبود سرسیلندر، رینگ پیستون و بالانسر
درباره پیشرانه M15 که از نوع GSI است، باید این نکته را بدانیم که این موتور ارتقایافته، همچنان از نوع 8 سوپاپ است اما استاندارد آلایندگی آن یورو 5 بوده و حتی میتواند با استاندارد یورو 6 نیز تطابق پیدا کند. تفاوت اصلی این موتور، با موتور M15، در داشتن سیستم VVT یا همان زمانبندی متغیر سوپاپهاست که مزایای زیر را به همراه دارد:
- بهبود شتاب اولیه
- بهبود لرزش موتور
- بهبود قدرت و گشتاور
- بهبود عملکرد در دور پایین
- بهبود مصرف سوخت و آلایندگی
»» کاتالوگ فنی کوییک GX سایپا (PDF) ««
تفاوت کوییک G با کوییک S
در جدول زیر، تفاوت کوییک G با کوییک S را در بخش فنی، مشاهده میکنید:
مدل خودرو | کوییک S | کوییک GX |
---|---|---|
کد موتور | M15 | M15GSI |
قدرت (RPM) |
86.5 اسب بخار در 5400 دور بردقیقه |
90 اسب بخار در 5250 دور بردقیقه |
گشتاور (RPM) |
130 نیوتن متر در 4250 دور بردقیقه |
137 نیوتن متر در 4000 دور بردقیقه |
مصرف | 7.2 لیتر | 6.9 لیتر |
*اطلاعات فوق از سایت خودروساز گردآوری شده است.
قبل از اینکه به سراغ تفاوت امکانات کوییک GX با کوییک S بپردازیم، باید دو نکته مهم را بگوییم:
- همه تجهیزاتی که روی کوییک S وجود دارد، روی کوییک GX نیز نصب شده است.
- سایپا برای رعایت استانداردهای ایمنی 85گانه، کوییک S را به دو آپشن جدید مجهز کرده است که عبارتند از: سنسور نور (اتولایت) و سنسور بادتایر (TPMS). این دو ویژگی که تا قبل از سال 1402، روی کوییک S نبود اما بعد از 1402، یک استاندارد اجباری شده و همه کوییکها باید آنرا داشته باشند.
مدل خودرو | کوییک S | کوییک GX |
---|---|---|
سنسور نور | (از 1402) | دارد |
سنسور باد تایر | (از 1402) | دارد |
دکمه کنترلی فرمان | x | دارد |
روکش چرم صندلی | x | دارد |
مانیتور 7 اینچ | x | دارد |
دوربین عقب | x | دارد |
نویگیشن (GPS) | x | دارد |
شیشه دودی عقب | x | دارد |
رینگ آلومینیومی | x | دارد |
*اطلاعات فوق از سایت خودروساز گردآوری شده است.
راهنمای خرید کوییک
اگر به دنبال مشخصات فنی خودرو کوییک، تفاوت انواع کوییک سایپا و تست خودروهای کوییک هستید، توصیه میکنیم که مطالب خواندنی زیر را از دست ندهید:
همچنین در صورتیکه مالک خودرو کوییک هستید، احتمالا مطالب زیر نیز برایتان جالب خواهد بود:
source