موتورسیکلت­‌های امروزی با وجود تفاوت‌هایی که در طراحی و مشخصات فنی دارند، در یک مورد مشترک هستند و آن چیزی نیست جز اصل و ریشه آنها یعنی همان موتورسیکلت چوبی به نام Reitwagen که در سال 1885 توسط گوتلیب دایملر و ویلهلم مایباخ طراحی و ساخته شد.

اما در عصر فعلی، انواع گوناگونی از پیشرانه‌­های دو سیلندر موازی، V-شکل توئین، چهار سیلندر، باکسر و به تازگی برقی، در موتورسیکلت‌ها نصب می­‌شود. در این مطلب قصد داریم بزرگترین پیشرانه­‌های موجود در موتورسیکلت‌های جدید را معرفی کنیم.

همین ابتدا باید یادآوری کنیم که ابعاد پیشرانه موتورسیکلت‌ها، به صورت مستقیم با نوع کاربری آن‌ها ارتباط دارد. مثلا در مدل‌های شهری، به ندرت با حجم موتور 600  سی سی مواجه هستیم در حالی که در بین مدل‌های مسابقه‌­ای، نمی­‌توان پیشرانه با حجم کمتر از 1000 سی‌سی را مشاهده کرد.

ابعاد بزرگتر پیشرانه، با قدرت و وزن بیشتر همراه شده که مهار آن، به تجربه و مهارت بیشتری نیاز دارد.

10- سوزوکی M109R B.O.S.S، بزرگ‌ترین پیستون

با مشاهده کلمه BOSS به معنای رئیس در نام این محصول سوزوکی، می‌­توان دریافت که با یک موتورسیکلت متفاوت مواجه هستیم. این مدل به عنوان یکی از اعضای سری بولوارد، به پیشرانه با حجم 1786 سی‌سی مجهز شده که حتی از موتور اکثر خودروهای امروزی هم حجیم‌­تر است.

پیستون‌­های پیشرانه این موتورسیکلت، از آلومینیوم سوراخ‌کاری­‌شده به قطر 112 میلی‌متر ساخته شده است، که در میان انواع مشابه، لقب بزرگ‌ترین را دریافت می­‌کند. به لطف این ویژگی، سوزوکی M109R اکنون 128 اسب­‌بخار قدرت و 160 نیوتن‌متر گشتاور در اختیار دارد.

قیمت سوزوکی 15,299 دلار تعیین شده است، که با توجه به رده این محصول و ویژگی‌های جالبی که دارد، اصلا گران به نظر نمی­‌رسد.

9- ب‌ام‌و R18، نیرومندترین پیشرانه 2 سیلندر

ب‌ام‌و موتوراد به عنوان یکی از بزرگترین سازندگان موتورسیکلت در جهان، در رده کروزر حضور فعالی نداشته است.

فقط در فاصله سال‌های 1997 تا 2004، یک مدل کروزر به نام R1200C توسط ب‌ام‌و تولید شد. علی‌رغم ویژگی‌های مثبت و حتی حضور در یکی از فیلم‌های جیمز باند به نام Tomorrow Never Dies، این مدل پس از تولید در تیراژ 40 هزار دستگاه، از خط تولید خارج شد. اما در سال 2020 و با عرضه مدل R18، ب‌ام‌و باز هم به رده موتورسیکلت‌های کروزر بازگشت.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های ب‌ام‌و R18، تجهیز به نیرومندترین پیشرانه 2 سیلندر موجود در یک موتورسیکلت تولید انبوه است. این نیروگاه به حجم 1802 سی‌سی، 91 اسب­‌بخار قدرت در 4.750 دور بر دقیقه و 158 نیوتن متر گشتاور در 3 هزار دور بر دقیقه تولید می­‌کند.

نسخه پایه ب‌ام‌و R18 با قیمت 14,995 دلار و سایر نسخه­‌ها با قیمت بیش از 20 هزار دلار به فروش می‌­رسد.

8- هوندا گلدوینگ، با پیشرانه 6 سیلندر

هوندا گلد وینگ در دهه 70 میلادی عرضه شد، تا با هارلی دیویدسون به رقابت بپردازد. نسل اول به پیشرانه 999  سی‌سی و مدل‌های بعدی به موتور با حجم 1470 و 1833 سی‌سی مجهز بودند.

اکنون مدل 2024 با پیشرانه 6 سیلندر با آرایش متقابل سیلندرها، احتراق چهار زمانه و 125 اسب­‌بخار قدرت در دورشمار 5.500 و 170 نیوتن‌متر گشتاور در دور موتور هزار، وارد میدان شده است.

در حال حاضر 5 نسخه از هوندا گلد وینگ با قیمت 24,700 تا 33 هزار دلار به فروش می­‌رسد.

7- موتور Indian، با پیشرانه 1900 سی‌سی

شرکت Indian همواره به عنوان یکی از رقبای مهم هارلی دیویدسون شناخته می‌­شود. فعالیت این شرکت در بین سال‌های 1953 تا 2010 بسیار کمرنگ شده بود، اما از سال 2011 و با خرید آن توسط Polaris، جان دوباره‌­ای در کالبد Indian دمیده شد.

حجیم­‌ترین پیشرانه مدرن ساخت این شرکت با حجم 1900 سی‌سی، در مدل‌های سری اسپرینگ فیلد، چیفتن و رودمستر نصب می­‌شود. قیمت پایه دو سری چیفتن و رودمستر به ترتیب 23,999 و 32,999 دلار تعیین شده است.

6- پولاریس اسلینگ شات؛ با پیشرانه 1997 سی‌سی

از آنجا که پولاریس اسلینگ شات به سه چرخ، دو صندلی، یک فرمان و البته فضای کابین مجهز شده است، مطمئنا در رده موتورسیکلت‌های عادی قرار نمی­‌گیرد. البته شرکت سازنده از این مدل به عنوان موتورسیکلت سه چرخ یاد کرده و به همین دلیل، می­توانیم در این مطلب به آن بپردازیم.

پولاریس اسلینگ شات از سال 2014 وارد بازار شده و به قدری مورد استقبال قرار گرفته که حتی نسخه­‌های ویژه­ای هم از آن تولید شده است.
یکی از مهم‌ترین عوامل موفقیت این محصول، پیشرانه 4 سیلندر آن با 1997 سی‌سی حجم است که بیش از 200 اسب‌­بخار قدرت و 195 نیوتن متر گشتاور تولید می­‌کند. حداکثر سرعت اسلینگ شات به 201 کیلومتر برساعت محدود شده است.

نسخه Roush Edition از این موتورسیکلت سه چرخ با برخی تغییرات در ظاهر و تجهیزات، با قیمت 38,149 دلار به فروش می­‌رسد، در حالی که نسخه عادی را می‌­توان با قیمت 22 هزار دلار خریداری کرد.

5- آرک KRGT-1 و 1S، با پیشرانه 2032 سی‌سی

شرکت آرک (Arch)، تنها برند حاضر در این فهرست است که پیشرانه خود را از شرکت دیگری تامین می­‌کند. البته با توجه به سابقه کم این شرکت و تولید فقط دو مدل، این امر چندان عجیب به نظر نمی­‌رسد.

هر دو محصول آرک یعنی KRGT-1 و 1S، به پیشرانه V-شکل توئین انژکتوری برگرفته از برند S&S مجهز شده‌­اند، که 122 اسب‌­بخار قدرت و 122 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌­کند.

به جز پیشرانه و سازه اصلی، سایر ویژگی‌های محصولات آرک بنابر سلیقه خریداران قابل تغییر است. به همین علت، قیمت دقیقی برای محصولات این برند تعیین نشده ولی مدل‌های ساخت آرک به راحتی از مرز صد هزار دلار عبور می‌کنند.

4- بیگ داگ K9، با پیشرانه 2.032 سی‌سی

هرچند حجم پیشرانه این مدل با محصولات آرک یکسان است، اما توجه داشته باشید که این موتورسیکلت کروز با گیربکس شش سرعته، نه تنها طراحی متفاوتی دارد بلکه به جای انژکتور، به کاربراتور مجهز شده است.

با نگاهی به سازه سفارشی، کمک‌­فنرهای قابل تنظیم عقب و رینگ‌های سفارشی با تایرهای Avon، می­‌توان دریافت که K9 یک مدل بسیار خاص است.

با وجود تمام این ویژگی‌ها، قیمت بیگ داگ K9 برابر با 39,995 دلار تعیین شده است، که برای چنین محصولی، چندان گران به نظر نمی­‌رسد.

3- کامبت ریث، با پیشرانه 2163 سی‌سی

کامبت ریث با طراحی فراموش نشدنی خود، توسط شرکتی عرضه می­‌شود که در ساخت موتورسیکلت‌های تیراژ محدود تخصص دارد. از چهار محصول این برند، اکنون فقط ریث را می­‌توان خریداری کرد.

در طراحی لگو-مانند بدنه کامبت ریث، می‌­توان پیشرانه X-Wedge ساخت S&S را تشخیص داد که 143 اسب­‌بخار قدرت و 217 نیوتن متر گشتاور تولید می‌­کند. این موتورسیکلت خاص با پیشرانه نیرومند، با قیمت 155 هزار دلار به فروش می­‌رسد.

2- سری تورینگ از هارلی دیویدسون، با پیشرانه 2212 سی‌سی

هارلی دیویدسون با معرفی نسخه جدیدی از پیشرانه Screamin’ Eagle در سال 2023، یکصد و بیستمین سالگرد تولد خود را گرامی داشته است.

این نیروگاه قدرتمند با نام رسمیScreamin’ Eagle 135 Stage IV و حجم 2212 سی‌سی، 130 اسب‌­بخار قدرت و 194 نیوتن متر گشتاور را به ترتیب در دورشمار 5.500 و 3.500 دور بر دقیقه تولید می­‌کند یعنی 41 و 28 درصد قدرت و گشتاور بیشتر نسبت به بهترین پیشرانه­‌های مشابه از برندهای رقیب.

قیمت این پیشرانه به تنهایی 8 هزار دلار تعیین شده و برای سایر قطعات شامل خروجی اگزوز، خنک­‌کن روغن و غیره هم باید هزینه جداگانه پرداخت شود.

1- تریومف راکت 3، با پیشرانه 2458 سی‌سی

تمام پیشرانه­‌هایی که در این فهرست معرفی شد، به گرد پای پیشرانه موجود در تریومف راکت 3 نمی­‌رسند.

تریومف راکت 3 که نخستین بار در سال 2004 معرفی شده، به پیشرانه 3 سیلندر مجهز گردیده که در میان موتورسیکلت‌ها نه تنها بیشترین حجم را دارد بلکه با خروجی 164 اسب‌بخار قدرت و گشتاور 221 نیوتن متر، بیشترین میزان گشتاور را نیز تولید می­‌کند. این هیولای دو چرخ در شش نسخه و با قیمت پایه 23.895 دلار به فروش می­‌رسد.

جدیدترین اخبار موتورسیکلت را در باما بخوانید.

source

توسط autokhabari.ir