رونمایی سامسونگ XM3 در تهران
بهمن 1402: شرکت سروش دیزل در نمایشگاه خودرو تهران 1402 حضور پررنگی داشته و علاوه بر نمایش کامیونتها و کشندههایش، دو خودرو محصول رنو سامسونگ را نیز ارائه داده است. رنو سامسونگ XM3، بدنهای با فرم کراساور کوپه دارد. سروش دیزل هنوز کاتالوگ رسمی این محصول را منتشر نکرده است.
واردات نسخه کرهای رنو آرکانا به ایران
دی 1402: طبق اطلاعات و اخبار بدست آمده، قرار است خودرو رنو سامسونگ XM3 در ایران مونتاژ شود. اکنون مشخص شده که شرکت سروش دیزل مبنا قصد مونتاژ این خودرو را دارد و فرآیند ثبت سفارش قطعات CKD آن هم آغاز شده است.
رنو XM3 یا رنو آرکانا؟
قبل از معرفی رنو سامسونگ XM3، ابتدا باید با رنو آرکانا آشنا شوید؛ خودرویی که اواخر سال 2019 برای بازار روسیه معرفی شد. آرکانا به لطف طراحی کوپه مانندش، خیلی زود توانست توجه مشتریان را به خود جلب کند. رنو آرکانا، برپایه پلتفرم نسبتا قدیمی B0 ساخته شده و همین موضوع، اجازه میداد که ساختار دو دیفرانسیل (در فولترین تیپ) نیز داشته باشد.
رنو اندکی بعد از رونمایی این خودرو در روسیه، در اوایل سال 2020 نسخه دیگری از آرکانا را برای بازار کره جنوبی ساخت و نامش را رنو سامسونگ XM3 گذاشت. مهمترین تمایز XM3 و آرکانا، باید در پلتفرم آنها جستوجو کرد چراکه XM3 از همان پلتفرم رنو کپچر نسل دوم بهرهمند است. یعنی با پلتفرم جدید و پیشرفتهتر رنو-نیسان با نام CMF-B ساخته شده و به همین دلیل نیز نسخه دو دیفرانسیل، ندارد. علاوه بر این موضوع، خودرو XM3 حدود 2.5 سانتیمتر، طول بیشتری نسبت به آرکانا دارد. ضمن اینکه خریداران XM3 در بازار کره جنوبی، علاوه بر موتور توربوشارژ، امکان سفارش این خودرو با موتور تنفس طبیعی را هم دارند درحالیکه مشتریان بازار روسیه، رنو آرکانا را فقط با موتور توربوشارژ دیدهاند.
رنو همچنین در اواخر سال 2020 رنو آرکانا برای بازار اروپا را هم به تولید رساند. جالب است بدانید که بعد از شروع جنگ میان روسیه و اوکراین، خط تولید آرکانا که در هر دوی این کشورها فعال بود، متوقف گردید. رنو همچنین در سال 2022، نام سامسونگ را از روی این خودرو برداشت و هماکنون نیز این خودرو را با نام جدید رنو XM3 در بازار کره جنوبی میفروشد.
مشخصات فنی رنو سامسونگ XM3
رنو XM3 با دو پیشرانه بنزینی تولید شده که یکی از آنها 1.3 لیتری 4 سیلندر توربوشارژ (با کد موتور H4HT) است ولی دیگری از نوع 1.6 لیتری تنفس طبیعی (با کد موتور H4M) میشود. نسخه عرضه شده توسط سروش دیزل نیز، موتور تنفس طبیعی است که حدود 121 اسببخار به همراه 155 نیوتنمتر را با کمک گیربکس CVT، به چرخ جلو منتقل میکند. مصرف ترکیبی این خودرو نیز حدود 7.6 لیتر در هر 100 کیلومتر است.
source