اردیبهشت 1402: شرکت سایپا، بزرگترین تولیدکننده محصولات بومی در صنعت خودرو ایران (با سهم بیش از 60 درصدی از بازار خودروهای سواری) است که از ارزانترین خودرو اقتصادی کشور تا کاربردیترین و پرطرفدارترین خودرو سبک کار را به تولید میرساند. این خودروساز برای سال 1402، برنامه توسعه هشت محصول استراتژیک بومی را دارد که هر یک از این محصولات تحولی قابل توجه در پاسخ به نیاز مشتریان بازار بوجود خواهد آورد.
در صدر سبد محصولات جدید سایپا دو نسخه جدید از سدان کلاس C شاهین قرار دارد. نسخه اتوماتیک CVT این خودرو و شاهین پلاس اتومات که در راستای تنوع بخشی و پاسخ به نیاز مشتریان این کلاس از خودروها عرضه خواهد شد. شاهین پلاس اتومات خودرویی است که اواخر فروردین ماه همزمان با آغاز تولید پیشرانه ME16 به عنوان یکی از محصولات استفاده کننده از این قوای محرکه جدید معرفی شد. پیشرانه جدید ME16 که 16 سوپاپ دارد و قرار است لب تپنده جدید شاهین در نسخه پلاس باشد بر پایه پیشرنه مشترک پژو و سیتروئن با تفاوت های قابل توجه توسعه پیدا کرده است و از جمله تفاوت های آن با پیشرانه TU5پلاس می توان به ساختار متفاوت بلوک سیلندر، اجزای سرسیلندر، رینگها و یاتاقانها، پاشش سوخت و سیستم جرقهزنی اشاره کرد. موتور جدید شاهینپلاس با پمپ روغن و دینام جدید حالا 115 اسب بخار در 5800 دور در دقیقه نیرو تولید میکند. گشتاور خروجی آن نیز به 147 نیوتنمتر رسید که در دور 4200 از تمام پتانسیل آن میتوان استفاده کرد. وظیفه انتقال قدرت به محور جلو در شاین پلاس بر عهده گیربکس 5 سرعته دستی است که توسط کمپانی معتبر آیسین مهندسی شده و توسعه پیدا کرده است و با کد 5F18 شناخته می شود.
تحولات شاهین در نسخه پلاس در گذر از قوای محرکه قدرتمند و جدید آن به تریم جدید داخلی و امکانات تازه ای مانند سانروف، چرم صندلیها، نمایشگر لمسی ، تهویه مطبوع اتوماتیک، استارت دکمهای، دوربین و سنسور عقب، استارت دکمهای، سنسورهای فشار باد تایرها و نور، سیستم کنترل پایداری و کنترل شروع حرکت در سربالایی و آیینههای تاشو برقی می رسد. همچنین در فول ترین نسخه این خودرو شاهد نصب امکاناتی نظیر کیسه های هوای جانبی، شیشه های دودی عقب و … نیز خواهیم بود.
سومین عضو خانواده شاهین، نسخه اتوماتیک این خودرو با پسوند CVT است که بیانگر مدل گیربکس اتوماتیک آن یعنی گیربکس اتوماتیک CVT با تعویض متغیر و پیسوته ضرایب است. این نسخه از شاهین همانند نسخه پایه از پیشرانه M15 با حداکثر توان 109 اسب بخار و حداکثر گشتاور 178 نیوتون متر بهره می برد و گیربکس اتوماتیک CVT با قابلیت تعویض مصنوعی 7 سرعته وظیفه انتقال قدرت به محور جلو این خودرو که حالا حدود 50 کیلوگرم سنگین تر شده را بر عهده خواهد داشت و مصرف سوخت آن در سیکل ترکیبی نیز 7.5 لیتر اعلام شده است.
سایپا در نسخه شاهین CVT امکانات بیشتری نسبت به نسخه دنده ای را قرار داده که شامل مواردی همچون نمایشگر لمسی 10 اینچی، کروز کنترل، محدود کننده سرعت، سامانه کنترل پایداری الکتریکی و سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی میشود.
زبان طراحی جدید سایپا در دو محصول سهند و اطلس قرار است جان تازه ای به سبد محصولات اقتصادی سایپا در کلاس B بدهد. سند، سدان اقتصادی جدید سایپا، اطلس هاچبککراس جدید این خودروساز است که احتمالا با نسخه بهبود یافته پیشرانه M15 جلوه ای تازه از خودروهای کلاس B بومی سایپا را ارائه خواهند کرد.
پیشرانه این دو محصول جدید سایپا قرار است M15GSI باشد که با بهره گیری از سیستم زمان بندی متغیر سوپاپ ها و هدرز، تغییر در سیستم جرقه زنی و همچنین تغییر در سیستم تزریق سوخت می تواند حداکثر توان این پیشرانه را به حدود 90 اسب بخار و حداکثر گشتاور آن را به حدود 135 نیوتون متر برساند.
مهمترین تحول این نسل جدید از پیشرانه 1.5 لیتری در سهند و اطلس، کسب گشتاور بالاتر در دور موتور پایینتر و در نتیجه شتابگیری بهتر در رانندگی شهری و کاهش محسوس مصرف سوخت خواهد بود. اطلس قرار است در نیمه دوم سال با ظرفیت تولید انبوه روزانه 300 دستگاه اماده عرضه به بازار با لوگو سایپا شود و سدان سهند نیز با لوگو پارس خودرو از اواسط تابستان آماده عرضه به بازار خواهد بود.
پاژ نام زادگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی است که برای هاچ بک اقتصادی کلاس A سایپا انتخاب شده است. سایپا پاژ با الگوگیری از خودرو اقتصادی رنو کویید، یکی از اقتصادی ترین پروژه های خودرویی صنعت خودرو ایران با ابعادی کوچکتر از هاچ بک های پلتفرم X200 نظیر تیبا و کوییک است که با هویت بصری اختصاصی سایپا شامل چراغ های باریک در جلو و چراغ های گرد در عقب هنوز به صورت رسمی رونمایی نشده اما احتمالا تا پایان سال نخستین خبرهای رسمی عرضه اش به گوش خواهد رسید.
این خودرو به واسطه وزن کم و ابعاد کوچک و تلاش برای ارزان سازی از پیشرانه 3 سیلندر یک لیتری تنفس طبیعی با توان حدو 70 اسب بخار استفاده خواهد کرد که حداکثر گشتاورش به حدود 100 نیوتون متر می رسد و از طریق یک گیربکس 5 سرعته دستی به محور جلو منتقل خواهد شد. طول این خودرو حدود 3.8 متر و ارتفاعش 1490 میلیمتر است که شمایل یک هاچ بک با فرم کراس را خواهد داشت و به نظر می رسد امکانات پایه ای بر مبنای استاندارد های 85گانه نظیر دو کیسه هوا، ترمز ABS، EBD، BA، سنسور فشار باد تایرها، سامانه کنترل پایداری الکتریکی، فرمان کمکی برقی، نمایشگر لمسی، جلو آمپر دیجیتال و… را در این خودرو شاهد باشیم.
سایپا آریا، نخستین کراس اوور بومی ایرانی است که حدود دو سال قبل توسط سایپا برای نخستین بار در مراسم خداحافظی با پراید معرفی شد. بدنه، طراحی داخلی و امکانات آریا مدت هاست که از سوی سایپا آماده شده و حتی این خودرو برای مدتی وارد فاز تولید آزمایشی شد اما خبر خوب مدیرعامل سایپا مبنی بر تغییر اساسی قوای محرکه این خودرو موجب تاخیر در آغاز تولیدش شد و امسال سرانجام آریا با قوای محرکه توانمند و متفاوتی آماده عرضه به بازار خواهد شد.
پیشرانه جدید این خودرو با برند میتسوبیشی و حجم 2 لیتری و کد 4J20V قرار است در نسخه تزریق سوخت مستقیم GDi روی آریا نصب شود که حداکثر توانش به حدود 150 اسب بخار می رسد و حداکثر گشتاور آن 204 نیوتون متر است. این پیشرانه که توسعه یافته پیشرانه معتبر 4G94 میتسوبیشی است، آریا در را در سطح کراس اوور های مدرن و به روز بازار قرار خواهد داد که به دلیل تنفس طبیعی بودن، بسیاری از مشکلات فنی گریبان گیرش نخواهد شد.
همچنین شنیده ها حاکی از آن است که آریا احتمال با گیربکس 6 سرعته اتوماتیک AT ورودش را به بازار آغاز خواهد کرد. استفاده از پلاستیک نرم و با کیفیت برای تریم داخلی آریا، وعده جالب توجه دیگر تیموری، مدیرعامل سایپا است که این خودرو را به طور کلی از خانواده شاهین و دیگر تولیدات صنعت خودرو ایران تا کنون متمایز می کند. آریا تا اینجای کار، مدرن ترین، قوی ترین و باکیفیت ترین خودرو بومی جدید صنعت خودرو ایران است و به نظر می رسد در نسخه پایه این خودرو شاهد امکاناتی نظیر دو کیسه هوا، سانروف، استارت دکمه ای، تریم داخلی چرم مصنوعی، کروز کنترل، نمایشگر لمسی، GPS، سنسور فشار باد تایرها، آینه های تاشو برقی، دوربین و سنسور پارک عقب، سنسور نور، تهویه اتوماتیک، فرمان کمکی برقی و… باشیم و در تیپ فول نیز امکاناتی مانند کیسه هوای جانبی، سامانه کنترل پایداری الکتریکی، سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی، رادار نقطه کور، دوربین 360 درجه و… به اولین کراس اوور بومی ایران اضافه شود
سایپا همزمان با رونمایی از پیشرانه جدید ME16 در کنار شاهین پلاس، از سدان جدید کادیلا که با عنوان تندر 90 ایرانی شناخته می شود و قرار است در پارس خودرو به تولید برسد نیز رونمایی کرد. کادیلا محصول پروژه بومی سازی خودرو محبوب تندر90 است.
به دلیل موجود بودن قطعات و بسترهای متعدد تولید تندر90 و به واسطه ترک بازار ایران توسط رنو و عدم پاس کردن استاندارد های 85گانه جدید توسط آخرین نسخه عرضه شده این خودرو به بازار ایران، گروه خودروسازی سایپا با تحولات متعدد، نسخه بومی و به روز این محصول را در قالب کادیلا رونمایی و آماده عرضه به بازار کرد.
کادیلا از پیشرانه ME16 بهره می برد که حداکثر توانش به 115 اسب بخار می رسد و از طریق گیربکس 5 سرعته دستی به محور جلو منتقل می شود. سایپایی ها در طراحی شاری کادیلا، نمای جانبی تندر90 را حفظ کرده اند اما طراحی در نمای جلو وو عقب دستخوش فیس لیفت شده و در نمای داخل نیز داشبورد تندرپلاس با تغییراتی از جمله نمایشگر جدید پشت فرمان، نمایشگر لمسی میانه داشبورد و نصب سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دیجیتال دستخوش تحولاتی نسبت به تندر90 شده است
مینی کراس سیتروئن C3 XR برای نخستین بار با عنوان پروژه سایپا M44 در نمایشگاه توانمندی های صنعت خودرو سال 1401 به نمایش درامد. تیموری، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در ان زمان از برنامه داخلی سازی تا 45 درصدی این محصول در همکاری با دانگ فنگ چین خبر داده بود و در جدیدترین کنفرانس خبری سایپا، عنوان شد که نام سیلک برای این خودرو انتخاب شده است. سیَلک نام نخستین تمدن ایرانِ مرکزی در کاشان است.
این خودرو محصول مشترک دانگفنگ و پژو-سیتروئن است که از سال 2014 تا کنون توسط دانگ فنگ به تولید می رسد. سایپا احتملا این مینی کراس را با مشخصات فنی مشابه شاهین پلاس و کادیلا یعنی مجهز به پیشرانه 1.6 لیتری ME16 به تولید خواهد رساند.
source