قیمت هونگچی H5 در سال 1403
اردیبهشت 1403: همزمان با صدور دعوتنامههای جدید در اردیبهشتماه، شرکت بیام کارز نیز قیمت هونگچی وارداتیاش را افزایش داده است:
پاییز 1402 | 2,620,000,000 |
---|---|
بهار 1403 | 2,762,096,000 |
*قیمتها برحسب تومان است.
اولین رونمایی هونگچی در تهران
بهمن 1402: شرکت بیام کارز، در جریان پنجمین دوره نمایشگاه خودرو تهران 1402 برای اولینبار از سدان لوکس هونگچی H5 رونمایی کرد؛ خودرویی که بزودی تحویل آن آغاز شده و حتما در بازار آزاد، رکورد قیمت سدانهای چینی را درهم میشکند.
به لطف پیشرانه قدرتمند هونگچی، این خودرو را نمیتوان صرفا یک سدان لوکس به حساب آورد چراکه قدرت 222 اسبی به همراه گشتاور 340 نیوتنمتری آن، به شما اجازه میدهد تا صفرتاصد را در کمتر از 8 ثانیه طی کنید.
کاتالوگ هونگچی منتشر شد
قطعی شدن واردات هونگچی به ایران
هونگچی، نام برند جدیدی است که زمزمههای ورود آن به بازار کشورمان در سال 1402 شنیده میشود؛ برند نیمهلوکس و نسبتا گرانقیمتی که هرچند برچسب «ساخت چین» روی پیشانیاش دارد اما تاحدودی میتواند جای خالی سدانهای کرهای و حتی ژاپنی را در بازار کشورمان پر کند.
نخستین محصول هونگچی که وارداتش به کشورمان قطعی شده است، محصولی با نام HONGQI H5 است. اگر نام این خودرو برایتان آشناست، باید بگوییم که حق دارید! این همان نامی است که شرکت «پرشیا خودرو» قرار بود در سال 1400 و با کمک شرکت خودروسازی «مانیان خودرو»، آنرا به ایران بیاورد اما طی سالهای اخیر، فرآیند احداث کارخانه مانیان خودرو و شروع فعالیتش، آنقدر با فراز و نشیب همراه بود که پرشیا خودرو نهایتا نتوانست عرضه آنرا در کشورمان آغاز کند.
جالبتر اینکه در خلال این سالها، هونگچی H5 تغییر نسل داد و حالا نیز بهمن موتور، به واسطه شرکت جدیدش که بی ام کارز (BM Cars) نام دارد، موفق به ثبت سفارش آن شده است. پس از کراساور بستیون T77 PRO، باید هونگچی H5 را دومین محصولی بدانیم که وارداتش توسط شرکت بیام کارز قطعی شده است.
هونگچی، برند لوکس فاو در چین
احتمالا برای خیلیها نام هونگچی، مترادف شده با «داس و چکش» ! چراکه این خودروساز چینی، برای چندین دهه به ساخت خودروهای تشریفات و همچنین خودروهای مخصوص مقامات چینی، مشغول بود.
هونگچی از سال 1959 میلادی فعالیتش را شروع کرد و با اینکه قدیمیترین خودروساز چینی محسوب میشود اما هیچوقت در لیست پرفروشترین برندهای چینی حضور نداشته که البته دلیلش واضح است؛ وقتی خودرویی خاص برای سلایقی خاص میسازید، نباید انتظار فروش چشمگیری هم داشته باشید!
هونگچی که در کنار برند بستیون (بسترن سابق) از زیرمجموعههای گروه FAW محسوب میشود، در سال 2013 پوست انداخت و نسل جدید محصولاتش را با طراحی جدید، آپشنهای بیشتر و البته قیمت گرانتر، به بازار چین معرفی کرد.
اگر تاریخچه هونگچی را بخوانید، متوجه میشوید در شش دههای که از زندگی هونگچی میگذرد، این برند حداقل دوبار، به مرحله توقف تولید رسیده و چراغهای کارخانهاش را خاموش کرده است. اما علیرغم این مشکلات و با وجود تقاضای بسیار کمی که چینیها برای خرید محصولات هونگچی داشتند، فاو به خوبی توانست جایگاه هونگچی را در بازار چین پیدا کند. طوریکه فروش 4 هزار دستگاهی هونگچی در سال 2017 را به عدد 200 هزار دستگاه در سال 2021 رساند.
خودرو H5؛ ارزان ترین سدان هونگچی
درمیان اعضای خانواده هونگچی، هماکنون چهار سگمنت خودرویی وجود دارد؛ کلاس اول مربوط به خودروهای سدان است که آنها را با سری H میشناسند و از همان 2013 تاکنون، تولیدشان ادامه دارد. کلاس دوم مربوط به خودروهای کراساور (CUV) است که در سال 2018 متولد شدند و هونگچی، آنها را تحت سری HS در بازار چین میفروشد. کلاس سوم مربوط به خودروهای ون است که با نام سری HQ شناخته میشود. همچنین کلاس چهارم نیز برای خودروهای شاسیبلند (SUV) است که با سری LS به بازار چین معرفی شدهاند. هم خودروهای ون و هم خودروهای شاسیبلند هونگچی، از سال 2022 تولیدشان آغاز شده است.
با صرفنظر از سدان تشریفاتی سری L هونگچی، این شرکت فقط چهار سدان مختلف در سری H دارد؛ یکی هونگچی H7 که تولیدش از 2013 شروع شده، دیگری هونگچی H5 است که در 2018 به بازار آمده، سومی هونگچی H9 است که از 2020 فروش آن در چین شروع شده و چهارمی نیز هونگچی H6 است که در 2023 معرفی شده است. بنابراین باید هونگچی H5 را ارزانترین محصول در خانواده سدانهای هونگچی بدانیم.
مشخصات فنی هونگچی H5 وارداتی
همانطور که اشاره کردیم، هونگچی H5 در سال 2017 معرفی شد ولی با مدل 2018 به بازار چین آمد. تولید نسل اول این خودرو، تا سال 2022 ادامه داشت تا اینکه نوبت به نسل دومش رسید. یکی از هیجان انگیزترین نکتهها درباره هونگچی H5 این است که فاو، آنرا با پلتفرم مزدا 6 نسل سوم (اتاق GL) ساخته و به همین دلیل است که برخی رسانههای آسیایی، کیفیتش را با محصولات ژاپنیها مقایسه میکنند.
نسل دوم هونگچی H5 در سال 2022 معرفی شد ولی با مدل 2023 تحویل خریداران چینی شد. این نسل نیز همچون گذشته، از پلتفرم مزدا بهره برده اما ظاهر لوکس و شیک خود را از هونگچی H9 که پرچمدار سدانهای این شرکت است، قرض گرفته.
نسل اول هونگچی H5 در ابتدا فقط با موتور 1.8 لیتری توربو عرضه میشد تا اینکه در سال 2020، برای اولینبار از موتور 1.5 لیتری توربو برای این خودرو استفاده شد.
در نسل دوم هونگچی نیز همچنان موتورهای 1.5 لیتری و 1.8 لیتری را میبینیم اما علاوه بر این دو موتور، شاهد اضافهشدن موتور حجیمتر و قویتر 2.0 لیتری نیز هستیم. در جدول زیر، تفاوت موتورهای هونگچی H5 نسل دوم را مشاهده میکنید.
کد موتور | CA4GB15TD-30 | CA4GC18TD-30 | CA4GC20TD-33 |
---|---|---|---|
نوع موتور | 1.5 لیتری توربو | 1.8 لیتری توربو | 2.0 لیتری توربو |
قدرت | 167 اسب بخار | 194 اسب بخار | 222 اسب بخار |
گشتاور | 258 نیوتن متر | 320 نیوتن متر | 340 نیوتن متر |
مصرف | 6.2 لیتر | 6.4 لیتر | 6.4 لیتر |
شتاب | 9.5 ثانیه | 7.8 ثانیه | 7.8 ثانیه |
سرعت | 215 کیلومتربرساعت | 220 کیلومتربرساعت | 230 کیلومتربرساعت |
گیربکس | 7 دنده DCT | 8 دنده AT | 8 دنده AT |
*اطلاعات فوق از سایت خودروساز گردآوری شده است.
جالب است بدانید موتور 1.5 لیتری هونگچی H5، همان موتوری است که روی بستیون T77 پرو نیز نصب شده است. ضمن اینکه موتور 1.5 لیتری این خودرو را میتوان با سیستم هیبرید ملایم 48 ولتی به همراه گیربکس CVT نیز سفارش داد. این تیپ از خودروی هونگیچ H5 که با پسوند HEV آنرا میشناسند، میتواند حدود 190 اسببخار به همراه 280 نیوتنمتر را تولید کند.
اما برای بازار ایران، هونگچی از همان موتور 2 لیتری توربوشارژ و گیربکس هشت سرعته اتوماتیک بهره برده است.
امکانات و تجهیزات هونگچی H5 وارداتی
تجهیزات ایمنی هونگچی H5 شامل موارد زیر است:
- ترمز جلو دیسکی، خنک شونده
- ترمز عقب دیسکی
- سیستم ترمز ABS-EBD
- ترمز پارک برقی (EPB)
- کنترل خودرو در سربالایی (HAC)
- سیستم کنترل پایداری الکترونیکی خودرو (ESC)
- سیستم کنترل کشش (TCS)
- سیستم کمکی ترمز هیدرولیکی (HBA)
- بوستر ترمز هیدرولیکی (HBB)
- سیستم توقف خودکار (Auto Hold)
- سیستم هوشمند ورود بدون کلید (Keyless)
- نمایش لحظه ای فشار باد تایرها (TPMS)
- سیستم حفاظتی ضد مانع (Anti-Pinch)
- سیستم تشخیص مانع (سنسور پارک عقب و جلو)
- کیسه هوای راننده، سرنشین جلو، پرده ای و زانوی راننده
- کیسه هوای جانبی صندلی های جلو و عقب
- سیستم ضد سرقت خودرو (Immobilizer)
- کمربند ایمنی راننده و سرنشین مجهز به پیش کشنده
- و محدود کننده نیرو دو مرحلهای
- کمربندهای کناری ردیف عقب مجهز به پیش کشنده و محدود کننده نیرو
- هشدار باز بودن کمربند ایمنی ردیف جلو و عقب
- سیستم پایش خستگی راننده
هونگچی H5 همچنین از دستیارهای کمک راننده (ADAS) بهرهمند شده تا رانندگی بهتر و راحتتری را ارائه دهد. لیست این سیستمها به شرح زیر است:
- ترمز اضطراری خودکار (AEB)
- سیستم رادار تشخیص نقطه کور (BSD)
- سیستم هشدار دهنده حرکت بین خطوط (LDW)
- سیستم حفظ حرکت بین خطوط (LKA)
- کروز کنترل تطبیقی (ACC)
- رادار هشدار خروج از پارک (RCTA)
- سیستم هشدار تصادف از جلو (FCW)
- سیستم هشدار تصادف از عقب (RCW)
- سیستم هشدار عدم برخورد با مانع
- هنگام باز کردن درب خودرو (DOW)
تجهیزات و امکانات رفاهی این محصول در سطح قابل قبولی قرار داشته و به طور کامل در لیست زیر ذکر شدهاند:
- صندلی برقی راننده قابل تنظیم در 12 جهت و حافظهدار
- صندلی برقی سرنشین قابل تنظیم در 4 جهت
- صندلی راننده و سرنشین دارای گرمکن و سردکن
- پوشش چرمی صندلی ها
- پشت سری صندلی جلو قابل تنظیم در 2 جهت
- قابلیت جمع شدن پشتی صندلیهای عقب
- کنسول میانی ردیف جلو و عقب
- نور محیطی داخل کابین (Ambient Lighting)
- صفحه نمایشگر لمسی 6/12 اینچی (رادیو، بلوتوث)
- قابلیت انتقال تصویر تلفن همراه به سیستم مولتی مدیا
- 8 عدد بلندگو
- دوربین 360 درجه
- 2 پورت USB (Type A و Type C) در ردیف جلو
- 2پورت USB ( Type A و Type C) در ردیف عقب
- شارژر وایرلس
- دوربین ثبت وقایع رانندگی
- جلو آمپر رنگی 3/12 اینچی
- چراغ های جلو LED
- کنترل هوشمند چراغ های جلو
- سیستم روشنایی مشایعت تا درب منزل (Follow me home)
- چراغ های روشنایی در روز (LED)
- چراغ های موقعیت (LED)
- چراغ ترمز (LED)
- مه شکن جلو (روشن شدن هنگام دور زدن در سرعت پایین)
- فرمان چرمی و مجهز به کلیدهای دسترسی به سیستم مولتیمدیا
- قابلیت تنظیم غربیلک فرمان در 4 جهت
- ریموت کنترل
- دارای قابلیت رانندگی با سه حالت اقتصادی، اسپرت و نرمال
- تعویض دنده الکترونیکی
- استارت دکمهای
- کنترل مرکزی باز و بست درب باک با ریموت
- سانروف مجهز به پرده برقی
- آینه داخلی با عملکرد خودکار ضد انعکاس نور
- آینه های جانبی جمع شونده اتوماتیک به همراه گرمکن
- آینه های جانبی دارای حافظه، چراغ راهنما و خوش آمدگویی
- تغییر خودکار زاویه آینههای جانبی هنگام حرکت به عقب
- شیشه جلو لمینیت و آکوستیک
- گرمکن شیشه عقب
- شیشه سبز دربهای جانبی و عقب
- سیستم تک لمسی برای باز و بسته شدن تمامی شیشهها
- سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دو گانه مجهز به تصفیه هوا
- سیستم کنترل کیفیت و تصفیه هوا
- قابلیت نمایش فرآیند تصفیه هوا
رقیبان هونگچی H5 در ایران
با اینکه همکلاسان ژاپنی هونگچی H5، شانس واردات به بازار کشورمان را ندارند اما کرهایها، برای رقابت با این محصول، آماده هستند که اصلیترین آنها، خودرو کیا K5 از شرکت کوشا خودروست. درمیان محصولات هیوندای نیز هونگچی، رقیب مستقیمی برای سوناتا محسوب میشود که متاسفانه نسل جدید این محصول نیز نمیتواند به ایران بیاید.
در میان خودروهای چینی نیز فعلا دو حریف جدی برای هونگچی H5 وجود دارد؛ یکی از آنها کیامسی J7 از شرکت کرمان موتور است و دیگری نیز چری آریزو8 خواهد بود که احتمالا در سال 1403 و توسط شرکت مدیران خودرو، به ایران میآید.
شرایط فروش هونگچی H5 وارداتی
آخرین خبرهای شرکت بهمن موتور، نحوه فروش خودروهای وارداتی بهمن و زمان پیش فروش محصولات وارداتی بهمن به همراه قیمت خودروهای بی ام کارز و معرفی محصولات وارداتی بی ام کارز را در مقاله شرایط فروش بی ام کارز مطالعه کنید.
source