عرضه دنا پلاس جوانان از مردادماه 1403
خرداد 1403: سیروس دهقانزاده، مدیر پروژه دنا جوانان، اعلام کرد که دنا جوانان، با امکانات جدید و متنوع منطبق بر استانداردهای ۸۵ گانه، مرداد امسال تولید انبوه و روانه بازار خواهد شد. محصول جدید دارای موتور EF7PTC 1/7 لیتری با 161 اسب بخار توان است. حداکثر گشتاور این محصول، رقم قابل توجه 240 نیوتنمتر است که شتاب بسیار بالایی فراهم میسازد. حداکثر گشتاور این موتور از 1750 دور در دقیقه در اختیار راننده قرار میگیرد و باعث میشود که خودرو بهویژه در شتابگیری ثانویه، عملکرد چشمگیری را به ثبت برساند. ضمنا با کاهش دور آرام موتور از 850 به 650 دور در دقیقه نسبت به موتور پایه، مصرف سوخت، استهلاک و آلایندگی کاهش مییابد.
وی افزود این محصول مجهز به گیربکس اتوماتیک AT6 نسل هفتم است که در آن، نسبت دندهها بهبود یافته و همچنین از امکان خلاصی خودکار (Auto Neutral) برخوردار است. در این حالت، مدت معینی پس از توقف خودرو در وضعیت D و در صورت فراموشی راننده جهت تغییر وضعیت به حالت خلاص، گیربکس از حالت رانندگی (D) خارج و به حالت خلاص (N) تغییر وضعیت پیدا میکند و به محض رها کردن ترمز، جعبهدنده به طور خودکار به حالت رانندگی منتقل میشود. این عملکرد در محصول جدید دنا جوانان با هدف کاهش استهلاک گیربکس و همچنین کمک به کاهش مصرف سوخت و آلایندگی پیشبینی شده است. یکی دیگر از عمده تغییراتی که در این محصول پیشبینی و اجرا شده، تغییر شبکه برق و الکترونیک آن به شبکه ایران خودرو (IKBCM) است. این پلتفرم با دانش فنی روز دنیا طراحی و تکوین یافته و بر این اساس، اضافه کردن هرگونه امکانات و حالتهای جدید الکترونیکی به خودرو ممکن شده است. این شبکه نه تنها کاهش تعداد نودها را به همراه دارد، بلکه با پروتکلهای روز خودروسازان مطرح دنیا رقابت میکند.
از مشخصات ایمنی دنا جوانان میتوان به سیستم ترمز ضد قفل با توزیع الکترونیکی نیرو، ترمزهای تمامدیسکی، سامانه کمکی ترمز، کمک حرکت در سربالایی، سامانه کنترل الکترونیکی پایداری و سامانه کنترل هرزگردی چرخها یا کنترل کشش (TCS) اشاره کرد.
آقای دهقانزاده گفت دنا جوانان از چهار کیسه هوا، دوربین عقب، کمکپارک عقب، سامانه پایش فشار باد و دمای تایرها (TPMS) برخوردار است. ایموبیلایزر یکپارچه با سیستم PEPS از سایر امکانات ایمنی این محصول به شمار میرود. در کنار تمام مشخصات و امکانات مذکور، دنا جوانان با استاندارد حفاظت از عابر پیاده مطابقت دارد.
وی افزود محصول جدید ایرانخودرو از رینگهای آلومینیومی 16 اینچی و امکانات ایمنی و رفاهی نظیر کروزکنترل، ورود و استارت دکمهای، چراغها و برفپاککن اتوماتیک و سانروف برقی برخوردار است. سیستم تهویه اتوماتیک و دریچه تهویه برای سرنشینان عقب، سیستم چندرسانهای با قابلیت نمایش محتوای گوشی (میرورلینک) و راهنمای تعویض دنده (GSI) برای حالت دستی در این محصول بهطور استاندارد نصب میشود. چراغ جلو و عقب جدید، چراغ جلو LED و نئون، چراغ خوشامدگویی، چراغ نقشهخوانی و چراغ بدرقه در کنار تزییناتی مانند تودوزی مشکی جدید با طرح چوب، قطعات تزیینی داشبورد و رودریها، دستگیرههای کرومی درها، نوار کرومی دور شیشه درها، کفپوش موکتی با نوار قرمز رنگ و نشان توربو، دستهدنده جدید با گردگیر و دوخت قرمز و همچنین صندلی مخملی با دوخت قرمز و چرم، از امکانات بهکاررفته در این محصول جدید است. فرمان طرح D برای تسهیل سوار و پیاده شدن راننده و نیز ایجاد زیبایی بصری برای این محصول نصب میشود. تغییر چراغ های جلو با طرح جدید و جوانپسند که موجب تمایز با سایر محصولات همخانواده خود میشود و هم چنین تغییر سپر جلو با زه قرمزرنگ خاص، از تغییرات صورتگرفته در این خودرو است.
قیمت دنا پلاس توربو جوانان در سال 1402
خرداد 1402: شرکت ایران خودرو با کسب مجوز افزایش قیمت محصولاتش از سوی شورای رقابت و پس از اعمال اصلاحیه قیمت خودروها در تاریخ 17 خردادماه، قیمت دنا جوانان را اعلام کرد. این محصول جدید ایران خودرو، حدود 46 میلیون تومان، گرانتر از دناپلاس توربو اتومات شده است:
مدل | توربو اتومات | توربو اتومات جوانان |
---|---|---|
کد کلاس | 70709 | 71101 |
قیمت پایه | 463.088 میلیون | 503.220 میلیون |
هزینه قانونی | 5.602 میلیون | 5.602 میلیون |
هزینه جانبی | 76.409 میلیون | 83.031 میلیون |
قیمت نهایی | 545.100 میلیون | 591.854 میلیون |
*قیمتها برحسب تومان است.
تولید انبوه دنا پلاس جوانان در سال 1402
بهمن 1401: روز یکشنبه، 16 بهمنماه، طی مراسمی که با حضور آقای مهدی خطیبی، مدیرعامل ایران خودرو برگزار گردید، دو محصول جدید این شرکت، یعنی دنا جوانان یا همان دناپلاس توربو EF7P و تارا سال، وارد مرحله تولیدانبوه شدند.
آقای خطیبی، با بیان این که در محصول دناجوانان تغییرات اساسی نسبت به نسخه قبلی ایجاد شده، گفت: قوای محرکه جدید (موتور جدید پرقدرت EFP با گشتاور 240 نیوتن متر و گیربکس شش سرعته) و افزودن سیستم جدید کیلس، سنسور نور و باران، سامانه پایش فشاد باد تایرها و … در مسیر تحقق خواست مشتریان صورت گرفته است. در کنار بهینه سازی که در زمینه ویژگی فنی و عملکردی، تنوع رنگ نیز در محصولات براساس نیاز مصرف کنندگان اعمال شده است که سبب افزایش جذابیت آن برای قشر جوان شده است.
به گفته آقای خطیبی، در اواسط سال آینده، دو محصول جدید ریرا و محصول پروژه TF21 نیز وارد بازار خواهند شد. خطیبی همچنین از تولید انبوه کشنده آتامان تا پایان سال خبر داد و گفت: اولین کشنده داخلی ایران خودرو دیزل در اسفندماه به تولید انبوه خواهد رسید.
آقای کیانوش پورمجیب، قائم مقام تامین و تولید ایران خودرو، نیز در این مراسم، ضمن برشمردن بهبودهای صورت گرفته در دنا جوانان نسبت به نسخه پیشین افزود: دنا با قوای محرکه به روزتر و مصرف سوخت یک لیتر کمتر و مجهز به سامانه برق و الکترونیک متعلق به گروه صنعتی ایران خودرو به تولید انبوه رسیده است. یکی از مزایای سامانه برق و الکترونیک ایران خودرو در تک نود بودن است که تمامی کارکردها توسط یک نود صورت می گیرد که سرعت پردازش توسط این سامانه نسبت به سامانه های پیشین بالاتر، به روزتر و کارآمدتر است، به گونه ای که به راحتی می توان امکانات جدیدی را برای محصولات تعریف و اجرا کرد.
پورمجیب گفت: عمده استانداردهای جدیدی که سازمان استاندارد تکلیف کرده است را در محصولات جدید و به روز شده به کار بردهایم، سامانه های مختلف پایش فشاد باد تایرها، ورود بدون کلید و استارت دکمه ای، سامانه تعویض بهینه دنده، سنسور نور و باران، کنترل پایداری الکترونیکی، صندوق پران به وسیله پا و … از جمله این بهبودهاست.
به گفته پورمجیب، دنا و تارا استاندارد ایمنی برخورد با عابر پیاده را نیز با موفقیت پشت سر گذاشتهاند. وی تغییرات اعمال شده در محصولات را براساس نتایج نظرسنجی از مشتریان دانست و گفت: گرم کن صندلی، تغییر گرافیک چراغ عقب، جعبه ذخیره کننده برخی محتویات برای صندلی عقب و جلو، تغییر محل کلیدهای شیشه بالابر از کنسول میانی به روی درها از جمله خواسته های مشتریان بوده که در محصولات اعمال شده است.
رونمایی دنا پلاس توربو با موتور EFP
دی 1401: پیشرانه EFP (نسخه ارتقایافته EF7 توربوشارژ) ایرانخودرو به مرحله تولید انبوه رسیده و اکنون این خودروساز، دنا پلاس توربو EFP را با این پیشرانه و امکانات جدید معرفی کرده است. دنا پلاس توربو جدید، از بهمنماه 1401 به تولید انبوه میرسد.
پیشرانه EFP دنا پلاس جدید، حدود 161 تا 165 اسببخار قدرت و 240 نیوتنمتر گشتاور تولید میکند. تفاوتهای این پیشرانه، نسبت به EF7 توربوشارژ، در قسمتهای میل لنگ، یاتاقانها، شاتون، پیستون، میل بادامک، سرسیلندر، منیفولد هوای ورودی، منیفولد دود خروجی، سیستم EMS، توربوشارژ، سیستم خنککننده و … است.
موتور جدید EFP به زمانبندی متغییر سوپاپهای ورودی و خروجی مجهز بوده و برخلاف پیشرانه TC7، به سامانه VVT-i دوگانه تجهیز شده است. طبق اطلاعات موجود، حداکثر گشتاور EFP توربوشارژ، در محدوده RPM بین 1600 تا 4500 در اختیار راننده است و مصرف سوخت بهینه این پیشرانه به 6.8 لیتر به ازای هر صد کیلومتر برای دنا پلاس رسیده است. نسبت تراکم 9.1 برای این پیشرانه اعلام شده و با استاندارد آلایندگی یورو5 دارد.
دنا پلاس توربو EF7P، علاوه بر امکانات قبلی، احتمالا به مواردی مانند سنسور نور، سنسور باران، استارت دکمهای، سنسور باد تایرها، نمایشگر لمسی جدید، اندروید اتو، اپل کار پلی، سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی و سامانه کنترل پایداری الکتریکی مجهز خواهد بود. سامانه کنترل پایداری در فازهای پایانی به این خودرو اضافه میشود. پیشرانه جدید در مراحل بعدی روی خودروهای تارا و ریرا نیز نصب خواهد شد.
بررسی انواع دنا ایران خودرو
برای اطلاع از آخرین خبرهای دنا و دنا پلاس در بازار کشورمان و همچنین جهت آشنایی با مدلهای مختلف دنا، تفاوت دنا و دنا پلاس، مشخصات فنی دنا ایران خودرو و تستهای اختصاصی از خودرو دنا، مجموعه مقالات منتخب زیر را مطالعه کنید:
همچنین در صورتیکه مالک خودرو دنا یا دنا پلاس هستید، احتمالا خواندن مطالب زیر نیز برایتان جالب خواهد بود:
شرایط فروش ایران خودرو
برای اطلاع از آخرین اخبار فروش شرکت ایران خودرو و جهت مشاهده جدیدترین طرح پیش فروش ایران خودرو، طرح فروش نقدی ایران خودرو، طرح فروش فوق العاده ایران خودرو و طرح فروش اقساطی ایران خودرو، مجموعه مقالات منتخب زیر را مطالعه کنید:
source