به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، معرفی ماشین کوییک GXR در سال ۱۴۰۲ با هدف جایگزینی با نسخههای کم آپشنتر کوییک انجام شد. این تیپ از لحاظ طراحی ظاهری تفاوت زیادی با نسخههای پیشین ندارد. البته در بررسی خودرو کوییک جی ایکس ار، شاهد استفاده از پیشرانه تقویت شده M۱۵ هستیم که نوید از عملکردی بهتر نسبت به نسخههایی مانند کوییک S میدهند.
در این گزارش با نگاهی به تغییرات اعمال شده در طراحی و مشخصات ماشین کوییک GXR خواهیم داشت تا بدانیم انتظار چه چیزی را میتوانیم داشته باشیم.
معرفی ماشین کوییک GXR
بیشتر بخوانید: کوییک S و کوییک GX چه تفاوتهایی دارند؟
خودروی کوییک برای اولین بار در سال ۹۸ و به عنوان یکی از خودروهای نسل دوم تیبا ۲ و نسخه هاچبک ساینا رونمایی شد. تحریمها و کاهش عرضه خودروهای پژو ۲۰۶ و ۲۰۷ در بازار ایران به همراه افزایش شدید قیمت هاچبکهای مونتاژی، بسیاری از مشتریان را به سمت خرید کوییک سوق دادند.
کوییک GX در اصل نسخه فول کوییک S است که از نظر ظاهری نسبت به تیپ قبلی این سری تفاوتی ندارد. کوییک S خود یک فیس لیفت خفیف از کوییک معمولی بود که تغییرات کمی نسبت به نسخه اولیه کوییک به خود دید. تولید تیپهای GX-L و GX-R به عنوان نسخههای دیگر کوییک جی ایکس، نشان میدهند سایپا فعلاً خیال دست برداشتن از این خودرو ندارد.
بررسی طراحی خودرو کوییک جی ایکس ار
کوییک GX در نمای ظاهری کاملا شبیه به کوییک S بوده و از همان خط طراحی بهره میبرد. بزرگترین شاخصه کوییک GX مانند کوییک S این است که در نمای جلو یک نوار مشکی رنگ چراغهای اصلی را به مهشکنها و چراغهای دیلایت خودرو متصل میکند که طبق گفته مهندسان سایپا این سبک طراحی، الگوبرداری از چهره یوز ایرانی بوده است. تغییر بعدی در این نما مربوط به جلو پنجره و سپر خودرو می شود که باز طراحی شده و جلوه خوبی پیدا کرده است.
در دیگر نماها نیز تفاوتی میان کوییک GX با دیگر کوییکها وجود نداشته و همان ظاهر قبلی را شاهد هستیم. لازم به ذکر است که کوییک GXR نیز همانطور که اشاره کردیم مانند کوییک R بدنه و قطعات دکوراتیو دو رنگ داشته و در دیگر بخشها با کوییک GX مشترک است. استفاده از جلوپنجره بزرگتر به همراه خطوط تیزتر روی سپر، باعث افزایش چند میلیمتری طول کوییک GX در مقایسه با نسخههای قبلی شدهاند.
در نگاه جانبی برای معرفی ماشین کوییک GXR بازهم با چهره تیپ S روبرو هستیم. به جز تغییرات کوچکی مانند استفاده از تریمهای دورنگ در قسمت سقف و روف رک و فلاپ آینههای بغل، همه المانها کاملاً مشابه کوییک S پیاده شدهاند.
داخل ماشین کوییک جی ایکس ار
با ورود به کابین کوییک GX همچنان همان کابین کوییک S برایمان تداعی خواهد شد تنها با چند تغییر. در بخش میانی داشبورد، تجدید طراحی اساسی انجام شده که نتیجه آن کم شباهت به خودروهای جدید سایپا یعنی اطلس و سهند نیست. با این حال، استفاده از متریال درجه دو و پلاستیک خشک همچنان حس ارزان و کمکیفیتی در کابین به وجود میآورد که انصافاً شایسته یک خودروی ایرانی نیست.
با توجه به اینکه کوییک GX نسخه فول کوییک S محسوب میشود این خودرو در بخش داشبورد میانی میزبان یک صفحه نمایش بزرگ ۷ اینچی برای سیستم مالتی مدیاست. همچنین صفحه کیلومترشمار نیز تغییر پیدا کرده و البته کلیدهای دیگری نیز به سمت چپ فرمان افزوده شدهاند. بافی اجزا اما تغییری نداشته و نسبت به دیگر تیپهای کوییک ثابت ماندهاند.
در مشخصات ماشین کوییک GXR، فضای یکسان ۲۲۵ لیتری در صندلیهای عقب و صندوق تأمین شده است. در نتیجه این هاچبک کوچک، برای خانوادههای پرجمعیت و به خصوص کسانی که قصد نصب مخزن گاز CNG روی خودرو داشته باشند چندان مناسب نیست.
مشخصات ماشین کوییک GXR در پیشرانه
در بخش فنی معرفی ماشین کوییک GXR، جدیدترین نسخه پیشرانه M۱۵ مگاموتور تجهیز به کار گرفته شده که با نام M۱۵ GSI شناخته میشود. پیشرانه M۱۵ GSI نسبت به پیشرانههای قبلی M۱۵ دچار تغییرات مثبتی شده که از جمله آنها میتوان به اضافه شدن سیستم VVT-I و برقی شدن دریچه گاز به همراه تعبیه هدرز اشاره کرد. این قدرت از طریق یک جعبه دنده ۵ سرعته دستی به محور جلو منتقل میشود. شایان ذکر است که از همین پیشرانه تقویت شده در خودروهای سهند و اطلس نیز استفاده میگردد.
پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری و ۸ سوپاپه تنفس طبیعی، توانایی تولید ۹۲ اسب بخار قدرت و ۱۳۸ نیوتن متر گشتاور را دارد. حدس زده میشود که این بهبود در خروجی قدرت پیشرانه، شتاب صفر تا صد کوییک GX را نسبت به نسخههای قبلی حدود نیم ثانیه کاهش بدهد.
طبق گزارشهای منتشر شده از مشخصات ماشین کوییک GXR میزان مصرف سوخت ترکیبی این خودرو در هر ۱۰۰ کیلومتر برابر ۶.۹ لیتر تخمین زده شده است. قطعاً انتظار میرود در شرایط شهری و عملکرد واقعی، رقم مصرف سوخت ماشین کوییک GXR بالاتر از این مقدار باشد. با توجه به باک ۴۱ لیتری که روی کوییک GX به کار گرفته شده، برد کوییک GX با یک نوبت سوختگیری کامل چیزی حدود ۶۰۰ کیلومتر خواهد شد.
به ادعای سایپا، در مشخصات ماشین کوییک GXR از عایق بندی باکیفیتتری استفاده شده و احتمالاً ضربه گیری بهتر به همراه تعلیق نرمتر در این خودرو ارائه خواهد شد.
عرضه کوییک GXL مجهز به سیستم ESC
در هنگام معرفی ماشین کوییک GXR، سایپا خبر از استفاده از سیستم کنترل پایداری (ESC) روی این خودرو داد. با این حال در کوییکهای GX تحویل شده به مشتریان در سال ۱۴۰۲ خبری از ESC نبود و اعتراضهایی از این بابت صورت گرفت. در راستای این امر، سایپا اظهار داشت که GXLهای مجهز به سیستم کنترل پایداری در سال ۱۴۰۳ روی خط تولید رفته و ارائه خواهند شد.
پیش بینی میشود که تجهیز کوییک GX به سیستم کنترل پایداری، افزایش قیمت حدوداً ۱۰ درصدی را به همراه داشته باشد. طبق استانداردهای اجباری خودروسازی، کلیه اتومبیلهای عرضه شده بایستی مجهز به سامانه کنترل پایداری باشند.
مشخصات امکانات ماشین کوییک GXR
در بررسی مشخصات ماشین کوییک GXRاز لحاظ بخش امکانات ایمنی و رفاهی، باید مجدداً اشاره کنیم که کوییک GX به عنوان نسخه آپشنال کوییک S معرفی شده است. امکاناتی از جمله دیلایت، ترمز ABS و EBD، سنسور نور و TPMS (سنسور باد تایر) به صورت استاندارد به کار گرفته شدهاند. در نسخه GX-H فول آپشن امکانات زیر نیز ارائه میشوند که در تیپ لو آپشن GX-L خبری از آنها نیست.
- دو کیسه هوای SRS،
- نمایشگر لمسی ۷ اینچی با قابلیت نمایش صفحه تلفن همراه،
- بلوتوث،
- تهویه الکتریکی دستی،
- سنسور پارک دنده عقب،
- رینگ آلومینیومی،
- دوربین دنده عقب،
- شیشه دودی عقب،
- کنترل سیستم صوتی از روی فرمان،
- رهیاب ماهواره ای،
- سامانه مالتی پلکس.
در نسخه GXR نیز تنها بدنه و قطعات دکوراتیو داخلی از تریم دورنگ بهره میبرند و تفاوت دیگری با نسخه GX ندارد.
وضعیت کوییک GX در بازار چگونه خواهد بود؟
با توجه به مشخصات ماشین کوییک GXR، شباهت زیاد آن به تیپ S و عرضه قریب الوقوع سایپا اطلس به عنوان نسخه فیس لیفت شده و مدرنتر کوییک، میتوان این دو خودرو را رقبای احتمالی کوییک GX دانست. از سوی دیگر با توجه به اینکه کوییک GX در سگمنت هاچبک سبک شهری طراحی شده، احتمالاً مشتریان خودروهای پژو ۲۰۶ تیپ ۳ و ۵ به همراه ۲۰۷ را به کوییک ترجیح بدهند.
در خرداد ۱۴۰۳، قیمت اعلام شده برای کوییک GX-L در بازار آزاد حدود ۴۲۵ میلیون تومان و قیمت کارخانهای آن ۳۶۸ میلیون تومان برآورد میشود.
طبق فراخوان مرحله ۷۱ شرکت سایپا ویژه منتخبین سامانه یکپارچه، افرادی که خواهان ثبت نام خرید کوییک GX هستند میتوانند جهت تکمیل ثبت نام و واریز وجه اقدام نمایند. گفته میشود که تحویل خودرو تا پایان ۱۴۰۳ انجام خواهد شد.
مزایا و معایب کوییک GX
مزایا |
اصلاح پیشرانه و قدرت و شتاب بیشتر؛ کاهش مصرف سوخت ترکیبی؛ استهلاک کمتر؛ آپشنهای بیشتر در نسخه GX-H؛ دسترسی آسان به قطعات و خدمات. |
معایب |
کیفیت مونتاژ پایین؛ استفاده از موتور تکراری M۱۵؛ مشکلات عایق بندی. |
جمع بندی
در معرفی ماشین کوییک GXR با چهرهای مشابه نسخه قبلی این خودرو روبرو هستیم که پیشرانه تقویت شده آن شاید تا حدودی انتظارات از یک رانندگی قابل قبول را برآورده کند. با این وجود، مشکلات همیشگی سایپا در طراحی، استفاده از متریال کیفیت پایین و ایرادهای مونتاژی باعث شدهاند تا احتمال انتقاد خریداران از بررسی خودرو کوییک جی ایکس ار بالا باقی بماند.
با توجه به وعدههای جدید سایپا برای رفع مشکلهای پیشین که نبود سیستم کنترل پایداری در خودروهای تحویل شده در سال ۱۴۰۲ نیز بخشی از آنها به حساب میآید، امیدواریم در نوبت بعدی شاهد عرضه اتومبیلهای واجد تمام مشخصات ماشین کوییک GXR ذکر شده در کاتالوگ شرکتی باشیم.