صنعت خودرو ترکیه ۶۰ سال قبل و تقریبا هم‌زمان با صنعت خودرو ایران پا گرفت. هرچند در این ۶-۷ دهه تمرکز خودروسازان ترک روی مونتاژ ماشین‌های رنو، فورد و… در داخل بود. موج برقی‌سازی صنعت خودرو به دلیل نبود تحریم و ارتباط گسترده با شرکت‌های جهانی زودتر از ایران به ترکیه رسید و اولین خودرو برقی ملی این کشور با نام توگ T10X روانه بازار شد. کلمه Togg مخفف Türkiye’nin Otomobili Girişim Grubu (گروه خودروسازی مشترک ترکیه) است. تبلیغات زیادی روی این کراس اوور برقی به‌عنوان خودرو ملی ترکیه انجام شد و حتی یک دستگاه از آن در اختیار رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه قرار گرفت.

مزایا و معایب

+ پیشرانه قدرتمند

+ عرضه با دو دیفرانسیل

+ شتاب سریع

+ کابین جادار و مدرن

+ فهرست کامل آپشن‌ها

– پیمایش کم در تیپ پایه

– قیمت گران

مشخصات فنی

توگ T10X در سه تریم دیفرانسیل عقب معمولی و برد بلند و دو دیفرانسیل روانه بازار خودرو ترکیه شده است. تفاوت این سه نسخه در تعداد موتور و میزان پیمایش است.

تریم‌های دیفرانسیل عقب توگ T10X یک موتور الکتریکی روی محور عقب دارند که ۲۱۸ اسب بخار (۱۶۰ کیلووات) نیرو و ۳۵۰ نیوتن.متر گشتاور تولید می‌کند.

تریم دیفرانسیل عقب معمولی (V1) به یک باتری ۵۲.۴ کیلووات ساعتی مجهز است که امکان پیمایش ۳۱۴ کیلومتر را فراهم می‌کند. این مقدار پیمایش کمی پایین‌تر از میزانی است که رقبای جهانی ارائه می‌دهد. شتاب این نسخه از کراس اوور توگ ۷.۴ ثانیه است.

توگ T10X دیفرانسیل عقب یک نسخه با باتری بزرگ‌تر ۸۸.۵ کیلووات ساعتی نیز دارد که ۵۲۳ کیلومتر بُرد را در اختیار راننده و سرنشینان قرار می‌دهد. البته شتاب این تریم به دلیل وزن بیشتر ۰.۴ ثانیه کندتر شده و به ۷.۸ ثانیه رسیده است.

قوی‌ترین مدل توگ T10X به دو موتور برقی روی محورهای جلو و عقب مجهز است. این دو موتور روی هم می‌توانند حداکثر ۴۳۵ اسب بخار (۳۲۰ کیلووات) قدرت و ۷۰۰ نیوتن.متر گشتاور تولید کنند. موتورها انرژی الکتریسته خود را از باتری ۸۸.۵ کیلووات ساعتی انرژی می‌گیرند تا این مدل از خودرو ملی ترکیه بتواند در ۴.۸ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برسد.

سیستم تعلیق توگ T10X در جلو از نوع مک فرسون و در عقب مولتی لینک است که سواری نرم و راحتی را برای سرنشینان فراهم می‌کند.

ترمزهای دیسکی خنک‌شونده برای چرخ‌های جلو و دیسکی برای چرخ‌های عقب در نظر گرفته شده است تا توقف این ماشین ۲ تنی با شتاب حداقل ۷.۸ ثانیه سریع‌تر انجام شود.

مشخصات کلی

ابعاد و ظرفیت ‌ها

طول ۴۵۹۹ میلیمتر
عرض ۱۸۸۶ میلیمتر
ارتفاع ۱۶۷۵ میلیمتر
فاصله محورها ۲۸۹۰ میلیمتر
وزن خالص ۱۸۷۴ – ۲۱۲۶ کیلوگرم
تعداد سرنشین ۵ نفر
ظرفیت فضای بار ۴۴۱ لیتر
قطر رینگ ۱۹ اینچ

طراحی ظاهری

طراحی توگ T10X

توگ T10X به‌عنوان یک خودرو برقی ظاهر پیچیده و عجیبی مثل بعضی ماشین‌های برقی چینی ندارد و طرح بدنه آن بر اساس کراس اوورهای روز اروپایی انجام شده است. طراحی این خودرو شباهت‌هایی به محصولات فولکس واگن دارد، البته این مورد چندان عجیب نیست، چرا که طرح توگ T10X را مورات گوناک، مدیر طراحی سابق فولکس کشیده است.

البته گوناک برای طراحی اولین خودرو برقی ملی ترکیه نیم‌نگاهی به فرهنگ و تاریخ این کشور داشته است. خطوط عمودی روی جلوپنجره، طرح‌های گل لاله را می‌سازند و باغچه‌ای را شکل می‌دهند. چراغ‌های جلو از مد روز کمپانی‌های چینی پیروی نمی‌کند و سر جای معمول خود و یکپارچه با جلوپنجره قرار گرفته‌اند. دی‌لایت‌های بومرنگی روی سپر و مه‌شکن‌های دایره‌ای از المان‌های روی سپر جلو است.

نمای جانبی طرح ساده و زیبایی را ارائه می‌دهد و گلگیرهای حجیم به عضلانی‌شدن توگ از این زاویه کمک کرده است. طرح گل لاله که روی جلوپنجره کار شده بود، برای طراحی رینگ‌های ۱۹ اینچی نیز به کار رفته است.

چراغ‌های سراسری عقب با گرافیک گرفیک C شکل و خطی یادآور خودروهای فولکس واگن، نظیر تیگوان است. نمای عقب خودرو هماهنگی مناسبی با دیگر بخش‌ها دارد.

طراحی داخلی

کابین توگ T10X

اگرچه توگ T10X در طراحی بیرونی، حالت کلاسیکی دارد، اما طراحی داخلی این خودرو، نمایی مدرن و فناورانه را ارائه می‌دهد.

اولین چیزی که در کابین توگ جلب توجه می‌کند، نمایشگرهایی است که سراسر داشبورد را پر کرده‌اند. یک نمایشگر عریض ۲۹ اینچی از کنار فرمان تا روبه‌روی صندلی شاگرد ادامه پیدا کرده است و پشت فرمان هم کیلومترشمار دیجیتال با اندازه ۱۲ اینچ به چشم می‌خورد. البته ماجرا ادامه دارد و یک نمایشگر ۸ اینچی لمسی هم پایین داشبرد قرار گرفته است که می‌توان بعضی تنظیمات خودرو را از روی آن انجام داد. بدین ترتیب روی داشبورد توگ T10X اثری از کلید و دکمه فیزیکی نیست.

کنسول میانی طرح متفاوتی با خودروهای روز دارد و به صورت دو طبقه است و چرخانه‌هایی برای تنظیم حالت‌های رانندگی و دیگر موارد روی آن دیده می‌شود.

متریال به‌کاررفته باکیفیت است و سطح لوکس بودن توگ T10X را نشان می‌دهد. صندلی‌های چرمی، روکش‌های نرم داشبورد و رودری‌ها و پلاستیک نرم حس خوبی به راننده و سرنشینان می‌دهد. نورپردازی داخلی نیز از دیگر المان‌های کابین این خودرو است.

فاصله محوری ۲۸۹۰ میلیمتری این امکان را داده تا طراحان فضای زیادی را برای صندلی‌های عقب اختصاص دهند و سواری راحتی را برای سرنشینان فراهم کنند. سقف پانورامیک بزرگ نیز فضای کابین را بزرگ‌تر و جادارتر نشان می‌دهد.

صندوق عقب توگ T10X فضایی معادل ۴۴۱ لیتر را در اختیار کاربران قرار می‌دهد که برای ۳-۴ نفر کافیست، هر چند رقبای اروپایی گنجایش بار بیشتری دارند.

آپشن ها و امکانات

توگ T10X با مشخصاتی که خواندیم، لوکس‌ترین محصول خودروسازی ترکیه است و همین رویه در بخش آپشن‌ها و امکانات نیز ادامه دارد.

صندلی‌های برقی جلو و عقب همراه با گرمکن، کروز کنترل هوشمند، کنترل ایستایی و سرعت در سربالایی و سرازیری، کنترل کشش و پایداری، رادار نقطه کور، رادار خط‌خوان، دوربین ۳۶۰ درجه، دوربین ثبت وقایع، دوربین عکاسی داخل کابین، ترمز اضطراری، ایربگ‌های عقب و جلو و جانبی و سر، رادار تصادف عقب و جلو، شارژر بی‌سیم و نمایشگر لمسی ۲۹ اینچی تجهیزاتی است که همراه با توگ T10X ارائه می‌شود.

قیمت توگ T10X در بازار

نمای عقب توگ T10X

توگ T10X اولین خودرو برقی ملی ترکیه است و آنقدر برای ترکیه‌ای‌ها اهمیت دارد که تبلیغات زیادی برای آن انجام داده‌اند. ساخت و طراحی این خودرو ۶ سال طول کشید، اما ۲۰ هزار دستگاه آن در ۱۸ ساعت پیش‌فروش شد. طراحی ظاهری متعادل، کابین مدرن و جادار و امکانات ایمنی و رفاهی کامل، مزایای کراس اوور توگ است. این خودرو فعلا در ترکیه عرضه می‌شود، ولی در آینده به بازارهای جهانی نیز صادر خواهد شد. هرچند برای فروش موفق توگ T10X در بازارهای جهانی باید قیمت آن کاهش یابد، چرا که هم‌اکنوان با قیمت ۴۰ هزار تا ۶۰ هزار دلار در ترکیه به فروش می‌رسد. تسلا مدل Y، فولکس واگن ID5 و وویا فری از رقبای توگ به حساب می‌آیند.

فروش فوری خودرو

نویسنده: میلاد قزللو

source

توسط autokhabari