منتشر شده در 16 خرداد 1403 ساعت 13:30



عکاس
علیرضا پاداش

بررسی تفاوت‌های دنا جوانان با دنا پلاس توربوشارژ اتوماتیک

دنا جوانان به زودی به بازار می آید و ما در این مطلب بررسی تفاوت‌های دنا جوانان با دنا پلاس توربوشارژ اتوماتیک را انجام می دهیم.

پیکان جوانان با نام اصلی هیلمن هانتر جی‌تی طی دهه‌های ۵۰ و ۶۰ شمسی شور و شوق زیادی بین طرفداران خودروهای اسپرت اقتصادی در بازار ایران به پا کرد و چنان پرطرفدار شد که یاد و خاطره شیرین آن هنوز هم در ذهن‌ها باقی مانده است. بر همین اساس شرکت ایران‌خودرو به منظور تجلیل از قدیمی‌ترین ماشین نسبتا اسپرت ساخت خود، تصمیم گرفته است که تیپ جدیدی از دنا پلاس توربوشارژ با نام جوانان را در سال ۱۴۰۳ به بازار بفرستد که از نظر فنی، ظاهری و تجهیزات تفاوت‌هایی با سایر نمونه‌های دنا پلاس دارد.

بررسی تفاوت‌های دنا جوانان با دنا پلاس توربوشارژ اتوماتیک

در این مطلب به بررسی تفاوت‌های دنا جوانان با دنا پلاس توربو اتوماتیک می‌پردازیم تا با قدرتمندترین سدان ملی ایران‌خودرو بیشتر آشنا شوید.

بررسی تفاوت‌های ظاهری دنا جوانان با دنا پلاس توربوشارژ اتوماتیک

متاسفانه دنا پلاس جوانان آن‌قدر که ما انتظار تغییرات ظاهری متناسب با روحیات جوانان در این خودرو را داریم، تحولات اساسی نسبت به دنا پلاس توربو ارائه نمی‌دهد. اگر این دو خودرو را کنار هم بگذاریم، می‌بینیم که تیپ جوانان صرفاً در بخش‌هایی از نمای جلو با طرح دکوراتیو قرمز رنگ همراه شده و گرافیک داخل چراغ‌های آن نیز به همین رنگ درآمده است. یک قطعه سرتاسری موسوم به لیپ هم به بخش زیر سپر جلو اضافه شده تا استانداردهای عابر پیاده در این ماشین جدید رعایت شود.

در نمای جانبی حسگرهای سیستم فشار باد روی تایرها دیده می‌شود و طرح رکاب نیز گرافیک متفاوتی ارائه می‌دهد تا روحیات جوان‌ترها را بیشتر با خود همراه سازد. البته المان های اضافه شده به بخش رکاب در محصول نهایی نخواهد بود. نمای عقب هم متاسفانه تغییر خاصی را به نمایش نمی‌گذارد و همان طرح دنا پلاس توربوشارژ در ناحیه پشت دنا جوانان بدون تحول خاصی دیده می‌شود.

ویدیو معرفی دنا جوانان

تفاوت در مشخصات فنی

مهم‌ترین فرق دنا جوانان با دنا پلاس توربوشارژ اتوماتیک تغییر مشخصات فنی است که باعث شده تا دنا جوانان در حال حاضر عملکرد قدرتمندتری نسبت به دنا پلاس توربو اتوماتیک ارائه دهد. این خودرو به نسخه اصلاح‌شده موتور EF7 توربوشارژ تجهیز شده که به اسم EFP یا EF7 پلاس شناخته می‌شود. موتور EFP دنا جوانان نسبت به پیشرانه EF7 توربوشارژ موجود در دنا پلاس توربو، از فناوری DVVT برخوردار شده و حالا علاوه بر میل سوپاپ هوا، دنده سر میل بادامک دود آن نیز دارای تکنولوژی زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌هاست. ضمناً گفته شده که نوع میل سوپاپ‌ها، میل لنگ، رینگ و طرح تاج پیستون و شاتون‌ها نیز به صورت جزئی تغییر کرده تا موتور EFP کارایی بهتری نسبت به گذشته ارائه دهد.

بررسی تفاوت‌های دنا جوانان با دنا پلاس توربوشارژ اتوماتیک

علاوه بر این موارد، موتور EFP در نسخه توربوشارژ به محرک برقی دریچه هدرز و سیستم توربوشارژر تجهیز شده تا وقفه توربو در این موتور کاهش یابد و عملکرد خودرو با شتاب و چابکی بیشتر همراه شود. در نتیجه این تغییرات شاهد این هستیم که موتور دنا جوانان چیزی حدود ۷ درصد توان بیشتر نسبت به گذشته ارائه می‌دهد و حالا قدرتی معادل ۱۶۰ اسب بخار به همراه گشتاور بسیار مطلوب ۲۴۰ نیوتن متر را در اختیار گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته خود می‌گذارد.

بررسی تفاوت‌های دنا جوانان با دنا پلاس توربوشارژ اتوماتیک

این در حالی است که حداکثر قدرت موتور دنا پلاس توربوشارژ اتوماتیک معادل ۱۵۰ اسب بخار و ۲۱۵ نیوتن متر است. گیربکس‌های هر دو مدل از نوع ۶ سرعته اتوماتیک AT مجهز به مبدل گشتاور هستند با این تفاوت که جعبه دنده دنا جوانان دارای فناوری هوشمند جهت خلاص کردن گیربکس هنگام توقف خودرو بیش از چند ثانیه هنگام ایست کامل پشت چراغ قرمز یا دیگر موارد است که می‌تواند در بحث کاهش استهلاک جعبه دنده در طولانی مدت تاثیر مثبت داشته باشد.

ضمناً حداکثر گشتاور موتور EFP دنا جوانان از ۱۷۵۰ دور در دقیقه تا ۴۰۰۰ دور در دقیقه در اختیار راننده قرار می‌گیرد. اما موتور EF7 توربو بیشترین گشتاور خود را از ۲۲۰۰ دور در دقیقه به مدار وارد می‌کند. این موضوع باعث می‌شود تا دنا جوانان در دورهای پایین هم چابکی بهتری ارائه دهد و شتاب اولیه یا ثانویه آن هیجان‌انگیزتر به نظر برسد.

بررسی تفاوت‌های دنا جوانان با دنا پلاس توربوشارژ اتوماتیک

با توجه به تغییراتی که روی موتور EFP دنا جوانان صورت گرفته است، حالا این سدان ایران‌خودرو می‌تواند شتاب صفر تا صد زیر ۱۰ ثانیه را به ثبت برساند. این در حالی است که شتاب دنا پلاس توربو معمولاً بالاتر از این رقم بوده و حداقل برابر ۱۰.۵ ثانیه برآورد می‌شود.

علاوه بر بحث قدرت و شتاب، میزان مصرف سوخت موتور دنا پلاس جوانان نسبت به دنا پلاس توربوشارژ اتوماتیک چیزی حدود ۰.۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر کاهش نشان می‌دهد و نوع سوخت مصرفی این موتور نیز با بنزین معمولی سازگارتر شده است تا از این به بعد کمتر شاهد ناک یا احتراق زودرس در آن باشیم. جدول زیر جزئیات کامل‌تری در مورد تفاوت‌های فنی دنا جوانان با دنا پلاس توربو اتوماتیک به اطلاع شما می‌رساند.

خودرو دنا جوانان دنا پلاس توربو اتوماتیک
موتور EFP TC EF7 TC
حجم موتور ۱۶۴۵ سی سی ۱۶۴۵ سی سی
توان موتور ۱۶۰ اسب بخار – ۲۴۰ نیوتن متر ۱۵۰ اسب بخار-۲۱۵ نیوتن متر
گیربکس ۶AT ۶AT
شتاب ۰-۱۰۰ ۹.۸ ثانیه ۱۰.۵ ثانیه
مصرف سوخت ترکیبی ۷.۴ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر ۸.۱۲ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر
وزن ۱۴۰۰ کیلوگرم ۱۴۰۰ کیلوگرم

تفاوت‌های کابین و امکانات دنا جوانان نسبت به دنا پلاس توربوشارژ اتوماتیک

اگرچه طراحی فضای داخلی دنا جوانان نسبت به دنا پلاس توربو خیلی تغییر نکرده است اما مواردی مثل غربیلک فرمان دی-کات و تزیینات خاکستری رنگ به جای طرح چوب، به همراه دوخت قرمز و تغییر طرح روکش‌های صندلی، از مهم‌ترین تفاوت‌های کابین دنا جوانان با دنا پلاس توربو اتوماتیک محسوب می‌شود. همچنین تغییر در طراحی و مهندسی صندلی های جلو باعث شده تا فضای پای بهتری در نسخه جوانان نسبت به دیگر دناهای تولیدی داشته باشیم.

بررسی تفاوت‌های دنا جوانان با دنا پلاس توربوشارژ اتوماتیک

ضمناً در لیست امکانات دنا پلاس جوانان موارد بیشتری مثل ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای، آینه الکتروکرومیک، فرمان طرح دی-کات و حسگر پایش فشار باد تایرها دیده می‌شود که پیش از این در دنا پلاس توربوشارژ اتوماتیک به طور استاندارد حضور نداشتند.

بررسی تفاوت‌های دنا جوانان با دنا پلاس توربوشارژ اتوماتیک

سایر امکانات تیپ جوانان با دنا پلاس توربو اتوماتیک مشترک است و مواردی مثل سیستم‌های کنترل کشش و پایداری، کنترل توقف در سربالایی، چهار کیسه هوا، تهویه اتوماتیک، سانروف، کروز کنترل، تنظیم برقی صندلی‌های جلو و… در فهرست آپشن‌های این دو تیپ از دنا پلاس دیده می‌شود.

source

توسط autokhabari.ir