نمایشگاه خودرو پکن و شانگهای که به‌صورت یک سال در میان میزبان خودروسازان بین‌المللی از سراسر جهان است، در اصل مامن و بهشت خودروسازان چینی به حساب می‌آید. شرکت چری یکی از بزرگ‌ترین خودروسازان کشور چین، در نمایشگاه خودرو امسال که در پکن برگزار شد، با سبدی پر از محصولات جدید به میدان آمد که یکی از آن‌ها از برند نسبتا نوظهور اومودا (Omoda) و مدل ۷ بود. اومودا ۷ در زمره کراس‌اوورهای پلاگین هیبرید به شمار می‌آید.

شرکت چری قصد دارد تا با استفاده از زیرمجموعه‌های خود نظیر اکسید، جکو و اومودا، سبد محصولات خود در سراسر جهان را گسترش داده و در بیشتر بازارهای خودرو جهان حضور یابد.

مزایا و معایب

+ طراحی به روز و متمایز

+ برد مفید ترکیبی بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر

ـ طراحی نمای داخلی کاملا جدید

ـ عدم ارائه مشخصات فنی و رفاهی دقیق

مشخصات فنی

اومودا ۷ یک کراس‌اوور سایز کوچک است که در سبد محصولات چری جایی در میان اومودا ۵ (فونیکس FX) و اومودا C9 (اکسید RX) قرار می‌گیرد.

چری هیچ مشخصات دقیقی از قابلیت‌ها و ستاپ فنی این خودرو پلاگین هیبرید منتشر نکرده است، اما اعلام داشته که از آخرین و پیشرفته‌ترین سیستم هیبرید شرکت چری بهره خواهد گرفت که به پیشرانه ۱.۵ لیتری توربو مجهز است و با یک بار سوخت‌گیری و شارژ کامل پک باتری‌ها قادر به پیمایش مسافت قابل توجه ۱۲۵۰ کیلومتر خواهد بود. از این مقدار ۹۵ کیلومتر آن به‌صورت تمام‌الکتریکی است. بر این اساس باید انتظار داشت که مجموعه باتری‌های این پلاگین هایبرید چندان بزرگ و چشم‌گیر نباشد.

از آنجایی که سیستم انتقال نیرو مشابهی در جیکو J7 پلاگین هیبرید به کار گرفته شده است، می‌توان حدس زد که مجموع گشتاور خروجی در اومودا ۷ نیز مشابه J7 و برابر با ۵۲۵ نیوتون.متر باشد.

همچنین سیستم انتقال نیروی اومودا ۷ احتمالا به یک گیربکس ترکیبی هیبرید یا ضریب متغیر ویژه خودروهای هیبرید با نام فنی E-CVT یا همان DHT مجهز باشد. اما هنوز مشخص نیست که این خودرو به‌صورت نسخه دو محور چهارچرخ متحرک نیز روانه بازار خواهد شد یا خیر.

با این توصیف، بخش الکتریکی سیستم هیبرید اومودا ۷ بیشتر به‌عنوان یک سیستم کمکی به منظور کاهش مصرف سوخت و افزایش راندمان پیشرانه بنزین‌سوز به کار گرفته شده است و هدف ان الزاما ارائه یک خودرو با ماهیت الکتریکی نیست.

مشخصات کلی

ابعاد و ظرفیت ‌ها

طول ۴۶۲۱ میلیمتر
عرض ۱۸۷۲ میلیمتر
ارتفاع ۱۶۳۷ میلیمتر
فاصله محورها ۲۷۰۰ میلیمتر
وزن خالص ۱۵۰۰ کیلوگرم
تعداد سرنشین ۵ نفر
ظرفیت صندوق عقب
حجم مخزن سوخت
قطر رینگ

طراحی ظاهری

طراحی اومودا ۷ ۲۰۲۵

چری در بیشتر مواقع تلاش دارد تا از زبان طراحی مشترک در میان محصولات خانواده برندهای خود بهره بگیرد. این مهم یک موضوع کاملا رایج در میان تمامی خودروسازان جهان است و چری نیز از آن مستثنا نیست. در نتیجه جای تعجب ندارد که المان‌های مشابه طراحی را در تمامی محصولات زیرمجموعه چری به چشم بخورد. اما گاهی اوقات همانند اومودا ۷، این خودروساز بعضا به جاده خاکی می‌زند و طرحی ارائه می‌دهد که گویی به منظور دستیابی به زبان طراحی جدید برای آن برند بخصوص است.

اومودا ۷ یک خودرو هیبرید بنزینی-برقی است. با این حال در نمای جلو خودرو شاهد یک جلوپنجره بدون چارچوب و فاقد قاب، تشکیل‌شده از اشکال هندسی شش‌ضلعی هستیم که به‌صورت یکپارچه و کاملا ادغام‌شده با سپر جلو ساخته شده است. رویه‌ای که معمولا در انحصار خودروهای الکتریکی است و در دیگر محصولات بنزینی یا هیبرید برند چری دیده نشده است. زیرسپر خودرو با رنگی متضاد و طراحی پره‌ای عمودی، بی‌شباهت به ماهی‌های وحشی و گوشت‌خوار نظیر پیرانا و باراکودا نیست. چراغ‌های جلو دارای طراحی باریک و بسیار تیز است که بیننده دار به نوعی به یاد طراحی محصولات لکسس در دهه پیش می‌اندازد.

نمای جانبی خودرو بدون اغراق و به همراه برخی خطوط شیب‌دار متمایز (مخصوصا در قسمت ستون C تا D)، به چراغ‌های پیوسته عقب می‌رسد. چراغ‌هایی که پیوستگی آن در تمامی محصولات جدید خانواده چری و زیرمجموعه آن بار دیگر به امضا انحصاری زبان طراحی بدل شده است. این‌طور به نظر می‌رسد که طراحی اومودا ۷ بیشتر متعلق به یک کانسپت نمایشی است تا یک خودرو تولید انبوه.

طراحی داخلی

کابین اومودا ۷ ۲۰۲۵

نمای داخلی اومودا ۷ با توجه به رویه جدید طراحی چری که در نمایشگاه پکن ۲۰۲۴ ارائه شد، سبک ساده‌گرایی و مینیمالیستی در ترکیب با حجم بیشتری از لوکس‌گرایی بصری است. استفاده از تریم رنگی داخلی با تضاد بسیار زیاد و البته حدف بسیاری از کلیدها و ادوات کنترلی و انتقال آن‌ها به نمایشگر بسیار بزرگ‌تر ۱۵.۶ مولتی مدیا مرکزی و تبدیل کلاستر دیجیتال به یک نسخه بسیار کوچک‌تر در پشت فرمان تقریبا مربع شکل جدید. این تغییرات را می‌توان تقریبا در تمامی محصولات جدید زیرمجموعه چری دید که حالا به امضای انحصاری این برند و خانواده آن بدل شده است.

اومودا ۷ کراس‌اووری در ابعاد و اندازه مشابه به تویوتا RAV4 جدید است. با این تفاوت که از دیدگاه ابعاد خارجی مقدار اندکی از راوفور بزرگ‌تر است. این اختلاف ابعاد، هرقدر هم ناچیز، در بهبود فضای داخلی خودرو تاثیر گذاشته و به همان مقدار هم از RAV4 بزرگ‌تر و جادارتر است. اگرچه شاید این بهبود ابعاد از نظر کاربردی چندان دندان‌گیر نباشد، اما از دیدگاه بازاریابی و تبلیغات برای چری اهمیت زیادی دارد.

آپشن ها و امکانات

هیچ اطلاعاتی پیرامون ویژگی‌های رفاهی و ایمنی اومودا ۷ منتشر نشده است. اما بدون تردید می‌توان حدس زد که در نسخه فول، این خودرو به ویژگی‌های رایج عرضه‌شده در محصولات خانواده چری مجهز باشد. در نتیجه داشتن رادار جلو و عقب، دوربین ۳۶۰ درجه، سنسور پارک عقب، سنسور نور و باران، روشنایی تمام LED جلو و عقب، سیستم کم راننده، صندلی‌های برقی جلو به همراه گرم‌کن، سانروف پانوراما، رادار نقطه کور، کروز کنترل هوشمند تطبیق‌پذیر، اتوهلد، کنترل حرکت در سربالایی و سرازیری، سیستم تهویه اتوماتیک دو منطقه، نورپردازی انتزاعی داخل کابین، شارژر وایرلس تلفن همراه هوشمند، نمایشگر هدآپ (HUD) و سیستم صوتی سونی از قابلیت‌های احتمالی آن خواهد بود.

قیمت اومودا ۷ در بازار

نمای عقب اومودا ۷ ۲۰۲۵

تولید و عرضه اومدا 7 در بازار از سال ۲۰۲۵ آغاز و تنها محدود به برخی بازارهای جهان نظیر استرالیا و اقیانوسیه و احتمالا خاورمیانه خواهد بود. هنوز برای اظهار نظر برای واردات احتمالی این خودرو به ایران بسیار زود است و چری نیز هیچ بازه قیمتی برای این خودرو اعلام نکرده است.

پیش از انتظار رویت اومودا ۷ باید ابتدا منتظر حضور نسخه‌های پیشین این برند در بازار کشور باشیم.

فروش فوری خودرو

نویسنده: شهاب انیسی

source

توسط autokhabari