پلتفرم X200 سایپا کماکان حکم آش خاله را برای مشتریان ایرانی دارد و بسیاری از افرادی که توان مالیشان اجازه خرید خودروهای گران قیمت‌تر را نمی‌دهد، مجبورند در رده قیمتی محصولات اقتصادی به سراغ نوادگان پراید یا همان محصولات پلتفرم ایکس ۲۰۰ بروند. تیبا پدر این پلتفرم محسوب می‌شود و بعد از آن محصولاتی نظیر ساینا و کوییک پا به میدان گذاشتند. حالا هم نسخه‌ فیس لیفت ساینا با نام سهند راهی میدان شده و نمونه‌های فیس لیفت کامل کوییک نیز با عنوان اطلس در فهرست محصولات سایپا جا گرفته‌اند.

با این حال اطلس و سهند نسبت به مدل‌های قبلی تغییرات جالب توجهی داشته‌اند که می‌تواند خرید این دو خودرو نسبتا جدید را برای مشتری ایرانی جذاب‌تر کند. از آنجا که این دو محصول سایپا در یک رده قیمتی قرار می‌گیرند، بنابراین می‌توانند رقیب همدیگر نیز باشند. در اینجا به مقایسه سهند و اطلس پرداخته‌ایم تا بیشتر با نقاط ضعف و قوت این دو خودروی جدید سایپا آشنا شوید.

مشخصات فنی

از آنجا که با یک پلتفرم‌ آن هم از سری ۲۰۰ محصولات سایپا روبرو هستیم، بنابراین انتظار مشخصات فنی متفاوت را نباید از سهند S و اطلس G داشته باشیم. این دو خودرو باز هم از همان موتور ۸ سوپاپ موجود روی تیبا و ساینا استفاده می‌کنند، با این تفاوت که حالا این پیشرانه کمی به‌روز شده و تغییراتی در آن رخ داده است تا بتواند کارایی بیشتر و مصرف سوخت پایین‌تری داشته باشد و از لحاظ هماهنگی با استانداردهای آلایندگی نیز شرایط بهینه‌تری را ارائه دهد.

مجموعه آپدیت‌های نرم‌افزاری به علاوه تغییر منیفولد دود به نمونه استیل یا همان هدرز، سبب شده که موتور سهند و اطلس که با کد M15I شناخته می‌شود، حالا حدود ۴ اسب بخار قدرت بیشتر و ۹ نیوتن.متر گشتاور بالاتری تولید کند. بنابراین حداکثر قدرت موتور سهند و اطلس در دور موتور ۵۲۵۰ RPM برابر ۹۱ اسب بخار است و بیشینه گشتاور آن نیز به ۱۳۷ نیوتن.متر در دور ۴۰۰۰ RPM می‌رسد.

قاعدتا این افزایش قدرت نمی‌تواند خیلی روی ارتقای حس رانندگی با سهند و اطلس در مقایسه با مدل‌های قبلی سری ایکس ۲۰۰ تاثیر بگذارد، اما به هر حال اضافه شدن هدرز و تغییرات جزئی دیگر باعث می‌شود که موتور تنفس بهتری داشته باشد و کمی سرحال‌تر به نظر برسد. ضمن آنکه می‌توان گفت سر و صدای موتور نیز نسبت به قبل کمی کاهش داشته است. گیربکس این دو خودرو نیز از نوع ۵ سرعته دستی است و می‌تواند نیروی موتور را به محور جلو انتقال دهد.

با توجه به یکسان بودن نوع موتور این دو خودرو نمی‌توان انتظار اختلاف فاحش عملکرد میان آنها را داشت، اما از آنجا که بدنه اطلس از نوع هاچبک است و در خودرو سهند، ما با یک سدان کوچک طرف هستیم، با این حساب شاید اختلاف نوع بدنه و کمتر بودن وزن اطلس بتواند تاثیراتی روی تجربه رانندگی بگذارد و اطلس را کمی چابک‌تر نشان دهد. البته مقایسه اطلس و سهند نشان می‌دهد که اختلاف وزن این دو خودرو تنها حدود ۳۵ کیلوگرم است که انتظارات ما در مورد تاثیرگذاری روی عملکرد دینامیکی اطلس و بهبود آن نسبت به سهند را تا حد زیادی از بین می‌برد.

با این حال می‌توان انتظار داشت که سهند کمی در شتابگیری نسبت به حریف کندتر عمل کند که البته میزان آن شاید خیلی چشمگیر نباشد و به ۰.۲ تا ۰.۳ ثانیه برسد. بنابراین اگر شتاب صفر تا صد اطلس G حدود ۱۳ ثانیه باشد، این رقم در سهند S احتمالا به ۱۳.۲ ثانیه می‌رسد. البته این میزان شتاب برای شرایط استاندارد است و اگر در جاده‌ها و مسیرهای شهری یا بین‌شهری انجام شود، ممکن است نتایجی کاملاً متفاوت از آن به دست آید.

سیستم تعلیق جلو مک فرسون و تعلیق عقب از نوع یکپارچه میله پیچشی به‌علاوه عرض نسبتا کم موجب شده پایداری خودروهای X200 در سرعت‌های بالا مقداری کمتر از حد انتظار باشد و به پای محصولاتی همچون پژو پارس یا پژو ۴۰۵ نرسد. اما کیفیت سواری این دو خودرو به نحوی است که می‌تواند آسایش نسبی در این بازه قیمتی برای سرنشینان به همراه آورد و آنها را در این مورد راضی نگه دارد.

میانگین مصرف سوخت سهند S و اطلس G مجهز به گیربکس دستی تقریبا برابر و نزدیک به ۶.۸ تا ۶.۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر به صورت ترکیبی برآورد شده است که احتمالا در عمل باید به ارقامی بیش از ۷.۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر برسد.

مشخصات کلی

ابعاد و ظرفیت ها

  سهند S اطلس G
طول ۴۲۱۵ میلیمتر ۴۰۲۰ میلیمتر
عرض ۱۶۷۷ میلیمتر ۱۶۸۵ میلیمتر
ارتفاع ۱۴۸۵ میلیمتر ۱۵۳۷ میلیمتر
فاصله محورها ۲۴۱۰ میلیمتر ۲۴۱۰ میلیمتر
وزن خالص ۱۱۰۰ کیلوگرم ۱۰۶۵ کیلوگرم
تعداد سرنشین ۵ نفر ۵ نفر
ظرفیت صندوق ۳۷۰ لیتر ۲۸۵ لیتر
حجم مخزن سوخت ۴۱ لیتر ۴۲ لیتر
قطر رینگ ۱۴ اینچ ۱۴ اینچ

طراحی ظاهری

طراحی سهند S

طراحی اطلس G

تنها نکته‌ای که سهند S و اطلس G را نسبت به محصولات قبل از خود یعنی ساینا و کوییک به‌طور واضح متمایز می‌کند، بحث تغییر طراحی چهره و نمای عقب آنهاست. در این میان به نظر می‌رسد که وضعیت سهند نسبت به اطلس دلنشین‌تر باشد و از این جهت برتری نسبی در مقایسه با هاچبک سایپا ارائه دهد.

در مقایسه اطلس و سهند از نظر طراحی ظاهری می‌بینیم که هر دو خودرو در نمای جانبی همان استایل قدیمی مربوط به تیبا و تیبا ۲ را حفظ کرده‌اند، اما ناحیه روبرو و قسمت پشت آنها به طور کامل فیس لیفت شده است. این فیس لیفت جوری انجام شده که به نظر می‌آید خودرو سهند S ماشین زیباتری از کار درآمده و هماهنگی بیشتری بین المان‌های چهره و نمای پشت آن دیده می‌شود. طرح کشیده چراغ‌های جلو و عقب به نوبه خود جذاب است و جلوپنجره نسبتا زیبا همراه با استایل تهاجمی سپر جلو نیز باعث به وجود آمدن یک چهره تقریبا به‌روز و تا حدودی جوان‌پسند برای این محصول اقتصادی سایپا شده است.

اطلس G هم با وجود آنکه چهره کاملا جدیدی از خود به نمایش می‌گذارد، اما به نظر می‌رسد هماهنگی زیادی بین نمای جلو و عقب آن وجود ندارد و نسبت به سهند پارس خودرو کمتر زیبا جلوه می‌کند. از همین رو باید گفت که بسته به سلیقه مشتریان هر دو خودرو در رده محصولات اقتصادی، ظاهر تقریبا قابل قبول و مناسب ارائه می‌دهند، اما به دلیل آنکه سهند المان‌ها و عناصر هماهنگ‌تری در بدنه خود به نمایش می‌گذارد و به‌ویژه نمای پشت آن دلچسب‌تر احساس می‌شود، بنابراین احتمالا می‌توان نمره بالاتری به طراحی ظاهری این سدان جدید سایپا داد و آن را خودرو زیباتری نسبت به اطلس دانست.

این نکته هم جالب توجه است که طرح چهره سایپا اطلس شباهت زیادی به فورد فیگو دارد و احتمالا از روی آن الگوبرداری شده است که البته تقریبا قابل قبول از آب درآمده، اما به دلیل ناهماهنگی با طرح پشت و بغل، به پای زیبایی و تناسب سهند نمی‌رسد.

طراحی داخلی

کابین سهند S

کابین اطلس G

همان‌طور که محصولاتی همچون ساینا و کوییک از نظر طراحی داشبورد و نمای داخلی تفاوت زیادی با یکدیگر نداشتند، سهند S و اطلس G نیز از این جهت تقریبا وضعیت مشابهی دارد. پوسته داشبورد این دو خودرو در مقایسه با ساینا و کوییک به‌طور کامل عوض شده و حالا صحنه ای جدید از طراحی داخلی محصولات پلتفرم ایکس ۲۰۰ سایپا را به نمایش می‌گذارد.
البته طرح کلی این داشبورد برای ما بسیار آشناست و قبلا مشابه آن را در رنو سیمبل دیده‌ایم.

رنو سیمبل نسل دوم تندر ۹۰ محسوب می‌شود و مدتی به‌صورت وارداتی در ایران عرضه شده است. به نظر می‌رسد طراحان سایپا با الگوبرداری از داشبورد سیمبل و تغییر فرم قسمت میانی شامل دریچه‌های تهویه و جایگاه نمایشگر مولتی مدیا، یک داشبورد جدید با حداقل هزینه طراحی برای سهند و اطلس به وجود آورده‌اند.

مهمترین تفاوتی که در مقایسه سهند و اطلس در بخش طراحی داشبورد به چشم می‌آید، این است که سهند S به‌عنوان نسخه کم‌آپشن فاقد نمایشگر مالتی‌مدیاست، اما اطلس G به‌طور استاندارد از این امکان سود می‌برد. در سایر قسمت‌ها تفاوت خاصی میان کابین این دو خودرو مشاهده نمی‌شود و صفحه کیلومترشمار با گرافیک جدید و چینش متفاوت نسبت به قبل هم می‌تواند جزو تحولات دیگر فضای داخلی سهند و اطلس به شمار برود. متاسفانه جنس مواد به کار رفته در ساخت داشبورد و تودری‌ها در مقایسه با گذشته خیلی ارتقا پیدا نکرده و همان پلاستیک خشک نه‌چندان مرغوب در کابین اطلس جی و سهند اس هم دیده می‌شود.

میزان گنجایش صندلی‌های ردیف اول و دوم در هر دو خودرو تقریبا برابر و مناسب برای حضور ۴ تا ۵ نفر است. به‌ویژه فضای پای صندلی‌های ردیف عقب نسبت به خودروهایی همچون پراید یا پژو ۲۰۶ و پژو ۲۰۷ جادارتر به نظر می‌رسد.

شاید تنها مزیت فضای داخل سهند نسبت به اطلس برخورداری از صندوق عقب بزرگ‌تر است که می‌تواند آن را به خودرویی کاربردی‌تر برای خانواده‌ها تبدیل کند. طبق اطلاعات منتشرشده توسط سایپا، حجم صندوق سهند معادل ۳۷۰ لیتر است، ولی گنجایش صندوق عقب اطلس نهایتا به ۲۸۵ لیتر می‌رسد. اگرچه فضای بار اطلس نسبت به کوییک حدود ۶۰ لیتر بزرگ‌تر شده است، اما هنوز هم توان رقابت با صندوق عقب بزرگ‌تر سهند اس را ندارد. البته با توجه به هاچبک بودن اتاق اطلس این اختلاف حجم صندوق کاملا طبیعی است و جای انتقاد خاصی برای آن وجود ندارد.

آپشن ها و امکانات

مقایسه سهند S با اطلس G در زمینه امکانات نشان می‌دهد که سهند اس به‌عنوان نسخه کم آپشن و پایه در مقایسه با اطلس جی به‌عنوان مدل فول آپشن دنده‌ای خانواده اطلس، از کمبود مواردی مثل سانروف، نمایشگر مالتی مدیا ۷ اینچی، دوربین عقب، دکمه‌های روی فرمان و آینه جانبی تاشونده برقی رنج می‌برد.

بنابراین سهند S خودرو کم آپشن‌تری نسبت به اطلس G محسوب می‌شود و به‌ویژه نبود نمایشگر مالتی مدیا با دوربین عقب و سامانه مسیریاب می‌تواند برای کاربران کمی آزاردهنده باشد. نکته مهم در این دو خودرو اضافه شدن سیستم‌های کنترل کشش و پایداری، ترمز کمکی و چراغ ترمز اضطراری است که باعث ارتقای پایداری و امنیت آنها خواهد شد.

خرید سهند S یا اطلس G

نمای عقب سهند S

نمای عقب اطلس G

مقایسه اطلس G با سهند S نشانگر وجود تشابهات زیادی بین این دو محصول سایپا است، با این تفاوت که اطلس یک خودرو هاچبک با بهره‌مندی از برخی امکانات بیشتر است که از لحاظ طراحی چهره و نمای پشت نیز کاملا با سهند اختلاف دارد. بنابراین باید نتیجه گرفت که این دو خودرو در اصل ماهیت یکسانی دارند و انتخاب یکی از آنها به سلیقه و البته نوع کاربرد مشتری از خودرو بستگی دارد. اگر احتیاج به صندوق عقب بزرگ و برخی آپشن‌ها مثل نمایشگر مالتی مدیا و دوربین عقب دارید و با چهره کمی ناهماهنگ اطلس می‌توانید بسازید، قاعدتا هاچبک جدید سایپا گزینه قابل‌قبولی برای شما خواهد بود.

اما اگر خانواده بزرگ‌تری دارید و وجود صندوق عقب برای شما ضروری است، می‌توانید به سراغ سهند بروید. ضمن آنکه به نظر می‌رسد سهند طراحی چهره و نمای پشت جذاب‌تری داشته باشد و از این جهت نیز بیشتر بتواند با معیارهای مورد نظر مشتریان ایرانی در شرایط فعلی تطابق پیدا کند. هر دو خودرو کیفیت سواری قابل قبولی ارائه می‌دهند و فضای پای ردیف دوم آنها در این کلاس بدنه نسبتا جادار و راحت به نظر می‌آید.

مقایسه سهند و اطلس از نظر قیمت خودرو نشان می‌دهد که بودجه مورد نیاز برای یکی از این دو محصول سایپا تقریبا در یک محدوده قرار دارد، البته اطلس G به دلیل آپشن‌ها و امکانات بیشتر، کمی گران‌تر است.

فروش فوری خودرو

نویسنده: حسین باباپور

source

توسط autokhabari